Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Takk for svar Anders Jensen og GullLars.

Ga litt mer mening nå :thumbup:

Jeg kjører 4 ssder, og i7 på 4,2 ghz, så det er relativt raskt å merke seg til programmer som kanskje burde startet raskere.

I noen ekstreme tilfeller tar faktisk installasjonen av programmet mindre tid en å starte programmet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

clas,

Bra :)

Har du kjørt noen enkle tester som viser aksesstiden på Marvell kontrolleren?

(en AS SSD hadde fortalt mye :))

Pen OC du? hadde fått der, 4.6 med auto tuning på en 2500K er egentlig hårreisende bra.

Etter at autotuning-greia hadde stilt inn hele greia på 4,6 GHz trodde jeg ikke at den skulle være stabil. men konstaterer etter hvert at autotuning-funksjonene begynner å fungere ganske bra - for et par-tre år tilbake var det gjerne ikke rare greia man fikk ut av mange konfigurasjoner. Nå er dette med gode minnemoduler, kurant kjøler Men den har gått slik en del dager med mye belastning, og det går ganske greit. Faktisk mener representant fra Asus at rundt 4,75 er det man kan forvente med manuelle innstillinger.

Skal ta å få kjørt flere tester med HyperDuo. Slet litt med å få satt opp dette, så det var det siste jeg fikk testet med kortet. Veiledningen fra Asus/Marvell for oppsett var helt feil. Siden X25-M-en er en G1 som ikke er renska på laaang tid tenkte jeg heller at jeg ventet til jeg får testet med en SSD som gir et mer reelt bilde av ytelsen.

Lenke til kommentar

Det ser ut som du kjørte Capacity Mode og det kan synes å være den fornuftige måten.

At man kan overstyre og plassere "hot files" på SSDen høres optimalt ut.

En helautomatisk løsning er sjelden optimalt men sikkert greit nok.

Spørsmålet er om man kan ekskludere filer fra SSDen, det hadde vært nyttig.

HyperDuo er jo en ASAP løsing i utgangspunktet men det at man kan sjonglere mellom Safe Mode og Capacity Mode samt man i tilleg kan overstyre hot files gjør løsningen unik og den virker ganske bra gjennomtenkt.

Antall porter begrenser selvsagt mulighetene men man kan ikke få både i pose og sekk, enda.

Marvell har nok gnidd seg i hendene i og med at de fikk det inn som en onboard løsning hos de store MB produsentene men det kommer flere lignende løsninger.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Safe Mode har jeg ikke testet. Ut i fra informasjonen fra Marvell skal vel dette gi økt leseytelse, men ikke noe forbedring på skriveytelse, ettersom dataene skal skrives på disk. En løsning her kunne vel vært en større buffer på diskkontrolleren, men det er sikkert noe som har gjort noe med prisen.

Slik dette er lagt opp, er det en løsning jeg håper flere kopierer. Hadde vært kult på bærbare pc-er etter hvert som mini-formfaktor-SSD-er tas i bruk, og at man i tillegg har en harddisk, og man slipper problematikken rundt at systemdisken går full, og en del av det som ligger der egnetlig ikke trenger å være der. Men jeg vil vel samtidig tro at neste generasjon hybrid-disker kan gå mer i samme retning - en skikkelig SSD og HDD som jobber sammen, også på skriving - og ikke bare på lesing slik som Momentus XT er i dag.

Det man nå kunne håpe ellers var jo at Asus slengte den nye 9130-brikken med HyperDuo på en ny versjon av deres U3S6-kort - deres kombinerte USB 3.0/SATA 6Gbps-kort. Dette kortet er det jeg har testet med best USB 3.0-ytelse (annet enn løsninger integrert på Asus sine hovedkort, som også gir NEC USB 3.0-brikken bedre båndbredde enn hos de fleste andre). Klarer ca. 200 MB/sek på Lacies Indilinx-basert FastKey, mens de fleste kontrollere ellers klarer 130-140 MB/sek.

Man kan "deakslerere" filer og ekskludere slik jeg husker det nå. Se om jeg ikke i løpet av et par dager får frigjort en av SF-SSD-ene og testet litt mer.

Endret av clas
Lenke til kommentar

Intel kommer med SSD Caching på RST 10.5, dette skal støttes av Z68.

Jeg tror ikke det er tilfeldig at Intel lanserer 310 (mSATA/mini PCIe SSDen) rett før SNB baserte bærbare maskiner kommer.

