Anv Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 (endret) Preview av OCZ Vertex 3 (ikke PRO) hos Anandtech. Link SF kontrolleren ser bare bedre og bedre ut, 25nm IMFT løfter ytelsen fra testen av Pro som var basert på 32nm Toshiba toggle NAND. Det var en del uventet å lese, bla at RAISE kan deaktiveres. (av produsent, ikke bruker) Siste setningen i reviewen var også interessant, dog ikke uventet. edit: Ser at Patiot lanserer sin utgave av SF-2XXX i Q2 under navnet Wildfire. Endret 24. februar 2011 av Anvil Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Preview av OCZ Vertex 3 (ikke PRO) hos Anandtech. Link Liten tvil om at Vertex 3 knuser fjordårets tre mest populære SSDer. Gledelig å lese at det er kun få uker igjen til alle de tre får sine etterfølgere testet. At the same time there are a couple of new SSDs headed to market in the coming weeks that will compete in this space. Next up? Corsair and Intel. Lenke til kommentar
BAT Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Det blir spennende å se hva som lanseres neste og hvordan de yter. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Ytelsen er så bra nå på dagens SSDer at det for mange er andre flaskehalser som er viktigere å ta tak i. Skal man dra full nytte av disse nye er det ingen vei utenom en god 6Gb/s kontroller. Gode 6Gb/s kontrollere er det ikke mange av i dag, det er stort sett bare SB850 (AMD) og nå Sandy Bridge som virkelig duger, hvis man ser bort fra dedikerte raid kontrollere og HBAer. Det er egentlig mest spennende å se hva utfallet at dette blir rent prismessig. Lenke til kommentar
Vamos Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Når vil den nye generasjonen SSD'er være i salg? Lenke til kommentar
BAT Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Ingen vet, kan være uker eller kanskje en mnd eller to eller tre. Tester har begynt å komme ut på nettet. Flere tester av Vertex 3: Tom's Hardware Guru3D Lenke til kommentar
johome Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 (endret) Fra Guru3D: Bruk av IO Meter , satt opp til 100% Random Read/Write , Aligned og med testfil block på 4 KB , gir noen vanvittige IOPS Read: Write: Og det med msahci driveren, og "bare" 664 i totalscore i AS SSD. Endret 25. februar 2011 av johome Lenke til kommentar
Anv Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Jeg tipper vi vil se mange gode resultater i tiden som kommer AS SSD har aldri vært en sterk side for SandForce baserte SSDer, alt tyder på at SF-2XXX blir en god del bedre på kompresjon enn SF-1XXX. Lenke til kommentar
johome Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 (endret) AS SSD tillater vel ikke kompresjon av data. Jeg mener å ha sett en IOPS tabell , der den skalerer helt opp til QD på 256 .... Forhåpentligvis vil det komme firmware varianter , som gjør at den blir bedre på lave QD , og heller taper seg litt på høyere QD. Det har vi jo sett, at det er mulig med Marvell kontrolleren. Endret 25. februar 2011 av johome Lenke til kommentar
Anv Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 AS SSD har en egen test for SandForce som viser rimelig ok hvordan kompresjon påvirker ytelsen. (fra 1.6.x) Man må vel nesten prøve det selv for å se om tall kan oversettes til praksis men vi ser nå foreløpig bare previews og det kan slå begge veier. (regner med å kjøpe en noen forskjellige :!: ) Lenke til kommentar
johome Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 (endret) Ja, det skal ikke forundre meg at du kjøper både Vertex III , C400 , G3 og .......IO Drive Du har vel snart like mange SSD'er, som halve dette forumet tilsammen har... Jeg holder foreløpig ut med min stakkars G1. Endret 25. februar 2011 av johome Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 25. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2011 En som muligens har fler SSDer er Nizzen. Jeg er ikke sikker på om han har solgt en del av de igjen da. Selv stod jeg over SF-1200 til fordel for C300. Ellers har jeg 3x Mtron, et par Vertex, og en Intel 80GB gen1 Lenke til kommentar
BAT Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Nå popper det opp enda flere preview rundt omkring av SF 2xxx. OCZ Vertex 3 240GB @ HardwareHeaven OCZ Vertex 3 240GB @ HardwareHeaven OCZ Vertex 3 240GB @ LegitReviews OCZ Vertex 3 240GB @ Overclock Intelligence Agency OCZ Vertex 3 240GB @ PureOverclock OCZ Vertex 3 240GB @ SSDReview OCZ Vertex 3 240GB @ Tweaktown SandForce SF-2000 Series Driven SSDs @ Benchmark Reviews Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Fra Guru3D: Bruk av IO Meter , satt opp til 100% Random Read/Write , Aligned og med testfil på 4 KB , gir noen vanvittige IOPS Testfil på 4kB? Det er jo helt meningsløst. Litt logikk i software og en burde forventet å måle ytelsen til L1 cpu cache... Lenke til kommentar
Anv Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Det er nok bare 4KB blokk størrelse. (chunk size som de selv kaller det) Random I/O ytelse ved lesing er nesten på spec dvs nesten 60' iops, skriveytelsen så litt høy ut men er ikke umulig. Jeg mener specs sier 60' iops på både les og skriv men specs er vel neppe helt endelig enda. Jeg ser vel mest frem til å se noen av disse i raid Lenke til kommentar
johome Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Det var nok feiltolking ja. Er standard testfil ca 1GB , eller ? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Det er ingen fast teststørrelse etter som jeg har sett. 1GB er nok mest utbredt i forum, i mer reelle tester må man nesten bruke en størrelse som er i nærheten av målet man skal dekke/oppnå. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Fra Guru3D: Bruk av IO Meter , satt opp til 100% Random Read/Write , Aligned og med testfil på 4 KB , gir noen vanvittige IOPS Testfil på 4kB? Det er jo helt meningsløst. Litt logikk i software og en burde forventet å måle ytelsen til L1 cpu cache... Uansett om det bare hadde vært snakk om 4 KB totalt, så måtte informasjonen hentes fra harddisken, og uavhengig om det er RAM eller L1-cache som informasjonen lastes opp til, så er flaskehalsen at SSD'en må finne frem til informasjonen og sende den videre. (det er denne ytelsen vi ønsker å finne) Så sånnsett så er det altså ikke noe problem. Men det er jo uansett snakk om blokk-størelse som Anvil nevnte, så ingen fare. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Blir det ytelseforskjell på Vertex 3 120GB og 240 GB? I så fall, hvor stor forskjell blir det? Dollaren er forresten ganske svekket i det siste på grunn av stigende oljepris. For øyeblikket er den verd 5,61 kr så 120 GB-utgaven kan oversettes direkte til ca 1400 kr + mva + litt ekstra for norsk prisnivå. Dvs. trolig mellom 1800 og 2000 kr i prisguiden. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 (endret) Får man 256GB enheter til 3500,- så skal jeg vurdere å kjøpe. Men 320GB til 4000,- hadde vært ypperlig. Men det er også mye penger så jeg må nok vurdere hardt hvor mye lagringsplass jeg egentlig trenger i laptopen da maskine i seg selv kostet 5995,- i fjor sommmer. Synd at Momentus XT har rapportert såpass med problemer. Så nesten for meg å kjøpe 500GB utgaven av den. Synd at det ikke kommer flere hybriddisker i den klassem, må jo være et kjempemarked for det. Ser for meg at det fort ville blitt OEM favoritten. Endret 25. februar 2011 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå