Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har windows 7 installasjonen på c: , altså min corsair f60.

Merker ingen wow-følelse, men ting går da raskt.

Men harddisken spinner opp ved kjøring av enkelte programmer og ved søk i startmenyen.

Skulle starte ccleaner nå, da spant harddisken opp og SÅ spratt ccleaner opp.

Er det noe som må gjøres manuelt, selv om c: er ssd?

Lenke til kommentar

Er det noe poeng å oppdatere den siste firmware'n til min x-25 160GB?

Den fungerer fin-fint som den er..

Har du oppgradert den noen gang?

Sist gang jeg oppgraderte min så fikk jeg rundt 20-25 % bedre skriveytelse, TRIM og litt bedre IOPS. :)

Men om det har kommet nyere, og om den er enda bedre vet jeg nada om. :)

Lenke til kommentar

Har windows 7 installasjonen på c: , altså min corsair f60.

Merker ingen wow-følelse, men ting går da raskt.

Men harddisken spinner opp ved kjøring av enkelte programmer og ved søk i startmenyen.

Skulle starte ccleaner nå, da spant harddisken opp og SÅ spratt ccleaner opp.

Er det noe som må gjøres manuelt, selv om c: er ssd?

Om OS'et er på C: er en ting, men er alle programmer og applikasjoner installert på SSD'en da?

Å KUN installere OS'et på SSDen og så la programmene og applikasjonene du bruker ligge på en harddisk vil jo medføre at du får den samme trasige hastigheten i det programmet. Selv om OSet og samkjøringen mellom programmene går bedre så ville jeg uten et sekunds tvil installere det du vanligvis bruker på SSDen.

Om ikke ALLE programmer, så i det minste de fleste du bruker til vanlig. tar jo som regel ikke opp så mange MB. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Høres merkverdig ut. Og nei, det skal såklart ikke være slik. Sikker på at ikke programmet henter noe fra harddisken eller lignende?

F. eks info om harddisken eller lignende. Uansett, det er vel fullt mulig å sette hvor mange minutter (standard er 20min) før harddisken skrur seg av om den ikke blir brukt.

Som en midlertidig fiks. :)

Du kan jo se om det endrer seg hvis du tar ut harddisken. Se hvor raskt programmet starter. :=)

Lenke til kommentar

Dette er et kjent problem med WD Caviar Green. De har en egen spin-down timer som er uavhengig av OS strømsparing, og når den gjør dette er den uresponsiv for status rapport frem til den har spunnet opp.

Windows forespør status fra HDD uten å lese noe fra de noen ganger når man roter rundt i systemet, og med en WD Green vil da systemet henge mens disken spinner opp for å gi status rapport.

Lenke til kommentar

Er det noe poeng å oppdatere den siste firmware'n til min x-25 160GB?

Den fungerer fin-fint som den er..

Har du oppgradert den noen gang?

Ja, oppgraderte forrige gang da bl.a. skriveytelsen ble bedre.

Tenker på den oppdateringen som ble lansert nå nylig.

Lenke til kommentar

Er det noen ekstra "fare" ved å oppdatere firmware på et RAID-0 oppsett enn f.eks. enkel disk? Skal til å gjøre det nå, og har suksessivt gjort det på en enkel X-18 G2 i laptopen min. Jeg vet ikke om jeg orker ta meg bryet med ~100GB med backup.

Kanskje dumt spørsmål egentlig..

Lenke til kommentar

Intels. Man bør alltid bruke produsentens egne drivere fremfor Microsofts. Microsofts er egentlig bare produsentens drivere, men de er ofte i en eldre utgave enn de man laster direkte fra produsenten.

Er det noe mer man må gjøre etter installasjon av win7?

Fått med meg at TRIM støttes ikke i raid men GC skal gjøre jobben like bra.

Tenkte å oppdatere firmwaren før win7 installasjon.

På Crucial sine hjemmesider står det at man må bruke IDE i Sata Configuration før man oppgraderer.

Vet du om man kan oppgradere 2 stk C300 koblet til maskinen i firmware programmet?

Eller må man ta en av gangen?

Lenke til kommentar

Er det noen ekstra "fare" ved å oppdatere firmware på et RAID-0 oppsett enn f.eks. enkel disk?

Bare om en av diskene blir "bricket" under oppgraderingen, eller om det skjer en feil som gjør at data slettes (skal ikke skje, men kan). Da vil du miste det som er på begge. Ellers er det ikke noen ekstra fare.

Vet du om man kan oppgradere 2 stk C300 koblet til maskinen i firmware programmet?

Ja. Jeg oppgraderte 3 av mine sammenhengende, men du må kjøre fler runder i oppgraderingsprogrammet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja. Jeg oppgraderte 3 av mine sammenhengende, men du må kjøre fler runder i oppgraderingsprogrammet.

Brill. :)

Hvordan er det med fremtidige firmware oppdateringer?

Hvis man kjører raid og må sette sata config som IDE for å oppdatere, blir ikke raiden "destroyed" ?

Lenke til kommentar

Nei, ikke så lenge firmware oppdateringen er "non-destructive".

Så fort du setter BIOS tilbake i RAID vil den finne RAIDet igjen, forutsatt at alle SSDene er koblet til (og på riktig port?).

Takktakk.

Readme guiden til Crucial sier at hvis oppdateringen er vellykket så skal ingen data være tapt.

Endret av Kneipp
Lenke til kommentar

Nei, ikke så lenge firmware oppdateringen er "non-destructive".

Så fort du setter BIOS tilbake i RAID vil den finne RAIDet igjen, forutsatt at alle SSDene er koblet til (og på riktig port?).

Takktakk.

Readme guiden til Crucial sier at hvis oppdateringen er vellykket så skal ingen data være tapt.

Jeg gadd ikkje å ta backup da jeg oppdaterte min c300 til 0006. Og jeg har array på Arecakontrolleren og ikkje ich. Funket fjell :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...