Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Ser at Dustin Home selger 3 "varianter" av Intel 320-diskene. "RESELLER", "RETAIL" og en uten noen benevning. Atpåtil har de forskjellig pris (RETAIL er dyrere), men jeg greier ikke helt å se av produktbeskrivelsen at det skal være noen forskjell på noen av dem. Noen som kan forklare?

 

Reseller kommer med SATA+strøm kabler og 3.5" fester, den som slutter på 10 kommer i en liten brun boks uten tilbehør.

 

Det er samme SSDen uansett hva du kjøper, det er bare tilbehør/innpakkningen som er forskjellig.

 

Ja, nå ser jeg jo at det står spesifisert på Dustin sine sider at det kommer med nevnte tilbehør. Mulig jeg bare greide å overse det først.. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg har nettopp satt sammen en PC fra scratch for første gang.

 

Har lagt OS på en 120gb ssd. Og jeg har også en 1tb harddisk.

Når jeg nå skal laste ned andre ting som er ment for 1tb harddisken,

så havner det på SSD`n.Åssen fikser jeg dette?

Er litt noob når det kommer til akkurat dette.

 

SSD. C:OK(Oppstart,Sidevekslingsfi,Krasjdump,Primærstation)Den reserverte delen av sys.100MB ligger på SSD

 

1tb Harddisk. D:OK(Primærstation)

 

Håper dette er ok info.

 

Sabotage*BK*

 

Du må sette destinasjonen til 1tb disken. Default står til C: disken din, så du må gå inn og forandre på hvor du ønsker hva det er du laster ned til å ligge.

 

Håkon

Lenke til kommentar

De fleste programmer gir deg muligheten for "egendefinert installasjon / avansert installasjon" eller lignende ord, der kan du endre filbanen.

Om du f.eks har som standard til:

C:\programfiler

 

så lager du bare en "programfiler" mappe på 1tb disken, så trenger du bare bytte ut "C" med den stasjonen 1tb'en står i.

 

ellers så kan en gå inn i registeret og endre standard filbane, men det er litt mer tungvindt.

Lenke til kommentar

Ehm, ble litt usikker nå på om jeg i det hele tatt kjører OS på ssd disken eller ikke..

Var i bios nå og fjernet den vanlige harddisken fra listen på "boot sequence" og nå vil ikke pc'n boote. Da mistenker jeg at jeg har brukt pc'n i en uke og trodd at jeg har kjørt OS'et på ssd disken uten å ha gjort det. Sikkert derfor jeg ble litt skuffa over forskjellen også:p Noen som vet som kan være problemet?

Klonet alt fra c-disken over til ssd disken ved hjelp av programmet "paragon migrate OS to ssd".

Lenke til kommentar

Sitter selv og venter på en Vertex 3 fra Dustin, foreløpig leveringsdato er for øyeblikket 15/4. Ble litt skeptisk når jeg leste testen fra Anand. Burde jeg fortsatt gå for V3 eller se meg om etter noe annet som 160 GB gen2 fra intel?

 

Skal brukes i min stasjonære gamer som systemdisk og de mest brukte spillene.

Speccs på stasjonær: i7-950@4GHz, P6X58D-E, 2x5850.

 

Mvh

Håkon Nordengen

 

Ser ut som mitt spørsmål druknet litt i offtopic spørsmål, så jeg quoter meg selv og spør en gang til :new_woot:

Lenke til kommentar

Trur mange som les her inne heng seg for mykje opp i benchmarks.

 

For den jamne brukar vil det skilje så lite at det ikkje har noko å seie. Så lenge ein ikkje kjøper gamle første generasjons SSD, er det slik eg ser det ikkje nokon fare.

 

Gå får den som gjev mest for pengane. For min del er det stabilitet og pris per GB som er viktig.

Finn ut kor mykje ein kan/vil bruke og kor stor disk ein treng, så kjøper du den beste ut frå det.

 

Eg ventar framleis på at prisen skal kome nærare 10kr/GB. Men vert uansett SSD i neste maskin som er planlagt kjøpt i løpet av året. Akkurat no så ser det ut til at ein Intel 320 på 300GB er den eg vil gå for. Dette pga plass til spel,og det at eg framleis er på XP :ohmy: Dei vert berre større og større. Spent på kor det endar når 64bit vert meir vanleg og produsentane ikkje har grensa på 2GB å forhalde seg til.

Lenke til kommentar

Sitter selv og venter på en Vertex 3 fra Dustin, foreløpig leveringsdato er for øyeblikket 15/4. Ble litt skeptisk når jeg leste testen fra Anand. Burde jeg fortsatt gå for V3 eller se meg om etter noe annet som 160 GB gen2 fra intel?

 

Skal brukes i min stasjonære gamer som systemdisk og de mest brukte spillene.

Speccs på stasjonær: i7-950@4GHz, P6X58D-E, 2x5850.

 

Mvh

Håkon Nordengen

 

Ser ut som mitt spørsmål druknet litt i offtopic spørsmål, så jeg quoter meg selv og spør en gang til :new_woot:

Vertex 3 (120GB) var jo en skuffelse, men det betyr heller ikke at den er direkte dårlig. Grunnen til å avbestille din Vertex3 må isåfall være prisen, 2100kr. for 120GB er ikke akkurat billig.

 

Hvis du har et budsjett på 2000kr. eller mindre hadde jeg vurdert:

 

- Crucial C300 128GB til 1700kr. God ytelse for den jevne bruker om du har 6Gb/s port. Godt etablert i markedet og trygt kjøp

 

- Intel 320 Series 160GB til 2000kr. Masse plass og det klart beste valget om du ikke har sata 6Gb/s port, Intel = tryggehet

 

- Intel 510 Series 120GB til 2000kr. God ytelse på 6Gb/s, Intel = tryggehet, eneste som trekker ned er prisen

 

...om jeg måtte anbefale kun 1 av de 3 på lista mi blir det endelige svaret Intel 320 Series 160GB. Masse plass, god ytelse og "inteltrygghet".

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Vertex 3 og andre SF-2XXX baserte vil komme ned i pris, de er kunstig høye akkurat nå, det er primetime for V3 og tilgangen er mildt sagt liten, resultatet er at de melker det de kan.

NetShop har salg nå på V3 men jeg er redd det kan bli litt ventetid.

 

Intel 320 160GB er definitivt et av de bedre kjøpene om ikke det beste akkurat nå til rundt 2000,- (etter min mening)

Det er rett og slett fordi alle i den gruppen er så bra at man skal slite med å merke forskjell i ytelse.

Det man merker er 40GB ekstra plass. (som ArcticOC sier)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Vertex 3 (120GB) var jo en skuffelse, men det betyr heller ikke at den er direkte dårlig. Grunnen til å avbestille din Vertex3 må isåfall være prisen, 2100kr. for 120GB er ikke akkurat billig.

 

Hvis du har et budsjett på 2000kr. eller mindre hadde jeg vurdert:

 

- Crucial C300 128GB til 1700kr. God ytelse for den jevne bruker om du har 6Gb/s port. Godt etablert i markedet og trygt kjøp

 

- Intel 320 Series 160GB til 2000kr. Masse plass og det klart beste valget om du ikke har sata 6Gb/s port, Intel = tryggehet

 

- Intel 510 Series 120GB til 2000kr. God ytelse på 6Gb/s, Intel = tryggehet, eneste som trekker ned er prisen

 

...om jeg måtte anbefale kun 1 av de 3 på lista mi blir det endelige svaret Intel 320 Series 160GB. Masse plass, god ytelse og "inteltrygghet".

 

Tusen takk, den Crucial disken så ikke dum ut!

 

Problemet er at en Vertex3 fra dustin kostet 2039 kr når jeg kjøpte den, og jeg har gratis frakt.

Jeg handler av prinsipp ikke hos pixmania eller IT24, noe som medfører at det billigste alternativet med C300 er netshop til 1850kr + frakt. Da ble det plutselig fryktelig liten forskjell mellom de to, og selv om V3 skuffer på mange måter skal den vel fremdeles være bedre enn C300? Ser sånn ut i testen til Anand i hvertfall :hmm:

 

Håkon

Lenke til kommentar
Problemet er at en Vertex3 fra dustin kostet 2039 kr når jeg kjøpte den, og jeg har gratis frakt.

Jeg handler av prinsipp ikke hos pixmania eller IT24, noe som medfører at det billigste alternativet med C300 er netshop til 1850kr + frakt. Da ble det plutselig fryktelig liten forskjell mellom de to, og selv om V3 skuffer på mange måter skal den vel fremdeles være bedre enn C300? Ser sånn ut i testen til Anand i hvertfall :hmm:

 

Håkon

Hvis du har gratis frakt og bare betalte 2039kr for din Vertex3 spørs det om det lønner seg å avbestille, V3@120GB er som sagt ingen dårlig disk, lista lå bare så høyt etter de utrolig gode testresultatene storebroren på 240GB fikk.

 

Da koker egentlig spørsmålet til om lagringsplass slik jeg ser det, en intel 320@160GB gir deg 40GB ekstra til samme prisen :) 120GB er jo ikke allverden og du som spiller mye forskjellig kan vel ha god nytte av plass?

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Problemet er at en Vertex3 fra dustin kostet 2039 kr når jeg kjøpte den, og jeg har gratis frakt.

Jeg handler av prinsipp ikke hos pixmania eller IT24, noe som medfører at det billigste alternativet med C300 er netshop til 1850kr + frakt. Da ble det plutselig fryktelig liten forskjell mellom de to, og selv om V3 skuffer på mange måter skal den vel fremdeles være bedre enn C300? Ser sånn ut i testen til Anand i hvertfall :hmm:

 

Håkon

Hvis du har gratis frakt og bare betalte 2039kr for din Vertex3 spørs det om det lønner seg å avbestille, V3@120GB er som sagt ingen dårlig disk, lista lå bare så høyt etter de utrolig gode testresultatene storebroren på 240GB fikk.

 

Da koker egentlig spørsmålet til om lagringsplass slik jeg ser det, en intel 320@160GB gir deg 40GB ekstra til samme prisen :) 120GB er jo ikke allverden og du som spiller mye forskjellig kan vel ha god nytte av plass?

 

Igjen, takk for svar :new_woot: Da tror jeg at jeg fortsetter min venting på V3. Jeg vil uten problemer få plass til de 3-4 mest brukte spillene mine sammen med systemet på 120GB, og har en 10Krpm raptor jeg kan bruke som disk 2 for spill :) Ble litt bekymret når V3 presterte såpass "dårlig" som den gjorde, men den er jo allikevel lynrask. Regner med at ppgradering fra raptor til V3 blir mer enn merkbart, var i hverfall ufattelig deilig å bytte ut 7200rpm disken i laptopen min med en x25-m gen2 120GB :thumbup:

 

Igjen, takk for svar!

 

Mvh

Håkon

Lenke til kommentar
Problemet er at en Vertex3 fra dustin kostet 2039 kr når jeg kjøpte den, og jeg har gratis frakt.

Jeg handler av prinsipp ikke hos pixmania eller IT24, noe som medfører at det billigste alternativet med C300 er netshop til 1850kr + frakt. Da ble det plutselig fryktelig liten forskjell mellom de to, og selv om V3 skuffer på mange måter skal den vel fremdeles være bedre enn C300? Ser sånn ut i testen til Anand i hvertfall :hmm:

 

Håkon

Hvis du har gratis frakt og bare betalte 2039kr for din Vertex3 spørs det om det lønner seg å avbestille, V3@120GB er som sagt ingen dårlig disk, lista lå bare så høyt etter de utrolig gode testresultatene storebroren på 240GB fikk.

 

Da koker egentlig spørsmålet til om lagringsplass slik jeg ser det, en intel 320@160GB gir deg 40GB ekstra til samme prisen :) 120GB er jo ikke allverden og du som spiller mye forskjellig kan vel ha god nytte av plass?

 

Igjen, takk for svar :new_woot: Da tror jeg at jeg fortsetter min venting på V3. Jeg vil uten problemer få plass til de 3-4 mest brukte spillene mine sammen med systemet på 120GB, og har en 10Krpm raptor jeg kan bruke som disk 2 for spill :) Ble litt bekymret når V3 presterte såpass "dårlig" som den gjorde, men den er jo allikevel lynrask. Regner med at ppgradering fra raptor til V3 blir mer enn merkbart, var i hverfall ufattelig deilig å bytte ut 7200rpm disken i laptopen min med en x25-m gen2 120GB :thumbup:

 

Igjen, takk for svar!

 

Mvh

Håkon

http://www.anandtech.com/show/4256/the-ocz-vertex-3-review-120gb

 

 

I denne testen blir ikkje akkurat Vertex 3 120gb slakta for å si det sånn :)

 

 

Lenke til kommentar

Netshop hadde jo et skitbra tilbud på 180GB 3,5" Vertex 2 til kun 1895,-. Kanskje det står ennå. 2,5" utgaven kostet 2195,-.

 

Ellers titter jeg på Sandy Bridge bærbare om dagen for kjøp i april/mail, men vanskelig å finne ut om noen støtter mSATA, som jeg fryktet. Tanken er å kjøpe en Intel 310 sammen med den.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...