Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, har kjøpt meg en Acer Aspire 5742G (GeForce GT540, Core i3-380M, 4GB, 500GB, DVD±RW) og en Intel® SSD 320 Series 80GB 2,5", 25nm.

 

Planen var følgende, bytte ut Optisk med SSD og legge Windows og div Office programmer til SSD.

 

Folk forteller meg nå det er vanskligere en antatt.

 

Jeg trodde jeg bare kunne legge Windows på SSD før jeg slo den på å slette på den andre.

 

Hva må jeg egentlig gjøre?

 

MVH Kankanari

Lenke til kommentar

Skal gå til innkjøp av min første SSD. Skal ha OS, Office-pakken og drivere hovedsaklig, altså systemdisk. På nåværende HDD tar det ca.90gb og tenkte da på en 120(8)gb SSD.

 

Så først på OCZ Vertex3, men har skjønt den sliter med barnesykdommer av flere arter. Sitter nå å ser på følgende to SSD'er:

 

- Corsair SSD Force Series™ 3, 120GB

- Crucial m4 SSD 2,5" 128GB

 

Har som sagt ingen erfaring med SSD, og trenger anbefalinger og råd :)

Lenke til kommentar

Nå har Corsair i prinsippet den samme firmwaren som OCZ så det vil vel neppe bli uten problemer det heller.

 

Men, om du skulle gå den veien, så kjøper du en Corsair Force GT 120GB :), fin sak og raskere enn Force 3.

Den har en god pris på Dustin akkurat nå.

 

Ellers kan jeg bare anbefale m4 128GB, den er helt ypperlig og tilsynelatende uten problemer, har ikke merket noen, men det har jeg heller ikke merket på mine Vertex 3.

(betyr at ikke alle sliter med disse problemene)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Mange takk for veldig gode svar. Er klart problemene ikke gjelder alle som du sier, så kan jo være "heldig".

 

Utifra spesifikasjonene er det ikke mye forskjell mellom Corsair Force GT og Force 3, men kan jo hende det er mer merkbart. Ser dem ikke har den på lager dog, og skulle gjerne hatt den før helga.

 

Så hastighetsmessig slik jeg har forstått det, så er ikke differansen stor på Force GT, Force 3, M4 og Vertex 3?

 

Vedr. Intel 320 kan jeg ikke se å finne den i SATA 3.0/6.0gbps, dog har jeg en følelse av at den er rimelig høy i forhold til nevnte SSDer, eller tar jeg feil?

 

På forhånd stor takk for svar og tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar

Jeg har ett hovedkort som har fått noen år på nakken, det er Asus P5K, med Intel P35 Chipset og ICH9 South Bridge.

 

Klarte nå ikke å stå i mot lengre, og har kjøpt en Intel 320 160GB SSD.

 

Problemet er at Bios ikke støtter AHCI, noe jeg var klar over på forhånd, så det begrenser ytelsen en del.

 

Har lagt med en skjermdump fra AS SSD, hvor jeg får en score på 195.

Det er vel kanskje maks som jeg får ut av denne kontrolleren?

Bruker Windows 7 driveren, da jeg ikke har funnet none andre som er kompatible. Finnes det andre?

 

Det jeg også lurer på, er om TRIM krever AHCI?

fsutil behavior query disabledeletenotify gir svaret:

DisableDeleteNotify = 0

 

Det betyr vel at TRIM er enablet, og at jeg ikke trenger å schedulere Intel Toolbox for å manuelt "kjøre TRIM"?

post-9113-0-59265200-1309381524_thumb.png

Lenke til kommentar

Jeg har ett hovedkort som har fått noen år på nakken, det er Asus P5K, med Intel P35 Chipset og ICH9 South Bridge.

 

Klarte nå ikke å stå i mot lengre, og har kjøpt en Intel 320 160GB SSD.

 

Problemet er at Bios ikke støtter AHCI, noe jeg var klar over på forhånd, så det begrenser ytelsen en del.

 

Hovedkortet ditt har AHCI. Sjekk:

  • SATA configuration: Enhanched
  • Configure SATA as [iDE] endres til [AHCI]

Lenke til kommentar

Jeg har ett hovedkort som har fått noen år på nakken, det er Asus P5K, med Intel P35 Chipset og ICH9 South Bridge.

 

Klarte nå ikke å stå i mot lengre, og har kjøpt en Intel 320 160GB SSD.

 

Problemet er at Bios ikke støtter AHCI, noe jeg var klar over på forhånd, så det begrenser ytelsen en del.

 

Hovedkortet ditt har AHCI. Sjekk:

  • SATA configuration: Enhanched
  • Configure SATA as [iDE] endres til [AHCI]

 

Nope, kan nok ikke velge noe annet en IDE der, desverre.

Dette var vist det billigste P35 kortet til asus, og da var AHCI en av tingene som de ikke støttet i denne Biosen. Betalte man noen kroner ekstra, så vil man fått ett kort man kunne enablet AHCI på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...