Theo343 Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 (endret) Forskjellen er at det er en vanvittig god pris selv om det ikke nødvendigvis ikke er et så fantastisk godt tilbud i form av hvor mange kroner det er satt ned. Er ikke det opplagt? Uten å ha et bruksområde, anntar at du tenker på min kommentar. Nei når man sier at man ikke har noe direkte bruksområde her og nå så er det selvfølgelig ikke snakk om at man skal putte de i potteplantene og la de pynte stuen. Vurderer man et kjøp er det jo fordi man klarer å tenke seg til at noe frem i tid, innenfor noen ukers tid, så blir det aktuelt å reinstallere noen maskiner med denne som OS disk? Kanskje bygge seg en HTPC osv. Selv om man ikke har noe bruksområde akkurat her og nå, i form av at man ikke prioriterer å løpe rundt å styre med ymse maskiner de neste ukene. Hvorfor skulle du kjøpe noe som helst om du ikke klarer å se for deg noen som helst bruksområder innen rimelig tid? Endret 26. november 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Jeg er er fristet, men tror jeg dropper det siden jeg ikke har noe bruksområde for den nå. Når jeg får det (over nyttår) så finnes det sikkert bedre kjøp igjen. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 (endret) I morgen blir det visst timesalg på C300 64GB på mpx mellom 18 og 20. Uvisst hva prisen blir da. Spørs om de kan gå noe særlig lavere enn kompletts i dag (samme eier). Muligens ned mot 845,- men neppe noe særlig lavere.Tipper de går for 895 de også. MPX er vel eid av komplett om ikke jeg husker feil, ja. Endret 26. november 2010 av L4r5 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Ramguy: Vil ikke tro intel på noen måte er mer stabil og trygg enn de andre nye produktene. Baserer jo dette på det faktum at Intel generelt har hatt minimale problemer med firmware på enhetene sine, og ikke minst det faktum at Intel SSD generelt har sett ut til å bli "mindre slitne" over tid. Noe som er reelt for meg som kjører x-antall i RAID0 på dedikert hardware RAID-kontroller som gjør at jeg verken har TRIM eller GC muligheter per dags dato, heldigvis så har PerfectDisk en funksjon som fungerer selv på SSD i RAID som på mange måter fungerer som en slags GC. Vil ikke si at Intel er kongen av verken pris / ytelse, eller ren ytelse lenger for det er de ikke, men etter alt tullet det var med C300 og firmware i starten og tester av SandForce baserte SSD har vært litt opp og ned til tider så holder jeg meg til Intel som jeg føler meg trygg med, de leverer jo stort sett kvalitet over hele fjøla og det gjelder jo ikke bare SSD men stort sett alt de holder på med, alt fra maskinvare, til firmware og drivere er det som oftest utrolig lite krøll med fra Intel sin side, kan ikke si det samme når jeg hadde OCZ Vertex med Indilinx osv.. Som Anandtech konkluderte med i sine tester av SandForce baserte SSD enheter så er det vanskelig å si hvordan disse legger seg iforhold til Intel SSD ettersom vi må se hvordan firmware og oppdateringer utformer seg og hvordan diskene yter over tid før vi kan dra noen endelige konklusjoner, det kan godt være at de klarer seg like godt som Intel men Intel har alt bevist at de klarer å levere og derfor ser jeg på Intel SSD som et sikrere valg per dags dato. Kall meg gjerne naiv, men når jeg skal ha et par SSD i RAID0 for operativsystem, applikasjoner og spill så vil jeg ikke sitte med skjegget i postkassa som flere gjorde når C300 plutselig fikk ubrukelige firmware oppdateringer som ødela enhetene osv.. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 (endret) Faktum? Interesant at jeg da klarte å brikke en Intel enhet med firmware oppgradering . Intel har hatt kjente proglemer med firmwares. I tillegg har jeg opplevd at en Intel disk har sluttet å virke etter noen måneders bruk. Mindre slitne er jeg heller ikke overbevist om, muligens ift. noen firmwares. Men er ikke lenge siden jeg måtte kjøre HDDerase på mine 2x160G2@R0 pga. betraktelig lavere score etter ca. 6 måneders hjemmebruk. Der virker det som G1 med noen firmwares blir mindre slitne. Endret 26. november 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
johome Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Noe som er reelt for meg som kjører x-antall i RAID0 på dedikert hardware RAID-kontroller som gjør at jeg verken har TRIM eller GC muligheter per dags dato, heldigvis så har PerfectDisk en funksjon som fungerer selv på SSD i RAID som på mange måter fungerer som en slags GC. Er det "Consolidate Free Space " funksjonen du tenker på ? Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Jeg er er fristet, men tror jeg dropper det siden jeg ikke har noe bruksområde for den nå. Når jeg får det (over nyttår) så finnes det sikkert bedre kjøp igjen. Det var det jeg ville fram til egentlig. Hvis man ikke trenger SSD akkurat nå, hvorfor ikke vente? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 (endret) At vi får se så veldig mye bedre priser enn tilsvarende dette tilbudet i løpet av en måned har jeg ingen tro på Med mindre det skulle skje en radikal prisendring som vi ikke har sett til nå. Så det blir hipp som happ. Selv julekalendertilbud og juletilbudene kommer ikke til å gå noe særlig lavere. Derfor kan man i mine øyne liksågodt kjøpe nå på dette tilbudet om man har planer om å bruke det til noe i løpet av ikke altfor lang tid. Utpå nyåret en gang blir jo veldig ullent og man kjøper ikke uten mål og mening. Endret 26. november 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
