Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Har nå koblet litt om her og fann ut at jeg hadde koblet opp SSD-disken på JMB-SATA port på hovedkortet. Dette er årsaken til gårsdagens "svake resultater". Den nye benchmarken var straks litt bedre. Har enda ikke installert OS på disken, men det skjer nok ganske snart.

NICE

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ICH10R nå ja.

Noen resultater fra PCMark Vantage også:

HDD - Windows Defender: 216.74 MB/s

HDD - gaming: 195.06 MB/s

HDD - importing pictures to: 227.02 MB/s

HDD - Windows Vista startup: 208.32 MB/s

HDD - video editing using Windows: 186.8 MB/s

HDD - Windows Media: 225.22 MB/s

HDD - adding music to Windows: 172.7 MB/s

HDD - application loading: 163.93 MB/s

Total score: 42544

Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke tar helt feil, multi Core CPU (Core i7) har en del av æren for disse resultater også, tar jeg feil?

Nei, prosessoren testes ikke i det hele tatt her. Det er en benchmark som tester diverse IO-patterns mot lagringsmedie. Hvilken hastighet du faktisk åpner programmer kommer ann på 3 ting: Lagringsmediet (IOPS viktigst, blir gjenspeilet i PCmark vantage), prosessor, og RAM. Ram har veldig lite å si. Mesteparten av tiden det tar å åpne et program går med til lesing fra lagringsmedie, derfor kan man redusere tiden det tar å åpne programmer til en brøkdel ved å bruke ekstreme lagringsmedie. Jeg må si, de resultatene der fra PCmark vantage er ganske syke.

Jeg og en kamerat har akkurat bestilt en server som skal hoste en CS:S warserver (12 slot, 100 tick) pluss clansiden vår, og i den skal vi bruke 2x Intel x25-E i raid-0 :D Hardware er 3Ghz quadcore og 8GB RAM, skal stå på 10/10 eller 20/20 fiber linje. Hvis vi finner ut at det blir mer kapasitet på server og linje skal vi hoste VT server også, og kanskje public CS:S server :)

Lenke til kommentar

Har samme planer selv, flytter snart inn i ny leilighet med en kompis hvor vi får 50/50 fiber "altibox :love: "

Vi har ikke helt bestemt enda for utstyr med vi kommer til å bruke men vi skal ha en fil server og en gaming server, men en ting er helt klart SSD disker skal instaleres.

Lenke til kommentar

Zitrix. Når du skal vurdere hva slags SSD du skal ha, og hva du skal ha SSD til, så burde du lese gjennom første posten grundig, og gjærne spørre her med spesifike detaljer etterpå hvis det er noe du lurer på. Generelt kan du si: SLC til OS, databaser, og det som krever en del skriving. MLC til ting med 90% les eller over (nettsider, og hotfiles fra filehost). SATA harddisker til bulk storage, som lagring via FTP og filehost, eller til LAN filserver. Hvis du kobler det opp riktig kan du klare deg med 1 server til både gaming, web, ftp, og lokal filserver, siden det egentlig bare er gaming server som drar CPU og RAM, resten er lagringsmediet og linja som begrenser.

Lenke til kommentar

Endelig sticky! :-D

Har ikke postet noe i denne tråden, men har fulgt den med argusøyne. Har vert interessert i SSD siden Bitmicro annonserte sin 1.6TB 3.5" SSD for en stund tilbake siden. Sikkert lenge til slike disker blir billige da. Men nå sikler jeg over Intel X18-M og Vertex.

Vet noen om Vertex kommer i 1.8" også?

Lenke til kommentar

Jeg tviler, men du skal aldri si aldri. Hvis vertex blir en stor hit, og OCZ får mange forespørsler om å lage 1,8" utgave, så er det fint mulig, eller at evt neste enhet/generasjon kommer i det.

Jeg vet at i alle fall Mtron har 1,8" også. Det finnes også "jalla"-merker i 1,8", men de fleste av disse har for lav ytelse til at det er verdt investeringen når intel og mtron har konkurrenter som yter mange ganger bedre.

Når du nevner bitmicro har de også hatt interressen min en stund, men de selges ikke i norge, og så langt jeg kan se er de for dyre til å vurdere foreløpig. Men hvis du sjekker CES linkene i bunn av første posten vil du se at en av leverandørene der har laget høy-ytelses PCIe SSDer med ca 200MB/s og veldig fine IOPS tall. Håper det kommer fler slike og med høyere ytelse fremmover. Hvis Mtron (eller tilsvarende gode produsenter) gir ut en neste generasjons SSD med PCIe grensesnitt og 400-500MB/s og 50.000+ IOPS (OG som støtter boot) til en akseptabel pris, så vet jeg hva jeg skal kjøpe.

