Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har prøvd å resette Bios, jeg kommer ikke inn i windows uansett direkte når jeg slår på datamaskinen, men jeg kommer inn om jeg går inn i bios og så ut igjen. Neste gang jeg da slår av datamaskinen må jeg inn i bios for å kunne starte.

 

Merkelig.

 

Fant et forum der en kar sa:

 

Yeah, I agree, but... Well, I believe Nid at this point, if (as he said) he's been e-mailed by Asus personally and told that the Crucial M4 is *not* compatible with the G53SW. Really, really sucks because I was on the verge of buying one, but I'm pretty glad I didn't, now.

 

Men går jeg inn på Crucial sine sider og skal finne ssd til min laptop anbefaler dem M4. Skjønner ikke hvordan en ssd ikke kan være kompatibel. Den virker fint inni windows men er litt stress å måtte gå inn i bios hver gang jeg skal start opp.

Lenke til kommentar

Ser ut til at det ikke er noen løsning på problemet. Vil ikke anbefale folk å kjøpe Crucial m4 til laptop, da diskene sliter med kaldstart på mange datamaskiner. Lurer på om jeg bare skal overleve med å gå inn i bios hver gang jeg starter pcen og vente på en ny firmware, eller om jeg skal returnere den og kjøpe meg en annen ssd.

 

Det er jo en løsning å kjøre den på IDE, men da med myye lavere ytelse.

 

http://forum.crucial.com/t5/Solid-State-Drives-SSD/Problem-with-boot-on-SSD-crucial-M4-256Go-on-ASUS-N73SV/m-p/47678/highlight/true#M14851

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar

Hm! Men det later allikevel til at det er BIOS som kødder da etter hva annet du har funnet på nettet.

 

Bytte laptop er vel uaktuelt, så personlig hadde jeg returnert SSD'en. Trenger du 6Gbit på laptopen?

Hvis ikke er kanskje Intel 320 ett sikrere og rimeligere alternativ.

 

Å vente på ny BIOS er selvfølgelig en mulighet, men da ville jeg først hatt en bekreftelse fra Asus at dem erkjenner problemet og at en fiks vil komme først. Ellers kan du bli sittende å vente lenge.

Lenke til kommentar

Hei folkens, jeg har fått følgende spørsmål og trenger hjelp til å svare. Jeg vet at Marvell-portene frarådes, men at det er forskjell på modellnummerne...?

 

I am buying the Asus Rampage III black motherboard and I want to use the OCZ Vertex 3 solid state hard drive as my boot drive. Rampage has the Marvell 9182 SATA 6Gb/s controller

on it and the OCZ is built for the Sandy Bridge. How much if any will the Marvell 9182 degrade the Vertex 3 or will it work ok? I am using the windows 7 Ultimate OS 64 bit.

I want it as fast and as good as possible as I am investing quite a bit of money in this system..

I will also have two 2 TB Seagate drives in a raid 0

I am a novice at this so any help will be much appreciated

Thank You

Curtis

Lenke til kommentar

Hvis jeg kopierer Programfiler mappa på 1.6GB på Agility 3 64GB disken til et annet sted på samme disk ligger jeg på 30-60MB/s, prøvde det samme med F3 500GB disken min, og den lå på 80-120MB/s.

 

Er det noe jeg har misforstått her, eller er SSD-er dårligere på slike oppgaver enn HDD-er?

Lenke til kommentar

Hvis jeg kopierer Programfiler mappa på 1.6GB på Agility 3 64GB disken til et annet sted på samme disk ligger jeg på 30-60MB/s, prøvde det samme med F3 500GB disken min, og den lå på 80-120MB/s.

 

Er det noe jeg har misforstått her, eller er SSD-er dårligere på slike oppgaver enn HDD-er?

 

Det er fordi du kjøpte en billig ssd med dårlig skrivehastighet med komprimerte filer.

Lenke til kommentar

Hvis jeg kopierer Programfiler mappa på 1.6GB på Agility 3 64GB disken til et annet sted på samme disk ligger jeg på 30-60MB/s, prøvde det samme med F3 500GB disken min, og den lå på 80-120MB/s.

 

Er det noe jeg har misforstått her, eller er SSD-er dårligere på slike oppgaver enn HDD-er?

 

Det er fordi du kjøpte en billig ssd med dårlig skrivehastighet med komprimerte filer.

 

Kan du da gi meg forslag til en dyrere og bedre ssd som greier dette bedre?

Lenke til kommentar

Hvis jeg kopierer Programfiler mappa på 1.6GB på Agility 3 64GB disken til et annet sted på samme disk ligger jeg på 30-60MB/s, prøvde det samme med F3 500GB disken min, og den lå på 80-120MB/s.

 

Er det noe jeg har misforstått her, eller er SSD-er dårligere på slike oppgaver enn HDD-er?

 

Det er fordi du kjøpte en billig ssd med dårlig skrivehastighet med komprimerte filer.

 

Kan du da gi meg forslag til en dyrere og bedre ssd som greier dette bedre?

Små størrelser av ssder har ofte lavere skrivehastigheter enn større ssd'er. Skal man ha best mulig sekvensiell skrivehastighet, så mener jeg på at intel 510 av 12x størrelse har best sekvensiell skrive og lesehastighet. Mulig Vertex 3 har litt bedre, men den har andre problemer :p

 

Mitt forslag er da intel 320 120gb, intel 510 om man har 6gbit porter, eller crucial m4/c300.

 

Intel 510 bruker jeg som sourcedisk når jeg tester harddisker. Altså kopieringshastighet til og fra harddiskene.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg kopierer Programfiler mappa på 1.6GB på Agility 3 64GB disken til et annet sted på samme disk ligger jeg på 30-60MB/s, prøvde det samme med F3 500GB disken min, og den lå på 80-120MB/s.

 

Er det noe jeg har misforstått her, eller er SSD-er dårligere på slike oppgaver enn HDD-er?

 

Det er fordi du kjøpte en billig ssd med dårlig skrivehastighet med komprimerte filer.

 

Kan du da gi meg forslag til en dyrere og bedre ssd som greier dette bedre?

Små størrelser av ssder har ofte lavere skrivehastigheter enn større ssd'er. Skal man ha best mulig sekvensiell skrivehastighet, så mener jeg på at intel 510 av 12x størrelse har best sekvensiell skrive og lesehastighet. Mulig Vertex 3 har litt bedre, men den har andre problemer :p

 

Mitt forslag er da intel 320 120gb, intel 510 om man har 6gbit porter, eller crucial m4/c300.

 

Intel 510 bruker jeg som sourcedisk når jeg tester harddisker. Altså kopieringshastighet til og fra harddiskene.

 

Takk!

Trodde ikke at de mindre SSD-ene gjorde det så dårlig i forhold til storebrødrene.

Jeg regnet kanskje med 10-15% mindre ytelse, men mine resultater var drøye synes jeg :whistle:

 

I framtida blir det nok en 120GB disk i såfall :)

Lenke til kommentar

Små SSD-er er gode på lesing, skriving er som Nizzen sier litt mer variabelt.

 

Det er imidlertid lesing som er viktigst og den ytelsen har du fått.

Agility er helt OK men det er verdt å putte på noen kroner ekstra for å få en Vertex 3 hvis man skal ha en OCZ.

 

Hvis ikke er det mye annet å velge mellom, m4, Intel, C300 og faktisk så vil jeg anbefale flere å lukte litt på Samsung 470 :)

 

Skal komme med noen fine runs i benchmarktråden på Samsung, litt imponert faktisk.

Lenke til kommentar

Jeg har m4. Ingen problemer hittil.

 

 

samme her, gikk ifra vertex 3(benyttet angreretten) til m4 og er strålende fornøyd.

Takker :) Og en ting til. Har aldri hatt en Crucial SSD, så jeg lurer på om eventuelle FW-oppdateringer er enkle å gjennomføre? Har Crucial sitt eget "tool" for dette?

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar

TXD

 

Man laster ned en ISO som brennes ut og så booter man på den.

Normalt sett må man bytte til IDE mode i "bios" for å kunne oppdatere firmware.

 

Det hele er gjort på få minutter.

Takk for info :) Det med IDE-mode var nytt for meg. Må innrømme jeg bare har latt BIOS stå med AHCI-mode på de Intel- og OCZ-diskene jeg har oppdatert til nå. Intel har jeg jo flashet i "booten", mens jeg har brukt OCZ Toolbox for Vertex 2 & 3.

 

Er det slik at oppdateringen feiler på disker som skal stå i IDE-mode, hvis man har AHCI-mode?

Lenke til kommentar

Det kan variere fra kontroller til kontroller.

 

Det har vært en del som har gått over til å forlange IDE i det siste.

OCZ kan man oppdatere dirkete fra Windows hvis den ikke kjører OS.

 

De andre baserer seg stort sett på et eller annet bootbart medie.

 

Du vil mest sannsynlig få en feilmelding, det er imidlertid godt beskrevet hos Crucial hva som kreves.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...