Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Det er mulig jeg har misforstått litt, men leser flere steder at man ikke bør bruke hele plassen man har tilgjengelig på SSD'en.

Hva er det som blir bedre hvis jeg f.eks bare oppretter en partisjon på 100GB under Win7 installasjon, i stedet for å bruke de 120GB jeg har tilgjengelig på min OCZ?

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal være satt av nok spare-area fra produsentens side.

Man påvirke levetiden ved å ikke bruke hele SSDen så hvis du har mer plass enn du trenger kan du selvsagt gjøre det.

Som sagt, det skal være satt av nok plass i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Her er litt mere om mini SSD'en ifra Super Talent ( den til høyre i bildet):

corestore1.jpg

Kommer både som SLC og MLC

• SLC
  • 350 MB/s Read , 220 MB/s Write
  • 16 , 32 og 64 GB

• MLC
  • 350 MB/s Read , 80 MB/s Write
  • 16 , 32 , 64 og 128 GB

http://www.youtube.com/watch?v=1ySFYRYuz8s&feature=player_embedded#at=74

CDM i videoen , er nok ifra SLC utgaven.

Link til hjemmesiden.

Endret av johome
Lenke til kommentar

En snerten liten sak i fra Super Talent, tenkt brukt i bærbare.

Bra ytelse på den, men prisen blir jo avgjørende. Ellers er 32GB nok, men i minste laget alikevel. Blir de billige nok derimot (noe ytelsen kanskje ikke tilsier) så kjøpes det til flere bærbare her i huset. Jeg må bare finne ut om jeg har noe som kan røskes ut. WiFi og BT vil jeg helst beholde på samtlige.

Står at kommer fra 16GB til 128GB. 64GB verson er vel perfect for OS og noen progs

Lenke til kommentar

Er det slik at man begrenser seg til Sata-kontrollerhastigheten selv om man kobler i SSDen i mini-PCIe?

Har jo en ekstra slot ledig å bruke, samt at ved å bruke Sata-inngangen så får jeg rimelig dårlgi ytelse generelt sett.

For mener å huske jeg fikk noe rundt 130 MB/s i sekvensiel lesehastighet på den bærbare med min Intel G2 160GB (som jeg siden har puttet i den stasjonære pga elendig ytelse), og antar derfor den er veldig begrenset med en Sata 150 kontroller.

Lenke til kommentar

Hvilken SSD er det du tenker på i forbindelse med mini-PCIe?

Intel 310 er kompatibel med SATA 1.5Gb/s og 3.0Gb/s, hvis det gjelder den ovenfornevnte så ser man jo rimelig greit at den overgår SATA 3.0Gb/s med god margin, det er vel mer et spørsmål om hva mini-PCIe slotten støtter og om den er kompatibel med disse løsningene.

At maskinen er begrenset til 1.5Gb/s trenger ikke være noen krise i det hele tatt, den sekvensielle ytelsen er bare en liten del av kaka.

Random ytelsen vil være godt ivaretatt og det er det som betyr noe, kommer selvsagt litt ann på hvilken kontroller det er snakk om.

Lenke til kommentar

Så jeg vil altså ikke få noen bedre ytelse om jeg bruke mPci-e? (altså en 150MB/s maks) Tenkte hovedsakelig på løsningen ovenfor ja. Men er jo nyssjerrig på andre produkter også.

Synes det var drasitsk ytelseforskjell i generell ytelse, og tviler på at kontrolleren bare begrenser sekvensiel ytelse i mitt tilfelel. Skal jeg gjette så var random ytelsen ganske begrenset med andre ord.Er usikker på hvilken kontroller det er snakk om. Er en gammel Acer Aspire 8920G.

For om ytelsen ikke blir bedre med miniPci-e, så spiller det jo fint ingen rolle å bruke en slik SSD. Har jo plass til flere 2,5" harddisker i den bærbare, og har derfor mer enn nok lagringsplass. Filmer og serier har jeg uansett ikke plass til, da de tar opp 4 TB, og er nødt å ligge på eksterne disker uansett.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Sett gjerne partisjonen = 100% av SSDen uansett. Anbefalingen går på hvor mye plass man faktisk bruker til data og ikke hvor stor partisjonen er.

Men som sagt: Det skal være nok ekstra kapasitet fra før.

Det første gjelder kun dersom man har TRIM. Hvis ikke er det antall LBA som har vært i bruk noen sinne som teller.

Som andre sier, produsentene skal ha satt av nok spare area fra før, så med mindre du har veldig spesielle krav trenger du ikke tenke på det.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg lest gjennom hele tråden, men bare bladd litt her og der. Ser det er folk her som kan mye. Det jeg lurer på, her jeg sitter og sikler etter SSD, er hva jeg burde gå for i disse tider med tanke på at jeg er ute etter god read-hastighet og ikke nødvendigvis god write samtidig. Vil også ha mest mulig for pengene med tanke på plass. Helst 80gb eller mer så jeg får plass til win7 ultimate og noen spill. Noen som har innspill på dette?

En annen ting jeg lurte på var hvordan prisutviklingen på SSD er nå? Går det fort nedover så man merker forskjell over et par mnd eller tar det lenger tid? Tenker på å vente til jeg får en god med godt over 100 gig til under 1500. Hva tror dere?

Takk for svar :)

Endret av LasseA
Lenke til kommentar

Nei, Vertex 3 er 6Gbps, og krever en 6Gbps kontroller for å yte maksimalt. Dette er da SB850 eller Intel's nye 6Gbps porter.

High-end RAID kort kan gi bedre ytelse enn southbridge for enkle SSDer også (og små RAID), men forskjellen er såpass liten at det blir en veldig stor kostnad for veldig lite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...