Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Test av Intel SSD 310.

Litt skuffende at strømforbruket er høyere enn sine storbrødre.

intel_310_msata_80gb_power_values.png

Power consumption was very much in line with what we found on the 160GB X25-M, but in every single category the SSD 310 measured slightly higher

Jeg fant også dette i et forum:

28l3z4m.jpg

Det tilsvarer vel ca 38/20 K IOPS (er ikke dette temmelig bra ?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har Ocz offisielt slippet Z-drive R3

post-140856-0-00496800-1296159487_thumb.jpg

Utdrag fra spesifikasjonene:

• Available in 300GB, 600GB, and 1.2TB capacities
  • Onboard RAID Controller
  • Power loss data protection
  • Data Encryption / ECC Recovery
  • Features Virtualized Controller Architecture (VCA)
  • Read: Up to 1000MB/s
  • Write: Up to 970MB/s
  • Sustained Write: Up to 900 MB/s
  • Random Write (4k aligned): 135,000 IOPS
  • 300GB - OCZSSDPX-ZD3P84300G
  • 600GB - OCZSSDPX-ZD3P84600G
  • 1.2TB - OCZSSDPX-ZD3P841.2T

Pressemelding

Link til artikkel

Link til produktside

Lenke til kommentar

Jøss, jeg synes ikke det er lenge siden de slapp Z-drive R2. Imponerende spesifikasjoner i hvert fall. Det blir spennende å se om spesifikasjonene er like gode for den minste utgaven. Prisen for 300 GB-utgaven blir nok fort over 5000 kr.

Etter å ha kikket litt på bildet ser jeg det står "0.6 F" på den blanke "CAP XX" pakka. Kan det virkelig stemme at den knøttlille pakken der er en 0,6 farad kondensator? Eller er det 0,6 millifarad? Den virker urealistisk liten til å ha så høy kapasitet. (Uansett er det nok den som sikrer mot datatap ved strømstans). Glem det, jeg fant det ut. Det er selvsagt 0,6 mF. Produsenten skriver F og mF litt om hverandre. Interessant nok koster den 10,5 USD i kvanta på 100 stk.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Her er biten som jeg synes var interresant.

Creating a ‘virtual super controller,’ OCZ’s VCA (Virtualized Controller Architecture) pools the resources of two or more NAND flash controller interfaces, MCPs, storage processors, and a physical interface complete with customizable features and interface options that eliminates the need to re-spin expensive silicon. VCA is able to address NAND flash in an innovative way through the use of a massively parallel array, eliminating bottlenecks by increasing both read and write speeds up to the theoretical interface limit while keeping access latencies to a minimum. With VCA, IT Architects can now take advantage of enterprise-rich features that are not available when utilizing traditional raid cards with an array of SSDs in their servers. With the Z-Drive R3, which makes use of VCA technology, clients can now overcome this obstacle and deploy a single solid state drive that not only delivers exceptional bandwidth but also beneficial enterprise features including TRIM, SMART monitoring, native command queuing (NCQ), tagged command queuing (TCQ), power fail management, and wear-leveling.
Lenke til kommentar

Ja da må en vel bare få ny takst på bolig, godsnakke med banken og ta en ekstrajobb så skal det vel være mulig å oppleve vidunderet :-)

Jaja vi vanlige folk får vel nøye oss med å lese testene. Spennende er det uansett og kanskje spesielt den biten med virtual super controller. Kommer vel sikkert kontrollerkort etthvert som kan gi oss vanlige folk både TRIM, NCQ, TCQ, og real wear-leveling.

Kanskje på tide å gå helt bort fra ordinær ram nå og kun kjøre ECC fremover?

Utrolig utvikling innen SSD egentlig. Er jo ikke lenge siden man sleit med OCZ's core serie. Første Z draive var ikke ute i markedet ennå. Og nå er det G3 alt.

Lenke til kommentar

Ja da må en vel bare få ny takst på bolig, godsnakke med banken og ta en ekstrajobb så skal det vel være mulig å oppleve vidunderet :-)

Jaja vi vanlige folk får vel nøye oss med å lese testene. Spennende er det uansett og kanskje spesielt den biten med virtual super controller. Kommer vel sikkert kontrollerkort etthvert som kan gi oss vanlige folk både TRIM, NCQ, TCQ, og real wear-leveling.

Kanskje på tide å gå helt bort fra ordinær ram nå og kun kjøre ECC fremover?

Utrolig utvikling innen SSD egentlig. Er jo ikke lenge siden man sleit med OCZ's core serie. Første Z draive var ikke ute i markedet ennå. Og nå er det G3 alt.

Faktisk veldig spennende. Hvis TRIM ifm raid er løst på de dyre løsningene så kommer det nok også snart for oss andre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XEFPLz0r

Har en pc med 2 harddisker, og ønsker å bytte ut den ene som inneholder OS med ssd. Hvordan ser jeg hvilken av diskene som inneholder OS når jeg åpner lokket bak. Prøvd å søke på forumet, men har ikke funnet noe og 500 sider blir litt mye å bla igjennom :hmm:

Hvilken PC er det snakk om? Bærbar?

Om du finner ut merke og størrelse på OS disken (typisk C:) i f.eks diskmanagement eller ved hjelp av SIW bør du ha et greit utgangspunkt når du leser på diskene og finne den rette. Alternativt kan du jo bare ta ut den ene og om maskinen da booter til OS har du åpenbart tatt ut feil. 50/50 gode odds

Har en bærbar asus x77j med 2 x 250 gb disker. jeg får vel bare prøve og feile på de to mulighetene jeg har. Med min uflaks tar jeg vel feil 1 gang, så denne gangen skal jeg være smart å velge den andre :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...