Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Skal koble til U3S6 kortet igjen, og installere Marvell driveren når jeg kommer hjem. (Da får jeg vel ikke TRIM støtte?)

 

Et par viktige spørsmål:

- Etter jeg har installert Marvell driverene, vil det da bli forandret fra IDE til SATA i BIOS? (Eller må jeg legge inn driverene i en ny Win7 installasjon? (F6))

- Har prøvd å sette to disker (Crucial C300 256GB og Seagate XT Barracuda 2TB SATA III) på kontrollerkortet, men like forbanna så sier post/startup infoen PCI-E X1 500GB/s. (Er vel dette som har gjort meg "gal" da jeg var sikker på at det skulle stå X4 i oppstarten, og jeg har trodd at det er grunnen til den lave skriveytelsen)

 

Til slutt; anbefaler du meg å bare bruke kortet som det står på SATA II slot'en, med TRIM og siste Intel Rapid Storage drivere eller bør jeg koble disse til U3S6 kortet?

 

Det skal være TRIM støtte i siste driveren til Marvell, dog de tar forbehold om at kontrolleren følger standard design og om ikke den gjør dette så henviser de til produsenten (i Asus tilfelle er jo dette en spøk)...

 

I hovedkortbiosen skal du se i bootoptions SCSI eller lignende som blir navnet til U3S6, dette addon kortet har ingenting med IDE/SATA i biosen å gjøre, dette kortet har en egen AHCI bios... Etter du legger inn Marvell driveren, så kommer kortet opp i Device Manager som Marvell AHCI, merk at i Device Manager på Marvell AHCI MÅ du enable "Write Cache" etter at du har lagt inn driveren og etter hver ny Marvell driver som legges inn senere ->Viktig...

 

Uansett hva POST sier om PCIe lanes, så vil Win7 overstyre dette og selv avgjøre hvor mange lanes den skal bruke, da selvfølgelig avhengig av hvor mange som er ledig og tilgjengelige.. Du trenger ikke installere på nytt dersom din nåværende installasjon av Win7 allerede har hatt U3S6 inne som boot, da setter den opp alt riktig og du kan legge inn siste driver til Marvell kontrolleren

 

Personlig har jeg mine C300 på Intel SATAII, selv om enkelte spill loadet raskere på U3S6, først og fremst fordi jeg da er sikret TRIM. Men, en av C300 sto lenge på U3S6, og degraderte ingenting og var feilfri og også ga bedre read IOPS. Med rette Marvell driveren, er det litt smak og behag om man skal velge Intel eller Marvell, jeg mener du skal velge Marvell kun dersom du trenger den høye lesehastigheten og merker raskere load der det er viktig for deg, merker du ikke dette, velg da Intel...

 

Fantastisk! Tusen takk for hjelp og info. Er takknemlig.

 

Til info så står diskene i BIOS under Boot options/Hard disk, og de står med "IDE: SO" foran disktype. (IDE: SO C300....)

 

Siste spørsmål: Ser på Station Drivers at det ligger firmware til Marvell MV9123/9128.

http://www.station-drivers.com/page/marvell.htm

Jeg har FW 1.0.0.1028,(står i POST infoen) og den nyeste på SD er Firmware MV-9123/9128 1.0.0.1407 & 2.1.0.1504/mvflash:1.0.0.2429/HostBIOS:1.0.0.1027.

Er denne nyere enn min? Skal jeg se på HostBIOS eller det første nummeret? Prøvde du denne? Synes også at det ser vanskelig ut å flashe. Har du mulighet til å fortelle meg hvordan? (Hvis du har gjort det selv, tenkte jeg...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kun bruke firmware spesifikt laget for dette kortet, alt annet vil enten gjøre det ubrukelig eller tett innpå... Kun bruk firmware lagt ut av Asus!!!

 

Ja, jeg har prøvd, og ja jeg sitter med en ubrukelig kontroller, frem til Asus legger ut en oppdatert bios får en håpe (tror neppe Asus legger en oppdatert ut dessverre, så mitt U3S6 er nok søppelføde)... :whistle:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Du kan kun bruke firmware spesifikt laget for dette kortet, alt annet vil enten gjøre det ubrukelig eller tett innpå... Kun bruk firmware lagt ut av Asus!!!

