Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

1495,- begynner å bli gode priser for 128GB moderne SSD. Det tilsvarer omtrentlig 750,- for 64GB og det billigste vi har sett til nå er vel C300 64GB til 795,- før jul?

 

Komplett hadde m4 64GB til 795,- for et par uker siden.

 

Uff, jeg klarer nesten ikke la være å kjøpe noen M4 128GB.. Jeg burde vente til september/oktober når jeg begynner å få litt mer penger :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Komplett hadde m4 64GB til 795,- for et par uker siden.

Jupp, tenkte på når vi tidligst så dette prisnivået på de nyeste modellene. Poenget er at vi så denne prisen for over 6 mnd. siden og dermed er det ikke så imponerende som man fort kan tro, spesielt med tanke på krympet flash.

Men det frister helt klart med M4 fremfor å vente å se hva som skjer med tilbud og priser gjennom sommeren til august og utover. Det hender det kommer noen brakgode tilbud i fellesferien eller rundt skolestart.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det eneste jeg stusser litt på er PCIe kombinert med 2,5" formfaktor. Jeg regner med at sistnevnte er feil.

 

Med 25 Watt Active må det bli en ganske stor kjøler på kortet. Spørsmålet er bare om det blir med eller uten vifte. 2,2 GB/s klarer man ikke med 4x PCIe v2.0 så den må ha minimum 8x PCIe v2.0 eller 4x PCIe v3.0.

 

Prismessig tipper jeg 34 nm SLC vil koste rundt 4 ganger så mye per GB som 25 nm MLC (2 bit/celle). Intel 320-series 160 og 300 GB koster i dag fra ca 12 kr/GB. Det vil si at 720 sikkert vil koste minst 50 kr/GB. Siden den minste modellen er 200 GB snakker vi om minst 10 000 kr.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sweclockers.com har publisert en sak fra Franske Hardware.fr

Her presenteres tall på RMA for endel forskjellige produkt-typer fra en stor fransk nettbutikk. For SSD så var bildet slikt:

post-140856-0-00256900-1308151553_thumb.png

Hele artikkelen kan leses her

Og den franske originalartikkelen kan leses her

Lenke til kommentar

Trim skal være innebygget i Win7 og enkelte Linux-distroer. jeg stilte det samme spørsmålet i denne posten på forrige side og fikk dette svaret:

 

Sett SATA mode til AHCI i BIOS ;)

Om du har Intel hovedkort kan det være greit å installere RST sammen med windows, du gjør det ved å laste driver når du skal velge hvilken harddisk du skal installere på.

 

Etter du har installert windows er det noen få tweaks du kan gjøre, de ligger linket til i SSD benchmark tråden. Det er ikke alle som er noe vits eller lure å gjøre på nye SSDer, så om du sier hvilken SSD du har bestilt kan vi gi nærmere råd ;)

 

Ut over det så finnes det en del ting for å spare plass hvis man har en SSD med liten kapasitet.

 

som for eksempel?

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Takk for tipset. Skal prøve å oppdatere imorgen jeg også. Min m4 er koblet til SATA 6Gb, og det er ikke sikkert at det går an å oppdatere... Rart. Synes også det er rart at man må switche til IDE, OG at det ser ut som de faktisk har tatt kamerabilder av DOS delen av guiden. Ganske amatørmessig synes jeg..

Lenke til kommentar

Hvordan ligger MBA sin 128GB SSD an i forhold til vanlige 2,5" SSD-er?

Anandtech har skrevet litt om Apple sine SSD her.

 

Takk for tipset. Skal prøve å oppdatere imorgen jeg også. Min m4 er koblet til SATA 6Gb, og det er ikke sikkert at det går an å oppdatere... Rart. Synes også det er rart at man må switche til IDE, OG at det ser ut som de faktisk har tatt kamerabilder av DOS delen av guiden. Ganske amatørmessig synes jeg..

Er stort sett samme metode for de fleste SSDer. Intel har også samme opplegget med bootdisk og i IDE mode.

