Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Jeg har bare skumlest den linken, skal se litt nærmere på den senere.

 

Det er imidlertid 0xAD som er mest interessant :)

 

209 timer kan man grovt regne om til å være 26-27 døgn hvis man antar 8 timer per dag.

 

Basert på "normalen" skal man da ha skrevet rundt 500GB+/- basert på 20GB per dag.

I starten vil det selvsagt være et noe høyere snitt da man gjerne tester og installerer en del så at man akkumulerer 1-2TB på en svært aktiv første måned er nok ikke unormalt.

 

Nå finnes det selvsagt ingen "normal" og man kan selvsagt skrive så mye man vil, det er bare å følge litt med, 72TB er det Crucial sier den skal holde. (mulig det bare var 128GB og større, får sjekke)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Test av Vertex 3 MI og Patriot Wildfire hos Anandtech.

 

Link til artikkel

 

Edit:

I artikkelen så forklares hva som er problemet med SF2xxx ssdene fra OCZ. Interesant da jeg ikke har sett noe av dette beskrevet andre steder ennå:

 

OCZ eventually noticed odd behavior involving a particular SATA command. Slowing down timings associated with that command seems to have resolved the problem although it's tough to be completely sure as the issue is apparently very hard to track down.

 

OCZ's testing also revealed that the problem seems to follow the platform, not the drive itself. If you have a problem, it doesn't matter how many Vertex 3s you go through - you'll likely always have the problem. Note that this doesn't mean your motherboard/SATA controller is at fault, it just means that the interaction between your particular platform and the SF-2281 controller/firmware setup causes this issue. It's likely that either the platform or SSD is operating slightly out of spec or both are operating at opposite ends of the spec, but still technically within it. There's obviously chip to chip variance on both sides and with the right combination you could end up with some unexpected behaviors.

 

OCZ and SandForce put out a stopgap fix for the problem. For OCZ drives this is firmware revision 2.09 (other vendors haven't released the fix yet as far as I can tell). The firmware update simply slows down the timing of the SATA command OCZ and SF believe to be the cause of these BSOD issues.

 

 

Endret av BAT
Lenke til kommentar

Det er nok enda ikke helt avklart hva som egentlig er galt med firmwaren på SF2 kontrollerene.

 

At de kan holde problemet i sjakk med å nedgradere ytelsen er forsåvidt en grei midlertidig løsning men dette er egentlig en gigantisk fiasko.

Man slipper ikke et slikt produkt ut til forbrukere med så mye problemer, forøvrig er det bemerkelsesverdig at absolutt ingen av de som har skrevet reviews har hatt problemer med sine eksemplarer, det er rett og slett umulig.

 

Merkelig at man skal bli såpass irritert på et produkt man selv ikke har problemer med :)

 

Tilbake til noe annet...

 

Jeg har faktisk mer sansen for m4 enn C300, det er noe med m4 som er litt vanskelig å sette fingeren på, spesielt 64GB og 128GB er tiltalende, 256GB utgaven har jeg et litt mer avslappet forhold til vs den gamle C300.

Den gode gamle C300 256GB er faktisk den jeg har brukt mest av alle SSD-ene jeg har, både i raid og utenfor.

Jeg må vel ta å sjekke hvor mye de egentlig er brukt :)

Lenke til kommentar

Nei jeg har ikke vært imponert av OCZ og det er stor moro å lese på deres forum og det som dukker opp på XS ang Vertex 3/Agility 3. Litt underholdning i hverdagen er jo tross alt litt sunt laugh.gif

 

Nå har jeg ikke prøvd M4 ennå men når jeg leser test etter test hvor ytelsen er såpass lik så synes jeg ikke det er verdt pengene å bytte ut 3R0 C300 128GB til M4 i samme størrelse. I tillegg så har jeg mettet SB850 allerede så den saken er grei. Hadde håpet at SB950 skulle gi mer men den er så og si identisk og SB-E blir for dyrt for min del i år med oppussing av hus og smårolling på tur. Eneste som står for tur nå er å få til å klone fra min Intel G2 160GB til C300 256GB som har ligget på pulten min i over en mnd og samlet støv. Da er endelig Asusen min utstyrt med "nok" plass for min bruk.

