Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Det er vel OK til å være 2x 120GB

 

Her er 2x 240GB (selv om det burde ha vært i benche tråden :))

 

post-137664-0-95437400-1310066830_thumb.png

 

 

edit:

Vertex 3

(ikke noe IOPS eller DELUXE eller noe annet fancy, standardutgaven rett og slett)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De er basert på samme kontroller men kjører helt forskjellig firmware, en vesentlig forskjell.

Er det bare firmwaren som er forskjellen på disse to? Jeg er av den oppfatning at Intel 510 er et hakk vassere en M4 i de fleste tilfeller, etter å ha lest litt reviewer i dag, men trodde det var mer enn bare firmware som skilte dem :hmm:

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar

Kan virke som om Firmware er som en bilmotor.

 

Forskjellige biler kan ha motorer som egentlig er samme motor, de er bare forskjellig tunet. Noen har stor turbo og noen andre har liten turbo. Noen har tunet motoren for mye dreiemoment, og andre har tunet motoren for høy toppfart. Og noen biler har bare vært uheldige, og fått en motor som skjærer seg :p

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Egentlig en ganske god forklaring det Nizzen!

 

Insinuerer du at det er noen SSD'er som har dårlig motor laugh.gif

 

 

Uten å ha satt meg for mye inn i Intel'n så har den kanskje ikke like stor cache som m4 har, ellers er det ikke mye som kan være forskjellig bortsett fra firmware.

(m4 har en litt annen revisjon av controlleren, mulig den må til for å få såpass gode tall (iops) ved høy QD)

Lenke til kommentar

Noen av dere guruer som kan lenke meg til et sted der man kan se hvorfor AHCI er bedre enn IDE til de fleste SSD'er? Teorien bak? Jeg er involvert i en diskusjon på et annet forum, der en person hardnakket påstår at AHCI ikke har noen betydning, og bare leder til problemer. At jeg selv viser at jeg får økt ytelse på min SSD i forhold til IDE, hjelper ikke. Så, jeg trenger et hardtslående argument - jeg er ikke nok teknisk interressert i SSD'er til at jeg har funnet ut av dette selv, bare konstantert at joda, AHCI gir meg bedre ytelse.

Lenke til kommentar

AHCI må vel til for å kunne bruke NCQ, som igjen gir enheten potensielt mye høyere effektivitet. Det der er egentlig ikke noe å diskutere engang.

 

Sakset fra første post i denne tråden:

 

Det siste punktet jeg vil ta opp i denne introduksjonen er noe som heter NCQ (Native Command Queue). Dette er en funksjon som tillater lagringsenheter å selv velge hvilken rekkefølge de vil behandle forespørsler fra operativsystemet (OS), og kan betydelig øke ytelsen. For harddisker tillater dette disken å optimalisere hvordan lesehodene skal flyttes slik at den slipper å bevege hodet så langt eller rotere så langt mellom hver plass som skal leses og skrives, og derfor slipper å vente så lenge på de mekaniske delene. Harddisker kan øke IOPS ytelsen med 1,5-2x på denne måten.

SSDer kan benytte denne funksjonen til å ta i bruk alle flash-kanalene sine for å arbeide med mange små operasjoner i parallell. De fleste forbruker-SSDer har 4-10 kanaler, og kan derved få flere ganger høyere IOPS ytelse når de kan bruke denne funksjonen. For å kunne ta i bruk NCQ må man bruke enten AHCI modus eller RAID (Redundant Array of Independent Disks). Med mindre annet blir spesifisert snakker vi om RAID-0 i denne tråden, dette er en variant av RAID der 2 eller fler enheter blir slått sammen til èn logisk enhet operativsystemet ser og leverer ytelse ca lik antallet enheter ganger ytelsen til èn enhet. Nedsiden ved dette er at om èn enhet feiler mister man all informasjon på RAIDet. SSDer er generelt mye mer driftssikre enn harddisker siden det ikke finnes noen mekaniske deler som kan krasje, og tåler mye større fysiske påkjenninger enn harddisker, så dette er ikke noe betydelig problem for noen få enheter brukt i forbruker-scenarioer. I tillegg har SSDer lavere lagringskapasitet enn harddisker, så det er naturlig å ta sikkerhetskopi av viktige ting fra RAIDet på harddisker, eller eventuelt lage en kopi (image) av hele RAIDet som man kan kopiere tilbake (montere image) på kort tid om innholdet skulle gå tapt eller bli korrupt.

Som standard er alle hovedkort stilt inn til å ha SATA modus som IDE og ikke AHCI eller RAID, så man må manuelt forandre denne i BIOS for å kunne få fordelene av NCQ.

Uten NCQ klarer de fleste SSDer i området 20MB/s les ved 4KiB tilfeldig plasserte pakker (5000 random read IOPS), mens med NCQ aktivert klarer de fleste 4-kanals SSDer ca 60MB/s (15.000 IOPS), og Intel x25-M med sine 10 kanaler klarer 120-160MB/s (30-40.000 IOPS). Det er derfor ganske viktig å bruke AHCI eller RAID modus med SSDer.

Endret av SilentNET
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...