Ballestikk Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 (endret) Heisann. Jeg har omtrent null peiling på SSD. Men begynner å bli lei treig oppstart av Windows (Win7 x64 Ultimate) Jeg er klar over at dette ikke bare skyldes harddisken OSet ligger på (Western Digital Caviar Green 1.5TB) Så har nå planer om å invistere i SSD før TG. Har jo 42dager på meg til å skaffe en, så vil helst ha mange innspill på hvem som har best ytelse. Vet ikke hvor stor jeg trenger egentlig, man skal bare ha OSet og litt små programmer på SSDen. 64GB holder nok, kom gjerne med innspill. På forhånd tusen takk! -Ballestikk Endret 9. mars 2011 av Ballestikk Lenke til kommentar
Anv Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Theo, Jeg tror det tar litt mere tid Det blir en pris per TB på rundt 6.000,- og det blir nok en stund til så da spørs det hva man anser for overskuelig fremtid. Dagens pris per TB er ca 15-25.000 avhengig av antall enheter og da koster en god HDD på en TB rundt 500,- så det er egentlig ikke noe regnestykke å se på Med takten det har hatt hittil vil det ta minimum 2-3år, tror jeg. Jeg er selvsagt enig i at prisene skal ned men det blir vanskeligere for hver krymping mtp levetid etc. Man må også ta i betraktning bruksområdet til SSD og for de langt fleste er det per idag til bruk som "C" disk. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 8. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2011 Er dette OK GullLars og Anvil? Greie tall, men ikke de høyeste jeg har sett. Uansett er det snakk om worst case tall i AS SSD når du bruker SandForce SSDer. Ser du på write latency ser du hva write-back cache gjør En annen side av samme sak kan du se tydelig i HDD6 score. Hvilken stripe størrelse kjører du? Som anvil nevnte er rundt 16KB optimalt på Intel SSDer og PCmarkVantage liker små striper. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 (endret) Anvil: Ikke uenig i at det kan ta 2-3 år. Så for meg et sted rundt opptil 2 år, men tiden går fort. En annen ting er jo at det ser ut til å bli flere interesante "lavnivå" alternativer og det kan hjelpe på litt. Jeg tror fort at eks. løsninger som Intel 310 kan bli OS disk i mange bærbare. Vi er heldigvis på vei forbi tiden med rimelig shady SSD løsninger i ymse laptops. Samt som Intel sier at disse kan komme som options til vanlige stasjonære og hovedkort. Endret 9. mars 2011 av Theo343 Lenke til kommentar
Anv Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Jeg ser igrunn for meg mSATA eller tilsvarende ikke SATA baserte løsninger på stasjonære også, hvorfor ikke få en enkelt mSATA-PCIe basert SSD der også. Det hadde vært utmerket i HTPC og bedrifts-pcer, m.m. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 En ting jeg lurer på er hvorvidt du kan sette opp RAID mellom mSATA / mini-PCIe SSD og 2.5" SATA SSD? Ser jo at Lenovo blant annet gir mulighet for Intel 310 SSD på sine 2011 ThinkPad modeller og da ser jeg for meg muligheten til å kjøre Intel 310 + Intel X25-M i RAID0 men dette lar seg vell neppe gjøre på grunn av det ikke går på samme kontroller? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Det var indikert at iallefall 1 modell kunne kjøre raid av 2 310'er. Å kjøre raid mellom 2 forskjellige SSDer med forskjellig ytelse? nei, ikke i mine øyne. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Det vil kanskje fungere hvis mSATA-kontakten er koblet til samme SATA-kontroller på hovedkortet som 2,5" SATA-porten. Det er de sannsynligvis. Men det vil neppe være særlig gunstig å kjøre to vidt ulike SSDer i Raid0, men kanskje Raid1 ville vært mer hensiktsmessig? Personlig har jeg mer tro på Supertalents nye CoreStore MV mPCIe SSDer enn Intels mSATA SSDer på grunn av kompatibilitet. Jeg synes også det er ganske meningsløst med SSD i Raid i en bærbar. Jeg ville mye heller hatt SSD + HDD. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Ønsker man å kjøre raid mellom forskjellige type disker er FlexRaid å anbefale. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 9. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2011 (endret) Personlig har jeg mer tro på Supertalents nye CoreStore MV mPCIe SSDer enn Intels mSATA SSDer på grunn av kompatibilitet. CoreStore bruker Marvell 9143-BMJ2. C300 bruker 9174-BJP2, og Intel 9174-BKK2. Med specs på (opp til) 350/80 seq for (128GB) MLC versjonen regner jeg med dette er en variant av samme kontroller. IOPS tall er ikke nevnt, men jeg vil regne med det er en mellomting av Barefoot og Corsair P3 (64GB). Jeg regner med Intel's vil slå den i de fleste praktiske tester ved samme kapasitet. Endret 9. mars 2011 av GullLars Lenke til kommentar
