Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Holder på med et PC-forslag til sjefen nå, han vil gjerne ha SSD som systemdisk, etter vi monterte det som "scratch"-disk på jobb-PCen hans, noe som var meget vellykket(mye midlertidig data pga. bilderetusj o.l).

Da har vi et lite dilemma med ytelse vs. plass.

Oppsettet ser foreløpig slik ut, med to C300 128GB i Raid 0 til systemdisk.

Han er redd det blir lite plass da han bruker 217GB av systemdisken på sin nåværende PC.

Vil det være lønt å ha en ekstra SSD til programmer/evt. ha 3 stk. C300 i R0 som systemdisk?

Evt. heller flytte mest mulig uvesentlig over på en annen HDD?

Lenke til kommentar

3stk C300 i RAID-0 er ca der man makser ytelsen fra hovedkortets disk-kontroller. Om det er budsjett til det vil det være en grei løsning.

Før du bestiller ville jeg tatt en sjekk av hva som tar så mye plass på systempartisjonen hans.

Hva er forresten resten av hardware på maskinen?

Jeg vil også anbefale å ha et image av maskinen med fersk windows og program suite, og et som kontinuerlig oppdateres (si en gang i uken) tilgjengelig til en hver tid når man kjører RAID-0 på systemdisk der god oppetid er nødvendig. Om det skulle bli en krasj da er det bare snakk om minutter (eller opp til en time) før alt er tilbake på plass.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Ja, men makser hovedkortet iom. at det støtter SATA 6Gbps(samme gjelder vel C300)?

Av ting som tar plass er det Adobe-pakken(full creative suite), Office etc.

Det skal riktignok ikke fylle 217GB, men regner med det er endel midlertidige filer etter videoredigering etc. som ligger igjen.

Resten av HW ser du i innlegget over. Evt. Her.

Image var kanskje ikke så dumt nei! :)

Endret av Sindre Aleksander
Lenke til kommentar

Intels nye southbridge støtter bare 6Gbps på 2 porter. Jeg vil da anbefale å prøve 2x128GB og få prioritert det som hører hjemme på systempartisjonen dit (OS og programmer), og resten på andre partisjoner.

Jeg vil anbefale å gå for 2x WD Black 2TB for RAID-1 i stedet for WD Green (de spinner mye opp og ned, og kan få systemet til å henge uresponsivt mens de spinner opp) i oppsettet du linker til. Da med èn partisjon på ca 500GB for aktive data og det som evt ikke får plass på SSDene (første partisjon), og 1,5TB for ting som ikke brukes ofte. Da kan du putte fresh image på 1,5TB partisjonen, og holde et oppdatert på 500GB partisjonen.

Den maskinen kommer til å sparke greit fra seg, spesielt om du har grei kjøling og setter turbo taket til 4-4,4GHz.

EDIT: du kommer også til å trenge et skjermkort i den maskinen, siden P67 chipsettet ikke har skjermutganger for GPU-delen i sandy.

Om du har lyst til å se på noe jeg dagdrømte opp tidligere som ligner ditt oppsett sjekk denne linken. Om du går for noe sånt trenger du kanskje ikke GTX 580 med tilhørende kjøling, så det er noen lapper mindre da.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Skal oppgradere litt og har bestillt følgende oppsett:

CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X4GB)

ASUS P8H67-M LE H67 S-1155 M-ATX

INTEL CORE I5 2300 2.80GHZ 6MB S-1155

I tilegg hadde jeg tenkt å kjøre to C300 128Gb i Raid 0, er det noe jeg bør tenke på i den forbindelse?

Lenke til kommentar

Nei, hva da? Komponentene passer fint sammen.

Ja det vet jeg, men synes alltid det er mulig å glemme noe, sånn som jeg glemmteå sette Den nåværende C300 til AHCI før jeg innstallerte Windows.

Tenker på ting jeg bør være obs på?

C300 diskene skal selvsagt oppgraderes til siste FW.

Hvordan blir det forresten med Trim når man kjører SSD'er i Raid?

Lenke til kommentar

Nei, hva da? Komponentene passer fint sammen.

Ja det vet jeg, men synes alltid det er mulig å glemme noe, sånn som jeg glemmteå sette Den nåværende C300 til AHCI før jeg innstallerte Windows.

Tenker på ting jeg bør være obs på?

C300 diskene skal selvsagt oppgraderes til siste FW.

Hvordan blir det forresten med Trim når man kjører SSD'er i Raid?

Trim forsvinner når man har har ssd'ene i raid. C300 har veldig bra Garbage collection og degraderes svært lite selv uten trim. Man vil ikkje merke i praksis at c300 degraderes. Iallefall har ikkje jeg merket det. Man ser det knapt på benchmarks. Intel gen 2 degraderes MYE mere til sammenlikning.

Hvis man vil ha en refresh av ssd'ene så er det jo bare ta et image av raidet og ta en "hdderase" eller.no på hver av ssd'ene. Deretter smette inn image på raidet igjen. Enkelt og greitt :D

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med Supertalent ultradrive GX ssd'ene?

