thomit Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 (endret) Det er jo forskjell på hvor mye som skjer før Windows lastes inn, det som kalles POST-delen av oppstarten. Forskjell fra maskin til maskin, og ikke noe som en SSD kan utgjøre noe særlig påvirkning på, etter hva jeg forstår. Det er først og fremst selve Windows-oppstarten som går raskere med en SSD kontra en snurredisk. Det er også mulig å begrense tiden disse "venteskjermene" før selve Windowsinnlastingen skal vises, eller de kan til og med kuttes helt ut - som jeg har gjort, forresten. Endret 6. desember 2010 av thomit 1 Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Selvsagt, det er jo passe innlysende! Min bærbare trenger ikke å laste inn noe særlig, mens den stasjonære har både dedikert lydkort, skjermkort og ellers mer krevende komponenter. Tror jeg som du sier skal kutte ut de fleste animerte innladingsleddene. Hvis jeg ikke husker helt feil gjøres dette via MSConfig? Vet det er litt irrelevant, men er det på noen som helst måte mulig å fjerne "plakaten" for hovedkortet som kommer i begynnelsen? Har ikke denne på den bærbare, selv om jeg ikke har de samme valgmulighetene heller. Men poenget er at når jeg er ferdig å tukle med BIOS, så vil jeg gjerne kunne deaktivere denne ekstrebeskjeden om du vil. Er det mulig? Får også opp et ekstra ledd med Micron der det står at ingen disker er blitt funnet, før den starter opp som vanlig. Hele dette styret tar for seg brorparten av oppstartstiden. Spesielt merkbart med SSD. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Du finner en del tips her. Lenke til kommentar
Ciwie Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Har akkurat fått min Crucial C300 64gb som jeg betalte 890 kr for. Men lurer på om kanskje netshops tilbud på 1290 kr for OCZ 90 gb er et bedre valg da dette blir min eneste interne disk i laptopen? Lenke til kommentar
War Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 (endret) Vi betalte 1000 for WD 128GB , tilbud vil det alltid være. 60 som eneste drev blir litt smått, da må du iallefall gjøre noe med OS som krever 40 alene om du ikke tar noen tak. ------------------------------------------------------- I benchmark som 3dmark , vantage Hvor mye poeng utgjør en SSD VS HHD? Tar den hensyn til det i det hele tatt? Endret 7. desember 2010 av War Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 (endret) Jeg fant et harddiskkabinett som man plasserer SSD'en inne med en innebygd SATA-kontakt koblet til. Så er det bare å koble dette kabinettet til dataen over USB, og jeg tror jeg kan innstallere operativsystem på den mens jeg bruker datamaskinen. Eller er dette umulig? Edit: Går ikke an å innstallere over USB nei. Da får jeg skaffe meg ny minnepinn. Edit: Det er ikke mulig å innstallere SSD'en først i den stasjonære, innstallere Windows 7 på disken, og så flytte disken til den bærbare? Endret 7. desember 2010 av Agentspoon Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 7. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2010 Vi betalte 1000 for WD 128GB , tilbud vil det alltid være. 60 som eneste drev blir litt smått, da må du iallefall gjøre noe med OS som krever 40 alene om du ikke tar noen tak. ------------------------------------------------------- I benchmark som 3dmark , vantage Hvor mye poeng utgjør en SSD VS HHD? Tar den hensyn til det i det hele tatt? Jeg har en 30GB Vertex (barefoot) i laptoppen min, og har Win7 installert sammen med full program suite. Det tar opp rundt 20-22GB.Når det gjelder SSD vs HDD har det en del å si i PCmark Vantage. Etter det jeg har sett kan du øke score med 50-100%. For 3Dmark ved jeg ikke. Edit: Det er ikke mulig å innstallere SSD'en først i den stasjonære, innstallere Windows 7 på disken, og så flytte disken til den bærbare? Nei. Du må installere windows i den maskinen disken skal stå i, eller en med så og si identisk hardware. Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Edit: Det er ikke mulig å innstallere SSD'en først i den stasjonære, innstallere Windows 7 på disken, og så flytte disken til den bærbare? Under installasjonen av windows, scannes PCen, og de drivere som trengs installeres. Derfor vil en HDD/SSD med OS som flyttes over som oftes fungere litt, men vil ha driverproblemer ol. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Jeg forstår. Takk til begge to. Gleder meg isåfall til jeg får kjøpt 8GB minnepenn og kan begynne utskiftinga. Lenke til kommentar
War Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Jeg har en 30GB Vertex (barefoot) i laptoppen min, og har Win7 installert sammen med full program suite. Det tar opp rundt 20-22GB. Hvordan får du til det? Minste utgave? Jeg la inn nå og den tar 40GB. Lenke til kommentar
IskaldCola Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Jeg har en 30GB Vertex (barefoot) i laptoppen min, og har Win7 installert sammen med full program suite. Det tar opp rundt 20-22GB. Hvordan får du til det? Minste utgave? Jeg la inn nå og den tar 40GB. Høres veldig mye ut. Jeg har brukt 35GB til sammen, og det inkluderer Win 7 pro x64, Steam med et par spill (mappen tar 14GB) og diverse programmer. Eneste som er trimmet ned er at systemgjenoppretting og dvalemodus er deaktivert. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 7. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2010 (endret) Windows 7 Ultimate 64-bit fresh install tar 13,8GB. Med alle oppdateringer og norsk språkpakke blir det rundt 14,5GB. Pagefile ligger rundt 8-12GB som standard på de fleste maskiner, deaktiver den eller reduser til 1-2GB for å spare mye plass. Bærbare har hibernate fil like stor som RAM, deaktiver hibernation og spar like mye plass som du har RAM. På toppen av de ca 14-15GB som windows med oppdateringer og drivere tar har jeg rundt 4-5GB programmer, CS:S, og et par andre LAN spill for til sammen 2-3GB. Jeg har også Spotify (betal versjon) med 1GB lokal cache for et par spillelister. EDIT: Systemgjenoppretning er redusert til ca 1GB for å kunne ha 2-3 restore punkter. Det er ikke noe problem å få plass til en helt vanlig windows 7 installasjon på en 32GB SSD. Det er også 32GB SSDer jeg har puttet i maskinene til foreldrene mine (mediaPC og en mer kontor-PC), og de har alltid 5-8GB ledig plass på C: Endret 7. desember 2010 av GullLars Lenke til kommentar
Anv Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 (endret) Jeg kjører flere av mine maskiner på 32-40GB SSDer, null problem hvis man har flere "disker" å spre resten på. Hvis man har bare 1 SSD er vel 80GB et minimum etter min mening, 120GB er gode alternativer prismessig. (spesielt 120GB Intel G2 og SF baserte er prisgunstig akkurat nå) Endret 7. desember 2010 av Anvil Lenke til kommentar
Teodor1979 Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Er det noen forskjell i ytelse på 2,5" og 3,5" ssd-disker? Sikkert et idiotisk spørsmål, men vil bare være sikker da jeg tenkte å bestille 3,5" neste gang, pga jeg er drittlei av overgangsrammer som er klønete å bruke i kabinettet mitt. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Mulig det er spurt om før på disse 473 sidene, men finnes det 2,5" rack å få kjøpt? tenker ikke da på den 5" brønn løsningen Lenke til kommentar
johome Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 (endret) Noe slikt ? Link til Komlett. Edit: Dette var visst 5" , som du ikke ville ha. Endret 8. desember 2010 av johome Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Finnes det et gratisprogram som gjør at jeg kan kopiere hele C: disken min over på en C300? Begge diskene er tilkoblet maskinen, C: disken kjører windows så det er vel ikke bare copy&paste? C300 har også plass til hele C:. Lenke til kommentar
helsten2 Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Finnes det et gratisprogram som gjør at jeg kan kopiere hele C: disken min over på en C300? Begge diskene er tilkoblet maskinen, C: disken kjører windows så det er vel ikke bare copy&paste? C300 har også plass til hele C:. Acronis® True Image™ Home 2011, kanskje (Clone Disk funksjonen). Ikke gratis riktignok, men du har 30 dagers gratis prøvedtid. Det bør vel holde ... Lenke til kommentar
henrikw92 Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 (endret) Vel, dette har sikkert blitt nevnt før, men tråden er så sinnsykt lang og søkefunksjonen fungerer heller dårlig så here we go: Vurderer å ønske meg ssd til jul. Crucial C300 128 GB eller Corsair Force Series F120? Skal brukes til os + en del vanlige programmer og spill. Endret 8. desember 2010 av henrikw92 Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 8. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2010 Det er egentlig ganske likegyldig, de gir veldig lik praktisk ytelse. Jeg holder en liten knapp på C300. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå