Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har fått og satt i gang min første SSD - Etter jeg la inn Windows(7) så har den laget 2 partisjoner, er dette meningen og eventuelt hvorfor?

 

Jepp. Min har også laget en egen liten partisjon, på 100 MB. tror jeg det er. Dette er kun til bruk for SSD'en selv. Hvorfor, må andre med mer peiling enn meg svare på. Vises som en egen stasjon i "My Computer" som har fått navnet F: System Reserved, hos meg.

 

Det er ikke SSD som "bruker" den, men Windows som lager den og den inneholder informasjon for BitLocker og boot filer. Du kan sikkert gjemme den i Disk Manager.

 

 

 

Lenke til kommentar

Var det jeg også fant ut til slutt, at det var Windows som gjorde at den delen var reservert.

Har fått gjemt disken nå, eller den gjemte seg selv. Da gjør jeg ikke noe mer.

 

Ellers er mine erfaringer at den SSD disken var en fantastisk ytelsesforskjell fra min gamle HDD - Det er en fryd. Få prøve å kjøre noen skrive tester etterhvert.

 

Et lite spørsmål til, om man kjører raid og velger bruker 2 disker som 1, vil da ytelsen øke, eller vil den ikke være merkbar?

Lenke til kommentar

Var det jeg også fant ut til slutt, at det var Windows som gjorde at den delen var reservert.

Har fått gjemt disken nå, eller den gjemte seg selv. Da gjør jeg ikke noe mer.

 

Ellers er mine erfaringer at den SSD disken var en fantastisk ytelsesforskjell fra min gamle HDD - Det er en fryd. Få prøve å kjøre noen skrive tester etterhvert.

 

Et lite spørsmål til, om man kjører raid og velger bruker 2 disker som 1, vil da ytelsen øke, eller vil den ikke være merkbar?

 

 

Ved RAID 1 (speiling) vil ikke ytelsen øke, bare datasikkerheten. Ved RAID 0 (striping) vil ofte ytelsen nesten dobles, men man kjører med enda litt høyere risiko en ved single drive.

 

 

Lenke til kommentar

Ok, men nå har vel ikke SSD diskene noe rykte på seg for å ta kvelden under Raid 0?

Av en eller annen grunn så fikk jeg beskjed om "BOOTMSGR mangler" når jeg skulle starte maskinen på nytt i morges.. Tok og installere Windows på nytt og da forsvant det problemet.

Lenke til kommentar

Har fått og satt i gang min første SSD - Etter jeg la inn Windows(7) så har den laget 2 partisjoner, er dette meningen og eventuelt hvorfor?

 

Jepp. Min har også laget en egen liten partisjon, på 100 MB. tror jeg det er. Dette er kun til bruk for SSD'en selv. Hvorfor, må andre med mer peiling enn meg svare på. Vises som en egen stasjon i "My Computer" som har fått navnet F: System Reserved, hos meg.

 

Det er ikke SSD som "bruker" den, men Windows som lager den og den inneholder informasjon for BitLocker og boot filer. Du kan sikkert gjemme den i Disk Manager.

 

 

 

 

Javel, men jeg har sett i disk manager om jeg kan gjemme den på noen måte, og fant ikke ut av det - noen tips? Jeg har jo ingen nytte av at den vises som en egen stasjon.

Lenke til kommentar

Poenget med raid er oppetid, ikke ytelse så man "tuller" ikke med forsinket skriving :) med mindre man har BBU.

(ser bort fra raid-0 som ikke har redundancy)

 

Enkelte kontrollere kan øke ytelsen ved lesing ved raid-1, nærmere 2x er ikke umulig.

 

 

@Aalton

Hvis 100MB partisjonen blir borte i W7 vil du få problemer med å boote.

Man kan "merge" den med C partisjonen, det finnes oppskrifter på dette.

En typisk annen feilkilde er at man installerer med en annen "disk" i maskinen og at denne partisjonen blir lagt på den, når man så fjerner den "disken" får man ikke bootet.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

@Aalton

Hvis 100MB partisjonen blir borte i W7 vil du få problemer med å boote.

Man kan "merge" den med C partisjonen, det finnes oppskrifter på dette.

En typisk annen feilkilde er at man installerer med en annen "disk" i maskinen og at denne partisjonen blir lagt på den, når man så fjerner den "disken" får man ikke bootet.

Det forklarer nok hvorfor jeg fikk boot error like etter den ble borte fra oversikten min men jeg surret inn på disbehandling.. ;)

Lenke til kommentar

Da var min 60gb force gt montert, mener at jeg fått gjort det meste av tweaks, men er begrensa hva jeg har finnet av benchmarks på denne så om jeg er helt i mål er jeg enda usikker på :p

her er hvertfall hva jeg klarte.

 

-----------------------------------------------------------------------

CrystalDiskMark 3.0.1 x64 © 2007-2010 hiyohiyo

Crystal Dew World : http://crystalmark.info/

-----------------------------------------------------------------------

* MB/s = 1,000,000 byte/s [sATA/300 = 300,000,000 byte/s]

 

Sequential Read : 463.288 MB/s

Sequential Write : 91.101 MB/s

Random Read 512KB : 424.863 MB/s

Random Write 512KB : 90.695 MB/s

Random Read 4KB (QD=1) : 33.477 MB/s [ 8173.0 IOPS]

Random Write 4KB (QD=1) : 90.308 MB/s [ 22047.9 IOPS]

Random Read 4KB (QD=32) : 103.562 MB/s [ 25283.7 IOPS]

Random Write 4KB (QD=32) : 90.218 MB/s [ 22025.8 IOPS]

 

Test : 100 MB [C: 24.8% (13.8/55.8 GB)] (x5)

Date : 2011/07/22 3:50:33

OS : Windows 7 Ultimate Edition [6.1 Build 7600] (x64)

Lenke til kommentar

Interressant test av Gigabyte Z68XP-UD-iSSD hovedkort.

 

Den kommer integrert med Intel 311 SSD.

20 GB SLC.

 

Jeg vurderte det kortet da jeg nylig "oppgraderte" litt, jeg sendte inn et UD5 B1 pga SnB "buggen" men endte opp med å få meg et Asus M4E-Z i bytte.

UD-iSSD ser absolutt ut som en god løsning og det ble vel også en ganske fin pris på SSD'en vs å kjøpe den i løs vekt, den (hovedkortet m/SSD) finnes på flere webshopper i Norge.

 

 

Da var min 60gb force gt montert, mener at jeg fått gjort det meste av tweaks, men er begrensa hva jeg har finnet av benchmarks på denne så om jeg er helt i mål er jeg enda usikker på :p

her er hvertfall hva jeg klarte.

 

Ser bra ut til å være en 60GB SSD :)

Det er bare å nyte den!

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Ved RAID 1 (speiling) vil ikke ytelsen øke, bare datasikkerheten. Ved RAID 0 (striping) vil ofte ytelsen nesten dobles, men man kjører med enda litt høyere risiko en ved single drive.

Ikke helt korrekt, ved Raid-1 vil som regel leseytelsen øke. Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nytelsen av min corsair force gt 60gb ser ut til å være av den korte sorten, henger seg ca 1 gang daglig, må så koble ut strømmen fra pc-en og vente litt, hvis ikke hk ssd i bios eller bootsequence :(

Er visst flere som har hatt samme problem, mest spent på hva komplett gjør, om jeg får velge et annet merke eller om jeg blir tilsendt en ny, ba om et annet merke da jeg i utgangspunktet hadde tenkt på en m4, men tok en sjans og prøvde meg på noe nytt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...