Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

installasjonen fungerer hos meg. :dontgetit:

 

Ja, men så har vel ikke du ICH9 heller. Den er ikke offisielt støttet av Intel, så derfor må RST modifiseres for å virke :nei:

 

Edit: Når den først er installert virker den helt knall, med noe bedre ytelse enn msahci.

 

Denne feilmedlingen kommer opp når man prøver å installere RST på ICH9 (ikke raid-versjonen):

post-170171-0-45419100-1292604266_thumb.png

Endret av iskaldcola
Lenke til kommentar

Hvor høyt setter dere hibernate og pagefilen? Har 4gb ram på laptop og 8gb ram på stasjonær.

Jeg kjører uten hibernate på laptopen og uten begge deler på stasjonære. Henholdsvis 2 og 4gb. Merker ingen problemer. Har også slåttt av restorepoints på den stasjonære. Burde sikkert laget et image jeg kan rulle tilbake til på den stasjonære, men jeg har kun en gang i mitt liv opplevd at jeg har trengt restorepoint. Og jeg bygget mitt første selvbygg i 94 eller 95.
Lenke til kommentar

Prøvde ene SSD disken min (har 2 stk OCZ Vertex 2 60GB) i går. Var skuffet med bare 168mb lese og skrive (sekvensielt). Ren Windows installering. Gjorde alt av tweaks. Alle benchmarks jeg har lest har hatt folk med 250mb i lese og skrive på den disken. Kan dette ha noe med at jeg ikke hadde annet enn Windows installert? Brukte CrystalDiskMark

 

Noe gale her eller? Dette skal inn i ny maskin som kommer på mandag, men da i Raid0.

Endret av Riot™
Lenke til kommentar

Et rævva OEM nForce 610i kort. harhar.gif Er vel mer eller mindre der flaskehalsen ligger tenker jeg meg. Installerte ingen drivere da jeg ikke skal bruke denne maskinen med de diskene. Installerte Windows bare for å teste.

 

Jeg kan komme innom her på mandag når resten av delene til nye i7 maskinen kommer. Skal bli interessant å få disse to i Raid0.

Lenke til kommentar

CDM gir deg også worst case tall for SandForce fordi data programmet bruker ikke kan komprimeres.

Om du vil se best case så kjør en runde i ATTO (data kan komprimeres veldig mye). HDtune/tach skal også gi bedre tall.

 

EDIT: nForce hovedkort er ikke glade i SSDer, pga de gikk for så billig southbridge som mulig og la pengene mot northbridge.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Cache is a good thing, and more of it is better
  :green:

 

Det er faktisk en nokså unøyaktig tilnærming. Alt annet likt så er selvfølgelig mer cache bedre, men hele poenget med cache er at en mindre mengde minne kan gjøres raskere enn en stor mengde minne med tilsvarende ressurser. Hvordan dette henger sammen ser en veldig godt på en CPU hvor de i dag ofte har 3 nivåer med cache der en neste er større og tregere enn det forrige. Ideelt sett skulle jo alle data vært i L1 cache, men det er jo sjelden mulig.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

En kort og morsom artikkel angående write cache:

http://www.pillardata.com/cache-works-sometimes/

Grei gjennomgang det der, men de har unlatt å ta med write coalescing, dvs. når man har en write cache så vil en med gjevne mellomrom kunne slå sammen flere diskoperasjoner til en, eller større grupper av operasjoner til mindre og/eller mer sekvensielle grupper av operasjoner. En kan også skrive mer sekvensielt ved å optimalisere på samme måte som NCQ, men med en vindu på hele cache størrelsen, mens NCQ butter på 32 operasjoner. Hvor ofte dette skjer avhenger av kontroller logikken, redundans (RAID) type, cache størrelse og workload.

 

Et best case scenario for write coalescing er RAID 6 med en random write workload hvor en har høy grad av spatial locality i workload (treffer ofte i samme addr område), men lav grad av temporal locality (det går noe tid mellom hver gang en treffer i nærheten av andre opperasjoner). Da vil en ofte merke at i steden for å gjøre en tung read-modify-write operasjon (totalt 6 opr for R6) så vil hele stripa etter hvert bli skrevet i cache og en kan gjøre en middels stor (en eller flere hele striper) sequential write ned til disk i steden.

 

Forøvrig er jeg helt enig i at det er lov å være ekstremt optimistisk til flash cache. Det er det største enkeltsteget innen databehandling siden en fikk CPU cache på 90-tallet.

 

"cache is king" som vi sier innen comp. arch.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Nei, det er noe annet. Den du linker til er SATA, den i testen er PCI-express.

 

Jeg fant ikke den hos netshop, men her er en link til Revodrive X2 240 GB i prisguiden.

 

Forresten synd at techspot ikke testet den mot et Raid0-array i samme prisklasse. F.eks 4 stk Intel X25-M 80 GB eller 4 stk Crucial RealSSD C300 64 GB.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...