Teac Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 En kontroller er en kontroller. Noen støtter raid og noen ikke. Om du derimot ønsker å benytte deg av raid funksjonen er frivillig. Raid skjer ved to eller flere harddisker. Det er ikke slik at du må bruke raid selv om kontrolleren støtter det. Raid kan du konfigurere både på kontroller og på onboard porter. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 4. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2011 EDIT: Ja, er en en komplett n00b på dette område og trenger å få alt inn med teskje Da anbefales RAID for dummies og viderekommende tråden Lenke til kommentar
Durochris Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 En kontroller er en kontroller. Noen støtter raid og noen ikke. Om du derimot ønsker å benytte deg av raid funksjonen er frivillig. Raid skjer ved to eller flere harddisker. Det er ikke slik at du må bruke raid selv om kontrolleren støtter det. Raid kan du konfigurere både på kontroller og på onboard porter. EDIT: Ja, er en en komplett n00b på dette område og trenger å få alt inn med teskje Da anbefales RAID for dummies og viderekommende tråden Takk takk Da ble jeg litt klokere i dag også Lenke til kommentar
Kimm0n0 Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Jeg har ikke sett noen nevne disse: Adaptec Series 6 Controllers - http://www.adaptec.c...common/series6/ Adaptec RAID 6805: 8 internal ports, low-profile - 3.726 Adaptec RAID 6445: 8 port (4 internal/4 external), low-profile - 3.813 Adaptec RAID 6405: 4 internal ports, low-profile - 2.578 Her kan man sette sammen hybrid med vanlig HDD og SSD, man kan få kjøpt en SSD cache slik at man ikke trenger batteri osv. Jeg har bestillt en 6405 nå for å teste... Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 (endret) Da er jeg strax ferdig med å tanke image på Vertex 3 max iops på laptopen :D Rimelig overkill, da kontrolleren i D630 er heller "spikkji" som vi sier på trøndersk, men blir moro å se. Gleder meg mer til å teste den på areca 6Gbps kontrolleren med 4GB cache som kommer i løpet av uka (ja, jeg har to) Endret 4. mai 2011 av JKJK Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Har også slitt med at secondary drivebayen på D630 ikke støttet AHCI. Har hatt en X-25M 120GB stående i den, og den har vært SYKT treg. Foretok et lite eksperiment med å bytte filsystem til exfat på den nå, og du syke jävel det var stor forskjell! Lenke til kommentar
Elmek38 Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Har den i laptop eg. Prøve både med image og reinstallingen men det var det sammme resultat på begge to. Prøv å deaktivere alle strømsparingsfunksjoner og se om det hjelper. Om det hjelper kan du aktive en og en strømsparingsfunksjon til du finner ut hvilken det er. Når du sier du har bærbar er det strømsparingsfunksjoner som er den mest åpenbare synderen, ved siden av bloatware, men bloatware skal ikke gi frys. Sjekk også at writecache ikke er deaktivert. Imaget er laget fra ein annen ssd disk der eg ikkje hadde det problem med den. Alt av strømsparing funskjoner skrur eg av så tviler på at der e problemet. Men har ikkje opplevd noe frys i dag så det var vel kanskje noe forbigående. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 (endret) Vertex 3 Max iops 120GB på råtten kontroller i Dell latitude D630: Test på Areca kontroller på hissig workstation kommer om noen dager Begredelig ytelse uten AHCI på X-25M på D630 secondary drivebay. exFAT Endret 4. mai 2011 av JKJK Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Intel 320 120gb er et bra alternativ da Da ble denne disken bestillt (fra Netshop). Sikler selvfølgelig litt på 160 Gb - versjonen, men dette blir rett og slett for dyrt etter min smak. Håper den funker fjell med maskinen! Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Ser at Netshop har ført opp to nye SSD fra OCZ: OCZ Agility 3 Max 240 GB SSD 2,5" S-ATA III TRIM/GC OCZ Agility 3 Max 120 GB SSD 2,5" S-ATA III TRIM/GC Noen her som vet noe om disse? Hvordan er disse i forhold til Vertex 3? Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Det er et par tusen poster her jeg ikke har lest så med forbehold om at det kan ha vært postet noen hundre ganger før: http://www.snia.org/forums/sssi/knowledge/education/Storage_Class_Memory_-_the_Future_of_Solid_State_Storage.pdf Veldig interessant innblikk i fremtiden for lagring. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Noen som har innspill over beste SSD til rundt tusenlappen på komplett? Trenger ikke større enn 40 GB(selv om større er bedre såklart). Sett litt på Corsair SSD Force Series™ F60, 60GB, da den har høy les og skriv. Er det noen andre som gir raskere opplevd ytelse? Disken skal huse Windows 7 og Ubuntu(hvis den er over 40GB). Spill og store programmer lagres per nå på en Samsung F3 1TB disk. Per nå bruker jeg en Kingston SSDNow! V-series på 64 GB med 100/80 MB/s, og den oppleves ikke rask i det hele tatt ift en vanlig harddisk. Det er forskjell, men den er ikke så ENORM som jeg ble lovet da jeg kjøpte den. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Ser at Netshop har ført opp to nye SSD fra OCZ: OCZ Agility 3 Max 240 GB SSD 2,5" S-ATA III TRIM/GC OCZ Agility 3 Max 120 GB SSD 2,5" S-ATA III TRIM/GC Noen her som vet noe om disse? Hvordan er disse i forhold til Vertex 3? Etter det jeg har forstått har de samme kontroller som Vertex 3, men det er mulig at de ikke har like rask NAND. Ytelsesemessig tror jeg ikke det kommer til å bli så voldsom forskjell mellom Vertex 3 og Agility 3. Den hadde iallefall en mye hyggeligere pris Lenke til kommentar
Teac Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Intel 320 120gb er et bra alternativ da Da ble denne disken bestillt (fra Netshop). Sikler selvfølgelig litt på 160 Gb - versjonen, men dette blir rett og slett for dyrt etter min smak. Håper den funker fjell med maskinen! Du vil absolutt merke forskjellen. Selv har jeg en Intel gen.2 80gb i min laptop. For min del er det plenty med plass. Jeg har over 35 gb ledig, og da har jeg ikke vært sparsommelig. En av de tingene jeg setter størst pris på med SSD i laptop er bootup tiden. Den er ekstremt mye raskere, gjerne litt for kjapt Det andre er at en blir kvitt harddiskstøy og varme. WD blue scorpion harddisker er blant de minst støyende diskene får å si det sånn. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Fikset en Intel 320 i min Macbook Pro 2010 model, og det ble jaggu meg bra fart på sakene på en allerede kjapp maskin Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Hvilken "value" må jeg skrive i registeret for å gå fra AHCI til RAID? "0" er vel AHCI, men hva er RAID Avslutt alle Windows-baserte programmer. Klikk Start, skriv inn regedit i Start søk-boksen, og trykk deretter ENTER. Klikk Fortsett hvis dialogboksen Brukerkontokontroll vises. Finn og klikk deretter én av følgende registerundernøkler: HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\IastorV I høyre rute høyreklikker du Start i kolonnen Navn, og deretter klikker du Endre. I Verdidata-boksen skriver du inn 0, og deretter klikker du OK. Klikk Avslutt på Fil-menyen for å avslutte Registerredigering. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Er det noen andre enn Intel som lager 7mm 2,5" SSDer i dag? Jævla møkkastørrelse. Lenke til kommentar
BAT Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 (endret) Test av Vertex 3 240GB hos Anandtech Edit: SanDisk og Toshiba har utviklet 19nm NAND. Link Endret 6. mai 2011 av BAT Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 Vertex 3 MAX IOPS 120GB http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?88077-Vertex-3-MAX-IOPS-120-G-Open-box Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 7. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2011 Ser ut som max IOPS versjonen av 120GB har betydelig bedre ytelse på incompressible ja. Jeg er litt overrasket over CDM 4KB random read QD 1, 37,9MB/s tror jeg er det høyeste jeg har sett med unntak av ioDrive, RAM-baserte saker, og Mtron Pro. Desverre hadde Mtron Pro for lav random write uten MFT (3rd party software) til å måle seg med x25-M og andre moderne SSDer i praksis. Screenshots for de som er interresert i å se hvordan det lå an før Intel (og Indilinx) kom på banen: 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå