Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ser også ut som de høyere kapasitet versjonene av Vertex 3 (SF-2000) kan bli blandt lederne i år. Foreløpige benchmarks av pre-production enheter viser gode tall (bedre enn C300) for ukomprimerbare data, og problemene med redusert skriveytelse om enheten fylles med ukomprimerbare data som vertex 2 (SF-1200/1500) hadde er fikset.

Det eneste negative jeg har sett hittil er noe lav 4KB random read QD 1, men det kommer bare frem i noen benchmarks, ikke alle, og de er generelt veldig gode på IOPS over hele linja.

Jeg vil gjette de første enhetene i SF-2000 serien kommer i form av vertex 3 rundt april. For å se benchmarks sjekk poster på de to forgie sidene.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Grei artikkel fra Tomshardware.

Det er ingen tvil om at OCZ fikk mye pes og det var som fortjent, det hele var svært dårlig gjennomtenkt, tviler på at de har tatt noen konsekvensanalyse i det hele tatt :)

Den Viking saken er forsåvidt interessant men jeg har behov for hver eneste minneslott så det blir ikke aktuelt for min del.

edit:

Vedrørende SF-2XXX så er det alt for tidlig å konkludere enda, det er bare en preview og mye kan/vil skje før lansering.

Tror nok de løser 4K problemet innen den tid, nå er jo også previewen basert på 32nm toggle NAND fra Toshiba mens forbrukerutgaven skal ha 25nm.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Min Intel X25-M 80GB Gen2 som satt i min MacBook Pro 17" 2010 modell tok kvelden idag, den døde faktisk av støt / slag mot bakken av alle ting? Trodde SSD skulle være ganske så tolerant mot slike ting, men den gang ei tydeligvis..

Nå blir det nok uansett ny MacBook Pro rett rundt hjørnet med de nye modellene som blir annonsert denne uka så jeg tenkte at en ny SSD gjør seg jo bra og selv om jeg har vært en trofast bruker av Intel X25-M 80GB Gen2, har en i min andre bærbare og 3x i RAD0 på min stasjonære og 2x i PC-ene til kjæresten så er det vell kanskje bedre alternativer å sette i en ny MacBook Pro 2011 modell vil jeg tro?

Lenke til kommentar

Ble litt bekymret her. Jeg har 3x C300 64gb versjoner i raid 0, plutselig i forrige uke når jeg startet opp så fikk jeg Status: Failed på raidet. Restartet maskinen og det fungerte igjen.

Nå nettopp når jeg start opp datamaskinen fikk jeg også Failed på statusen, restartet maskinen og nå fungerer det igjen.

Noen som har peiling på hvorfor? Virker litt ustabilt.

Lenke til kommentar

Det er ofte kun en buggete RST, som i dette tilfelle vil jeg tro, det er denne som rapporterer til raidbios om status og evnt. feil o.l. og blir gjengitt der...

Oppdatering av denne er nok da en fordel, eller revertering til en mer stabil en (beta RST er ikke det smarteste på OS stripe, slike ting som dette kan skje rett som det er), klokking kan påvirke dette også...

En god indikasjon på buggete drivere eller klokking, er at det i det ene øyeblikket er i skjønneste orden, og rapporterer feil i det andre...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

RST 10.x.x har ofte rapportert feil selv om det tilsynelatende ikke er feil.

Jeg la inn W7 SP1 her for en stund siden og mistet da GUI på RST (går i heng ved lasting av RST), glemte det av og gjorde samme tabben i går :), med 10.1.2.1004.

Har lastet ned ny W7 med SP1, skal prøve å se om det gjør susen, ellers blir det å gå tilbake til en eldre RST, ikke godt å si om det virker det heller.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

@Anvil og Ekinorak:

En grei måte å bli kvitt feilene på, er å bytte om SATA kontaktene på SSD'ene og la raidbiosen detektere raidet på nytt, man kan senere bytte tilbake om man ønsker dette... Man klarerer raidbiosen ved denne metoden ser det ut til, en raidbios som kan være et skikkelig stabeist avogtil. Enkel sak og kan gjøres på eksisterende OS install....

@Nizzen:

Legger ut de to siste, 10.1.0.1008 er offisiell og har alt, 10.1.1.1004 er whql men mangler vel noe stuff som du ser av størrelsen ...

intel_rst_10.1.0.1008_whql(www.station-drivers.com).rar

intel_rst_10.1.2.1004whql(www.station-drivers.com).rar

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

10.1.2.1004 er siste man finner ja.

Som regel er det nok å bare godkjenne raidet i RST i Windows, hvis man kommer seg dit da.

Har aldri mistet noe selv om RAID status har vært FAILED.

Hemmelig....

Høres spennende ut :)

edit:

@Ourasi

Så ikke det du skrev før nå :), har ikke hatt noen situasjoner hvor det ikke har løst seg rimelig enkelt vha RST.

Hvis den rapporterer feil og man kommer seg inn i Windows får man muligheten til å sette status til normal.

post-137664-0-92801400-1298320763_thumb.png

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Måtte nesten le litt da jeg leste den saken :)

(sjelden at man leser slik omtale mellom "konkurrenter")

Regnet med at det måtte komme noe som satte litt fokus på 25nm NAND og kvaliteten på denne.

De vil nok slite litt med å få folk til å kalle den M4, det blir noen lange uker frem til midten av mars.

Lenke til kommentar

Har en intel x25 2.gen i macbooken min. I ei stund nå har jeg lagt merke til at ting lagger i firefox, inkludert sidelastinger, og framedrops på youtube. Det er meget tydelig i firefox, men også noe mindre snylig i google chrome. Når jeg feks skreiv dette innlegget, tok det litt tid før det jeg taster inn på keyboardet vises i tekstfeltet.

Hva kan jeg gjøre for å finne ut om det er ssden sin feil, eller noe annet?

Lenke til kommentar

Høres mer ut som om du mangler skjermkortdriver spør du meg. Prøvd å instalelre nyeste driveren ute på markedet? (eller hvordan man nå skaffer seg driver på en Macbook)

Dette er jo typisk nybegynner feil ved bytte av harddisk. Skal bytte OS-harddisk, og trenger derfor å reinstallere OS'et, og glemmer deretter å installere en skjermkortdriver som igjen resulterer i horribel ytelse, og konkluderer med at det er harddisken som er problemet. Sier ikke at dette er tilfelle her, da jeg heller ikke er godt kjent med Mac, men at det høres litt slik ut. :)

Lenke til kommentar

En snerten liten sak i fra Super Talent, tenkt brukt i bærbare.

Bra ytelse på den, men prisen blir jo avgjørende. Ellers er 32GB nok, men i minste laget alikevel. Blir de billige nok derimot (noe ytelsen kanskje ikke tilsier) så kjøpes det til flere bærbare her i huset. Jeg må bare finne ut om jeg har noe som kan røskes ut. WiFi og BT vil jeg helst beholde på samtlige.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...