Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

PÅ lager til og med, merkelig at det ikke har dukket opp tester noen plasser.

Med unntak av 64GB var de ikke så ille priset.

Det frister litt men har igrunn ikke noe å bruke en slik til per idag, hadde vært morsomt å testet en 256GB utgave :) som metter SATA 3Gb/s både i read og write.

Lenke til kommentar

GullLars: Hvor lagrer du dine dokumenter, musikk, foto osv? Hva gjør du når du ikke er hjemme og ikke har nettilgang med en laptop som har 32GB / 64 GB lagringsplass? (hvis en slik situasjon er aktuell for deg).

EDIT: til daglig lagrer jeg mine dokumenter, musikk, foto osv på min stasjonære.

Slike situasjoner er ikke veldig aktuelle for meg, men om jeg kommer i en slik situasjon har jeg normalt 5-6GB ledig på C fra før, har med meg en 16GB minnepenn, og hvis jeg mistenker jeg kommer til å trenge mer plass tar jeg med den disken som satt opprinnelig i laptoppen, en 320GB 7,2krpm 2,5" SATA, med USB adapter.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Det må være noe galt med oppsettet på den maskinen det er testet på, 295 er lavt :) til å være en moderne SSD.

P67 har litt lavere 4K ytelse (QD1) og så spørs det hvilke porter som er brukt, Marvell eller Intel?

Uansett er ikke Intel driveren brukt og det kan nok være nødvendig.

Jeg velger å se bort fra den testen, venter på noen som er mer utprøvd og ikke har alle barndomssykdommene til P67 i tillegg.

(noen er det)

Lenke til kommentar

Hvis du tror 120GB holder lenge så er det sikkert nok.

Jeg pleier å anbefale Intel til alle som vil ha en stabil og rask SSD mens teknofile/datakyndige gjerne foretrekker C300 eller Vertex 2 variantene.

Intel er på ingen måte annenrangs men den er lettere å vedlikeholde enn de andre (SSD Toolbox) og vedlikehold vil du komme til å måtte utføre av og til. (avhengig av bruk)

Hva slags vedlikehold, og hvor ofte? :)

Lenke til kommentar

P67 har litt lavere 4K ytelse (QD1) og så spørs det hvilke porter som er brukt, Marvell eller Intel?

Uansett er ikke Intel driveren brukt og det kan nok være nødvendig.

Testet på SATA 3 porten. (kjenner ikke til P67, men er ikke det de to første som er Intel ? )

Testet med Intel driveren :

33p9274.jpg

Huffda :ohmy:

Endret av johome
Lenke til kommentar

Elendige random tall til å være denne generasjonen. C300 drar over dobbelt 4KB random read, både QD 1 og 32. QD 1 er faktisk det viktigste punktet her.

Random write accesstime tyder på RAM caching, enten i systemminne eller på SSDen, der data rapporteres som skrevet før det fysisk er skrevet i flash.

Random read her er omtrent som Indilinx Barefoot, men lavere ved QD 1.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Husker jeg ikke feil, postet jeg et liknende resultat i høst (CDM) - fra en annen produsent (ikke for salg enda).

Brukte samme 9174 kontrolleren.

Sekvensiell ytelse var omtrent på samme nivå som dette.

Ytelsen ved 4K - QD1 og QD 32 var helt elendig.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Det var ikke rare ytelsen.

Det kan fremdeles være noe med maskinen testen kjøres på men det er nok sannsynligvis mest en tidlig firmware som er årsaken.

Basert på samme plattform som C300 er potensialet stort men de har et stykke igjen.

Jeg går ut fra Corsair er en del av team-marvell og da vil jeg tro det kommer forbedringer på firmware siden om ikke alt for lenge.

Lenke til kommentar

Da er den nye firmwaren sluppet for X25-M, Link (gjelder bare G2)

2CV102M3

This firmware revision fixes enumeration and slow-boot issues on SATA 6Gb/s

controllers, adds improvements to S.M.A.R.T. attributes for more accurate

reporting of drive health, improves NCQ capability, and fixes possible drive

hangs when reading S.M.A.R.T. self-test log.

Kommer med noen sammenligninger litt senere i benchmark tråden, det ser ut for at ytelsen er noe bedre.

Hvor er vi egentlig med TRIM-støtten på SATA3 kontrollere idag;

1. Fungerer TRIM native ut av esken med produsentens (feks Marwell) driver?

2. Går det greit å kjøre "manuell TRIM" på X25-M via Intel Toolbox gjennom SATA3 kontrollere? (krever det eventuelt spesifikke drivere?)

3. Er det fortsatt bare Intel som tilbyr enkel gui manuell TRIM ala Toolbox, eller har andre SSD produsenter tilsvarende software nå?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke 100% sikker på at Marvell driveren gir deg TRIM, msahci driveren gir deg uansett TRIM på den samme kontrolleren.

Det er ikke noe problem å kjøre "manuell TRIM" vha SSD Toolbox på P67 6Gb/s portene (Intels), har ikke prøvd andre 6Gb/s porter enda.

Jeg kjenner ikke til andre som gir TRIM vha en Toolbox.

vha OCZ Toolboxen kan man kjøre "secure erase" og oppgradere firmware men ingen manuell TRIM, Intel er nok den eneste som tilbyr dette per idag.

Lenke til kommentar

Takk så mye for svar Anvil. ;)

Jeg ser at jeg kanskje var litt uklar fordi jeg tenkte på Intel X-25 og andre SATA3 SSD litt omhverandre her. Så for å presisere enda litt mer;

Har trodd at kontrollere som Marvell måtte ha sin egen driver for å funke. Men er det altså slik at jeg kan sette feks en C300 (SATA3) på en Marwell SATA3 kontroller, og la den bruke Win7s msahci driver og dermed både få TRIM og full båndbredde? (Altså i motsetning til å bruke Marvell driveren, som i alle fall tidligere ikke støttet TRIM)

Grunnen til at jeg spør om akkurat dette er bare for å se om jeg bør revurdere mine gamle oppfatninger, som eksempelvis er;

C300 på Marvell SATA3 kontroller ala X58 HK = full 6Gbs båndbredde, men uten TRIM.

C300 på Intel SATA2 (ICH10R) = begrenset sekvensiell båndbredde, men MED TRIM.

Og helt til slutt, jeg ser du nevner at Toolbox greit lar oss "trimme" Intel X25-M på Intels nye SATA3 kontroller (P67).

Men er det slik at feks forbedringene i NCQ i SATA3 spesifikasjonen også vil kunne ha ytelsesmessige (eller andre) fordeler på en SATA2 disk som X25-M?

Sagt på en annen måte; finnes det overhodet noen fordeler med å sette en SATA2 SSD på en SATA3 kontroller, eller er det bare potensielle ulemper (som mulig bortfall av TRIM)?

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Jeg har en adapter fra P-ATA til CF-kort og har tenkt å lage en liten SSD av det. Jeg trenger bare 8 GB, men vil ha litt god sekvensiell lesehastighet. Gjerne 50 MB/s eller mer. Kortet skal bare ha plass til Ubuntu*. Har dere noen forslag til hvilket CF-kort jeg bør kjøpe?

(*Brukerfiler lagrer jeg en annen plass)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...