De var med i et par servertilbud jeg fikk,, men jeg lurer på å bytte dem ut med intel G2 (ultradrivene er MLC så vidt jeg vet)

Jeg har erfaring med supertalent ssder. Og supporten til Supertalent er dass og firmwareoppdateringene lar vente på seg. Supertalent hadde samme ssd som OCZ vertex 1. Men på supertalent så gikk det ikkje ann å oppdatere firmware uten at de tok kvelden :p Fikk nye, men solgte de rett etterpå. Gadd ikkje å ha slik jallasupport. Firmware er jo ganske viktig på ssd har det vist seg. Kanskje de har skjerpet seg nå? Det skal iallefall mye til før jeg kjøper supertalent ssd.

Ram er noe annet. Der har jeg hatt både ram til Areca 1680ix og ddr2 til pcene.

Lenke til kommentar

Av ting som tar plass er det Adobe-pakken(full creative suite), Office etc.

Det skal riktignok ikke fylle 217GB, men regner med det er endel midlertidige filer etter videoredigering etc. som ligger igjen.

217GB må bety at det ligger mye statiske data hos sjefen. Kan ikke skjønne at en skal komme på slike nivåer uten at en lagrer data der. Flytt statiske data til HDD og kjør programmer og OS på raid arryet. Plassmessig bør det holde i mengder med 2 x 128 GB men om det er penger på budsjettet så kan du like godt sette opp 3x R0 slik at du makser onboard kontrollerne.

Lenke til kommentar
Plassmessig bør det holde i mengder med 2 x 128 GB men om det er penger på budsjettet så kan du like godt sette opp 3x R0 slik at du makser onboard kontrollerne.

Problemet er at intel's nyeste southbridge bare har 2 6Gbps porter. Dette er nevnt tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
Plassmessig bør det holde i mengder med 2 x 128 GB men om det er penger på budsjettet så kan du like godt sette opp 3x R0 slik at du makser onboard kontrollerne.

Problemet er at intel's nyeste southbridge bare har 2 6Gbps porter. Dette er nevnt tidligere i tråden.

Nåå da får dere vel bare hoppe i det å kjøpe et kontrollerkort samtidig.

Med ok controller og 4+ x R0 så snakker vi hastiget. Og tross alt så er det sjefen din du skal gjøre dette for? Nå da vet han vel at tid = penger så da får du selge inn til ham at han trenger mer muskler enn 2 x R0. Dere utgiftsfører jo og får jo momsen tibake så da er det jo bare å kjøre på. Nytter ikke å telle på småkroner om en ønsker hastighet.

Lenke til kommentar

Forresten, her er en artikkel jeg kom over tidligere fra han som driver StorageSearch: The future of data storage

Det er ikke så mye å lese, og er et pent oppsummert syn på utviklingen til lagring i datasentre de neste 5-10 årene.

Over the decade 2000 to 2010, the maximum capacity of a hard drive grew 17 times (from 180GB to 3TB). In 1999, a 1TB hard disk array cost $79,000. By the end of 2010, a 3TB hard disk cost less than $250. That's a 1000 times cost reduction for the same storage capacity. But hard disks haven't gotten any faster or more reliable. Random access times are exactly the same, and user replacement cycles are the same as they were a decade ago.
Dette har jeg vanskelig for å tro.
Lenke til kommentar

Ikke-random aksesstid skjules bedre i nyere disker på grunn av økt cache og bedre cache-algoritmer. Random aksesstid reduseres ikke ved hjelp av cachen. Den er den samme som i 1999 på disker med samme rotasjonshastighet. Det kommer av at aksesstiden kommer av to hovedgrunner: rotasjons-forsinkelse og tiden det tar å flytte lesehodet. Altså to mekaniske grunner. Det har riktignok blitt vanligere med 7200 rpm harddisker så man kan jo si at gjennomsnitlig rotasjons-forsinkelse har blitt bedre, men lesearmenes mekanikk har ikke bedret seg. Den har vært på stedet hvil.

Sporene har blitt tettere, men dette har ikke bedret random aksesstid fordi det også krever mer presisjon og justering for å treffe sporene.

Dataene langs hvert spor ligger langt tettere nå enn for 10 år siden og dette har gitt en reell ytelseøkning i form av sekvensiell skrive- og lesehastighet.

Sekvensielle hastigheter stiger proporsjonalt med tettheten i hvert enkelt spor, men påvirkes ikke av hvor tett sporene ligger. Siden man øker kapasiteten på disker både ved å lagre tettere i hvert spor og tettere mellom sporene så følger altså ikke den sekvensielle hastigheten lineært med kapasiteten til disken. Hvis vi antar at tettheten i hvert spor og sporavstanden øker proporsjonalt så vil den sekvensielle hastigheten øke med roten av kapasiteten. Altså 4 ganger økt kapasitet -> 2 ganger økt sekvensiell hastighet. Resultatet er at det tar stadig lengre tid å fylle en hel disk, eventuelt kjøre recovery. Den økende recoverytiden i Raid-array har blitt en økende risikofaktor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...