 

Ja, jeg har prøvd, og ja jeg sitter med en ubrukelig kontroller, frem til Asus legger ut en oppdatert bios får en håpe (tror neppe Asus legger en oppdatert ut dessverre, så mitt U3S6 er nok søppelføde)... :whistle:

Takk igjen.

 

Uansett, dette ble ingen suksess. :(

- Satt i U3S6 kortet uten disker, og startet W7x64 Ultimate fra eksisterende installasjon fra SATA2/P7P55D Deluxe

- Installerte Marvell driveren du henviste til, og NEC USB3.0 driveren (oppdaterte også firmware til NEC chipset'et)

- Slo av systemet, satt Crucial C300 256GB og Seagate XT Barracuda 2TB (begge SATA III disker) i U3S6

- Startet Windows og alt fungerte greit, men måtte restarte med en gang pga driveroppdateringen

- Gikk så inn i BIOS (under hard drive/boot options, og der stod diskene igjen som IDE:SO C300... osv (Under Device manager i W7 står de som SCSI disk drive)

- I POST står det også PCI-E X1 5GB/s som før, mens diskene er detekterte som SATA3 6GB/s i listen over tilkoblede enheter

- Startet Windows helt fint og kjørte noen kopieringstester av større filer (4.36GB gikk ca. 20 sekunder tregere fra C300 til SG Barracudaen (og omvendt) enn før da diskene stod på SATA2 på hovedkortet)

- Seq read i AS SSD er ok med nesten 340mb/s, mens write ligger på maks 172mb/s

 

I tillegg opplever jeg som før små heng/frys, foreks når jeg setter cursoren i adressefeltet i browser så må den vente noen tidels sekund. Også et et halvt sekunds delay når en klikker på filstruktur under Computer. Divx filer som spiller helt fint fra Seagate'n, hakker også litt når de legges på Crucial C300 disken. (Ikke problemer med MKV filer med DXVA i MPC Home Cinema)

 

PS: Har enablet Write Cache i Policies under både Marvell 91XX SATA 6G Controller, Seagate og Crucial disken.

 

Langt innlegg igjen på sikkert feil tråd, men håper du leser dette siste sånn jeg er sikker på hva jeg skal gjøre videre. Tror likevel at jeg går tilbake til SATA2 og bruker bare USB3 portene på U3S6, hvis du ikke har noen flere gode tips,

 

Og til slutt... har jo lært en del da, så får se det positive i det. :)

 

Takk igjen og igjen :)

Lenke til kommentar

Ikke de sprekeste tallene, men helt i tråd med MV9123 som U3S6 bruker. Hvorfor de bruker denne og ikke 9128 er en gåte kun Asus kan svare på, spare penger eller presse pris kanskje..

 

Pausene/frysene du får lukter PCIe kuk, for slik er ikke U3S6 i en ekte x4 PCIe 2.0 port som jeg har på mitt hovedkort.. Ikke sikker på layouten på kortet ditt, skal ta en titt senere..

Lenke til kommentar

Har et ASUS STX Essence (som du har :)) i en PCI-E X1 helt inntil skjermkortet. Har også prøvd å ta det vekk, og prøvg å plassere U3S6 i den andre PCI-E X16_2 slot'en også, men med samme resultat. PCI-E X1 5Gb/s... :'(

Endret av Spurs
Lenke til kommentar

Jeg ville definitivt testet en annen port, du risikerer da å få x8/x8 config (singel HD6870 lider ikke av dette, ikke mye iaff), men du vil i allefall få erfaring om det er denne "anbefalte" porten som suger.. Du er ikke alene om å oppleve problemer med HDD/SSD kontroller i slike porter... Uansett er det like greit å putte U3S6 tilbake i esken, og kanskje plukke det frem igjen når du har en ekte x4 port å dytte den inn i... Uansett bør man vente på ICH 6G før man lar C300 få strekke på bena skikkelig (når det gjelder onboard kontrollere selvsagt)...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Jeg ville definitivt testet en annen port, du risikerer da å få x8/x8 config (singel HD6870 lider ikke av dette, ikke mye iaff), men du vil i allefall få erfaring om det er denne "anbefalte" porten som suger.. Du er ikke alene om å oppleve problemer med HDD/SSD kontroller i slike porter... Uansett er det like greit å putte U3S6 tilbake i esken, og kanskje plukke det frem igjen når du har en ekte x4 port å dytte den inn i... Uansett bør man vente på ICH 6G før man lar C300 få strekke på bena skikkelig...

