Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Da var OCZ Vertex 2 120GB bestilt i 3,5"-versjon til jul. Gleder meg som en unge her jeg sitter og installerer windows 7 via parallels på en eldgammel 250GB harddisk som bråker som fy og er treig som få. Kommer til å bli som natt og dag.

Noen som har noen tips angående hvordan jeg bør klone den nåværende disken over til SSD-en? Jeg kjører OS X btw.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I morgen blir det visst timesalg på C300 64GB på mpx mellom 18 og 20. Uvisst hva prisen blir da.

Er vel best å sette på alarmen da....ellers er dette glemt før jeg legger meg i dag hehe :p

edit: eller kansje ikke...75MB write var jo ikke mye å rope hurra for, 256GB disken har jo 215MB write. Det var jaggu meg stor forskjell gitt

Endret av Goodall
Lenke til kommentar
Er vel best å sette på alarmen da....ellers er dette glemt før jeg legger meg i dag hehe :p

edit: eller kansje ikke...75MB write var jo ikke mye å rope hurra for, 256GB disken har jo 215MB write. Det var jaggu meg stor forskjell gitt

Om du ikke har sett det fra benchmarks og diskusjoner her på forumet, så følger de fleste høy-ytelse SSDer et mønster for skriveytelse.

Tommelfingerregelen for SSDer er at sekvensiel skriveytelse i MB/s er ca lik kapasitet i GB. Avvik fra dette skyldes enten at kontrolleren møter veggen ved en bestemt hastighet (100MB/s for x25-M), eller at kontrolleren prioriterer sekvensiell skriv høyere enn tilfeldig skriv (JMF612, Samsung, Indilinx).

Med det tatt i betraktning bør ikke skriveytelsen være avskrekkende.

Om du ser ann pris, kapasitet, IOPS, og skriveytelse vil du se fort at 2x 64GB i RAID gir bedre ytelse pr krone enn 1x 128GB, 4x 64GB i RAID gir bedre ytelse enn 1x 256GB pr krone. De eneste (gode) grunnene til å kjøpe høyere kapasiteter er å unngå RAID, eller tilgang til begrenset antall porter.

Hadde jeg ikke nylig kjøpt 4x C300 64GB hadde jeg sittet klar med kredittkortet i morgen 18.00 :p

Det er mulig jeg tar en titt uansett, og kjøper noen om 64GB kommer til under 600-700kr. Jeg kan alltids oppgradere fra eldre SSDer i de andre maskinene, og bytte ut 32GB Vertex (barefoot) i laptoppen.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Takk GullLars da ble jeg litt klokere i dag også da gitt :)

Ser at MPX starter sine timesalg kl. 10 i morra....jeg begynner jo SEF. 9.30 på jobb :wallbash: Men denne disken er jo ikke før 18:00 da :hmm:

Akkurat sånne dager er det dritt å ha jobb hvor man ikke er i nærheten av en pc eller trådløst nett hele arbeidsdagen :cry:

Men hvis tilbudet er bra blir min første SSD C300, da gjenstår det bare å se hva tilbudet blir

Lenke til kommentar

I morgen blir det visst timesalg på C300 64GB på mpx mellom 18 og 20. Uvisst hva prisen blir da.

Notert, takk skal du ha!

Apropos OCZ Vertex GullLars, tok en liten gjennomgang på min egen pc, så langt har jeg kjørt med IDE (OCZ Vertex 60GB, ICH10R).

Jeg installerte denne fixen fra Microsoft, etter det kunne jeg bytte til AHCI i bios uten å møte oppstartsproblemer under lasting av Windows! Denne fixen skal fungere på alle pcer med Windows Vista / 7!

Som dere ser så er nok denne disken preget av å være OS-disk et år (lav random write og aksesstid write). Men å aktivere NCQ ved å velge AHCI er jo 4K-64third random read doblet!

Bench i AS SSD i IDE-modus:

post-23390-0-19263800-1290709291_thumb.png

Bench i AS SSD i AHCI-modus:

post-23390-0-51926700-1290709297_thumb.png

Jeg vurderer å ta et image av disken, ta en sanitary erase, og legge inn imaget igjen for å få opp ytelsen litt, jeg kan vel forvente bedre skriveytelse av denne disken?

Lenke til kommentar

Noe bedre, men ikke veldig så mye etter et par dagers bruk.

Du har nådd et punkt hvor ytelse har stabilisert seg etter ditt bruksmønster, og om du fortsetter å bruke den på den samme måten vil ytelsen sakte men sikkert tilnærme seg det samme nivået over tid, hvor lang tid kommer ann på hvor mye du skriver til disken. Jeg ser du har ny firmware, så det er ikke noe å hente der.

Om du ikke opplever at ting går tregere er det ikke noe stort poeng i å ta en HDD erase dersom det blir mye jobb. Om du er komfortabel med det og kan gjøre det kapt og effektivt kan det være greit å gjøre en gang i kvartalet eller halvåret for å holde ytelsen på et noe høyere nivå, selv om du kanskje ikke vil merke det så godt i praksis.

Lenke til kommentar

Når kommer det noe nytt og spennende innen SSD-markedet da? Det har liksom ikke kommet noe som helst som jeg føler det er verdt å erstatte Intel X-25M 80GB, selv anbefaler jeg folk generelt denne fordi jeg fremdeles ser på den som et av de mest troverdige og stabile valgene.

Lenke til kommentar

"Black Friday - kun i dag!".

Prisen på C300 64GB er så vanvittig god at jeg nesten vurderer å kjøpe noen stykker uten å ha et direkte bruksområde akkurat nå. At WD disken gikk opp 200,- fra forrige tilbud gjorde også Crucial tilbudet vesentlig mer interessant (nok også hensikten).

Ramguy:

Vil ikke tro intel på noen måte er mer stabil og trygg enn de andre nye produktene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Denne har ramlet 300,- på en dag nå. Skal, skal ikke... :wallbash:

http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Harddisk/SSD/OCZ/OCZ-240-GB-SSD-2,5-S-ATA-II-TRIM-GC-Vertex-2,-Max-Read-Write-285-275MB-sec-43573.aspx

3495,- må vel være bra pris på denne?

Har du mange nok ledige porter så hadde jeg heller gått for fire av denne i raid0:

Komplett har c300 64gb til 895!

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601876

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

150 kr i avslag vil jeg personlig ikke betegne som et så veldig fantastisk tilbud.

Har man sagt fantastisk tilbud eller fantastisk pris? Det er laveste Kr/GB du finner og det på beste produklinje per dags dato.

Man må jo ha en liten formening om inntjeningsmarginer, prishistorikk og produktene for å ha en kunne vurdere om det er en god pris eller ei.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

150 kr i avslag vil jeg personlig ikke betegne som et så veldig fantastisk tilbud.

Har man sagt fantastisk tilbud eller fantastisk pris? Det er laveste Kr/GB du finner og det på det beste produklinjen per dags dato.

Man må jo ha en liten formening om marginer, prishistorikk og produktene for å ha en kunne vurdere om det er en god pris eller ei.

Du omtaler prisen som vanvittig god. Jeg skrev fantastisk. Hva er forskjellen?

Det er klart at det er et bra produkt og at vi kanskje ikke har sett denne billigere, men det er ikke sånn at jeg kjøper mange av den uten å ha et bruksområde. Det er tross alt snakk om bare 150 kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...