Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Resultatet er helt ...elendig.

Tror det skyldes at du bruker Marvell portene.

Vet ikke hva slags specs du har på maskinen.

Har du Intel, bruk heller ICH 10R

Edit :

2 stk. har allerede svart før meg ... :)

Endret av johome
Lenke til kommentar
Du har ingen grunn til å være bekymret over SSDene.

Det er værre med hovedkortet/diskkontrolleren.

Hva er det du har?

Resultatet er helt ...elendig.

Tror det skyldes at du bruker Marvell portene.

Vet ikke hva slags specs du har på maskinen.

Har du Intel, bruk heller ICH 10R

Windows 7 64-BIT.

XFX Radeon HD 5970 Black Edition i CrossFire med en Radeon HD 5870.

6 GB RAM.

EVGA X58 3xSLI For The Win3, Socket-1366.

Samsung SpinPoint F3 1TB.

Intel Core? i7 Quad Processor i7-950.

To Crucial RealSSD C300 2,5" 128GB -harddisker kjørt i Raid. (Denne installerer jeg spillene på.)

En Western Digital Caviar® Green 2TB. (Denne installerer jeg alt annet på.)

Cooler Master Silent Pro Gold 1000W PSU.

Endret av St1gar
Lenke til kommentar

Du har jo et X58 kort og da *må* du bruke Intel portene og ikke "jalla" portene :)

Du vil få helt andre resultater men det er vel tvilsomt at du bare kan flytte dem over til Intel portene, tviler litt på det.

Det betyr da i værste fall reinstallering eller at du tar en backup med et verktøy som TrueImage eller lignende.

Reinstallering er det sikkreste.

Jammen slitsomt med et forum som er stert redusert i funksjonalitet men det går vel over :)

@Nizzen

Har du fått solgt MI-ene?

(PM virker selvsagt ikke :thumbdown: )

Du får sende meg en PM hvis når du leser dette, hvis den virker.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Hvordan har du satt opp raidet? Ser at du bruker en Marvel kontroller

Edit: Akkurat nå "suger" forumet...

Velkommen med litt hjelp Anvil. Du har mye mer peil på X58 hovedkort enn meg

Endret av BAT
Lenke til kommentar

Ser ut som om du har en av de dårlige marvell onboard/addon kontrollerne med delt 1x port... Det er kun Marvell 9182 som har noen verdi mtp. Raid0 6G, 9128/23 er rimelig ubrukelige, og onboard Intel/AMD kontrollere er hinsides mye bedre selv om ditt resultat er blant de dårligste jeg har sett....

Som de andre sier, bruk Intel ICH, unntaket er som sagt marvell 9182, denne har ikke du...

Lenke til kommentar
Du har jo et X58 kort og da *må* du bruke Intel portene og ikke "jalla" portene.

Hvordan har du satt opp raidet? Ser at du bruker en Marvel kontroller.

Ser ut som om du har en av de dårlige marvell onboard/addon kontrollerne med delt 1x port... Det er kun Marvell 9182 som har noen verdi mtp. Raid0 6G, 9128/23 er rimelig ubrukelige, og onboard Intel/AMD kontrollere er hinsides mye bedre selv om ditt resultat er blant de dårligste jeg har sett...

Som de andre sier, bruk Intel ICH, unntaket er som sagt marvell 9182, denne har ikke du...

Jeg er ikke veldig PC-kyndig i det hele tatt, men jeg har så smått forstått det som at de bruker feil "porter"? De er altså satt inn på feil sted? Er det så og forstå?

Jeg har ikke satt dem inn, selv. Fikk en butikk til å gjøre det.

Endret av St1gar
Lenke til kommentar

Da bør du gå tilbake, be dem om å gjøre jobben ordentlig og installere raidet på ICH kontrolleren. Det vil gi en helt annen ytelse og du vil kunne score som testen jeg la ved litt lengre opp i tråden.

Lenke til kommentar

Ja, det er ikke de beste portene du bruker.

Hvis du ikke er kjent med slikt er det ikke bare å hive seg igang med bytting heller.

Om en butikk har gjort det kan du klage, det er verdt å prøve.

Enhver la oss si "entusiast" med litt peiling og fartstid ville aldri ha satt SSD-er på akkurat den kontrolleren, det er utprøvd for over ett år siden.

Man rører ikke de portene rett og slett, ikke til SSD-er.

Nå er det jo ikke helt håpløst men det kunne ha vært mye bedre, det hadde faktisk vært bedre om du hadde bare hatt 1 SSD.

Lenke til kommentar
Da bør du gå tilbake, be dem om å gjøre jobben ordentlig og installere raidet på ICH kontrolleren.

Hvis du ikke er kjent med slikt er det ikke bare å hive seg igang med bytting heller.

Om en butikk har gjort det kan du klage, det er verdt å prøve.

Jeg tipper på at de er satt opp på de røde portene (tror det er Marvell).

Bruk heller de sorte til venstre (helt nederst)

Greit. La oss bare gjøre dette helt klart, utenfor en hver misforståelse:

I maskinen er det flere steder å installere harddisker. Disse stedene kalles "Porter". Med mitt hovedkort burde harddiskene ha blitt installert på en port som kalles "Intel ICH-kontrolleren". De ble istedet installert på en port som kalles "Marvell". Dette gir dårlig ytelse, da Marvell ikke er laget for den typen harddisk. Jeg må nå sørge for at jeg får SSD'ene satt inn på riktig sted. Ideelt sett be butikken som koplet dem feil koble dem inn der de burde være. Da burde jeg i teorien få en mer anstendig ytelse.

Korrekt hittil?

Et spørsmål til. Jeg har jo en annen harddisk som ikke er SSD. Denne bruker jeg bare til å lagre ting som ikke er spill på. Spillene dumper jeg på SSD'ene, da de er kraftigere. Denne harddisken aner jeg ikke hvor er plugget inn. Må jeg bytte om på denne, også?

*EDIT*:

Jeg ser johome har vedlagt et bilde. Får det ikke frem på skjermen.

Endret av St1gar
Lenke til kommentar

Æsj, så vanskelig det skal være å få tak i kortere skruer til lokket på Intel 320. De originale skruene er for lange hvis man tar av plastrammen, og nye skruer må selvfølgelig være så små at de blir vanskelig å få tak i (M2 3mm ifølge Intel-forumet).

Det er vel ikke noen av dere entusiaster som har noen (4) slike liggende og slenge? Jeg betaler selvfølgelig porto.

Lenke til kommentar
En vanlig lagringsdisk kan stå på hvilken som helst port mens SSDene må stå som Johome viser over.

Aah. Takk.

Bildet vises i Firefox , Chrome og IE

Her er link til bildet.

Så det i Explorer. :)

Med "De sorte til venstre. (Helt nederst.)", mener du da de som det står "CFP" "SATA5", "SATA4" på? Eller de to svarte klossene ved siden av den røde?

Endret av St1gar
Lenke til kommentar
Tror du kan bruke alt fra SATA 1 til SATA 6 , men bruk gjerne SATA 1 og SATA 2.

Det er disse som er "Intel ICH"-porter?

Uansett; takk for alle svar hittil. Nå tror jeg snart jeg har nok til å kunne begi meg opp til tullingen som satte sammen maskinen og forklare ham hva han gjorde feil.

(Forhåpentligvis) siste spørsmål: Jeg forstår det fra denne tråden som at det kan bli mye styr med å flytte SSD'ene til de(n) riktige porten(e). Derfor kan jeg rett og slett bli nødt til å reformatere dem.

Hvorfor? Og enda viktigere: Hva kan skje dersom jeg ikke gjør det? Dersom jeg går opp til sjappa, får skrotingen som presterte å drite seg ut første gang, til å sette dem riktig sted, går hjem og skrur på maskinen, hva vil skje da? Vil Windows ikke starte opp, eller noe? Så burde jeg reformatere før eller etter operasjonen?

Uansett, takk for at dere har holdt ut med alle de dumme spørsmålene mine så langt. :)

Endret av St1gar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...