Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Da har Intel 310 Series med micro sata kommet i nettbutikkene.

post-140856-0-08934100-1296914768_thumb.jpg

40 GB - 770,-

80 GB - 1403

Noen som har utstyr som kan utnytte denne lille saken?

Jeg har et ledig spor av den typen i minimaskina mi (Acer Aspire One D250), men vet ikke om den støtter boot.

Jeg kunne godt tenkt meg en på 40 GB til maskina, hadde det ikke vært for at jeg skal selge maskina snart til fordel for en ny, tilsvarende maskin med Fusion-prosessor. I den maskina skal jeg ha en sånn på 40 GB. Harddisken oppgraderer jeg til 1 TB når de kommer i 9,5mm utførelse.

De er forresten billigere hos Abbo:

40 GB - 742 kr

80 GB - 1343 kr

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har 2 stk. C300 som AHCI, ingen av disse trigger "Safely Remove" iconet, bruker du msahci? Selv legger jeg inn siste intel driver via device manager, og ser som sagt ikke noe til dette, og den dukker kun opp når jeg setter inn en minne pinne o.l....

Jeg har ikke lagt inn noen drivere så jeg kjører vel med Microsoft sine AHCI drivere. Jeg har en OZC Vertex 2 120gb, hvor finner jeg den "rette" driveren?

Den rette driveren ligger i SSD Benchetråden, nest nederst i post#2 ligger siste Intel driveren, og nederst i samme post ligger AMD driveren...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Har 2 stk. C300 som AHCI, ingen av disse trigger "Safely Remove" iconet, bruker du msahci? Selv legger jeg inn siste intel driver via device manager, og ser som sagt ikke noe til dette, og den dukker kun opp når jeg setter inn en minne pinne o.l....

Jeg har ikke lagt inn noen drivere så jeg kjører vel med Microsoft sine AHCI drivere. Jeg har en OZC Vertex 2 120gb, hvor finner jeg den "rette" driveren?

Den rette driveren ligger i SSD Benchetråden, nest nederst i post#2 ligger siste Intel driveren, og nederst i samme post ligger AMD driveren...

Innstallerte nye drivere til hovedkortet og de forsvant fra Safely Remove men under IDE ATA.. i Enhetsbehandling står det nå Nvidia nForce Serial ATA Controller der det før sto Standard AHCI driver eller noe lignende. Hvordan vet jeg om jeg forsatt kjører AHCI? AHCI er enabled i bios.

Lenke til kommentar

Så du har et nforce hovedkort, jikes, da skulle du nok troligen blitt på msahci, for nvidia har troligen ikke hørt om hverken TRIM eller SSD, eller bare later som... Men men, du får se hvordan ting fungerer, så er det vel noen andre med nforce/SSD her som kan kommentere/hjelpe... Jeg tror ikke det er snakk om noen TRIM støtte i NF driverne, så rull tilbake/avinstaller om så er tilfelle, har ikke hatt noen erfaring med NF hovedkort på en hau av år, så akkurat med nvidia hovedkort melder jeg pass..

Lenke til kommentar

Med nForce driver:

Sequential Read : 218.593 MB/s

Sequential Write : 138.016 MB/s

Random Read 512KB : 209.611 MB/s

Random Write 512KB : 137.285 MB/s

Random Read 4KB : 26.939 MB/s

Random Write 4KB : 59.786 MB/s

Test Size : 50 MB

Med Standard AHCI driver:

Sequential Read : 186.549 MB/s

Sequential Write : 136.511 MB/s

Random Read 512KB : 183.293 MB/s

Random Write 512KB : 136.696 MB/s

Random Read 4KB : 29.764 MB/s

Random Write 4KB : 78.739 MB/s

Test Size : 50 MB

Lenke til kommentar

Å basere seg på -en- 50MB CDM kjøring blir lovlig tynt :)

Variasjonen du ser er helt normal, du skader ikke SSDen mere ved å bruke den ene eller den andre driveren.

Det du oppnår med TRIM er at du ikke vil trenge å rense like ofte. (i teorien skal man slippe å rense når TRIM er aktiv)

Hvis msahci driveren føles like bra eller bedre er det vel ingen tvil om hva du bør velge.

