Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det som irriterer meg litt er at de tester med qd=3 i iometer. Eller er det bare meg som stusser på dette. Etter andre tester jeg har sett, så er ikkje vertex 3 pro så veldig bra på qd=1. Men den skalerer veldig bra på qd. Kanskje derfor de ikkje tester qd=1 for å tilfredstille OCZ :roll:

Anand har testet SSDer med QD=3 i over 2 år nå. Begrunnelsen han ga når jeg utfordret dette var at han hadde kjørt grundige runder med trace og funnet gjennomsnittlig QD lå i område 1-8 for alle scenario han testet utenfor server. QD 3 ble valgt fordi dette skulle representere en vanlig load uten tung multitasking. Forslag til å gjøre som CDM 3.0 alpha med QD 1, 4 og 32 ble ignorert. Forslag til å lage en graf for QD 1-32 ble nedskutt for å bli for avansert og potensielt tidkrevende.

Nylig har han begynt å ta med random write QD 32 for å representere bursts av async IOPS som realistisk forekommer, men ikke random read.

EDIT: selv ønsker jeg meg graf for random IOPS QD 1-10, og en separat for QD 32 for å vise potensielt maks (bursts).

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Anand har brukt mye tid på sin "egen" benchmark, denne begynner å fjerne seg fra virkeligheten etter min mening.

Fikk registrert meg på hwbot, ble 2dre plass på AMD riggen, må lete opp hvilke SSDer jeg brukte, ellers en 3dje og 4de plass i hwcup samt 4de og en 5te plass i global cups med 980X og 2600K med litt diverse SSDer.

Må vel skjerpe meg litt og få noen poeng i løpet av helgen, synd det ikke er noe som er direkte relatert til SSD.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Har noen her peiling på kjøp av SSD via eBay? 2000-2500 kroner for 256GB C300 er ikke dårlig.

Hvor på ebay finner du de såpass billig? Med frakt, moms og tollgebyr har jeg ikke sett noen billigere enn 3400-3500kroner.

Man kan ofte stryke moms og toll.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan funker dette hwbot greiene. Er det hovedsaklig 3dmark vantage? Er det kun om å gjøre å få mest mulig poeng?

EDIT:

Har lest litt nå men forundres over at de ikke har inkludert 3DM11 ennå. Blir litt feil å kjøre en "graphics test" i Vantage som er sterkt avhengig av klokk på CPU, RAM etc.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg er stadig forundret over 510, oppgitt iops svarer ikke til forventningene men samtidig ligger den an til å bli entusiastmodellen.

Vi får bare vente og se, 1 mars er ikke lenge til og da er nok en review nært forestående.

Hvis den skal bruke 34nm blir prisen deretter, undrer stadig på hvorfor 3Xnm NAND er så i skuddet enda, det kan tyde på at 2Xnm ikke er helt problemfritt.

Lenke til kommentar

Har tenkt å gå til anskaffelse av en SSD som jeg tenkte å kjøre inn i laptopen for å gi den et løft og forlenge levetiden ytterligere. Laptopen er en 4-5 år gammel Zepto Znote 6214W, som enda duger fint til sitt bruk. Planen er å fortsette å kjøre Windows XP på denne. Er det noe spesielt jeg bør ta hensyn til når jeg skal kjøpe? Har blitt fortalt, og også lest, at Intel sine disker skal være meget gode. Ser også at Netshop har et godt (?) tilbud på en OCZ-SSD denne uka, og da får jeg jo godt med plass (120 GB).

Beklager om jeg spammer tråden med "Hvilken-skal-jeg-velge?"-spørsmål, men jeg føler at det er litt unødvendig å opprette en ny tråd for et såpass kjapt spørsmål.

Er det noen spesiell forskjell i ytelse om jeg får for Intel X25-M eller Corsair Force F120 på en såpass gammel PC? Koster like mye, men er det noen fordel med å velge den ene fremfor den andre? Regner med at det er den del begrensninger mtp alderen på PC-en og SATA vs SATA-II..

Lenke til kommentar

Man kan ofte stryke moms og toll.

Det varierer, men opplever selv at ca 50% av det jeg har bestilt som koster over 200kr ikke blir momsbelagt.

Av ca. 10-15 produkter jeg har bestillt til over 200 kroner, så har jeg kun opplevd å måtte betale moms og toll på to pakker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn har jeg vært litt skeptisk til OCZ de siste årene. Før var de helt på topp når det gjaldt kvalitet og ytelse, men nå er det for mye "jalla" synes jeg. OCZ har noen gode produkter, men det er alt for mye inkompatibilitet med minne og litt for raske firmware utgivelser til ssdene dems.

Må jo være litt skeptisk når thomshardware sier også:

At low queue depths and small random reads, we see the Vertex 3 Pro suffer in IOPS.

Er det bare meg som synes OCZ har tapt seg litt de seneste årene? De ble liksom for populære. Nå selger OCZ mye på merkevaret.

Lenke til kommentar

OCZ har sluttet med minne :)

Jeg synes vel ikke de har noen spesielt god merkevare, de har noen gode leverandører og mange rare ideer som de faktisk klarer å sette i produksjon. Vi trenger slike selv om mye av det de lager er rimelig sært.

I det siste har OCZ vært den som mest aktivt har ført prisene ned.

Hadde det ikke vært for at de har god support kunne jeg like godt ha kjøpt SSDene fra andre som leverer samme kontroller, kanskje neste gang, spørs bare hvem som kan levere SF-2XXX først.

Lenke til kommentar

Corsair har gjort det rette, de lanserer kapasitetsjusterte versjoner med 2Xnm NAND, da vet man iallefall hva man kjøper.

De legger også til en A i produktnummeret for å skille 25nm fra 34nm.

Bare de husker å angi ytelse samtidig så er alt perfekt :)

Det er i første omgang 115GB og 80GB utgavene som kommer med 25nm og prisene på disse skal være ca 30% lavere enn tilsvarende 34nm.

Link

Link til pcper med ytelsesinfo

Veien Corsair har valgt å gå er ikke helt perfekt, de benytter tydeligvis 64Gbit NAND som resulterer i mindre båndbredde pga at færre chipper brukes på mindre modeller. (altså lavere ytelse)

OCZ har sålangt (etter fiaskoen) valgt å gå for 32Gbit NAND på de modellene som lider mest av redusert ytelse og kapasitet, dette er det beste valget men prisen blir høyere.

Så, da har man valget mellom billigere/mindre og noe tregere 25nm (Corsair) eller 25nm med samme kapasitet og nesten samme ytelse som før (OCZ).

Det kommer sikkert andre varianter fra alle som selger SF baserte SSDer, med differensiert kapsitet, ytelse og pris.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Takk for responsen, da blir kanskje å vente enda litt lenger.
Det er til en kamerat, og han satt forøvrig på treet og ventet på intel 3g i slutten av 2010.
Jeg husker at det var lite imponerende tall som kom til overflaten i de tider.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...