 

Forresten noen som har en guide eller beskrivelse hvordan jeg går frem for å få til dette med Acronis True Image Home 2011 ?

Lenke til kommentar

Jeg har gjort det med 2010.

Tror den er ganske lik 2011

 

Slik bruker du Acronis til å klone :

 

 

1 :

clone1-1.png

Velg "Clone Disk"

 

 

 

2 :

Clone2-1.png

Jeg velger her "Automatic"

Velg "Manual" for bedre kontroll over partisjoner osv.

 

 

 

3 :

Clone3-1.png

"Source Disk" er den disken jeg skal klone ifra.

 

 

 

 

4 :

Clone4-1.png

"Destination Disk" er den disken jeg skal klone til.

 

 

 

 

5 :

Clone5-1.png

Trykk på "Proceed"

 

 

 

 

6 :

clone6-1.png

Trykk på "Reboot"

 

 

 

 

7 :

15y7s4w.jpg

La maskinen reboote.

Ikke foreta deg noe som helst i BIOS, mens Acronis jobber.

 

 

 

 

8 :

10p3kw5.jpg

Acronis er nå ferdig med å klone.

 

 

Endret av johome
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Klonefunksjonen til Acronis kan avogtil være en skikkelig slitsom affære, det har hendt den har rotet det til voldsomt, og kloning er dessuten helt unødvendig når man bare kan ta et image og legge dette inn på den nye SSD'en. Skulle det bli noe upartisjonert til overs, velger man bare "Extend" i Disk Management og man er oppe som før med ny SSD

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så jeg trenger kun å kjøre disk backup og så kjøre restore av denne når ny ssd er satt i maskinen?

 

Jupp, fort og gæli, mulig du må "Extend" via Disk Management om du ikke har 2011 utgaven..

Jeg bruker 2010 utgaven, som ikke er særlig bra på P67 med dårlig støtte for USB mus/keyboard, men jeg får tabbet meg frem i bootverktøyet..

 

Jeg bare la over et image jeg hadde tatt av min F120 over til C300. Måtte ikke extende partisjonen. Den gjorde det selv. Jeg brukte 2011 versonen.

 

Troligen en betydelig bedre utgave enn den 2010 utgaven jeg bruker, og CD/boot verktøyet er et sted mellom grusom og ubrukelig..

Endret av Ourasi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så jeg trenger kun å kjøre disk backup og så kjøre restore av denne når ny ssd er satt i maskinen?

 

Jupp, fort og gæli, mulig du må "Extend" via Disk Management om du ikke har 2011 utgaven..

Jeg bruker 2010 utgaven, som ikke er særlig bra på P67 med dårlig støtte for USB mus/keyboard, men jeg får tabbet meg frem i bootverktøyet..

 

Jeg bare la over et image jeg hadde tatt av min F120 over til C300. Måtte ikke extende partisjonen. Den gjorde det selv. Jeg brukte 2011 versonen.

 

Troligen en betydelig bedre utgave enn den 2010 utgaven jeg bruker, og CD/boot verktøyet er et sted mellom grusom og ubrukelig..

Hvordan får man kjørt restore av en backup fra minnepen? Er det noe som følger med i pakken i fra Acronis? Har ikke klart å finne noe verktøy som lager dette.

Lenke til kommentar

True Image Home gir deg en utforsker (lik windows utforsker) der du selv definerer hvor image du vil gjenopprette ligger, enten det er på CD, Disk, SSD eller minnepenn. Selv gjør jeg dette fra boot CD'en til True Image Home, siden det alltid er OS image jeg jobber med..

Endret av Ourasi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...