Lenke til kommentar

Noen som vet når neste generasjon av SSDer dukker opp i butikkene?

Intel skal komme med neste generasjon i løpet av februar, men de andre skal vist ikke komme før mars/april, desverre.

Håkki

Så vidt jeg har forstått er en del av de andre basert på Intel sitt brikkesett, som vertex3. Er det å forvente at de andre skal være merkbart bedre en intel sin egen? Har selv sittet på gjerdet og ventet med SSD til gen3 kommer, så har store forhåpninger :innocent:

Håkon

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en intel x25-m 80GB i min stasjonære. Den stasjonære er solgt, og har nå en MacBook Pro 13".

Lurer på om de micro ssd diskene passer inn noe sted i en MacBook pro, slik at jeg kan beholde den vanlige harddisken, og i tillegg ha en SSD?

Hvis jeg evt. bare skulle hatt en SSD, hva anbefales? Eller bør jeg vente til intel kommer med sin neste generasjon?

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har forstått er en del av de andre basert på Intel sitt brikkesett, som vertex3. Er det å forvente at de andre skal være merkbart bedre en intel sin egen? Har selv sittet på gjerdet og ventet med SSD til gen3 kommer, så har store forhåpninger :innocent:

Du har nok misforstått litt, Intel selger consumer SSDer kun under eget navn, det eneste de "selger" er NAND som de produserer sammen med Micron. (IMFT)

Vertex 3 (og Vertex 2) er basert på SF (SandForce) kontrollere.

Ytelsen på SSD er så bra i dag at noen spesielle forhåpninger til Gen3 kan man vel egentlig bare glemme.

Det vil selvsagt være merkbart i benchmarks men når det kommer til stykket er det egentlig andre parameter som teller mere nå.

Pris/størrelse, funksjonalitet, stabilitet, kompabilitet, "levetid", m.m. er mer relevante kriterier man bør bruke ved kjøp idag.

Er det lurt å kjøpe SSD nå? Eller burde jeg vente? Har vurdert en C300 128GB, andre gode alternativer?

Finner du en god pris på C300 er det bare å slå til etter min mening, det vil uansett komme noe som er "litt" bedre på en eller annen måte, om en stund.

Forkjellen mellom C300 og C400 vil nok vises mer på andre fronter enn bare på ren ytelse.

Som sagt er ytelsen på SSD så bra nå at det er andre kriterier man bør se på og ikke minst bør man sjekke at PCen ellers er up-to-date.

Lenke til kommentar

Du har nok misforstått litt, Intel selger consumer SSDer kun under eget navn, det eneste de "selger" er NAND som de produserer sammen med Micron. (IMFT)

Vertex 3 (og Vertex 2) er basert på SF (SandForce) kontrollere.

Ytelsen på SSD er så bra i dag at noen spesielle forhåpninger til Gen3 kan man vel egentlig bare glemme.

Det vil selvsagt være merkbart i benchmarks men når det kommer til stykket er det egentlig andre parameter som teller mere nå.

Pris/størrelse, funksjonalitet, stabilitet, kompabilitet, "levetid", m.m. er mer relevante kriterier man bør bruke ved kjøp idag.

Er det lurt å kjøpe SSD nå? Eller burde jeg vente? Har vurdert en C300 128GB, andre gode alternativer?

Finner du en god pris på C300 er det bare å slå til etter min mening, det vil uansett komme noe som er "litt" bedre på en eller annen måte, om en stund.

Forkjellen mellom C300 og C400 vil nok vises mer på andre fronter enn bare på ren ytelse.

Som sagt er ytelsen på SSD så bra nå at det er andre kriterier man bør se på og ikke minst bør man sjekke at PCen ellers er up-to-date.

Takker for det! Da tror jeg at jeg ser an hva gen3 har å by på før jeg bestemmer meg. Blir det en grei pris/MB er det jo bare å slå til, hvis ikke kan man alltids håpe på at prisen på eksisterende SSDer senkes en del når den nye generasjonen kommer :innocent:

Håkon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...