Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Nope, kan nok ikke velge noe annet en IDE der, desverre.

Dette var vist det billigste P35 kortet til asus, og da var AHCI en av tingene som de ikke støttet i denne Biosen. Betalte man noen kroner ekstra, så vil man fått ett kort man kunne enablet AHCI på.

Har du prøvd en nyere BIOS?

 

Eventuelt kan du forsøke cross-flashing til et kort med offisiell støtte for ACHI. Det har blitt gjort: http://vip.asus.com/forum/view.aspx?SLanguage=en-us&id=20080429114702843&board_id=1&model=P5K

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nope, kan nok ikke velge noe annet en IDE der, desverre.

Dette var vist det billigste P35 kortet til asus, og da var AHCI en av tingene som de ikke støttet i denne Biosen. Betalte man noen kroner ekstra, så vil man fått ett kort man kunne enablet AHCI på.

 

Jeg sjekka manualen til kortet ditt, så da er det feilinformasjon der.

Lenke til kommentar

Etter litt fram og tilbake bestilte jeg i dag Corsair SSD Force Series™ GT 120GB fra Komplett og skal hente den i morgen. Er dog litt nysgjerrig på om noen har noe erfaring/anmeldelse el.l. vedrørende disken? :)

 

Etter alle landemerker skal ytelsen være som følger

 

Force GT tilsvarer Vertex 3

Force 3 tilsvarer Agility 3

 

Det er rimelig stor forkjell i benchmarks og delvis i praktisk bruk, du får poste en benchmark asap :)

(forskjellen er at Agility 3 og Force 3 yter dårligere med ikke-komprimerbare enn hva Force GT/Vertex 3 gjør)

Lenke til kommentar

IBM Demonstrates "Breakthrough" Phase-Change Memory.

IBM Designs Multi-Bit PCM with Hundreds of Times Higher Performance, Reliability than Flash

 

 

"Scientists have long been searching for a universal, non-volatile memory technology with far superior performance than NAND flash. The benefits of such a memory technology would allow computers and servers to boot instantaneously and significantly enhance the overall performance of IT systems. A promising contender is PCM that can write and retrieve data 100 times faster than flash, enable high storage capacities and not lose data when the power is turned off. Unlike flash, PCM is also very durable and can endure at least 10 million write cycles, compared to current enterprise-class flash at 30 000 cycles or consumer-class flash at 3000 cycles. While 3000 cycles will outlive many consumer devices, 30 000 cycles are orders of magnitude too low to be suitable for enterprise applications."

Endret av Ourasi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ringe Asus support Norge, herregud dem var vanskelig da. Sa at jeg ikke fikk til SSD i min Asus G53SW.

 

Dem sa bare: Det står ikke i spesifikasjonene at den støtter SSD harddisker, og datamaskinen kommer jo bare med vanlige harddisker så dem kunne ikke garantere at noen SSD virket, kunne heller ikke si meg noen SSD som garantert ville fungere heller.

 

Lurer på hvilken ssd jeg eventuelt bør bytte til. Kanskje jeg bør prøve meg på en Intel 510, dem virker til å være gode og kompatible?

Lenke til kommentar

Er inne på Crucial hjemmeside og leser om hvordan man skal installere firmware til SSD. Er det virkelig riktig at man må sette til IDE i Bios og boote fra egen firmware cd. Ville trodd at ting med win7 var litt mere moderene ?? Fikk litt flashback til dos perioden.

 

Arne M

Lenke til kommentar

Er inne på Crucial hjemmeside og leser om hvordan man skal installere firmware til SSD. Er det virkelig riktig at man må sette til IDE i Bios og boote fra egen firmware cd. Ville trodd at ting med win7 var litt mere moderene ?? Fikk litt flashback til dos perioden.

 

Arne M

Bare gjør som det står, så går det bra ;)

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Det er ingen triviell sak å oppdatere firmware enda, hvis man ikke er vant til å rote i bios.

 

Både Intel og Crucial må boote på "noe" for å oppgradere.

 

SandForce enhetene kan oppgraderes fra Windows men bare dersom enheten *ikke* kjører OS.

(hvilket i praksis betyr at den er like vanskelig som de andre hvis man ikke kan oppdatere fra en annen maskin da :))

 

Hvis man følger bruksanvisningen er det gjort på max 10 minutter inkludert nedlasting etc.

(4-5 hvis man har god trening)

Lenke til kommentar

Greit nok. Synes bare det virket så forhistorisk ut at jeg tenkte å spørre. Har ikke kjøpt ennå, men greit å sjekke litt ut. Etter hvert er man jo blitt bortskjemt med å til og med flashe bios fra win. Da virker jo dette tragisk. Takker for svar.

 

Arne M

Lenke til kommentar

Nå har jeg endelig fått min lille Force GT. Et par ting:

 

Skal installere OS på SSD'en, og etter hva jeg har lest er ACHI-mode å foretrekke. Er dette noe man kan sette etter OS er installer på SSD eller må man gjøre dette før installasjonen?

 

Har en WD 1tb HDD som jeg tenkte å bruke til filer, programmer osv. Kan både SSD og HDD være tilkoblet HK når installerer OS?

 

Har Asus crosshair formula HK forresten.

 

Fint om noen kunne gitt meg en kjapp forklaring på hva som er "korrekt" framgangsmåte :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...