Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Den har ikke TRIM, det er en "glipp" fra OCZ :thumbdown:

Og helt plutselig var ikke produktet like spennende.

Joda ytelsen ser jo grei ut den, men når OCZ ljuger på seg Trim i raid hva annet har de overdrevet for å prøve å få maksimal hype?

Fra prssemeldingen til OCZ

Creating a ‘virtual super controller,’ OCZ’s VCA (Virtualized Controller Architecture) pools the resources of two or more NAND flash controller interfaces, MCPs, storage processors, and a physical interface complete with customizable features and interface options that eliminates the need to re-spin expensive silicon. VCA is able to address NAND flash in an innovative way through the use of a massively parallel array, eliminating bottlenecks by increasing both read and write speeds up to the theoretical interface limit while keeping access latencies to a minimum.

With the Z-Drive R3, which makes use of VCA technology, clients can now overcome this obstacle and deploy a single solid state drive that not only delivers exceptional bandwidth but also beneficial enterprise features including TRIM, SMART monitoring, native command queuing (NCQ), tagged command queuing (TCQ), power fail management, and wear-leveling.

Dessuten uten TRIM så gjør vel ikke OCZ Z-Drive R3 noe som ikke oppsettet til Nizzen gjør med den Areca kontrolleren? Og da er jo nesten hele spenningen rundt Z drive R3 borte. For tross alt er det vanskelig å konkurrere med fleksibiliteten til Areca kortene. Blir oppsettet for tregt er det bare å hekte på nye SSD'er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste man oppnår med å defragmentere en SSD er i store trekk å forsøple LBA som enda ikke er tatt i bruk.

X25E har ikke TRIM og dermed taper den seg litt i ytelse når den kommer i steady-state, hvis den allerede er i steady-state gir det litt mer slitasje.

LBA på en SSD er ikke sammenlignbart med LBA på en HDD og dermed vil ikke defragmentering gjøre store nytten.

@mrs robinson

Den dagen TRIM kommer i raid er det nok garantert IKKE OCZ som står bak, de er i store trekk bare et ledd som mekker sammen komponenter andre har laget. (så langt, har ikke noen tro på at akkurat det endrer seg)

Man klarer seg lenge uten TRIM i raid, det er ikke noe være eller ikke være.

GC har sine ulemper det også, for mye GC gir økt slitasje.

Jeg har nesten mere tro på løsninger ala Intels SSD Toolbox hvor man kjører TRIM manuelt.

edit:

glemte IKKE :)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Er det noe poeng med å defrag på en SSD? (Win7x64/X25E)

Det eneste man oppnår med å defragmentere en SSD er i store trekk å forsøple LBA som enda ikke er tatt i bruk.

<...>

LBA på en SSD er ikke sammenlignbart med LBA på en HDD og dermed vil ikke defragmentering gjøre store nytten.

Defrag på en SSD er det ikke noen praktisk grunn til å gjøre.

Teoretisk vil du redusere LBA framgentasjon mens du ikke rører fysisk fragmentasjon. Det vil resultere i en del skriving, som kan bli ansett som slitasje, og mesteparten av skrivingen vil ende opp å være større blokker til sekvensielle LBA områder. Med mindre du har god grunn til å være bekymret for hvor mye mer skriving du kan gjøre til SSDen er det ingen fare å kjøre en defrag. En god omgang benchmarking vil slite mer.

Jeg vil si du kan kjøre en defrag 1-2 ganger i året om du ser betydelig fragmentasjon når du kjører analyse, men det er absolutt ingen nødvendighet.

Jeg har hittil defragmentert SSD 2 ganger. Èn var på 2R0 Mtron 7025 32GB etter ca 1 år med W7 installert bare for å teste, og den andre gangen var nylig på en 32GB Barefoot jeg har i laptoppen fordi den hadde blitt betydelig fragmentert over 1,5 år med sletting og skriving av filer om hverandre. Begge deler gikk under et minutt, men jeg merket ingen effekt av det.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Da er den nye firmwaren sluppet for X25-M, Link (gjelder bare G2)

2CV102M3

This firmware revision fixes enumeration and slow-boot issues on SATA 6Gb/s

controllers, adds improvements to S.M.A.R.T. attributes for more accurate

reporting of drive health, improves NCQ capability, and fixes possible drive

hangs when reading S.M.A.R.T. self-test log.

Kommer med noen sammenligninger litt senere i benchmark tråden, det ser ut for at ytelsen er noe bedre.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Da er den nye firmwaren sluppet for X25-M, Link (gjelder bare G2)

2CV102M3

This firmware revision fixes enumeration and slow-boot issues on SATA 6Gb/s

controllers, adds improvements to S.M.A.R.T. attributes for more accurate

reporting of drive health, improves NCQ capability, and fixes possible drive

hangs when reading S.M.A.R.T. self-test log.