iver56 Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 (endret) Jeg vurderer å kjøpe en 120 gb SSD i nærmeste framtid. Var innom en databutikk (amentio) i dag og fyren bak disken anbefalte Corsair F120. Men jeg har hørt at denne ikke er dønn stabil, og har vel heller ikke verdens beste ytelse. Er det C300 som er det beste alternativet akkurat nå? Den har jeg lest har hatt noen problemer med degradering av ytelse og stuttering osv. Er disse problemene ikke-eksisterende med den nyeeste firmwaren (0006)? Har også sett på Vertex 2, men den har vel samme kontroller som F120.. Og X25-M G2 120gb er vel ikke helt up to date på ytelse lenger? Eller lønner det seg å vente på Vertex 3 og se hvor mye prisene går ned? Eller kanskje vente på Intel X25-M G3 (har hatt lyst på denne lenge)? Ca. hvor lenge er det til den modellen kommer? Jeg har forresten bare SATA II, ikke SATA III. Endret 9. mars 2011 av Iver_j Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 (endret) Et av de beste argumentene for å velge C300 er at den degraderes _lite_, selv uten TRIM aktivert. SSDer basert på SandForce, derimot, degraderes helt til disken er full. Derifra vil ytelsen være stabil. C300 har siden den kom ut vært anbefaling nr 1, og den er det fortsatt. Når SandForce 2xxx kommer ut om en liten stund, vil den antagelig ta over tronen. Derfor: C300, eller vent på Vertex 3 (og røkla), G3, eller C400. EDIT: Det kan jo være greit å gå for SataIII mtp fremtidig oppgradering. Generelt er ytelsesforskjellen mellom G2, SF1xxx og C300 så liten, at man kjøper den som passer best mtp kapasitet og pris. (Men hvis man skal ha det beste i bench, vinner C300). Endret 9. mars 2011 av madsc90 1 Lenke til kommentar
iver56 Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 (endret) Ok, takk! Da bestiller jeg C300 128 gb. Den er på tilbud nå, og det passer meg utmerket =) Endret 9. mars 2011 av Iver_j Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Alle som snubler over skrikende lave priser på små SSDer må hive det inn her :S Lenke til kommentar
iver56 Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Fant en Intel X25-M G2 160gb til 1675 kr på Amentio i går. Jeg bestilte den selvfølgelig, men de kansellerte ordren min Lenke til kommentar
BAT Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 (endret) Test av Z68 brikkesett med SSD caching hos Tom's Hardware. Link Edit: rettet trykkleif Endret 10. mars 2011 av BAT Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Fant en Intel X25-M G2 160gb til 1675 kr på Amentio i går. Jeg bestilte den selvfølgelig, men de kansellerte ordren min Those bæsterds!! Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 10. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2011 Interresant artikkel på Tom's Hardware. Jeg ser frem til en mer grundig test av SSD caching på Z67. De nevnte ikke caching av/med RAIDs, eller om det var mulig å sette av en bit av en SSD til caching og bruke resten som vanlig. For en del av oss entusiaster som har flere SSDer kan det være aktuelt å bruke en gammel SSD som read-cache for en større disk. Si f.eks. Mtron, Jmicron, tidlig Samsung, (Barefoot), etc. Som ikke er optimalt som systemdisk pga random write og NCQ. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 (endret) Jeg ble litt skuffet over "SSD Cachingen" på Z68, det er mer eller mindre det samme man får vha Marvell 9128/9130 på P67/H67. Den store forskjellen er selvsagt at det er over Intels chipset. Bruksområdet blir for min del begrenset til HTPC'en og kanskje en "server" men det siste er vel heller tvilsomt. Endret 10. mars 2011 av Anvil Lenke til kommentar
Anv Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Noen som har fått med seg dette Link til NetShop Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå