Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Hey! Jeg har nettopp satt inn en OCZ Agility 3 60GB i PC'n min. Jeg har installert alle drivere for hovedkort, skjermkort, mus osv. Jeg har lite peiling på hvordan man "installerer" en SSD. Laster jeg ned driver manuelt?

 

Jeg lastet ned AS SSD Benchmark for å få noen tall, og resultatet er vel heller skuffende vil jeg si?

 

Det hadde vært konge om noen kunne ha linket meg en god guide til hva jeg skal gjøre, eller at noen her kan sette opp noen punkter jeg må følge :)

 

Jeg har forresten kun SATA 3Gbps på hovedkortet, og jeg har en 500GB HDD i tillegg til SSD'n.

post-113371-0-64227500-1311646817_thumb.png

Endret av jonfla91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste du trenger å gjøre er å sette windows i AHCI modus, og evt oppdatere firmware på selve disken. Thats it, det er ikke noe mer å gjøre, selv om man vil.

 

AHCI må man gjøre i bios. Det kan gjøres selv om man allered har innstallert windows, men da må det til en liten reg fix.

 

To resolve this issue yourself, enable the AHCI driver in the registry before you change the SATA mode of the boot drive. To do this, follow these steps:

 

Exit all Windows-based programs.

Click Start, type regedit in the Start Search box, and then press ENTER.

If you receive the User Account Control dialog box, click Continue.

Locate and then click one of the following registry subkeys:

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\IastorV

In the right pane, right-click Start in the Name column, and then click Modify.

In the Value data box, type 0, and then click OK.

On the File menu, click Exit to close Registry Editor.

 

 

Etter dette skal windows boote fint i AHCI modus.

 

Jeg synes du har veldig lave tall der mr jonfla91, burde vært en god del høyere, selv om du kjører vanlig sata 3gbs. Se om AHCI modus vil hjelpe litt, men en firmware oppdatering vil nok gi potensielt bedre utslag.

Lenke til kommentar

Takk for hjelp :) Jeg har nå satt windows i AHCI-modus som du sa, men jeg kan ikke akkurat se noen vill forandring(se bilde).

 

Jeg har firmware V2.06, og den siste er 2.09. Hvordan kan jeg installere den nyeste? Jeg har lastet ned toolbox fra OCZ's hjemmeside, men når jeg prøver å oppdatere firmware, får jeg bare beskjeden: "Firmware update is not supported on primary drive". Har prøvd å lastet ned Toolbox på min 2. HDD og installert derfra, men jeg får samme beskjeden ...

 

EDIT: Jeg har fulgt alle punktene som står på denne siden, men jeg har ikke merket noen forandring når det gjelder tall på write/read.

 

Etter jeg fulgte sitatet ditt Jon Ivar, så jeg denne meldingen på siden jeg linket til: PREFACE: Skip this technique if your bios states your system is in AHCI mode. As uncommon as this may seem, not all computers will automatically install a SSD in AHCI mode and the end result will always be a reduction in performance if the system is running in IDE mode. AHCI mode allows for plug and play installation of SATA devices and Native Command Queuing which can provide as much as a 10-15% performance boost in single drive systems. A system being set up in IDE mode is a common occurrence with those completing their first computer build who have not first educated themselves and properly set up their bios settings.

 

WARNING: Double check that you have AHCI in your mobo BIOS before changing. You will NOT be able to boot into IDE mode after changing this setting. This site claims no responsibility for any modifications made as a result of advise afforded herein.

 

Jeg gikk da inn i BIOS og så at jeg IKKE hadde "AHCI in your mobo BIOS before changing". Kan det på noen måte ha skadet disken at jeg gjorde dette i motsatt rekkefølge?

post-113371-0-46655100-1311687275_thumb.png

Endret av jonfla91
Lenke til kommentar

Driver å oppgraderer og reinstallerer (2GB-533MHz+Win7) en helt suveren Compaq NC 8230 nå og igjen skulle jeg ønske det fantes billige og gode PATA SSDer. Denne maskinen er helt topp med en suveren skjerm på 15,4" med 1680x1050 oppløsning og danker de fleste Nettpcer som finnes i dag.

 

Virkelig synd det at det aldri ble noe av billige PATA enheter opptil 64GB.

 

Sitter forøvrig på en Asus Eee 1101HA med 2GB+Win7 som skal få Intel-V40 SSD og er helt suveren med oppgradering og nytt OS. Gleder meg til å se hvordan den blir med SSD.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg satte SSD'n inn i en kompis sin PC nå og oppdaterte firmware problemfritt :) Har nå satt den inn i min egen PC igjen og kjørt samme testen. Ingen merkbar forandring :( Kjenner jeg har litt lyst til å sette meg i et hjørne og grine litt når noe ikke virker som det skal, og jeg i tillegg har litt dårlig peiling på akkurat dette.

post-113371-0-53637600-1311695731_thumb.png

Endret av jonfla91
Lenke til kommentar

Jon:

Du har for det første installert med Microsoft sin ACHI driver, bytt til Intel sin RST så vil du få bedre resultat.

 

Ellers er det jo uansett en enorm forbedring fra HDD og ikke minst fordi du får 1/1000 av aksesstiden. Det er vel ikke noe å grine av?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Heh, du har rett i at det er en klar forbedring :) Merker det veldig godt på småprogrammer, oppstart av spill, nettleser osv.

 

"Du har for det første installert med Microsoft sin ACHI driver, bytt til Intel sin RST så vil du få bedre resultat."

 

Kan du være snill å gi meg en link til nedlasting så jeg kan prøve? Og, er det noen spesielle punkter som fjerning av drivere eller BIOS-forandringer jeg må følge?

Lenke til kommentar

Ellers er det jo uansett en enorm forbedring fra HDD og ikke minst fordi du får 1/1000 av aksesstiden. Det er vel ikke noe å grine av?

 

Du har rett i at det er en enorm forbedring, men jeg tenker bestandig at: "Okei, dette er konge. MEN det kunne ha vært mye bedre" og det er ikke gøy å ha i bakhodet hele tiden. Er det noe annet jeg bør gjøre som kan forbedre ytelsen?

Lenke til kommentar

Det kan hende det er info om dette et annet sted, men jeg prøver å spørre kjapt allikevel.

 

Jeg skal kjøpe meg en ny laptop nå, men laptops med ferdiginstallert ssd er gjerne for dyre eller mangler specs'a jeg ønsker. Det jeg dermed lurer på er om det er mulig å kjøpe en laptop, skru ut HDD'en som hører med og sette inn en ssd på egenhånd?

Lenke til kommentar

Ingaren:

Du kan bruke så og si alle type imageverktøy hvor Paragon er en av de. Selv brukt jeg bare Intel Migration Tool (miniversjon av acronis) for en Asus Eee 1101HA siden jeg hadde en intel SSD.

 

Acronis True Home finnes vel også i trial som du kan bruke til jobben.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Skal nå bytte fra HDD til SSD i laptop-en. Kan jeg ved hjelp av (OS to SSD) overføre Win7 til en ekstern HDD, bytte den interne med SSD-en og så overføre Win7 til SSD-en? Kunne sikkert funnet et fungerende svar på egenhånd, men nå har jeg rota nok på nettet.

 

Du tenger ikke bruke penger på et tredjeparts kloneprogram når den innebygde <systemavbildning> funksjonen til win7 gjør akkurat det du ønsker.

 

Det er bare å lese på disse treffene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...