Lenke til kommentar

@Anvil

Jeg kom over dette ifm en annen diskusjon. WD har på sine SSD implementert teknologi som kan forutsi levetid basert på bruk i det miljøet den er plassert. Hadde ikke du et par WD Silicon SSD? Tenkte på dette ifm levetidstestene dere gjør på XS.

 

Equations are great, but measurements are better. The above discussion is based on theory. A better model is to use an endurance monitoring function like WD's patentpending SiSMART technology which is integrated into all SiliconDrive Products. Using this methodology, the SiliconDrive will yield real-world, application-specific usage information without requiring software development on the part of the OEM. Simply load the SiliconDrive into the application and run it for an hour, a day, a week, a month, or anytime that makes sense. SiSMART reports the usage percentage during that time. Upon test completion, simply take the SiliconDrive out of the test system and plug it in to any Windows or Linux based computer and run the WD SiliconDrive Utility to measure the usage at the NAND media level.

 

Link til Pdf

 

Ser ut til at SiSMART ikke er mulig å nedlaste, men noe de selger spesifikt til større kunder?

 

Jeg har selv 3 slike SSDer, så hadde vært gøy å teste litt.

Endret av kservik
Lenke til kommentar

Jeg kom over dette ifm en annen diskusjon. WD har på sine SSD implementert teknologi som kan forutsi levetid basert på bruk i det miljøet den er plassert. Hadde ikke du et par WD Silicon SSD? Tenkte på dette ifm levetidstestene dere gjør på XS.

 

Jeg har sett det dokumentet tidligere, de har en god del nyttig info om slitasje :)

 

Jeg har vel noen WD SSD-er ja, det var ikke bare å finne den softwaren, kan hende den må kjøpes.

Lenke til kommentar

<...>

<..>Etter du har installert windows er det noen få tweaks du kan gjøre, de ligger linket til i SSD benchmark tråden. Det er ikke alle som er noe vits eller lure å gjøre på nye SSDer, så om du sier hvilken SSD du har bestilt kan vi gi nærmere råd ;)

Ut over det så finnes det en del ting for å spare plass hvis man har en SSD med liten kapasitet.

som for eksempel?

Man kan:

- skru av oppretningspunkter

- skru av pagefile (evt sette denne til minste verdi) hvis man har mye minne.

Det er også mye å spare på å skru av hibernation (dvalemodus), som jeg ikke vet om noen som bruker. Denne er på som standard, selv for stasjonære maskiner, og tar opp like mye plass som maskinen har RAM.

Den deaktiveres i CMD (ledetekst) med kommandoen "powercfg -h off".

 

Ellers vil jeg på det sterkeste anbefale å sjekke C: med gratisprogrammet Spacesniffer. Det gir en visuell representasjon av plassbruken på lagringsmedie. Man får da et raskt og godt bilde av hva som tar opp plass, og kan finne ting man ikke visste var der og tok opp mye plass. Jeg har funnet ut at jeg har glemt å deaktivere hibernation eller pagefile på denne måten et par ganger.

 

Det er ikke alle som ønsker å skru av gjenopprettningspunkter, da de kan være kjekke å ha. Å sette en begrensning til 1-2GB kan være greit, da det gir 5-6 punkter. Det anbefales også å ta et image av systempartisjonen etter windows, oppdateringer og core apps er installert. Dette kan gjøres gjennom windows recovery i kontrollpanelet. Med et slikt image på en annen disk kan man gjenopprette systemet på typisk 10-30 minutter, avhengig av hastigheten på systemdisk, backup disk, og hvor stort image er.

Endret av GullLars
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg oppdatert min m4 64GB.

Jeg var innstilt på å gå inn i IDE mode, og i verste fall koble fra Sata 6 porten. Klarte å misse BIOS Setup, og maskinen startet direkte inn i DOS vinduet, og spurte om jeg ville oppdatere.

Tastet yes, og så var disken oppdatert. Måtte hverken sette i IDE mode eller bytte over til SATA 6.

AS SSD med firmware 0001:

 

as-ssd-benchM4-CT064M4SSD21606201119-59-14.png

 

AS SSD med firmware 0002:

 

as-ssd-benchM4-CT064M4SSD21606201120-06-18.png

Endret av Megaoctane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...