Jeg skal teste HyperDuo løsningen jeg også men det er mest bare for å se hvordan det fungerer, for meg er det egentlig ikke aktuelt på annet enn bærbare maskiner. Jeg ser vel løsningen mer som en budsjett løsning inntil SSDer kommer ned i pris og/eller det kommer fornuftige løsninger som kan koples opp mot flere volumer.

Lenke til kommentar

Kan jo være en kurant løsning også hvis man har to SSD-er, der den ene er en noe tregere sak og man har en raskere man helt vil ha "hot files" på :-)

Z68 ligger vel an til å bli hovedkort som er ganske dyre, og rettet mot dyre prosessorer... men det er da et godt håp at teknologien også kommer i neste generasjon brikkesett til bærbare.

Endret av clas
Lenke til kommentar

@clas

Alt er selvsagt mulig :) men samtidig er begrensningen med 2 fysiske enheter i minste laget. (for noen)

Det må nok prøves litt for å se mulighetene/begrensningene i praksis.

Z68 blir nok det mest kostbare av "mainstream" løsningene men blir trolig verdt det, den burde være optimal for f.eks en HTPC.

@amunds

En ren installasjon av x64 tar rundt 10GB + pagefile og ev. hybernate filen.

Har du nok minne og ikke benytter deg av dvalemodus kan du fjerne disse.

Generelt sett klarer man seg med 40-60GB til OS og programmer ++.

Skal man ha alt på SSD blir jo saken en annen, med dagens priser er 120GB en god plass å starte etter min mening.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

WinSXS (side by side) er et spesialtilfelle :)

De alle fleste filene er "hard linked", dvs det er oppslag mot filer som fysisk ligger en annen plass på partisjonen.

I praksis betyr det at filene i winsxs blir talt opp dobbelt (eller mer).

sxs kom med Vista og holder bla. rede på assemblies som det finnes finnes flere av, de som har litt fartstid med windows husker sikkert DLL problemene som eksisterte tidligere. (dll filer med samme navn men med forskjellig versjonsnr som ikke var kompatible)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Jepp, har forbannet meg mye over DLL tidligere. Første gang jeg kan huske var i windows 3.11 når jeg var rundt 8-9 år gammel :p

Forresten, koselig å se Clas her igjen, og artikkelen det er referert til er lagt i leselisten min :)

Marvel kontrollere er ikke de som er kjent for å være best opp mot SSDer. Se bilde med link til en artikkel et par sider tilbake (eller i benche-tråden?) for referanse, C300 256GB i 6Gbps mode fra Marvel 6Gbps kontroller, ustabil ytelse.

EDIT: link til posten jeg nevnte

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Var vrient å finne ut på egenhånd om TRIM funket eller ei med 1042 driveren, MSAHCI er uaktuellt på U3S6 da den setter opp to ATA/IDE porter og ergo ikke har NCQ, så med denne U3S6 må man legge inn egen driver.. Det er mulig det funker bedre med integrert 91xx på hovedkort, men ifølge denne http://forums.tweaktown.com/storage-devices-methods/41201-marvell-vs-ich10r-vs-highpoint-640-single-raid-ssd.html så var TRIM døfødt..

(Litt off topic, men gjelder en Crucial C300 på et U3S6 SATA III / USB 3.0 kort)

Hjelp, skjønner ikke hva som skjer med C300 på mitt U3S6 kort... :(

- I startup/post står det at kortet kjører i PCI-E X1 og ikke X4 som det skal.

- I BIOS står diskene som IDE: SO

- Har prøvd "alt" - MSAHCI drivere, Marvell drivere, "Storage config" står som AHCI i BIOS, prøvd å bruke alle mine PCI-E X16 brønner på hovedkortet (skal helst stå i den svarte PCI-E X16_3 som det står i manualen.)

- Finner ingen innstillinger for U3S6 i BIOS (hverken for hovedkortet eller i oppstarten til U3S6 kortet)

AS SSD Seq read / write (sorry ingen screenshots)

- Koblet til SATA3 på U3S6: 342mb/s - 170mb/s

- Koblet til SATA2 på P7P55D Deluxe: 280mb/s - 216mb/s

Er det noen som kan gi meg noen tips for at kortet skal detekteres som et PCI-E X4 og ikke X1? Og som SATA3 i BIOS?

