Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så har man såvidt fått inn noen 25nm enheter og så kommer dette

Link ;)

Som en digresjon til 20nm flash:

Jo mer jeg tenker over det jo mer opplagt blir det at Moores lov ikke stopper, men heller at den blir irrelevant. Ja, vi har en dobling av devices per chip innen samme økonomiske ramme over et relativt fast tidsintervall (i allefall en ti års tid til). Nytte effekten per device er imidlertid synkende. På alle typer minne; NAND flash, DRAM og SRAM f.eks. er påliteligheten og levetiden synkende. For logikk kretser er effektforbruket bremsen så effekten av flere kretser er at hver enkelt krets må jobbe tregere.

Edit: for å kompletere bildet så har vi databussene; [sett inn alle overnevnte utfordringer] :)

jeje god påske.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Jeg sitter og skal trykker på godkjenn knappen på bestilling på nye VT3 (max io).

Denne kan firmwareoppgraderes fra windows (systemdisk) uten datatap, right?

Edit... faen, nå angrer jeg litt, etter å ha lest litt ocz forum. Det virker som det er så mye drass med OCZ diskene... panic lock og alt mulig drit.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Det er mulig å oppdatere FW på Vertex 2 direkte fra OS, det er ingen utility enda for V3 men det kommer nok.

SF har hatt sine problemer med diverse som f.eks panic lock, time warp,...

Jeg har ikke hatt problem med noen av mine (mange) så det er nok ikke bare SSDen som har skylden for de aller fleste postene på OCZ forum.

(rensing trenger alle så det regner jeg ikke :))

Nå er det 120GB MI som kommer først, det er litt uklart når de andre kommer, det er igrunn bare iops som er økt på 120GB og økningen er stor på den.

Det er ikke sannsynlig at det er like mye å gå på i de andre kapasitetene så ikke regn med like store økninger på 240GB.

Det eneste som suger med Vertex 3 er ventingen, har ventet 1 mnd på #2.

Lenke til kommentar

OK. Jeg har en hel haug intel (gen 1,2og 510) liggende og har aldri hatt noen problemer med disse, så er litt skeptisk til å gå for OCZ.

Men 120GB MI er bestilt nå... så får vi se da. Det bør ikke bli noe firmware tull... da ryker ocz rett ut og inn med intel igjen! ^^

Lenke til kommentar

Fått meg nytt P67 hovedkort, Asus Sabertooth. Dette har en del forskjellige SATA kontakter:

Intel® P67(B3) Express Chipset 
2 xSATA 6.0 Gb/s ports (brown)
4 xSATA 3Gb/s ports (black) 
Intel® Rapid Storage Technology Support RAID 0,1,5,10 
Marvell® PCIe SATA 6Gb/s controller 
2 xSATA 6Gb/s ports (gray) 

Jeg har nå satt min 64GB C300 i dene ene Intel 6Gb/s kontakten og får dette:

post-83693-0-52861000-1302868347_thumb.png

Vil jeg få det noe bedre?

Lenke til kommentar

Ok.

Sikker ja!

Denne jeg skal laste ned:

Version 10.1.0.1008

Description	
Intel Rapid Storage Technology driver software V10.1.0.1008 for Windows 32/64bit XP & 32/64bit Vista & 32/64bit 7.(WHQL)

File Size	250.33 (MBytes)	
2011/03/17 update

?

Jeg lastet ned den og tok en ny test:

post-83693-0-10627200-1302872881_thumb.png

Hvorfor falt den så mye på Seq Read?

Endret av everlong
Lenke til kommentar

Vær forsiktig med IRST 10.x og C300.

LPM (Link Power Management) har vist seg å være et problem for mange (gir periodiske frys) og du må enten skru av LPM eller vente på ny firmware som skal være klar snart.

Link til post om LPM

Resultatene dine er midt i laget, spørsmålet er hvor mye du har ledig og hvor mye den er brukt?

Lenke til kommentar

Bruk den som ligger i SSD Benchetråden , nederst i post#2. 244mb Asus greier kan da ikke være nødvendig... :thumbup:

Det kommer en liten tweak om LPM og hvordan man enkelt slår den av i samme post iløpet av dagen, har selv ikke hatt noen av disse problemene nevnt i denne tråden, men slo LPM av alikevel, uten forandring som sagt...

Legger ved en AS SSD som er tatt på en C300 64gb 50% full og brukt i en hau av måneder, er spill/apps SSD uten OS som er identisk med samme SSD 25% full som OS SSD begge på ICH10R 3G. Når det gjelder varierende sekvensiell, så er det litt relatert til hvor brukt/full den er, men som regel vil neste run i AS SSD vise riktige tall...

Naviger til denne nøkkelen i regedit: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\iaStor\Parameters

Der finner du Port0-5 avhengig av hvor mange SATA porter det er på din ICH, klikk på hver portmappe og sett alle verdiene på (0), som på bildet under:

post-72177-0-10599900-1302873770_thumb.jpg

post-72177-0-12811500-1302874707_thumb.jpg

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

LPM problemet er først og fremst et problem på Sandy Bridge 6Gb/s porter. (dvs Intels 6Gb/s porter)

Skal se om jeg ikke har en AS SSD liggende av en C300 64 på P67.

Resultatet er ikke så ille, det mangler egentlig bare på sekvensiell les og det kan være nok å slå av maskinen og sette inn kabelen på nytt.

Nå står det ganske klart i RST hvilken port den har fått, 0-1 er 6Gb/s på Sandy Bridge.

Lenke til kommentar

Kort spørsmål: ser på nettet at folk strides om man bør oppdatere til FW 006 på Crucial sine C3 enheter.

Får en slik i posten snart, men er usikker på om jeg skal beholde FW 002 (dersom det er denne som kommer levert)? Erfaringer?

Lenke til kommentar

Aldri hatt noen problemer med siste firmware, fungert utmerket på begge mine C300.. Man bør nok gå til 0006 for å få fixene, om det er kommet en ny innen du får SSD'en, så hopper du rett på denne selvfølgelig..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

LPM problemet er først og fremst et problem på Sandy Bridge 6Gb/s porter. (dvs Intels 6Gb/s porter)

Skal se om jeg ikke har en AS SSD liggende av en C300 64 på P67.

Resultatet er ikke så ille, det mangler egentlig bare på sekvensiell les og det kan være nok å slå av maskinen og sette inn kabelen på nytt.

Nå står det ganske klart i RST hvilken port den har fått, 0-1 er 6Gb/s på Sandy Bridge.

LPM modden var generisk, og ikke relatert bare til han, ville kopiere rett inn i benchetråden som nå plutselig lar seg redigere i IE9 (ikke lat, bare effektiv :whistle: ) . Det er nok av Intel 3G brukere som rapporterer problemer, gjelder ikke meg dog.. Sekvensiell les kan avogtil slå seg litt vrang, oftere jo fullere C300'en er, men en rerun retter somregel dette greit, sett dette fenomenet på marvell også...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Leser du de 2 siste postene mine, så er svaret på dette der, du kan altså ikke sammenligne en singel run med en singel run med en annen driver, som du egentlig ser selv da du gikk opp i score på msahci målt mot forrige msahci run. Du må få lagret bilde av beste AS SSD med msahci etter f.eks 5 tester, og gjøre det samme med annen driver..

Skal du bruke Inteldrivere, bruk de Intel driverne jeg linket til.

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...