Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk min bærbare Dell PC for noen dager siden. Har montert en Intel 320 series, 120GB SSD. Kan noen poste noen benchmark tall for denne, så jeg kan sammenligne med min?

Screen%20shot%202011-05-22%20at%205.07.24%20PM.png

Post gjerne sin score også :)

EDIT: Kjørte en runde med Intel optimizer og reboot, gjorde følgende for scoren:

Screen%20shot%202011-05-22%20at%205.14.51%20PM.png

Endret av Chris_lox
Lenke til kommentar

240GB bør ned mot 3.300-3.500,-, den er ikke verdt nesten 1000,- mer enn en m4 256GB.

De er vel litt mere jevnt priset på 120GB men iom at OCZ begynte tullet med MAXIO så er det et litt skitten spill som foregår i akkurat det størrelsesegmentet.

MAXIO er det som burde ha vært levert som standardutgaven av 120GB Vertex 3, den originale er rett og slett dårlig på skriving (i forhold til V3 240GB) og tåler ikke sammenligning med noen av de nyere 6Gb/s SSDene på akkurat det punktet.

Skulle jeg ha kjøpt en 120GB SSD idag hadde jeg kjøpt en m4 i ren protest :)

Så får vi bare vente og se om Corsair 120GB blir like bra som V3 MAXIO, jeg håper den er litt bedre enn MAXIO, det vil gi utslag i både pris og ytelse fra både OCZ og andre som kommer med SF-2XXX baserte SSD-er.

Jeg boikotter OCZ pga det jeg har utehvet over, samt pga overgangen til 25nm tidligere i år og "problemene" det medførte uten at OCZ merket produktene eller sa noe før ETTER at det ble skrevet om.

For meg står det mellom M4 og Force 3, men jeg har enda noen måneder å bestemme meg på, så har god tid til å lese tester mens prisene synker, om enn bare litt. laugh.gif

Lenke til kommentar

Joda men M4 har faktisk gjort det bedre enn C300 i f.eks PCMark Vantage og det samme kommer frem i andre realworld tester selv om IOPS på 4KB er litt lavere. Skal se om jeg finner testene jeg leste dette i.

Edit:

I denne så bytter de litt på litt avhengig av hva applikasjonene trenger. Sekvensiellt eller 4KB - Techpowerup (er 128GB utgaven men det går igjen på alle størrelsene.)

Tom's Hardware (PCMark Vantage)

Anandtech (SSD Bench)

64GB utgaven er ihvertfall en trygg anbefaling å gi da den deler samme kontroller som C300, har billigere nand og høyere sekvensiell hastighet og litt lavere random. Opplevd ytelse er nok ganske lik uansett :thumbup:

Endret av BAT
Lenke til kommentar

Jeg kommer nok til å handle en slik M4, om ikke 2 stk da jeg skal flytte en 40v fra datterns maskin til en HTPC og da trenger hun ny SSD. Så det kan være hun får mine Intel 80G1 mot at jeg tar 2xM4 i R0.

Skulle gjerne hatt ett LGA2011 hovedkort med 11-12 SATA porter nå, bare for SSD :p.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Oh jeg mente 64GBen hehe. Gosh er ikke rik :p

Med en BD spiller/brenner så bruker jeg 5 av 6 porter på SBen i dag, og det begrenser meg litt ift. å utvide med nye SSDer. Har dog 11 HDDer i tillegg på kort-raidkontrollere. LGA2011 med 12 SB porter blir fabelaktig :).

Har 160GB som systempartisjon per i dag og 320GB til spill og programmer på Intel SSDer. Men får aldri nok av SSD plass. HDD er satt til arkivering, backup og annen lagring.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Merker litt det samme selv. Alle 6 Sata portene er fulle og jeg har behov for ihvertfall 3-4 porter til. Har vurdert å kjøpe "noe" som gir litt til men har ikke behov for en kontroller som Anvil eller Nizzen kjører med (Areca)

Jeg tror 64GB M4 er et bra kjøpt til 800,- hos Komplett, men det kunne fint vært enda litt lavere mtp at C300 64GB har ligger i akkurat samme pris sjiktet og M4 bruker 2Xnm nand.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hallo. Jeg skrev et innlegg i denne tråden hvor jeg sa at jeg hadde lavere ytelse på maskinen min enn jeg ønsket, og lurte på om de to C300 SSD'ene mine i Raid var problemet. SSD'er i RAID mister jo såkalt "TRIM-støtte", så jeg lurte på om det var det som kunne være feilen. Jeg fikk følgende svar:

C300 er kjent for å holde seg godt selv uten trim. Last ned asssd, kjør en test, og last opp screenshot her.

Lastet ned programmet, og kjørte det uten å endre på noen innstillinger. Visste ikke helt hva noen av dem betydde. Resultat:

asssdbenchmarvellraidvd.png

Uploaded with ImageShack.us

Dette sier jo ikke meg så veldig mye, men jeg håper det gir mening for dere? Bra eller dårlig? Ille? Burde jeg være bekymret?

*EDIT*

Kjørte testen en gang til, og denne gangen fikk jeg 112 "Read"-poeng, 118 "Write"-poeng, og en endelig "Score" på 306. Aner ikke hvorfor tallene ble annerledes andre gang. Hadde ikke endret på noe.

Endret av St1gar
Lenke til kommentar

Resultatet er veldig dårlig til å være 2 stk C300 128GB i R0.

Du burde hatt i størrelsesorden 1100 poeng.

Skal finne min test i 2R0

Edit:

Her er test med 2R0 C300 128GB på et X58 hovedkort (Hentet i fra denne testen)

post-140856-0-26719600-1306170880_thumb.jpg

Endret av BAT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...