Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med tanke på strømforbruk og varmeutvikling så ser jeg X25-M som eneste valg når det kommer til bærbare. Og selv om man ikke tar hensyn til dette er alikevel ytelsen på X25 grunn nok til å ikke vurdere andre SSD`er slik som markedet er nå.

Mange vil nok si at Intel disken har en for høy pris, men dette er heller ikke helt riktig hvis man sammenlinger GB.pr.kr., X25-M er ikke så mye dyrere enn f.eks. OCZ Vertex her. Og med tanke på at man får et mere bunnsolid produkt hos Intel uten for mange "nykker" og barnesykdommer er iallfall jeg ikke i tvil på hva jeg ville gått for.

Tar man å sammenligner testresultater mellom Intel og alle de andre kan man vel trygt si at man med X25-M slipper å ofre så mange positive egenskaper på bekostning av andre. Det er et bedre produkt uansett hvordan man vrir og vender på ting..

Det eneste argumentet for å ikke velge X25-M er kun pris pr. dags dato, og syns man det blir for dyrt bør man etter min mening holde seg unna SSD til X25 dropper i pris på høsten. Og fram til da kan det ha dukket opp en overraskelse eller to, kan jo nevne SanDisk 3G serien ;)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Off nå har jeg lest side opp og side ned på dette emnet. Tror jeg har fodt med meg det meste og har helt klart blitt klokere på SSD, men jeg føler fortsatt at jeg trenger litt guiding. Jeg er på kanten av og kjøpe meg mine første SSD disk/er.

Grunnen til at jeg vill kjøpe dette er at jeg ønsker at windows skal gå raskere de vill si boting og generelt performence skal bli bedre. 2/3 av favoritt spillene mine skal også rask og greit.

Så hva bør jeg kjøpe?

Tenker att oppsette mitt blir sånn at jeg skal ha OS mitt noen programmer og 2 til 3 spill på ssd disken mens resten kjører jeg på de andre hd diskene mine

Holder det med en ssd disc for å få en merkbar ytelse eller må jeg har 2 eller flere for å kjøre raid?

Budsjette mitt ligger på ca kr 3 - 5000

Takker på forhond for svar :)

mitt system pr dags dato er satt opp sånn

Hovedkort: asus p5q PRO

Prosessor: Intel® Core2 Quad CPU Q9550 @ 2.83GHz

Grafikk: ATI Radeon HD 4870 X2 * 2

RAM: 4 * 2 gb ram = (8 gb)

2* ST3500320AS ATA Device (uten raid )

Endret av zitrix2
Lenke til kommentar
Tenker att oppsette mitt blir sånn at jeg skal ha OS mitt noen programmer og 2 til 3 spill på ssd disken mens resten kjører jeg på de andre hd diskene mine

Holder det med en ssd disc for å få en merkbar ytelse eller må jeg har 2 eller flere for å kjøre raid?

Du burde enten gå for 1x Intel x25-M, eller 2x 60GB OCZ Vertex i raid-0. Siden intel har bekreftet gode resultater, mens vi ikke har sett vertex i bruk ennå, og intel er ute mens vi venter på vertex, så tror jeg at jeg vil anbefale deg 1 Intel x25-M, da slipper du også alt styret med raid.

@Kristwa, hvilken kontroller har du SSDen festet på? Det ser ut som om den har en flaskehals på 150MB/s, er det ICH9 eller 10 med gammel firmware? Du kan prøve å flashe BIOS. Hvis ikke det hjelper kan du kanskje kjøpe et PCIe x1 2P SATA kontroller kort, da vil flaskehalsen være 250MB/s. Jeg har selv et slikt kort som ligger i esken og venter, og jeg skal benchmarke det når vertex kommer (de koster 300-500kr).

Lenke til kommentar

Du burde enten gå for 1x Intel x25-M, eller 2x 60GB OCZ Vertex i raid-0. Siden intel har bekreftet gode resultater, mens vi ikke har sett vertex i bruk ennå, og intel er ute mens vi venter på vertex, så tror jeg at jeg vil anbefale deg 1 Intel x25-M, da slipper du også alt styret med raid.

Takker for svar tror jeg også venter til til testene til Vertex kommer ut :)

Lenke til kommentar
Noen ulemper med å kjøpe en rebranded X-25? tenker spesielt på Kingston SSDNow M series 80GB som komplett.no fører.

Hvis du får Kingston SSDNow til samme pris som Intel X25 spiller det ingen rolle hvilken disk du velger. Den eneste forskjellen er at Kingston har et ekstra klistremerke ;) Bortsett fra dette er diskene 100% identiske meg bekjent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...