Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet når Intel 3. gen kommer ut? og eventuelt priser. C300 64gben min skal i htpcen, og jeg må ha noe større i hovedpcen.

For et mas :p

Nå har folk spurt om dette hver dag i flere uker. De som lever får se ;)

hei hei hei, det er fredag :)

Lenke til kommentar

Jeg har lest litt mer om 25nm utgavene av Vertex 2 (gjelder nok ikke bare OCZ) og ytelsestapet i forhold til tilsvarende 34nm enheter er urovekkende stort. Gjelder spesielt < 100GB utgavene.

Jeg hadde nok tenkt meg godt om før jeg kjøpte en av disse nye 25nm baserte enhetene, spesielt de mindre enhetene.

Jeg er ikke i tvil om at de fremdeles yter svært godt men en ytelsesreduksjon på inntil 50% er drøyt, mildt sagt.

Glem iallefall disse 285/275 MB/s tallene, de har nå publisert tall som viser ytelse målt med AS SSD, noe de burde ha gjort for lenge siden.

Lenke til kommentar

OCZ har tatt tak i dette (som er diskutert over) og rydder opp.

2Xnm NAND er "mye" billigere enn 34nm og prisene for 34nm har tydeligvis steget etter at 2Xnm ble tilgjengelig.

Dere får lese selv :)

De som ønsker kan dermed bytte inn en "E" drive mot et pristillegg. (differansen mellom 2Xnm og 34nm NAND)

De klarlegger her også differanse mellom RAW og Idema capacity for "E" series drives vs normale.

(noen eksempler iallefall)

64GB -> 60 -> 55

128GB -> 120 -> 118

Endringen er da som nevnt tidligere mest merkbar på de mindre kapasitetene.

Ryddig gjort men det var nødvendig, det viser at OCZ er en seriøs aktør som la oss si "til tider" hører på brukerene :)

Lenke til kommentar

Vell, med rollen de har valgt i markedet er de strengt tatt avhengig av å bli sett på som både nyvinnende på produkter og responsive på feedback. De har jo nå lagt ned RAM siden for å fokusere på SSD og laget en helt egen fabrikk for det.

Jeg har ingen ting i mot at OCZ er først ute og slipper produkter for salg praktisk talt i beta, og er først ute med firmware og med hyppige oppdateringer. De har vist med Vertex (barefoot) at de følger opp, og de er såpass raske med resposner at når det oppstår problemer er det ikke alvorlige ting som går uløst, og så langt jeg vet har de ikke lovet noe og gått tilbake på det (som Intel med TRIM på Gen1).

Med situasjonen du refererer til Anvil vil jeg si at de absolutt burde merket forskjell på 34 og 2x-nm med en bokstav eller et tall i produktnavnet. En ekstra E i produktkoden blir litt lite, og bare "eksperter" vil se forskjellen og ta hensyn.

Jeg mener også ALLE produsenter av SandForce SSDer har gjort en elendig jobb med listing av specs. Når en enhet bruker kompressjon burde man absolutt liste ytelse for både RAW (0 kompressjon) og med kompressjon (typisk eller maks, men tydelig merket hvilken). Jeg håper dette blir bedre med 2. generasjon SandForce enheter.

Lenke til kommentar

Har du sett de offisielle AS SSD tallene? :)

Link, de viser bare sekvensielle data her, de hadde vært bedre tjent med å vise random ytelsen.

Tallene er mildt sagt nøkternt oppgitt, mest sannsynlig i steady-state.

I følge OCZ selv så vil jeg tro det er tall basert på en helt ny fresh enhet uten OS installert.

Var i alle fall det jeg plukket opp når jeg kikket gjennom 10-15 sider på forumet deres relatert til disse 25nm enhetene. At alle offisielle tall var oppgitt basert på fresh enhet uten OS. Slik at det skulle bli enklere å sammenligne.

Lenke til kommentar

Interesant info som kommer frem her nå. Sakset i fra linken til Anvil 3 poster over.

Also SF2000 will use 25nm just fine, it has double the amount of nand channels over SF1200 so speed even at sata 2.0 speeds should not be an issue.

Please when you are researching SSD first research how SSD work, Over provisioning, RAISE or similar technologies, Nand used on those SSD's and PE/c / Density and then lastly the price Vs GB ratio...this GB Vs price ratio really is something dreamt up by reviewers who have placed it high on the 'must read" list but in reality it counters how SSD work and ultimately can cause issues. OCZ will produce drives which the market are pushing for, if the market wants 64GB drives with No OP we could make them....even though many may hate them. If you want a fast SSD be aware of what makes SSD fast and choose a drive which has those features...it may cost more though.

Present 25nm drives

The 60GB 32Gbit drives feature 16x32Gbit (4GB) Nand IC with 7% OP

The 60GB (55GB formatted) drive features 8x64Gbit Nand IC with 7% OP

The 100GB 64Gbit drive features 16x64Gbit (8GB) Nand IC with around 25% OP

The 120GB 64Gbit drive features 16x64Gbit (8GB) Nand IC with around 7% OP

The 50GB drives I will need to double check.

25/28% OP drives recover faster than 7% OP drives, you can use them nearer to full capacity without them slowing down.

What is the fastest drive?...the 100GB model, what is the best selling drive the 60GB (the one you all hate) as it has the best price point, the 60GBx16 is more expensive so was ignored by retailers so we pushed it for enterprise use.

Spesielt det med at SF 2000 har dobbelt så mange nand kanaler som SF 1200. Da bør mulighetene for høye hastigheter på random være tilstedet.

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at det er 25nm NAND som er brukt, prisen kan tyde på det men det blir bare gjetting.

Uansett er det en god pris og 160GB utgaven er lite påvirket av det som egentlig er grunnen til "SF 2Xnm diskusjonen".

(dvs lavere hastighet og mindre tilgjengelig plass)

Jeg hadde slått til hvis prisen var så lav som 1995,-

Det er på ingen måte dumt å velge OCZ eller andre SandForce baserte SSDer, de yter i praksis svært godt og har god support.

@SilentNET

Det er selvsagt mulig at dette er fresh performance på 2Xnm enheter, jeg har ikke brukt så mye tid på disse klagepostene på OCZ men man finner svaret der.

At en 50-60GB skal ha bare 35-40MB/s sekvensiell skriveytelse høres for lavt ut, selv om det er worst case.

Når SF baserte SSDer kommer i steady-state reduseres ytelsen med ytterligere 20-30% (skriving), da begynner disse verdiene å bli svært lave dersom dette fremdeles er tilfelle.

Jeg skal sjekke en av mine Vertex 2 60GB som er basert på 34nm så får vi se hva den sier, ytelsestapet skulle være opp mot 50% på sekvensiell skriving i forhold til denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...