Kommer med noen sammenligninger litt senere i benchmark tråden, det ser ut for at ytelsen er noe bedre.

Nice :D

Da har jeg noe å gjøre i dag også :p

Lenke til kommentar

Hei, jeg har kjøpt meg ny laptop og skal kjøpe en ssd. Men hvilken? Laptopen er Acer TimelineX 5820tg. Såvidt jeg vet er det kun plass til en disk i pcn.

Har funnet disse kandidatene:

Intel x25-m 120gb kr 1670(13,92/Gb)

Crucial c300 128gb kr 1869(14,6/Gb)

OCZ Vertex2 160gb kr 2095(13,1/Gb)

Heller mot OCZ pga størrelsen og pris/Gb. Har lest litt negativt om OCZ, og må spørre dere som har kunnskapene om råd. Vil ha en pc som er stabil og driftsikker - og raskere enn med wd-disken som er i den nå.

Så - hva skal jeg kjøpe?

Mvh,

Heidi

Lenke til kommentar

Jeg ville ha valgt crucial c300 fordi den degraderer seg nesten ikkje, og fordi den er raskest. Dog man får ikkje utnyttet den hastigheten ien bærbar pc.

Ingen av de ssdene er feil i en bærbar. Derfor er jo Vertex2 er bra valg pga størrelsen

Lenke til kommentar

Om du har behov for stor intern lagring og ikke planlegger å bruke ekstern disk eller filserver hjemme til å oppbevare større ting er rådet gå for størst kapasitet av de 3 nevnte SSDene som du har råd til. Som andre nevner vil du i praksis få omtrent lik ytelse da hovedkortet i laptoppen sansynligvis vil være flaskehalsen. Sekvensiell skriveytelse er det som vil variere mest, der Intel er tregest, så C300, og OCZ (SandForce) raskest, men forskjellen vil kun være merkbar for SandForce med filer som er betydelig komprimerbare.

C300 er den av SSDene som degraderes minst ved tung bruk, men for at du skal merke noe til det på noen av SSDene er du nødt til å gjøre veldig disk-intensive ting som er veldig uvanlig for bærbare. (høy belastning skriv-intensive databaser ol.)

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Jeg trenger ikke så mye plass egentlig, men det er veldig greit å ikke måtte "rydde opp" hele tiden. Pr. idag med en uke gammel laptop er c: på ca 40gb - men det fylles jo fort opp hvis man skal spille et spill eller to, tømme minnekortet på kameraet, mobilen etc. Vil også helst slippe å reinstallere OS hvert halvår pga degradering eller hva dere kaller det. Har en ekstern usb-disk jeg kan flytte ting over til ved behov.

Typisk bruk er absolutt mest nettsurfing, spotify, noe tekstbehandling, litt bildebehandling og litt spill innimellom. Har programmert litt tidligere, burde kanskje tatt det opp igjen. Vet ikke om dette er sekvensielt eller hva, men tror ikke det er noe tung bruk akkurat.

Hvis jeg forstår dere rett, så er C300 øverst på anbefalingslisten generelt, men til mitt laptopbruk er den litt større Vertex2 anbefalt? Og at alle tre er like driftsikre over tid?

Heidi

Lenke til kommentar

For ditt bruk er det hipp som happ hvem av de du velger, så velg den som gir deg mest plass for pengene på ditt budsjett. I dette tilfellet er det OCZ Vertex2 160GB.

Selv har jeg en 32GB OCZ Vertex(1) i min laptop, og har ikke hatt plassproblemer med det.

Jeg hadde 3x32GB = 64GB for OS og programmer i min stasjonære fra august 2008 til november 2010, og passerte aldri 50GB.

Nå har jeg 4x64GB = 256GB for OS, programmer, og spill i min stasjonære, og bruker ca 65GB. Jeg har ca 100GB med andre ting også der, men det er større filer jeg like godt kan flytte over på harddisker men ikke har giddet siden jeg fortsatt har veldig god plass.

Jeg vil tro du klarer deg lenge med 120GB om du ikke installerer mange store spill, men om du har 2000kr å bruke gir 160GB deg god nok plass til at du sansynligvis ikke vil trenge å tenke noe særlig på plass, selv et par år fram.

Lenke til kommentar

Hvis du tror 120GB holder lenge så er det sikkert nok.

Jeg pleier å anbefale Intel til alle som vil ha en stabil og rask SSD mens teknofile/datakyndige gjerne foretrekker C300 eller Vertex 2 variantene.

Intel er på ingen måte annenrangs men den er lettere å vedlikeholde enn de andre (SSD Toolbox) og vedlikehold vil du komme til å måtte utføre av og til. (avhengig av bruk)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...