Anv Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 (endret) Skandale ytelse Her er C400/m4 benchmarks fra bloggen til Micron. Jeg ser ikke så svart på det enda men er enig i at parametrene er endret. Det er nok endel skyggesider av 8KB pagesize som dukker opp og SF kontrolleren maskerer dette virker det som. Jeg var svært nært å å bestille noen C300 nå i helgen men jeg er helt sikker på at m4 totalt sett er en bedre SSD enn C300, PCMV score er også bevis på dette. (selv om det trolig er det sekvensielle den scorer mest på) Nå må jeg vel også si at vi er blitt ganske så godt vant og enda forlanger vi at ytelsen skal opp for hver ny generasjon, dette til tross for at de aller fleste ikke er i nærheten av å kunne utnytte de iops som enhetene leverer, bortsett fra ved stor blokkstørrelse som da er sekvensiell ytelse. (og økt sekvensiell ytelse er så langt det man ser ut til å få i denne omgang hvis man ikke velger SF) Med det som nå begynner å utkrystallisere seg så skjønner jeg faktisk litt mer hvorfor Intel lanserte 510, den er et godt alternativ og den er 34nm. (pussig nok yter den som om den var 25nm men det skyldes nok mest kontrolleren) @Phantom3D Post en AS SSD benchmark. Endret 22. mars 2011 av Anvil Lenke til kommentar
Phantom3D Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 (endret) Takker for svar, kjørte benchmark: Virket jo noe lavere en det som sto hos kompett.. Endret 22. mars 2011 av Phantom3D Lenke til kommentar
Anv Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Phantom3D Ytelsen du har der er litt lav men det kan være flere årsaker til dette. Hvilket hovedkort er det og hvilken SATA port har du plugget den inn på. Hvis dette er W7 burde ytelsen uansett ha vært nærmere 7 enn 6, har du kjørt WEI på nytt etter at du installerte? Lenke til kommentar
Phantom3D Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Det er på en Laptop Alienware M11x, det er w7 home premium. Kjørt WEI ja, samme scoren på 5.9 hver gang. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 (endret) At det er en bærbar forklarer mye Enkelte chipset er ikke helt optimale for SSD og spesielt på bærbare er dette lett å se, og mye skyldes rett og slett strømsparingsteknikker. Jeg tror ikke det er så mye mer å hente på den maskinen, du kan jo kontrollere ved å kjøre en AS SSD på en normal PC. Uansett skal du være fornøyd, AS SSD er den benchmarken som SF baserte SSDer sliter mest med. Du kan kjøre en ATTO hvis du vil se hvordan den yter i forhold til tallene de markedsfører. Hvis du leter etter 280MB/s tallene er det bare fantasitall som man kun oppnår med akkurat ATTO. Endret 22. mars 2011 av Anvil Lenke til kommentar
Phantom3D Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Okei, takker for svar. Egentlig greit nok det. Men liker ikke at Windows TROR at det er en HDD, alle andre laptoper jeg har hatt med SSD har ikke hatt dette problemet, og da snakker vi også små netbooks ala Asus 1000HE. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Defragmentering står ofte på etter installering hos meg også, det er bare å skru det av (ofte er scheduling aktiv men defragmentering kjøres ikke på SSDen) WEI er heller ikke til å stole på, finnes mange eksempler på at den har problemer i mange sammenhenger. Lenke til kommentar
Phantom3D Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Takker for svar, begynner å få litt ro i sjelen ;-) Er det noe annet tull jeg bør deaktivere? Lenke til kommentar
johome Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 (endret) Litt skuffende av Micron. Faktisk hadde jeg ventet dette. Strebe etter høyere sekvensiell ytelse med samme kontroller som sitter i C300. Da går det gjerne på bekostning av random ytelse. Tror ikke det blir noe særlig bedre før Marvell kommer med en ny og bedre kontroller ( lik SandForce) tilpasset 25nm. Edit: Legger ut større versjoner av screenshotene Endret 22. mars 2011 av johome Lenke til kommentar
Anv Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 4K read ved lav QD er noe alle sliter med på 25nm plattformen inkludert SF. Jeg ser frem til *ikke* syntetiske tester av disse, Anands tester er ofte en glimrende pekepinn. I bloggen til Micron står det at man kan forvente tester i løpet av noen uker som er alt for sent i forhold til G3 og SF. Jeg har enda store forhåpninger til G3(20). @Phantom3D Ikke så mye, skru av pagefile eller reduser størrelsen, avhengig av minne. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Legger ut større versjoner av screenshotene Kanskje du burde ha forminsket dem i stedet :!: Pussig at QD32 yter bedre enn QD64, mye å finne ut av her. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 (endret) Jeg har enda store forhåpninger til G3(20). Hmm.. tror ikke du burde vente deg det helt store med G3 Sånn som jeg ser det er G3 kun en G2 med 25nm og forbedret firmware, og det er ikke helt uten grunn at Intel valgte å bruke Marvell kontroller i toppserien sin (510). Tror ikke noen klarer å utfordre Sandforce 2500 i særlig grad det kommende halvåret. Endret 22. mars 2011 av ArcticOC Lenke til kommentar