Har som sagt testet en annen port, og kjørt x8/x8 men med samme resultat. Detektert som X1... og med lignende benchmarks.

Og jeg har vel en "ekte" x4 port? Den sorte? Står så i manualen ihvertfall.

"1 x PCI Express 2.0 x16 slots (at x4 mode, 2.5GT/s)"

 

Som du skjønner så har jeg prøvd en del, og er vel ikke såå rart at jeg skrev i min første post at jeg har blitt litt "gal" av det hele. Hehe.. :)

Lenke til kommentar

Det er ikke en ekte x4 port, det er en x16 Grafikk (primært) port som funker på x4 maximum, og bruk apps som Everest som ser hva porten kjører i win7, ikke i bios post...

 

En ekte x4 port er litt bredere/lengre enn en x1 port, som du ser på mitt hovedkort rett under øverste grafikk port: http://www.foxconnch...lamingblade.JPG

 

Uansett, det er på ingen måte verd bryderiet å få dette til å fungere, da U3S6 tydligvis krever perfekte forhold for å fungere optimalt, og selv da er kontrolleren svakere en de fleste ICH/AMD baserte kontrollere. AMD's 6G kontroller er vel den eneste native 6G kontrolleren, så inntil Intel får ut fingeren får man holde seg til ICH SATAII om man ikke vil gå AMD ruten. Ellers er det "ekte" kontrollere som funker greit, uten å koste sjorta, men slik jeg ser det er de ikke verd det med mindre man har multiSSD oppsett...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Jepp, da er U3S6 ute av pcen for godt. 300,- rett ut vinduet. (men 300,- har jeg råd til... :))

Lydkortet står nå i den sorte PCI-E x16_3 slot'en.

AS SSD Benchmark med MSAHCI driver:

214w4fn.png

AS SSD Benchmark med Intel Rapid Storage driver 1008 (nyeste):

w1lyq.png

Endret av Spurs
Lenke til kommentar

Du må enten ha AHCI aktivert NÅR du installerer, eller gjøre en registerendring for å få forandret det i ettertid.

Forandre registeret, restart og gå i BIOS, sett til AHCI, lagre og boot.

Var dessverre akkurat dette som jeg gjorde. Ser også på den linken at det ligger en "gammel" bios til den, mitt maximus formula kort har bios v.1403 og ikke 1303(?) som i linken på andre posten. Før jeg installerte windows på SSD'n så forandret jeg til AHCI men fikk da blåskjerm og måtte stille tilbake til IDE. Men men, håper ikke SSD'n tar noen stor skade og håper på en oppgradering snart av HK & CPU.

Ga opp i förste omgang og tester på nytt nå siden maskinen begynner og gå treigt.

Forrandret i regedit. Type = 0. Image patch er //drivers/msahchi.sys

Denne er fra MS og forsökte og legge inn driver fra asus (IMSM_V8901023) men instalasjonsprogrammet avslutter og sier "du möter ikke minimikravene for og instalere programmet". Det finnes også med ett program som heter AsMakeDisk som lagrer info på en USB brikke men jeg vet ikke hvordan jeg skal få lagt noe av dette in å få maskinen til og starte opp etter jeg har forrandret til AHCI i BIOS.

 

Noen som har noen gode råd?

 

EDIT: Leif

Endret av Phyx
Lenke til kommentar

Her er screenshotet, har brå nåkk av annet HW, så det skal ikke være et prob;)

Det ser ut som om du har en av de Jmicron baserte SanDisk SSDene som følger med i netbooks... Gidder du å poste fulle specs for maskinen din?

Du bruker også IDE modus, som ikke er optimalt. Om den støtter NCQ kan du få noe bedre ytelse ved å aktive NCQ (forutsatt at maskinen støtter det)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...