Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med ssd disk i playstation? Noe spesielt å anbefale der?

Sett litt på denne:

http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Harddisk/SSD/OCZ/OCZ-120-GB-SSD-3,5-S-ATA-II-TRIM-GC-Vertex-2,-Max-Read-Write-285-275MB-sec-43981.aspx

Første jeg fant ved et google-søk:

http://www.gamespot.com/features/6192258/index.html

 

Ser ut som om de fleste spill laster tregt pga lesing av plate i BR-spiller. Spill som er installert på HD vil nok yte endel bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intels nye southbridge støtter bare 6Gbps på 2 porter. Jeg vil da anbefale å prøve 2x128GB og få prioritert det som hører hjemme på systempartisjonen dit (OS og programmer), og resten på andre partisjoner.

 

Jeg vil anbefale å gå for 2x WD Black 2TB for RAID-1 i stedet for WD Green (de spinner mye opp og ned, og kan få systemet til å henge uresponsivt mens de spinner opp) i oppsettet du linker til. Da med èn partisjon på ca 500GB for aktive data og det som evt ikke får plass på SSDene (første partisjon), og 1,5TB for ting som ikke brukes ofte. Da kan du putte fresh image på 1,5TB partisjonen, og holde et oppdatert på 500GB partisjonen.

 

Den maskinen kommer til å sparke greit fra seg, spesielt om du har grei kjøling og setter turbo taket til 4-4,4GHz.

 

EDIT: du kommer også til å trenge et skjermkort i den maskinen, siden P67 chipsettet ikke har skjermutganger for GPU-delen i sandy.

 

Om du har lyst til å se på noe jeg dagdrømte opp tidligere som ligner ditt oppsett sjekk denne linken. Om du går for noe sånt trenger du kanskje ikke GTX 580 med tilhørende kjøling, så det er noen lapper mindre da.

Blir nok det vi blir nødt til å gjøre. Om det ikke blir så mange disker etterhvert(de gamle skal også inn i samme kabinett) at det uansett må kjøpes en kontroller da.

 

Er det så stor forskjell på Black og Green-seriene om man setter spin-down til f.eks. en time i Windows? Spinner Green likevel ned tidligere?

 

Usikkert om det eksisterende skjermkortet(hovedsaklig oppgradering av HK, CPU, RAM og HDDer) skal byttes ut, skal se på hvilket skjermkort som står i PCen nå.

Kjølingen skal være grei(kabinettet er et TT Mozart), men mulig det legges med et par vifter og en litt bedre CPU-kjøler. Han kommer fra en i7 920 @ 3.7GHz, så den nye må klokkes den også. :p

 

 

Av ting som tar plass er det Adobe-pakken(full creative suite), Office etc.

Det skal riktignok ikke fylle 217GB, men regner med det er endel midlertidige filer etter videoredigering etc. som ligger igjen.

 

 

217GB må bety at det ligger mye statiske data hos sjefen. Kan ikke skjønne at en skal komme på slike nivåer uten at en lagrer data der. Flytt statiske data til HDD og kjør programmer og OS på raid arryet. Plassmessig bør det holde i mengder med 2 x 128 GB men om det er penger på budsjettet så kan du like godt sette opp 3x R0 slik at du makser onboard kontrollerne.

Ja, gjør mest sannsynlig det.

Er om å være bevisst på hva man har på systemdisken. Nåværende systemdisk er vel ~500GB, og da er det plutselig ikke så nøye lengre.

Skal vurdere kontrollerkort og 4 stk i R0 alt etter hvor mange disker som skal være i maskinen. :)

Og sist, men ikke minst, hva budsjettet ligger på.

Endret av Sindre Aleksander
Lenke til kommentar

Om du skal ha en RAID kontroller for 4R0 C300 må du opp i enten LSI 9211/9260 eller Areca 1680/1880 for å få nevneverdig bedre ytelse enn fra southbridge i praksis. Går du for noe billig skit kan du ende opp med lavere ytelse enn fra southbridge.

2R0 C300 128GB blir å anbefale pga. de to 6Gbps portene på southbridge. Det burde holde med 256GB plass, 650-700MB/s sekvensiell les, 280MB/s sekvensiell skriv, 100-120k IOPS les, og 60k IOPS skriv.

Lenke til kommentar

Tviler på at budsjettet tåler en 1680/1880 ja :p I verste fall 9260, men tviler dog på at den enorme ytelsen(og plassen såklart) er nødvendig.

 

Ender nok på 2R0 C300 128GB. :)

Takker så mye!

 

Forresten, vet du hvordan det er med Black/Green-seriene ang. spindown-tid?

Skal man ha raid, drit i WD ;) Det er mitt tips. Samung og hitachi er vinnere. Iallefall har det vært problemfritt hos meg. Og jeg har jo et par harddisker.

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg leste testen av WarpDrive da den ble lagt ut, helt uaktuelt prisområde :)

 

En ny 6Gb/s 510 serie fra Intel basert på 34nm?

(2 størrelser, 250GB og 120GB)

450/300MB/s (read/write) høres ikke ille ut :)

iops var ikke det helt store akkurat men disse er kanskje myntet på en annen gruppe, $579 for 250GB er ca på linje med C300 256GB.

 

Vi får se om det stemmer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XEFPLz0r

Har en pc med 2 harddisker, og ønsker å bytte ut den ene som inneholder OS med ssd. Hvordan ser jeg hvilken av diskene som inneholder OS når jeg åpner lokket bak. Prøvd å søke på forumet, men har ikke funnet noe og 500 sider blir litt mye å bla igjennom :hmm:

Lenke til kommentar

Har en pc med 2 harddisker, og ønsker å bytte ut den ene som inneholder OS med ssd. Hvordan ser jeg hvilken av diskene som inneholder OS når jeg åpner lokket bak. Prøvd å søke på forumet, men har ikke funnet noe og 500 sider blir litt mye å bla igjennom :hmm:

Hvilken PC er det snakk om? Bærbar?

 

 

Om du finner ut merke og størrelse på OS disken (typisk C:) i f.eks diskmanagement eller ved hjelp av SIW bør du ha et greit utgangspunkt når du leser på diskene og finne den rette. Alternativt kan du jo bare ta ut den ene og om maskinen da booter til OS har du åpenbart tatt ut feil. 50/50 gode odds

Lenke til kommentar

Stort sett alle SSDer støtter TRIM i dag, det betyr at de også støtter det i raid.

Der er imidlertid ikke i SSDen problemet ligger, det er "raid-kontrolleren" som ikke sender TRIM og da hjelper det lite hva SSDen kan.

 

Det som det er snakk om på de nye Marvell baserte er at de vil få en mer aggresiv GC som langt på vei vil avhjelpe problemet men det er ikke en erstatning for TRIM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...