Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gikk tom for sata-porter på hovedkortet, og bestilte derfor et kontrollerkort til mine 2 stk Seagate 2tb disker som er på vei. C300 SSD ble dermed plassert på Highpoint 620 kontrollerkortet:

 

 

post-105988-0-58485000-1310742735_thumb.png

 

Dette var ikke særlig imponerende tall. Dette er tregere enn sata2 onboard portene. Har jeg gjort noe feil?

 

 

Bruk rette drivere til dette kortet, jeg grisebanker deg med en 64gb C300 på et 250,- kontrollerkort med samme Marvell chippen, msahci har en tendens til å knote fælt med disse chippene.......

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Gikk tom for sata-porter på hovedkortet, og bestilte derfor et kontrollerkort til mine 2 stk Seagate 2tb disker som er på vei. C300 SSD ble dermed plassert på Highpoint 620 kontrollerkortet:

 

 

post-105988-0-58485000-1310742735_thumb.png

 

Dette var ikke særlig imponerende tall. Dette er tregere enn sata2 onboard portene. Har jeg gjort noe feil?

 

 

Bruk rette drivere til dette kortet, jeg grisebanker deg med en 64gb C300 på et 250,- kontrollerkort med samme Marvell chippen, msahci har en tendens til å knote fæelt med disse chippene.......

Betalte 118,- levert på døra fra Usa. Tok vell akkurat ei uke. Er det driverne til kontrollerkortet jeg er ute etter?

 

post-105988-0-85287600-1310743838_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Alt er galt i device manager, som vanlig med msahci og disse kortene. Jeg brukte Marvells egen driver, anbefaler denne først og fremst, legger den ut under, installer via .exe filen, reboot og slå på Write Cache i Device Manager og du skal se det blir endel forbedringer:

Kom litt videre:

 

post-105988-0-57373300-1310745428_thumb.png

 

 

Hvor skrur en på write cache?

 

 

Bikker jeg ikke 300 MB/s sekvensiell les, så hopper jeg nok tilbake på onboard sata.

Lenke til kommentar

Jeg har en laptop med samme "problemet", 4K ligger på rundt 12MB/s.

Det finnes tweaks, men det vil gi deg en varmere laptop og batteritiden :), vel jeg sier ikke mer.

 

Laptops er kompromisser, sånn er det bare men ikke heng deg for mye opp i tallene, jeg er helt sikker på at det går meget kjapt unna.

Det er stort sett bare på små blokker at det slår ut i tester.

Lenke til kommentar

Alt er galt i device manager, som vanlig med msahci og disse kortene. Jeg brukte Marvells egen driver, anbefaler denne først og fremst, legger den ut under, installer via .exe filen, reboot og slå på Write Cache i Device Manager og du skal se det blir endel forbedringer:

Kom litt videre:

 

post-105988-0-57373300-1310745428_thumb.png

 

 

Hvor skrur en på write cache?

 

 

Bikker jeg ikke 300 MB/s sekvensiell les, så hopper jeg nok tilbake på onboard sata.

 

Hvordan kan du ha kommet videre når du fremdeles har msahci som driver....... I undermappen til filen du pakket opp ligger drvSetup.exe, denne skal du dobbelklikke og følge install anvisningen, har du allerede gjort dette, funker ikke denne driveren, da må du bruke Highpoint sin...

Lenke til kommentar

@Onyx

Du kan med fordel bruke 64 eller 128K, ikke noe poeng i å gå noe lavere på SandForce-12XX kontrollere.

(bruker selv 128K å samme SSD-ene og har i tillegg ikke benyttet 100%, kutter 3-4GB per SSD for ekstra OP, totalt volum er da 101GB)

Endret av Anvil
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal sette en ssd i min nyervervede 13" laptop, tenker 60-120gb størrelse og lurer på hva dere hadde foretrukket av ssd?

har sett en del på m4, men kanskje det finnes noe rimeligere som vil fungere vel så bra på noe jeg er 99% er en sata300 port.

 

Edit: Kan forsåvidt samtidig spørre om dere er enige i at m4 256gb er beste valget som ssd til en stasjonær, sett en del på max iops, men med alt tullet jeg har lest om er jeg litt redd for å skaffe meg en.

Endret av Kuldesjokk
Lenke til kommentar

De har et godt SuperWeekend tilbud på Samsung 470 128GB på Komplett.

 

Link

 

Meget bra til den prisen og nesten uslåelig på sekvensiell ytelse (til å være 3Gb/s), helt grei på random også, vurder å kjøpe en selv til den prisen!

(har noen Samsung 470 fra før men ikke 128GB)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...