Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Conkey

Jeg har ikke hatt problemer med noen av mine Vertex 2 hverken i laptop eller i stasjonær, det hjelper deg selvsagt lite :)

Jeg har fulgt med på forumet og ser mange merkelige problemer, jeg vil tro det er snakk om kompabilitetsproblemer i de mange av tilfellene.

Den merkeligste feilen er uansett *time warp*.

 

Den nye FW 1.32 har mange bugfixer og vil nok være til stor hjelp for mange, har du prøvd den?

 

Ja har desverre FW 1.32 installert uten at dette løste noe. Forsøkt med ulike versjoner av Intels RSt drivere uten endring (er nå på versjon 8..., kommer til å reinstallere 9...) Har gjort alt etter boka (quickboot og strømsparing disabla, installerte rst via F6, Clean install osv).

 

Forstår ikke at mitt HK (Asus P7P55D-E) ikke skal være kompatibelt. Eller er det andre kilder til problem?

Lenke til kommentar

Noen andre enn meg som ikkje er overrasket at OCZ kødder ting til igjen med å bare gi 120gb Vertex 3 20k read iops? 240gb har 40k iops.

 

WTF!

 

Jeg har bestillt 2 stk 120gb, men lurer på om jeg skal heller bestille èn 240gb i stedet. :realmad:

 

 

Det har vært diskutert på flere plasser uten at det har blitt noe ramaskrik av dette.

Det er ingen stor sak egentlig men jeg synes det er merkelig og det må være et valg de har tatt i forbindelse med valget av tettheten på NANDen. (et kostnadsspørsmål)

 

Vertex 2 gir 30K, den ligger da midt mellom 120 og 240GB.

 

2R0 120GB blir selvsagt bedre enn 1stk 240 men 240 er en god del bedre på komprimerbare data kan det se ut som.

Det ypperste blir da selvsagt 2R0 med 240GB :whistle:

 

Lurer på hvor de blir av her på berget, newegg har allerede solgte unna det de har fått.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Vertex 2 modellene var vel mer eller mindre lik på både read og write i random sammenheng (dvs ca 30K read og 50K write v/4K) sekvensielt var det en helt annen sak.

 

Husk også at SF-2281 kontrolleren håndterer komprimerte data mye bedre enn SF-1XXX. (betyr mye i praksis)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Noen andre enn meg som ikkje er overrasket at OCZ kødder ting til igjen med å bare gi 120gb Vertex 3 20k read iops? 240gb har 40k iops.

 

WTF!

 

Jeg har bestillt 2 stk 120gb, men lurer på om jeg skal heller bestille èn 240gb i stedet. :realmad:

 

 

Det har vært diskutert på flere plasser uten at det har blitt noe ramaskrik av dette.

Det er ingen stor sak egentlig men jeg synes det er merkelig og det må være et valg de har tatt i forbindelse med valget av tettheten på NANDen. (et kostnadsspørsmål)

Det var ikke bra, forskjellen mellom 20K IOPS og 40K IOPS read gir utslag i en del ting i praksis, spesielt om det også er en forskjell i hvor fort de skalerer.

 

Anvil, jeg ser ingen grunn til at NAND tetthet skulle ha noe med dette å gjøre, med mindre de benytter under 8 kanaler. 8GB/die, 128GB (raw) / 8 = 16. Selv med DDP (dual die package) skal de fylle 8 kanaler. Dette lukter mer en begrensning i firmware, sansynligvis for å redusere antallet folk som velger 2R0 120GB over singel 240GB.

Om de benytter QDP for 120GB versjonen også kan det gi dette utslaget, men da QDP koster mer enn DDP pr GB tviler jeg på det. Det er ingen plass mangel for 8 kanaler i 2,5", og heller ikke i 1,8" om man bruker begge sider av PCB.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Det er godt mulig at de er så kyniske :)

 

Nå er det jo også slik at 480GB har enda et hakk bedre read iops (50') mens de går ned fra 60' til 40' på writes.

(den er i tillegg litt lavere på seq io, men ikke mye)

 

Det må være noe mer som påvirker ytelsen enn bare FW.

Lenke til kommentar

Om SF-2200 også kommer kan de og være aktuelle.

Det er ikke sikkert den kontrolleren som er best på 128/256GB er best på 64GB kapasitet. Du må nesten vente og se på tester av kapasiteten du leter etter, men de burde oppføre seg på lignende måte som de høyere kapasiteten i samme serie, bare med en begrensning på skrivehastighet, og muligens les.

Lenke til kommentar

Det er godt mulig at de er så kyniske :)

Nå er det jo også slik at 480GB har enda et hakk bedre read iops (50') mens de går ned fra 60' til 40' på writes.

(den er i tillegg litt lavere på seq io, men ikke mye)

Det må være noe mer som påvirker ytelsen enn bare FW.

Hmm.. jeg har også bestilt en 120GB, men denne stod i rest så var enkel å avbestille :)

 

Jeg hadde jo forventet at 120GB skulle ha noe lavere ytelse enn 240GB disken, men jeg syns tallene virker litt for store til at jeg kan godta disse.

 

Nå er det ikke slik at 20K IOPS vs. 40K IOPS behøver å ha så stor praktisk betydning IRL da du må ha en ganske stor quedepth før de oppgitte verdiene skal bli noen direkte flaskehals, men ser ikke helt hvorfor jeg skulle gidde å betale prima (2000kr.) for det "nest beste" ;)

Lenke til kommentar

Det vil ikke ha stor praktisk betydning IRL om noe i det hele tatt, det kjipe er selvsagt at man vet at noe kan yte dobbelt så bra.

Det har dukket opp noen 120GB på XS så jeg kan spørre en av gutta om han kan kjøre en enkel iometer test på den nå i løpet av dagen.

 

Intel 510 serien har max 20.000 iops og den er høyt på listene i Anands Real-Life tester.

 

Jeg husker ikke i farta hva man ligger på i iops ved normal bruk men det er ikke mange hundre det er snakk om og som GullLars er inne på, det er QD1 (og opp i 4-8) som er de dybdene man trenger å se på.

 

Min på papiret "sløveste" SSD (WD) klarer ikke mer enn rundt 4K iops og den er svært bra IRL.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...