Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Da er det rett og slett kun SSDen som er sugen. Jeg mistenkte du hadde en laptop med elendig SB, men det er ikke tilfellet.

Om du har handlet på nett har du 30 dagers angrefrist mener jeg på. Jeg ville benyttet den og kjøpt en skikkelig SSD. Intel/SandForce/Crusial er de som er best, og koster ikke nevneverdig mer enn andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vell, før jeg kjøpte/byggde denne pc'n hadde jeg en rævva laptop... Nå har jeg en helt ny pc, m ganske bra innmat, så kan egentli ikke si så mye om hvordan SSD'en føles å bruke da allt går mange ganger raskere enn på laptopen.... Det er en Sandisk G3 60GB forresten

Endret av nikolaim
Lenke til kommentar

Som hobbybruker/nesten-entusiast har jeg nå planer om å skaffe meg ssd til OS + software.

Jeg bruker dataen til alle "vanlige" ting som surf, bilder, tekst osv, men også litt bilderedigering (lite, ikke kritisk), litt spilling og andre sysler over tre skjermer.

 

Vil jeg merke forskjellen noe særlig i vanlig "windowsbruk"?

Har skjønt at man bør gå for gen 2?

 

Har generelt ikke så mye peiling, men har sett meg ut en tre-fire stykker å velge mellom.

Flest antall GB frister, men ubetydelig hvis JEG kommer til å merke forskjell i ytelsen på dem :)

 

Kingston SSDNow

Phoenix Pro

Intel x25-m

Corsair F60

OCZ tech

 

Som alle andre ønsker jeg billigst mulig hvis forskjellen ikke er stor, men om det er feller å gå i kan jeg jo gå opp i pris :)

 

 

 

Edit: Har dette hovedkortet hvis det har noe å si, det har jeg ikke peiling på :blush:)

Endret av Ron Burgundy
Lenke til kommentar

Okei :)

Så jeg vil kanskje bli fornøyd med alle de nevnte ovenfor, men bør kanskje styre unna kingston sin? Og evt phoenix pro (selv om den er sf-basert).

 

Vil jeg merke noen stor forskjell dem imellom? Har lest at så lenge de har samme kontroller har ikke de oppgitte sekvensielle hastighetene så mye å si?

 

Så vidt jeg kan skjønne er den siste "fella" jeg kan gå i å kjøpe en uten TRIM, så får unngå det.

Lenke til kommentar

Ron, nForce chipset er særdelses dårlig egnet for SSDer, og det har vært mange som har fått elendig ytelse med gode SSDer fra de.

Alle SSDene du har listet untatt Kingston V vil gi ytelse såpass lik at det ikke er noe å tenke på.

 

Siden du har nForce chipset kan en Revodrive eller Revodrive x2 være noe å vurdere, da du får et PCIe kort med SandForce RAID integrert, og slipper å gå gjennom southbridge's SATA.

 

RevoDrive yter i praksis ganske likt med 2x SandForce SSDer i RAID-0, og RevoDrive x2 yter omtrent det samme som 4x RAID-0 SandForce fra ICH10R, med muligens litt høyere sekvensiell (50-100MB/s mer maks avhengig av overklokk og kompressjon på data).

Du må bare sjekke først at hovedkortet ditt støtter boot fra PCIe.

 

EDIT: etter å ha sjekket priser fort i prisguide ser det ut som RevoDrive 120GB er det mest aktuelle. Det er ca 500-600kr mer enn 2x SandForce 60GB SSDer, som ikke er galt med tanke på at du får med en PCIe RAID kontroller de er integrert på i prisen.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Prisen tatt i betraktning hadde jeg nok valgt en X25-M 120GB.

 

RevoDrive enhetene som er å få tak i nå er ikke X2 sist jeg sjekket, X2 er bedre enn førsteutgaven men koster selvsagt litt mer.

(X2 har vært tilgjengelig i noen måneder i utlandet)

 

Det koker vel ned til pris vs ytelse, hvis litt bedre ytelse er verdt prisen er det jo greit.

Den største ytelsesøkningen får du ved å gå fra HDD til en single SSD, bruk heller mellomlegget på et bedre MB :)

Lenke til kommentar

Et nytt hovedkort er selvsagt også en løsning. Du burde se an om RevoDrive (gen1) 120GB til ca 2400kr koster mer enn nytt HK + en 64GB (eller 80/128GB) SSD av Intel/SandForce/C300, og hva som gir mest mening for deg.

 

Jeg er helt enig med Anvil at Revo x2 yter bedre, men for ditt bruk tror jeg ikke forskjellen vil være verdt 1000kr. Den orginale RevoDrive gir allerede 560/500MB/s komprimerbart og ca 400/200 ukomprimerbart, samt 60k+ IOPS. Dette er IMHO over "diminishing returns" punktet for generell bruk av PC'n.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Så jeg har gått til anskaffelse av en ny bærbar PC og ønsker å skifte ut harddisken til fordel for en SSD. En ufordring som ikke er til å komme unna, er at det ikke følger med en gjennopprettelses-DVD eller -CD og dermed er avhengig av lokale filer på harddisken. Alt av nødvendinge ressurser for gjennoppretting ligger på medfølgt disk.

 

Hvilke alternativer har jeg for at jeg skal kunne benytte meg av medfølgende programvare på SSD-en? Finnes det noen smertefrie løsninger? Eller må jeg gå den tunge veien med frisk installasjon?

 

Etter det jeg kan se følger det heller ikke med noen form for image-programvare.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

Onyx,

 

Hvis du har en Intel SSD kan du laste ned et image verktøy, det virker selvsagt bare dersom du har en Intel SSD :)

Prøveversjoner av Acronis TrueImage kan du også bruke, det er et godt verktøy som trygt kan kjøpes.

 

Er du sikker på at det ikke finnes et menyvalg hvor du kan opprette en DVD? (det bør det være)

 

 

@GullLars,

Den originale RevoDrive er selvsagt god den også men X2 er en bedre design, om den er verdt de ekstra pengene er selvsagt et spørsmål.

Det store spørsmålet er uansett om RevoDrive virker i det hele tatt på det hovedkortet.

(RevoDrive har et kompabilitetsproblem med mange MB)

Lenke til kommentar

USB/ESATA harddisk?

Intern S-ATA. 320GB 7200RPM. :)

 

Onyx,

 

Hvis du har en Intel SSD kan du laste ned et image verktøy, det virker selvsagt bare dersom du har en Intel SSD :)

Prøveversjoner av Acronis TrueImage kan du også bruke, det er et godt verktøy som trygt kan kjøpes.

 

Er du sikker på at det ikke finnes et menyvalg hvor du kan opprette en DVD? (det bør det være)

Har ikke fått lekt med den så mye enda, men etter erfaring så bør dette være mulig, ja. Skal forresten sette inn Vertexen min. 30GB er i det minste laget, men denne bærbaren skal kun brukes til kontorarbeid, musikklytting og surfing. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...