Mtron skal visstnokk også holde på med sin neste generasjon som vil ha 8 kanaler og gi dobbel ytelse av x500-seriene på båndbredde, og forhåpentligvis flere ganger mer skriv IOPS.

EDIT: @eksponensiell vekst:

Det er ikke noe i veien for det, men ioDrive drar en del watt, og tar litt plass. Men for store desktop-replacements så kan det jo være en mulighet. Men jeg tror vi vill se andre PCIe SSD i slike før ioDrive grunnet både overkill IOPS, høy pris, og begrenset kapasitet.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Rart om det ikke kommer en ny type kontroller for dette? Slik at man kan bruke ssd'er i dens fysiske form som de kommer i dag, men som ikke blir begrenset av sørbru og sata/sasprotokoller....?

Det er jo mer praktisk å kunne fylle kabinettet med "fysiske disker" enn å være begrenset til et par-3-5-kort

Lenke til kommentar
Rart om det ikke kommer en ny type kontroller for dette? Slik at man kan bruke ssd'er i dens fysiske form som de kommer i dag, men som ikke blir begrenset av sørbru og sata/sasprotokoller....?

Det er jo mer praktisk å kunne fylle kabinettet med "fysiske disker" enn å være begrenset til et par-3-5-kort

Ja, men for å få optimal ytelse er man likevell nødt til å koble seg på nordbrua (for latency og båndbredde), og siden en SSD lett kan være sin egen HBA passer det perfekt direkte på PCIe bussen. Jo færre ledd man har, jo lavere latency får man, og jo færre potensielle flaskehalser. Men som du sier vil plassen bli delvis begrenset. En måte å løse det på ville kanskje være å ha egene PCIe v2 x4/8/16 HBA på nordbruas spor som bare vidreformidler informasjonen direkte og tillater forgrening, og så lage et eget grensesnitt videre (med ECC?), men som ikke påvirker latency og båndbredde betydlig. PCIe x16 (v2) vil jo tillate opp til 8GB/s. Men dersom man skal lage noe slikt vil det også presse hovedkortleverandører til å lage fler høyhastighets PCIe spor, som igjen vil heve prisen.

Lenke til kommentar
Yes, tenkte egentlig mer generelt på pci-e baserte ssd, vet at IOdrive enda ikke kan bootes. Innser jo at vi må over på pci-bussen snart og da vil jeg at laptopper skal kunne være med på leken :)

I bærbare ser jeg for meg Expresscard-plasser for SSD.

Gullars: 8 GB/s skulle jo holde bra noen år fremover. Problemet med plass i PCen er vel mer relatert til kapasitet og pris. I det segmentet passer nok tradisjonelle harddisker best ennå noen år fremover. Om f.eks 5 år er kanskje tiden moden for SSD alene og da kan vi nok vente oss langt høyere kapasitet per enhet. Jeg tror ikke mange vil gråte over at de "bare" får plass til 2-4 stk PCI-e x16 SSDer med ~8-16 TB plass på hver.

Lenke til kommentar

Ja. Men ville det ikke være mulig å integrere en ny type kontroller mot nordbrua? På lik linje med at man har xATA kontroller på sørsliden i dag, så kunne man hatt en "kontroller X" for "den nye lagringseraen" på nordsia?

Eller.... at chipsettene endres slik at nordsia tar seg av slikt direkte (ikke en egen kontroller/ledd mot nordsia).

..sett litt sånn fram i tid.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

I dag finnes PCIe-kontrollere både på nordsider og sørsider. Som regel delt opp sånn at PCIe x16 (ment for skjermkort) er tilknyttet nordsiden mens PCIe x1-x4 (ment for andre kort) er tilknyttet sørsiden. Det kan godt tenkes at alle PCIe-kanalene kobles til nordsiden eller at nordsiden og sørsiden slås sammen til en brikke igjen (slik som f.eks nforce 570 ultra)

epox-mf570-sli-board.jpg

DFI-NF570-NFBlockDiagram.jpg

En annen mulighet er å integrere PCIe-kontrolleren rett i prosessoren slik det er blitt gjort med minnekontrolleren. Transmetas Efficeon hadde noe lignende med AGP-kontrolleren i CPU

efficeon_architecture.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...