Cursio Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 I morgen blir det visst timesalg på C300 64GB på mpx mellom 18 og 20. Uvisst hva prisen blir da. Spørs om de kan gå noe særlig lavere enn kompletts i dag (samme eier). Muligens ned mot 845,- men neppe noe særlig lavere. Et godt argument for å gå for Komplett sitt tilbud er at de kan benytte MyPack (Tollpost) til å sende varen. Dette er ofte en raskere sendingsmetode enn posten (min erfaring er rundt et døgn fra Komplett til ankomststed i Bergen), og fraktmetoden koster 86 kr i stedet for 110 som Posten tar. Men slår MPX til med 795 / 845 for en C300 slår jeg vel til der ja! Litt for mye å håpe på kanskje? Lenke til kommentar
Myggie Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Har tenkt å anskaffe meg en SSD og disse Black Friday-tilbudene er jo interessante på Crucial C300. Sitter på et hovedkort fra Gigabyte: GA-MA790X-UD4 som støtter 3 Gb/s. Er det stor forskjell i ytelse i forhold til 6 Gb/s eller er det verdt å kjøpe en SSD uansett? Har Intel X25-M 80GB som et alternativ. Kabinettet er Antec 300, og trenger gjerne en brakett for å montere disken. Noen anbefalinger her? Har hørt at det er fint mulig å tape disken fast med dobbeltsidig tape, noen som har erfaring med dette? Lenke til kommentar
EnvyAndroid Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Har hatt mine ssd disker festet med dobbeltsidig borrelås-tape et halvt års tid, fungerer fint det Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Min ligger løst i kabinettet. Ikke pent å se på, men byr ikke på noen problemer. Dessuten så ser jeg jo aldri inni der uansett. Som en sidenote så er viftene til cpukjøleren min festet med rød elektrikertape. Jeg rota vekk de bracketene til å feste dem med. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 (endret) Jeg har kun brukt litt biter av skumgummi fra komponentesker og litt søvltape for å feste de sammen i en bulk. 4stk Ligger kompakt og fint i bånn av kabinettet under harddiskbrønnen med kablene greit samlet og luft mellom hver SSD. Endret 26. november 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Jeg fester ssdene mine med tape. Bak hovedkortet. Veldig fristet til å kjøpe en c300 til å ha i stuepcen. Lenke til kommentar
War Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Sier bare en ting: Hotswap 2,5" x4 i en 5,25" brønn. Komplett har til 600+-. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Sier bare en ting: Hotswap 2,5" x4 i en 5,25" brønn. Komplett har til 600+-. En rull dobbeltsidig tape, nok til maaange disker og er god for mange andre ting, alt fra 20-100 kroner. Lenke til kommentar
Teodor1979 Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 (endret) Denne har ramlet 300,- på en dag nå. Skal, skal ikke... http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Harddisk/SSD/OCZ/OCZ-240-GB-SSD-2,5-S-ATA-II-TRIM-GC-Vertex-2,-Max-Read-Write-285-275MB-sec-43573.aspx 3495,- må vel være bra pris på denne? Har du mange nok ledige porter så hadde jeg heller gått for fire av denne i raid0: Komplett har c300 64gb til 895! http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601876 Joda, jeg har nok av porter, men da mister jeg jo TRIM-funksjonen, noe jeg med mine begrensede ssd-kunnskaper har forstått er viktig å ha i Win7. Er det forresten mye å hente på å kjøre 4 stk C300 64GB i Raid i stedet for bare 2 stk? Endret 26. november 2010 av TXD1979 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Husk at jo flere enheter du har i Raid0 jo viktigere er det med backup og jo flere porter mister du til HDD og annet. Det kan være upraktisk å ha for mange enheter i Raid0 og bedre å gå for litt større og færre enheter om man trenger plassen. Lenke til kommentar
SuperRipper Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 (endret) Bestilte nettopp 2*C300 64GB fra komplett, ettersom jeg skulle ha både PS3 og GT5. Med frakt på 108 med mypack, kan jeg ikke forestille meg at det hadde blitt billigere å kjøpe de fra MPX, selv med et godt tilbud. Bruksområde blir en i serveren og en i laptopen til damen. (etter å ha hatt intel X25-M i min egen laptop i 1 år, begynner jeg å bli kraftig irritert hver gang jeg skal borti damens laptop med 5400rpm HDD ) Kanskje med tiden blir det å kjøre de som OS-disk i raid0 på serveren sin 1880ix Edit: (heter det fremdeles disk når de ikke har en plate som skrives til?? Hva skal man ellers kalle de for?) Endret 26. november 2010 av SuperRipper Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 26. november 2010 Forfatter Del Skrevet 26. november 2010 (endret) Sier bare en ting: Hotswap 2,5" x4 i en 5,25" brønn. Komplett har til 600+-. En rull dobbeltsidig tape, nok til maaange disker og er god for mange andre ting, alt fra 20-100 kroner. Argumentet for et 1x 5,25" -> 4x 2,5" kabinett er ikke for montering, men for ryddighet og kabling. Et slikt kabinett bruker èn 4-pin strømledning for 4 enheter, og sparer deg 3 kabler. Som et pluss ser det bedre ut. Om du har en RAID kontroller med SAS->SATA fanout blir det enda enklere siden de 4x sata kontaktene går til samme plass, og du ender da opp med å dra 2 kabler for 4 SSDer. Endret 26. november 2010 av GullLars Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå