Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Okei, HOLD ON 2 sekunder her, er ikke så kjent med disse controllerne osv, ssd er nytt for meg :p hvordan får jeg den på intel kontrollern?

Dette er fra Asus sine sider om Sabertooth P67:

Intel® P67(B3) chipset:

2 x SATA 6Gb/s port(s), brown

1 x eSATA 3Gb/s port(s), black

Support Raid 0, 1, 5, 10

Marvell® PCIe SATA 6Gb/s controller:

2 x SATA 6Gb/s port(s), gray

JMicron® JMB362 controller:

1 x Power eSATA 3Gb/s port(s), green

1 x eSATA 3Gb/s port(s), red

Du skal altså ha Vertexen på en av de brune S-ATA-kontaktene. På med AHCI eller RAID, reinstallér og inn med drivere. :)

 

Forresten: Sabertooth P67 @ ASUS.com.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

gidder du å poste asssd test igjen?

Den første jeg kjørte for et par dager siden:

 

post-96570-0-17394100-1309906172_thumb.png

 

Denne kjørte jeg nå:

 

post-96570-0-16801800-1309906255_thumb.png

 

Synes det var en dramatisk forskjell på resultatene. Til informasjon er det ingen flere programmer, drivere, oppdatering som er installert. Er til og med større plass på SSD, da jeg har satt systemgjennoppretting på minimum plass :S

 

EDIT: Kjørte en restart av maskinen, litt innvirkning hadde det, men ikke mye:

 

post-96570-0-28137000-1309906652_thumb.png

Endret av Andey-
Lenke til kommentar

Jeg vet forumet ikke skal brukes til å selge ting, men for spesielt interesserte ligger OCZ 120GB MAX IOPS-disken min på bruktmarked.no nå. Som dere sikkert har fått med dere, og også kan lese i annonnsen har jeg hatt det kjente BSOD-problemet med den. Her er en tråd fra OCZ sitt forum hvis dere vil lese mer om det:

 

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?90191-FW-2.09-is-live-Instructions-on-how-to-update-your-Vertex3-Agility3-Solid3-SSD-s...Update-ONLY-flash-this-FW-if-you-have-issues-with-other-FW.

 

Og her er linken til bruktmarked.no:

 

http://www.hardware.no/bruktmarked/annonse/21712

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar

Sitter å vurderer om jeg skal bestille meg en Vertex 3 120/240 GB for skattepengene, men er litt usikker på om det egentlig har noe for seg. Per i dag sitter jeg med Intels X25-M 80GB, som jeg forsåvidt er godt fornøyd med. Men ettersom jeg har en bærbar som skriker etter en SSD tenkte jeg likegreit å stappe X25-en inn i denne og skaffe meg en Vertex 3 til min stasjonære maskin.

 

Spørsmålet er hvorvidt den innebygde kontrolleren på hovedkortet mitt (Asus Crosshair IV Formula), JMicron® JMB363, klarer å utnytte en Vertex 3 til sitt fulle. HK-et har jo 6 GB/S S-ATA -porter, men såvidt jeg vet betyr ikke det nødvendigvis at jeg får full fart.

 

Takker og bukker på forhånd :)

Lenke til kommentar

Man kan jo alltids lage seg et behov :)

 

Hvis du skal ha noe som er garantert problemfritt må du ligge unna SF2 kontrolleren til de finner ut av hva som er problemet.

Det er ikke alle som har problemer men det er heller ingen oppskrift på hva som funker eler ikke.

 

CHIV fungerer helt supert med 6Gb/s SSD-er. (men bruk SB850 portene)

 

Jeg vil vel anbefale deg å kjøpe en så stor SSD som mulig, de er i store trekk raskere enn de mindre utgavene og den vil vare betydelig lengre.

 

Gode tips er da Intel 160GB/300GB, Crucial 128GB/256GB, Samsung 470 256GB er også bra hvis man finner den til rett pris (dvs under 3K) og til slutt har du selvsagt Vertex 3 eller Corsair Force GT.

 

Hvis du sterkt vurderer SF kontrolleren er jeg faktisk tilbøyelig til å anbefale Vertex 2 240GB rett og slett fordi den er moden, men, man vet jo aldri, kanskje de løser SF2 problemene innen noen dager eller uker. (hvis du er en av de uheldnge da)

Lenke til kommentar

CHIV klarer greit å håndtere ett par 6Gb/s enheter :), SB850 takler vel ca 1GB+ i båndbredde.

(har et slikt kort selv)

 

Om du vil merke stor forskjell fra en Vertex2 240GB til en Vertex 3 240GB kommer ann på hva du jobber med.

 

SF2 kontrolleren er mye sterkere på ukomprimerbare data i forhold til SF1, så jobber du *mye* med foto, video da er helt klart SF2 tingen, i allefall så lenge vi snakker om SF baserte SSDer.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...