Anv Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Intel kontrolleren er fremdeles helt unik og det dreier seg ikke bare om iops. Økningen fra G2 til G320 er på papiret ganske stor, den nye 256MB cachen vil også bety en del for ytelsen. For min del er det ikke noe valg mellom G320 og SF-XXX, det blir begge deler, ikke noe enten eller. Her er litt mer info om 320. (ikke fra Intel) Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 For min del er det ikke noe valg mellom G320 og SF-XXX, det blir begge deler, ikke noe enten eller. Vurderte å vente med ny SSD til testene av 320 kommer mandag i neste uke. Men det utgikk da pixmania hadde Vertex 3 120GB til kun 1939kr. (bruk rabattkoden PIXNO) Så da får jeg håpe at jeg ikke har kjøpt katta i sekken og heller skulle ha ventet på G320 Lenke til kommentar
Howii Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Hej, slenger inn et kjapt spørsmål her, og håper noen kan hjelpe! Jeg har et gammelt hk, supermicro X7DAL-E (linkey), uten sata 6Gb. Kikker derfor litt på ocz revoDrive, som går over pci-e. Men jeg er litt skeptisk, siden følgende står under hk-specs: "1 (x4) PCI-et (using x16) slot" Spørsmålet er da om jeg ikke vil få optimal ytelse hvis jeg hiver inn et ocz revoDrive i 4x PCI-e porten, når jeg har et 8800gtx i x16 slotten? Event tips om andre bedre løsninger for en rask diskløsning der jeg skal ha jobb-filer (typisk store bildesekvenser, og fulle 3d-scener med mange store bildefiler (teksturer) osv. Takk på forhånd for hjelpen Lenke til kommentar
Anv Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Vurderte å vente med ny SSD til testene av 320 kommer mandag i neste uke. Men det utgikk da pixmania hadde Vertex 3 120GB til kun 1939kr. (bruk rabattkoden PIXNO) Så da får jeg håpe at jeg ikke har kjøpt katta i sekken og heller skulle ha ventet på G320 Nå er det vel neppe noen tvil om at SF-2XXX 6Gb/s vil komme til å bli den *hotteste* av de *hotte* og med all grunn. For de som fremdeles har utstyr som ikke drar nytte av 6Gb/s enheter vil 320 være et utmerket valg, hvis man leser litt på forum så ser man fort at Intel er den mest stabile av alle SSDene. Med en kraftig? ytelsesesøkning som man får i 320 vil den være et soleklart førstevalg hvis man ser bort fra alt det tekniske hysteriet og neste alternativ er faktisk å holde seg til 34nm. Meget bra pris du hadde fått der, ser for meg at prisene skyter i været eller holder seg godt på Vertex 3 nå som man ser hvor m4 etc plasserer seg. Jaja, sånn er det, størst etterspørsel blir fort til størst pris. Jeg bestilte Vertex 3 240GB til ca 4.000,- og nå er billigste 4.400-4.500,- Det vil nok ta litt tid før prisene roer seg igjen. Lenke til kommentar
KFS86 Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Æsj, Dustin har flyttet Vertex 3 datoen igjen til 15. April Kan jo selvfølgelig overraske og få den inn tidligere men.. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Vurderte å vente med ny SSD til testene av 320 kommer mandag i neste uke. Men det utgikk da pixmania hadde Vertex 3 120GB til kun 1939kr. (bruk rabattkoden PIXNO) Så da får jeg håpe at jeg ikke har kjøpt katta i sekken og heller skulle ha ventet på G320 Nå er det vel neppe noen tvil om at SF-2XXX 6Gb/s vil komme til å bli den *hotteste* av de *hotte* og med all grunn Meget bra pris du hadde fått der, ser for meg at prisene skyter i været eller holder seg godt på Vertex 3 nå som man ser hvor m4 etc plasserer seg. Jaja, sånn er det, størst etterspørsel blir fort til størst pris. Jeg bestilte Vertex 3 240GB til ca 4.000,- og nå er billigste 4.400-4.500,- Det vil nok ta litt tid før prisene roer seg igjen. Ja ser de fleste har lagt på noen hundringser her og der siste uka. Pixmania har forøvrig den 240GB Vertex3 disken til 3880kr. om du bruker rabattkoden PIXNO, så lenge det varer da ;-) Man kunne sikkert ha spart seg noen kroner på å ha ventet på G320, denne blir kort tid etter lansering å få kjøpt helt ned i 1600kr., vesentlig billigere en Vertex3 Lenke til kommentar
Anv Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 (endret) Fant en preview på G320 80GB og det var litt av den samme nedturen som Crucial m4 gav. Nå var det alltids en 80GB og ytelsen er dermed den laveste med unntak av 40GB value utgaven. Huff... Har ikke helt bestemt meg enda men litt gammel C300 34nm frister akkurat nå. Håper det dukker opp en 160GB eller større som viser mer av potensialet. 80GB G320 = 378 i AS SSD Har lagret screenshots av alle aktuelle tester men venter litt med å legge dem ut. (man finner de hvis man leter litt i China ) edit: Det kan se ut som det er den gamle kontrolleren og det var ikke noe 256MB cache å se, et lite på 32MB var alt ser det ut som. PCBen var bare halvfull (baksiden var tom) så det er å håpe at ytelsen er litt bedre på større modeller. Endret 22. mars 2011 av Anvil Lenke til kommentar
vannslangen Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Har lyst på SSD helst i går jeg, vet ikke om jeg vil vente helt til Vertex 3, pluss at jeg liker å handle på komplett.no, de forhandler vel ikke OCZ. Har noen tips til en disk med noelunde tilsvarende ytelse? Skal brukes til windows 7/64 pluss et spill og to, og den må være 120 GB. Tips mottaes med takk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå