Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da er det i gang :) og prisen var ikke avskrekkende.

Jeg hadde ventet at de skulle kommme med en på 512GB.

Ryktene ellers på nettet er at man ikke kan forvente noe prisfall før tidligst til høsten, investeringene i nye kontrollere koster selvsagt og det må betales det også.

Det er opprettet en gruppe som kalles Team Marvell (bestående av bla LiteOn) som skal utvikle egen firmware for Marvell kontrolleren.

Gjengs er det uansett at de nye Marvell baserte SSDene skal bli mer aggresiv på GC.

Link til Corsair Performance 3 Series

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
... investeringene i nye kontrollere koster selvsagt og det må betales det også.

Det er akkurat dette jeg tenker på. Jeg har ingenting i mot nyutvikling men jeg synes godt man i tillegg kunne hatt et lite fokus på en gruppe mainstream produkter som brukte eksisterende komponenter.

Jeg ville jo tro det var fornuftig for selskapene å selge produkter med eldre komponenter til en lavere pris men hvor de fortsatt tjener på det. Eks. en 256GB indilinx barefoot enhet ol.

Det finnes jo eldre produkter som ikke er fult av barnesykdommer og som kan danne fine "lavpris" linjer med høyere kapasitet og ytelse for det gjengse behov.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er vel dessverre litt mer komplisert enn som så.

Fremover vil det vel i store trekk bare produseres 2xnm NAND og det støtter ikke eldre kontrollere uten videre.

Det må i allefall lages "ny" firmware for at 2xnm skal virke på eldre kontrollere, kanskje er det enda mere som må til.

Da blir det vel bare spørsmål om tilgang og pris på eldre NAND.

Kanskje dagens populære SSDer kan leve en stund med eldre NAND (3xnm) men jeg er redd etterspørselen følger utviklingen.

Hadde det vært reelle alternativer hvor pris og ytelse var faktorer måtte nok prisforskjellen være rimelig stor for at man ønsket å kjøpe en mainstream SSD vs det nyeste/ypperste.

Lenke til kommentar

Jamenn bruker ikke både Crucial og Corsair den samme Marvell 9174 kontrolleren som sitter i C300 ?

Isåfall tror jeg at det heller er snakk om evolusjon (er ikke det på tide at marvell kommer med en ny kontroller snart ? )

Revolusjon er det vel SandForce som står for , med sine SF 2xxx kontrollere ...

Endret av johome
Lenke til kommentar

Det er en ny/videreutviklet kontroller i C4/C400.

edit:

Det er vel egentlig ikke noen større endring på SF-2000 enn 6Gb/s støtte, det er helt sikkert noe mere men så langt har de ikke klart å levere det de har lovet på SF-1xxx kontrolleren :)

(bla mangler kryptering fullstendig, selv om det støttes er det ingen måte å aktivere det på)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Jeg ville jo tro det var fornuftig for selskapene å selge produkter med eldre komponenter til en lavere pris men hvor de fortsatt tjener på det. Eks. en 256GB indilinx barefoot enhet ol.

Det finnes jo eldre produkter som ikke er fult av barnesykdommer og som kan danne fine "lavpris" linjer med høyere kapasitet og ytelse for det gjengse behov.

I tillegg til punktene Anvil har nevnt vil jeg også nevne at for 100GB og oppover er NAND totalt dominerende for SATA SSDer.

Grove spekulasjoner og anslag er at kontrollerne koster i område 100-300kr(?), og NAND i område 10-15kr/GB.

Selv om man kan få en kontroller til 1kr vil ikke prisen på en 256GB SSD bli under 2500-4000kr (avhengig av NAND brukt).

Den billigste SSDen pr kapasitet (uten tilbud) i prisguiden ser ut til å være C300 64GB, til ca 14kr/GB. 128 og 256GB versjonene koster merkelig nok ca 15kr/GB, så dette må være "premium" produsentene legger på for de høyere kapasitetene, uten grunnlag i produksjonskostnader.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Angående prising av SSDer. Prisen på NAND er dominerende og påvirkes av ganske mange faktorer. Blant annet om det er SLC, MLC og i så fall hvor mange bit per celle. Nå brukes så vidt jeg vet ikke mer enn 2 bit per celle til SSD på grunn av middels strenge krav til skrivesykluser og levetid. Billige minnepenner og minnekort bruker så vidt jeg vet 3 (og muligens 4) bit per celle, men tåler til gjengjeld langt færre skrivesykluser. Dette med 3x nm NAND flash. Man kan med andre ord i teorien lage SSDer med dobbelt så mange bit for samme kostnad, hvis man godtar langt lavere levetid. Man kan kompensere for noe av den tapte levetiden ved å øke redundansen. Reduserte kostnader i form av flere bit per celle medfører altså STORE ulemper for SSD.

Krympingen fra 3x nm til 2x nm flash gir ca 50-100% økning i kapasitet per produksjonskostnad. Dette har drevet prisene kraftig nedover i det siste og vil fortsette med det de nærmeste månedene. Men 2x nm har også noen ulemper med seg. Det gir også en reduksjon i antall skrivesukluser per celle og dermed økt behov for redundans. Men ikke i like stor grad som ved økning til 3 eller 4 bit per celle. Derfor er dette den foretrukne måten å redusere kostnader på. 16 nm vil bli ennå vanskeligere med tanke på skrivesykluser og levetid. Sannsynligvis vil 22 eller 16 nm bli siste holdeplass for mange typer NAND. Celleteknologien må i hvert fall utvikles ganske radikalt for å komme noe særlig videre uten alt for store ulemper.

Intel har i hvert fall gjort et sprang i celleteknologi med sin eMLC, men det gjenstår å se om det holder for 16 nm og mindre. eMLC klarer per i dag 30 000 skrivesykluser på cellenivå (før redundans) med 25 nm. De klarer sikkert 20 000 på 22 nm og 5000 på 16 nm så vi får se om de kommer noe videre derfra. 5000 er i minste laget for bruk i SSD.

Lenke til kommentar

Foreløpig er ikke eMLC aktuelt for vanlige SSDer, det kommer bla i den nye X25-E

NAND som benyttes i normale SSDer gir ved

5x nm = 10000 P/E

3x nm = 3-5000 P/E

25 nm ? (alt tyder på rundt 3000 P/E avhengig av kvalitet/binning)

Dvs, med de rette teknikkene er det ikke noe problem å leve med 3-5000 P/E og med 25 nm enda lavere.

Intel oppgir en økning i "levetid" på 25nm vs 34nm.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Bra innspill anvil/gullars/simen1.

Jeg forstår klart og så vel også før NAND prisfaktoren, men det var dette med at nyutvikling holder prisene oppe da stadig utvikling skal nedbetales som var grunnlag for tanken. Bremsen i dette er som Anvil påpekte at man ikke nødvendigvis har god tilgang på all "gammel" teknologi og heller ikke uten videre kan kombinere ny billigere teknologi (krympet nand) med eldre mer prisgunstig teknologi.

Ift. prisutvikling er det bare tålmodighet som skal til. Uansett synes jeg det er imponerende at en enhet som C300 64GB faktisk til tider koster mindre enn en de nyeste minnepennene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Takk for fyldig svar!

Da blir det fort dyrere og mer omstendelig enn jeg hadde tenkt meg. Får se det an, kanskje det heller blir med tiden.

EDIT: Da blir vel kanskje en tradisjonell harddisk md høyere rpm (10000?) være det billigste og lureste oppgraderingen for meg..?

Du vil fortsatt få bedre ytelse med SSD enn med en 10k RPM HDD, men du vil få lavere ytelse enn samme SSD koblet på andre chipset.

En 64GB C300 eller SF-1200 koster ikke mer enn ca 900-1000kr, og du kan ta de med som systemdisk til neste maskin du bygger, eller puttes i en annen maskin og kjøpe ny SSD da om det er aktuelt.

Da er en Corsair F60 bestilt (tilbud komplett), selv om noe lavere ytelse med mitt chipset.

Er det andre ting enn chipset som spiller inn på ytelse? (altså tenker ikke på ram, prosessor og slik)

Lenke til kommentar

Har tenkt så det knaker angående hva jeg skal gjøre nå når jeg skal bygge ny PC, og ser at jeg må rett og slett ty til ekspertene :roll:

Kan først linke til tråden min, der det er litt diskusjon (spesielt på slutten) rundt SSDer: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1290693&st=0

Det jeg tenker på er om jeg skal:

1. Kjøpe en tradisjonell SSD nå (mest sannsynlig Crucial C300 128GB)

2. Vente på SSD som kommer (men er en farlig tankegang)

3. Kjøpe en RevoDrive

På forhånd takk

Espen Andreassen :thumbup:

Lenke til kommentar
Ift. prisutvikling er det bare tålmodighet som skal til. Uansett synes jeg det er imponerende at en enhet som C300 64GB faktisk til tider koster mindre enn en de nyeste minnepennene.

C300 64GB og SF-1200 64GB har veldig små marginer, det er de større modellene produsentene henter betydelig overskudd fra. Du kan se på det som at de bruker de minste modellene for å få økt "market share" og "brand recognition", som en investering for kommende generasjoner.

Om noen er fornøyde med C300/SF-1200 64GB og ikke har noen klager er det stor sansynlighet for at de velger samme produsent neste gang, og anbefaler vennene sine det også. SSDer begynner endelig å få skikkelig mainstream oppmerksomhet, men det er fortsatt få som har de, og om en produsent får 5-10x fler små SSDer med liten profittmargin ut i markedet enn de høyere kapasitetene er det veldig god reklame.

Lenke til kommentar

Virker veldig riktig observert Gullars :) I omkretsen min sitter vel allerede 3-4 ledd "av folk som kjenner folk som kjenner" med C300 og Intel disker i ymse maskiner hjemme så det er litt artig å se hvordan selv litt "ukurrante" produkter sprer seg utover i folkemengden. Ikke minst er det artig å høre tilbakemeldingene.

EDIT:

Forøvrig sprøtt å tenke på at det er over 3 år siden ca. vi kjøpte en haug av de første SSDene på jobb og monterte som arbeidsdisker for oppgaver med spesielle IO behov. Det har vært en lang og morsom tid med mange spennende produkter, men jaggu så fort den tiden også har gått. Jeg måtte nesten dobbeltsjekke datoene for kjøpet da det virket meget lenge siden.

Når man tenker på at man betalte godt over 3500,- (innkjøp forhandler) for 30GB den gangen og vi fortsatt sitter med de samme OSene (kjørt xp, vista, beta win7 fra dag 1 som mange andre) og omtrentlig de samme IO kravene, så får man mye for pengene i dag.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Mine første SSDer var 2x Mtron 7025 32GB i august 2008. Ytelsesmessig er det i praksis omtrent som Kingston V 64GB (den med ca 220/130 MB/s sek, 5K/1K IOPS). Det ga jeg ca 9500kr + frakt for, men ytelsen var verdt det, og jeg har siden vært allergisk mot 5400rpm systemdisker. Om jeg hadde ventet et par månder og kjøpt en x25-M g1 80GB i stedet hadde jeg fått mer for pengene (ca 6500kr tror jeg den startet på?), men det er ikke noe å henge seg opp i.

I november 2010 kjøpte jeg 4x C300 64GB samtidig med ny HK, CPU, og RAM, og forskjellen totalt var omtrent som fra short-stroke Velociraptor til 2R0 Mtron på den gamle riggen. Der jeg merket størst forskjell var installasjon av programmer fra og til RAIDet, der det hadde gått fort før gikk det meste omtrent øyeblikkelig. Når jeg installerer programmer nå pleier jeg å makse èn CPU tråd kontinuerlig under mesteparten av installasjonen, med en Phenom II på ca 4GHz :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...