Se signatur for specs, og også min tråd https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1287800 for mer info. (Der ser dere også hvor dårlig ASUS support kan være. "Nils" kan umulig ha lest hva jeg har skrevet... :( )

Håper virkelig noen kan si noe lurt... blir litt "gal" av dette :(

Endret av Spurs
Lenke til kommentar

Var vrient å finne ut på egenhånd om TRIM funket eller ei med 1042 driveren, MSAHCI er uaktuellt på U3S6 da den setter opp to ATA/IDE porter og ergo ikke har NCQ, så med denne U3S6 må man legge inn egen driver.. Det er mulig det funker bedre med integrert 91xx på hovedkort, men ifølge denne http://forums.tweakt...e-raid-ssd.html så var TRIM døfødt..

(Litt off topic, men gjelder en Crucial C300 på et U3S6 SATA III / USB 3.0 kort)

- Har prøvd "alt" - MSAHCI drivere, Marvell drivere, "Storage config" står som AHCI i BIOS, prøvd å bruke alle mine PCI-E X16 brønner på hovedkortet (skal helst stå i den svarte PCI-E X16_3 som det står i manualen.)

- Finner ingen innstillinger for U3S6 i BIOS (hverken for hovedkortet eller i oppstarten til U3S6 kortet)

Er det noen som kan gi meg noen tips for at kortet skal detekteres som et PCI-E X4 og ikke X1? Og som SATA3 i BIOS?

Se signatur for specs, og også min tråd http://www.diskusjon...owtopic=1287800 for mer info. (Der ser dere også hvor dårlig ASUS support kan være. "Nils" kan umulig ha lest hva jeg har skrevet... :( )

Du har ingen instillinger for U3S6 i bios, hverken på hovedkortets bios eller U3S6, dette kortet er kun en eller to single disker/SSD i AHCI modus (IDE uten Marvell drivere). Alt du kan gjøre i hovedkortbiosen er å sette startup prioritet på U3S6 i boot options...

Om dette kortet har en slags "on demand" mtp. PCIe lanes med 1 vs 2 SSD'er, vil jeg anta siden dette er logisk, men enten det er x1 eller x4 med en SSD koblet til, vil ikke dette ha noe å si. Det er hvordan U3S6 settes opp med 2 SSD'er som kan påvirke ytelsen, x1 kan bli for lite i enkelte tilfeller med 2xC300..

Sålenge du bruker marvell drivere, så er det lite å bli "gal" av mtp U3S6, nærmere P&P enn dette kommer man ikke :thumbup:

170 vs. 216 i sekvensiell skriveforskjell har INGENTING å si på frys o.l. i W7, legg inn siste Marvell drivere, skru på Write Cache i marvell driver properties, og alt skulle være i skjønneste orden. Litt lavere skriveytelse er noe av bakdelene ved Marvell kontrollere, dog forskjellen er liten, og rimelig kosmetisk...

marvell_91xx_1051.rar

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Var vrient å finne ut på egenhånd om TRIM funket eller ei med 1042 driveren, MSAHCI er uaktuellt på U3S6 da den setter opp to ATA/IDE porter og ergo ikke har NCQ, så med denne U3S6 må man legge inn egen driver.. Det er mulig det funker bedre med integrert 91xx på hovedkort, men ifølge denne http://forums.tweakt...e-raid-ssd.html så var TRIM døfødt..

Se signatur for specs, og også min tråd http://www.diskusjon...owtopic=1287800 for mer info. (Der ser dere også hvor dårlig ASUS support kan være. "Nils" kan umulig ha lest hva jeg har skrevet... :( )

Du har ingen instillinger for U3S6 i bios, hverken på hovedkortets bios eller U3S6, dette kortet er kun en eller to single disker/SSD i AHCI modus (IDE uten Marvell drivere). Alt du kan gjøre i hovedkortbiosen er å sette startup prioritet på U3S6 i boot options...

Om dette kortet har en slags "on demand" mtp. PCIe lanes med 1 vs 2 SSD'er, vil jeg anta siden dette er logisk, men enten det er x1 eller x4 med en SSD koblet til, vil ikke dette ha noe å si. Det er hvordan U3S6 settes opp med 2 SSD'er som kan påvirke ytelsen, x1 kan bli for lite i enkelte tilfeller med 2xC300..

Sålenge du bruker marvell drivere, så er det lite å bli "gal" av mtp U3S6, nærmere P&P enn dette kommer man ikke :thumbup:

170 vs. 216 i sekvensiell skriveforskjell har INGENTING å si på frys o.l. i W7, legg inn siste Marvell drivere, skru på Write Cache i marvell driver properties, og alt skulle være i skjønneste orden. Litt lavere skriveytelse er noe av bakdelene ved Marvell kontrollere, dog forskjellen er liten, og rimelig kosmetisk...

Takk for det beste svaret jeg har fått på dette problemet (som da ikke er et problem?)

Har lagt inn spørsmålet flere steder, og bare fått dårlig respons. (ASUS Support included)

Når det gjelder frys o.l. så tror jeg C300'en er synderen. Har lest en del på Crucial forumet om FW 006, og de er ikke nådige... Men sist W7 Ultimate X64 installasjon der jeg bruker SATA II på P7P55D kortet er feilfri.

Skal koble til U3S6 kortet igjen, og installere Marvell driveren når jeg kommer hjem. (Da får jeg vel ikke TRIM støtte?)

Et par viktige spørsmål:

- Etter jeg har installert Marvell driverene, vil det da bli forandret fra IDE til SATA i BIOS? (Eller må jeg legge inn driverene i en ny Win7 installasjon? (F6))

- Har prøvd å sette to disker (Crucial C300 256GB og Seagate XT Barracuda 2TB SATA III) på kontrollerkortet, men like forbanna så sier post/startup infoen PCI-E X1 500GB/s. (Er vel dette som har gjort meg "gal" da jeg var sikker på at det skulle stå X4 i oppstarten, og jeg har trodd at det er grunnen til den lave skriveytelsen)

Til slutt; anbefaler du meg å bare bruke harddiskene som de står på SATA II slot'en, med TRIM og siste Intel Rapid Storage drivere eller bør jeg koble disse til U3S6 kortet?

Endret av Spurs
Lenke til kommentar

Skal koble til U3S6 kortet igjen, og installere Marvell driveren når jeg kommer hjem. (Da får jeg vel ikke TRIM støtte?)

Et par viktige spørsmål:

- Etter jeg har installert Marvell driverene, vil det da bli forandret fra IDE til SATA i BIOS? (Eller må jeg legge inn driverene i en ny Win7 installasjon? (F6))

- Har prøvd å sette to disker (Crucial C300 256GB og Seagate XT Barracuda 2TB SATA III) på kontrollerkortet, men like forbanna så sier post/startup infoen PCI-E X1 500GB/s. (Er vel dette som har gjort meg "gal" da jeg var sikker på at det skulle stå X4 i oppstarten, og jeg har trodd at det er grunnen til den lave skriveytelsen)

Til slutt; anbefaler du meg å bare bruke kortet som det står på SATA II slot'en, med TRIM og siste Intel Rapid Storage drivere eller bør jeg koble disse til U3S6 kortet?

Det skal være TRIM støtte i siste driveren til Marvell, dog de tar forbehold om at kontrolleren følger standard design og om ikke den gjør dette så henviser de til produsenten for drivere (i Asus tilfelle er jo dette en spøk)...

I hovedkortbiosen skal du se i bootoptions SCSI eller lignende som blir navnet til U3S6, dette addon kortet har ingenting med IDE/SATA i biosen å gjøre, dette kortet har en egen AHCI bios... Etter du legger inn Marvell driveren, så kommer kortet opp i Device Manager som Marvell AHCI, merk at i Device Manager på Marvell AHCI MÅ du enable "Write Cache" etter at du har lagt inn driveren og etter hver ny Marvell driver som legges inn senere ->Viktig...

Uansett hva POST sier om PCIe lanes, så vil Win7 overstyre dette og selv avgjøre hvor mange lanes den skal bruke, da selvfølgelig avhengig av hvor mange som er ledig og tilgjengelige.. Du trenger ikke installere på nytt dersom din nåværende installasjon av Win7 allerede har hatt U3S6 inne som boot, da setter den opp alt riktig og du kan legge inn siste driver til Marvell kontrolleren

Personlig har jeg mine C300 på Intel SATAII, selv om enkelte spill loadet raskere på U3S6, først og fremst fordi jeg da er sikret TRIM. Men, en av C300 sto lenge på U3S6, og degraderte ingenting og var feilfri og også ga bedre read IOPS. Med rette Marvell driveren, er det litt smak og behag om man skal velge Intel eller Marvell, jeg mener du skal velge Marvell kun dersom du trenger den høye lesehastigheten og merker raskere load der det er viktig for deg, merker du ikke dette, velg da Intel...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...