Teodor1979 Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 (endret) Det er mulig jeg har misforstått litt, men leser flere steder at man ikke bør bruke hele plassen man har tilgjengelig på SSD'en. Hva er det som blir bedre hvis jeg f.eks bare oppretter en partisjon på 100GB under Win7 installasjon, i stedet for å bruke de 120GB jeg har tilgjengelig på min OCZ? Endret 23. februar 2011 av TXD1979 Lenke til kommentar
Anv Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Det skal være satt av nok spare-area fra produsentens side. Man påvirke levetiden ved å ikke bruke hele SSDen så hvis du har mer plass enn du trenger kan du selvsagt gjøre det. Som sagt, det skal være satt av nok plass i utgangspunktet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Sett gjerne partisjonen = 100% av SSDen uansett. Anbefalingen går på hvor mye plass man faktisk bruker til data og ikke hvor stor partisjonen er. Men som sagt: Det skal være nok ekstra kapasitet fra før. Lenke til kommentar
johome Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 (endret) Her er litt mere om mini SSD'en ifra Super Talent ( den til høyre i bildet): Kommer både som SLC og MLC SLC 350 MB/s Read , 220 MB/s Write 16 , 32 og 64 GB MLC 350 MB/s Read , 80 MB/s Write 16 , 32 , 64 og 128 GB http://www.youtube.com/watch?v=1ySFYRYuz8s&feature=player_embedded#at=74 CDM i videoen , er nok ifra SLC utgaven. Link til hjemmesiden. Endret 24. februar 2011 av johome Lenke til kommentar
Teodor1979 Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 (endret) Takk for svar Anvil og Simen1 Endret 23. februar 2011 av TXD1979 Lenke til kommentar
Agrophel Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 En snerten liten sak i fra Super Talent, tenkt brukt i bærbare. Bra ytelse på den, men prisen blir jo avgjørende. Ellers er 32GB nok, men i minste laget alikevel. Blir de billige nok derimot (noe ytelsen kanskje ikke tilsier) så kjøpes det til flere bærbare her i huset. Jeg må bare finne ut om jeg har noe som kan røskes ut. WiFi og BT vil jeg helst beholde på samtlige. Står at kommer fra 16GB til 128GB. 64GB verson er vel perfect for OS og noen progs Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Er det slik at man begrenser seg til Sata-kontrollerhastigheten selv om man kobler i SSDen i mini-PCIe? Har jo en ekstra slot ledig å bruke, samt at ved å bruke Sata-inngangen så får jeg rimelig dårlgi ytelse generelt sett. For mener å huske jeg fikk noe rundt 130 MB/s i sekvensiel lesehastighet på den bærbare med min Intel G2 160GB (som jeg siden har puttet i den stasjonære pga elendig ytelse), og antar derfor den er veldig begrenset med en Sata 150 kontroller. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Hvilken SSD er det du tenker på i forbindelse med mini-PCIe? Intel 310 er kompatibel med SATA 1.5Gb/s og 3.0Gb/s, hvis det gjelder den ovenfornevnte så ser man jo rimelig greit at den overgår SATA 3.0Gb/s med god margin, det er vel mer et spørsmål om hva mini-PCIe slotten støtter og om den er kompatibel med disse løsningene. At maskinen er begrenset til 1.5Gb/s trenger ikke være noen krise i det hele tatt, den sekvensielle ytelsen er bare en liten del av kaka. Random ytelsen vil være godt ivaretatt og det er det som betyr noe, kommer selvsagt litt ann på hvilken kontroller det er snakk om. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 (endret) Så jeg vil altså ikke få noen bedre ytelse om jeg bruke mPci-e? (altså en 150MB/s maks) Tenkte hovedsakelig på løsningen ovenfor ja. Men er jo nyssjerrig på andre produkter også. Synes det var drasitsk ytelseforskjell i generell ytelse, og tviler på at kontrolleren bare begrenser sekvensiel ytelse i mitt tilfelel. Skal jeg gjette så var random ytelsen ganske begrenset med andre ord.Er usikker på hvilken kontroller det er snakk om. Er en gammel Acer Aspire 8920G. For om ytelsen ikke blir bedre med miniPci-e, så spiller det jo fint ingen rolle å bruke en slik SSD. Har jo plass til flere 2,5" harddisker i den bærbare, og har derfor mer enn nok lagringsplass. Filmer og serier har jeg uansett ikke plass til, da de tar opp 4 TB, og er nødt å ligge på eksterne disker uansett. Endret 23. februar 2011 av Andrull Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 23. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2011 Sett gjerne partisjonen = 100% av SSDen uansett. Anbefalingen går på hvor mye plass man faktisk bruker til data og ikke hvor stor partisjonen er. Men som sagt: Det skal være nok ekstra kapasitet fra før. Det første gjelder kun dersom man har TRIM. Hvis ikke er det antall LBA som har vært i bruk noen sinne som teller. Som andre sier, produsentene skal ha satt av nok spare area fra før, så med mindre du har veldig spesielle krav trenger du ikke tenke på det. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Så er man tilbake til det første problemet jeg så for meg med disse mini enhetene. Hvilke maskiner støtter dem, og med boot. Samt hvilke maskiner har en ledig slik port uten å måtte kvitte seg med komunikasjon eller skjermkort. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 23. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2011 Om jeg har sett riktig i farten ser det ut som Intel bruker mSATA mens SuperTalent går for miniPCIe (2.0 x1 = 500/500). I såfall vil Supertalent passe i fler eksisterende maskiner, om de støtter boot fra PCIe. Lenke til kommentar
MasterG Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 (endret) Nå har ikke jeg lest gjennom hele tråden, men bare bladd litt her og der. Ser det er folk her som kan mye. Det jeg lurer på, her jeg sitter og sikler etter SSD, er hva jeg burde gå for i disse tider med tanke på at jeg er ute etter god read-hastighet og ikke nødvendigvis god write samtidig. Vil også ha mest mulig for pengene med tanke på plass. Helst 80gb eller mer så jeg får plass til win7 ultimate og noen spill. Noen som har innspill på dette? En annen ting jeg lurte på var hvordan prisutviklingen på SSD er nå? Går det fort nedover så man merker forskjell over et par mnd eller tar det lenger tid? Tenker på å vente til jeg får en god med godt over 100 gig til under 1500. Hva tror dere? Takk for svar Endret 24. februar 2011 av LasseA Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 24. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2011 Det har vært annonsert SandForce SF-1200 SSDer med 25nm NAND i kapasitet 100-120GB til rundt 1000-1200kr (om jeg husker rett var det Corsair som ga tall i dette området). Dette vil tilfredsstille kravene dine godt. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Er vi kommet dit nå, at de nye diskene er så raske man bør investere i et eller annet pci-e kort som tar seg av diskene? finnes det et slikt kort til en ok pris som gjør god jobb? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 24. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2011 Southbridge på nye hovedkort klarer fortsatt å holde unna 2-3stk high-end 6Gbps SSDer (i overkant av 1000MB/s og 100K IOPS). Den gamle tommelfingerregelen om at man bør vurdere RAID kort for 4 eller fler SSDer gjelder ennå. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Så med andre ord vil en vertex 3 yte max på ICH10R ?? Mener å huske at det var nizzen som testet C300 på RAID kort og kunne da få den max ytelse av SSDn Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 24. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2011 Nei, Vertex 3 er 6Gbps, og krever en 6Gbps kontroller for å yte maksimalt. Dette er da SB850 eller Intel's nye 6Gbps porter. High-end RAID kort kan gi bedre ytelse enn southbridge for enkle SSDer også (og små RAID), men forskjellen er såpass liten at det blir en veldig stor kostnad for veldig lite. Lenke til kommentar
BAT Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Preview av OCZ Vertex 3 (ikke PRO) hos Anandtech. Link Lenke til kommentar
gvalstad Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Noen som har ett tips til SSD til en Packard Bell dot 3g? Jeg så at det ble diskutert her tidligere, men klarte ikke å finne noe svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå