Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Vertex 2 har hakket bedre skriveegenskaper sammenlignet mot Intel 320. Jeg ville faktisk venta og sett om prisene stuper noe mer på foregående generasjon SSD. Men det er ingen tvil om at Vertex 2 er et godt produkt. Må du på død og liv ha 160GB og har 2300,- NOK til rådighet; gå for Vertex 2. :)

Nå er jeg uheldig eier av en Vertex 2 160GB, og OCZ sliter mye for å si det mildt med deres ssd'er. Dette er et problem som man finner igjen på deres forum. Personlig tror ikke jeg at jeg har hatt en hel uke uten flere tilfeller av boot-problem på kaldboot. Jeg vurderer å kjøpe ekstra ssd pga dette

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner jeg er utålmodig etter å se 8-10R0 Vertex 3 250GB på et slikt oppsett... 4GB/s sekvensielt?

4GB/s er da veldig mye.

Er det noen som vet hvor mye NTFS er god for ?

btrfs er forresten oppe i ca 2GB/s , men er i tildels voldsom utvikling ...

Endret av johome
Lenke til kommentar

@Conkey

Jeg har ikke hatt problemer med noen av mine Vertex 2 hverken i laptop eller i stasjonær, det hjelper deg selvsagt lite :)

Jeg har fulgt med på forumet og ser mange merkelige problemer, jeg vil tro det er snakk om kompabilitetsproblemer i de mange av tilfellene.

Den merkeligste feilen er uansett *time warp*.

Den nye FW 1.32 har mange bugfixer og vil nok være til stor hjelp for mange, har du prøvd den?

Intel 320 160GB og oppover er i store trekk raskere på alt vs en Vertex 2 i praktiske oppgaver, det er små marginer men ønsker man stabilitet har Intel vært førstevalget.

@johome

NTFS er vel ikke noen begrensning, ramdisker overgår 4GB/s og det har ikke vært noe problem.

Vi får vel se hva som skjer, det er nå enda en stund til dette er tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Det hadde nok vært like greit om det var slik du sier ;)

Det funker slik at du mister alt du har gjort siden du sist startet maskinen.

(den husker ikke endringene rett og slett, og du er tilbake der du startet hver eneste dag, et mareritt for de som har hatt problemet)

Lenke til kommentar

Dette er årets beste/største storage nyhet dersom alt stemmer :dribble:

Intel hopper over X68 og lanserer

Sandy Bridge-E X79

X79 har intet mindre enn 14 SATA porter hvorav 10 er 6Gb/s (helt sykt mao)

Les mere her

Dette er "major news" som man sier.

post-137664-0-99175400-1301489208_thumb.png

- 8 av SATA portene støtter SATA og SAS

- RSTe, hvor e står for Enterprise

Mama mia.... kanskje jeg da endelig etter over 2 år med X58 bytter til noe annet :).

Ser ellers ikke noen grunn til at X79 CPUer skal bli noe dyrere enn X58ene var ved lansering.

Haff, og jeg som trodde jeg skulle klare å skjerpe lommebok gjennomluftingen på datautstyr og kanskje om litt gå over til en billig SB/1155 eller bulldozer. Det spørs om ikke SB-E fristelsen blir for stor.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Absolutt. LGA1155 er en flott gaming plattform selv om den også der har noen kompromisser. Bulldozer blir jo også meget spennende som en mulig mellomting her.

Kanskje man med LGA2011 får 6/HT som standard CPU til rundt 2000 - 2500,- ved lansering. Hvor evt. 8/HT blir den nye X. 4/HT og 4/uHT blir billig CPUene, hmm ikke vondt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det blir nok fremdeles bare 4-6/HT, iallefall i første omgang :)

Link

"The new processors will only be available in four cores or six cores and expected to have a larger cache memory than current processors. X79 will support quad channel DDR3 memory and native support of memory speeds up to 2666MHz. These information are hard to believe but possible."

De får altså en større cache og i tillegg blir det quad channel DDR3 som skulle tyde på flere minnespor.

Nå må man selvsagt vente på det som er offisielt og ting kan sikkert endres enda en liten stund.

Skjelden at jeg gleder meg til vintren kommer før den forrige er over, dette er et av de få unntak fra regelen :)

Lenke til kommentar

Da har Anand lagt ut testen av m4 (C400)

Link

@sharpspear

3Gb/s porter regner jeg med du mener (SATA II)

Ja, det har betydning, en 6Gb/s SSD fungerer ikke like bra på 3Gb/s porter.

Ofte vil en 3Gb/s SSD være bedre.

Det er ikke slik at man bare mister "mellomlegget" mellom 3 og 6 Gb/s.

Lenke til kommentar

Hva vil X79-kortene koste?

Hva koster et rimeligere kort med f.eks 4 stk 3 Gbps SATA-porter?

Hva koster en kontroller med 10 stk 6 Gbps SATA-porter?

Eventuelt hovedkort med 6 stk 3 Gbps SATA og kontroller med 8 stk 6 Gbps SATA?

Eventuelt 2 kontrollere med 4 stk 6 Gbps?

Lenke til kommentar

Link

@sharpspear

Så vil en C300 på en 3Gb/s port være bedre enn den kommende M4? Og hva med forskjellen mellom Intel 320 mot C300 på 3Gb/s port?

Lenke til kommentar

@chris_lox

C300 og m4 er begge 6Gb/s så da må man se hvilken av disse som fungerer best på 3Gb/s grensesnittet.

Den nye 320 fra Intel er et eksempel på en 3Gb/s SSD som gir best ytelse på akkurat 3Gb/s porter.

Anands tester mener jeg viser dette rimelig bra.

@Simen1

Mange spørsmål :)

X79 vil nok utvilsomt bli kostbare på lik linje med X58, vanskelig å si om de kommer enda høyere, tipper fra 2.500 og oppover i starten.

Priser på kontrollere er vanskelig å gi, det er svært stor forskjell i pris og ytelse.

En god 6Gb/s kontroller starter på rundt 2.000,- (HBA) men er da bare 8 porter og en raid kontroller fra rundt 5.000,- og oppover.

10stk 6Gb/s porter betyr i praksis LSI 9260-16i eller en Areca 1880 12 porter.

X79 vil bli langt billigere per port.

Hadde de bare samtidig lansert en konfigurerbar cache løsning hvor man kunne bruke DDR3 som cache hadde det blitt særdeles morsomt.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Sikkert blitt besvart allerede her et sted, men jeg har spurt dette tidligere i denne tråden uten å få konkret svar: For MS operativsystemer eldre enn win7, er Intel disker et godt valg? Jeg vet at Intel tilbyr verktøy for manuell Trim, men er det nok?

Lenke til kommentar

Link

@sharpspear

Ja mente 3 Gb/s. Hvordan finner man ut hvilken SSD som passer best til sitt hovedkort da?

Lenke til kommentar

hei hei

Er ganske blank på SSD! har nettopp bestilt meg ny pc, med 60gb SSD. er det OC som bør instalerest på denne disken?

og eit spørsmål til. Om eg kjøper ein ekstra hardisk seinere, er det vanskelig å montere/instalere denne?

Då håper eg nokon veit råd ;)

Lenke til kommentar

hei hei

Er ganske blank på SSD! har nettopp bestilt meg ny pc, med 60gb SSD. er det OC som bør instalerest på denne disken?

og eit spørsmål til. Om eg kjøper ein ekstra hardisk seinere, er det vanskelig å montere/instalere denne?

Då håper eg nokon veit råd ;)

Ja, OS og programmer som bør være på SSDen. Resten bør man ha på en annen disk, spessielt siden dine 60GB lett kan spises opp.

Har du stasjonær maskin er dette veldig lett. Bare å montere i ledig harddiskbay og koble til maskinen og formatere i OS. Har du laptop må du ha en eksterndisk. Da er det bare å plugge inn og away you go.

Håper dette svarer spørsmålet ditt :)

Håkki

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...