Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har akkurat bestilt en ny laptop (Asus N73JG http://www.mshop.no/more_info.php?table=Produkter&level1=138516&level2=&selger=hw&offset=&limit=&selger=&visSplash=true)

samt ett stk Crucial C300 64GB som jeg har tenkt å sette inn i stedet for den HDD'n som følger med.

 

Laptop'n skal ha w7 som OS.

 

Spørsmålet er hvordan gangen i byttingen av OS-disk bør være.?

Bør jeg bytte hardware før første oppstart og deretter starte opp PC'n?

 

Tviler vel på at det kommer med en egen w7-dvd.

Når w7 er forhåndsinnstallert på slike maskiner, vil man da miste operativsystemet dersom jeg går fram slik som skissert over?

I såfall bør man kanskje starte opp innstalleringen først og "melde overgang" deretter..?

 

Takknemlig for råd. :thumbup:

 

 

I følge asus sine side har du plass til 2 harddisker i den datamaskinen: http://www.asus.no/product.aspx?P_ID=bLLaz7ERm7PBfHys

 

Siden du kan ha begge harddiskene i samtidig, er det som oftest ikke problematisk å klone disken.

 

Men om det følger med cd hadde jeg sikkert bare startet installasjonen på den nye disken, og formatert den disken som står i pcen.

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke pga SLC de er godt egnet, men fordi laptops uten AHCI ikke klarer å benytte seg av den ekstra skaleringen raskere SSDer får når QD økes. Grunnen til at SSDer yter bedre med AHCI er pga. NCQ, som tillater at flash-kanalene brukes i parallell for små blokk IOPS.

WD SSDer bruker ikke NCQ, og får derfor ikke IOPS skalering med QD, men på maskiner uten støtte for AHCI får heller ikke raskere SSDer skalering med QD. Derfor blir ytelsesforskjellen mellom WD SSDer og f.eks. Intel, Crusial, eller SandForce mye mindre når man ikke har AHCI.

SLC versjonen av WD's SSDer har også fordelen med kraftig GC, som gir redusert degradering over tid om de brukes hardt.

 

Takker for svar :)

Men det står i specs at den støtter NCQ? Har WD seriøse problemer med å implementere NCQ eller? Dem har jo hatt problemer med dette tidligere også på Raptor diskene sine... :hmm:

Lenke til kommentar

Den støtter NCQ, det skalerer bare så dårlig :)

 

Uansett, det er en kjapp og fin SSD som passer til det aller meste.

 

(ordboka på iPad er litt vrang)

 

Det gikk helt fint å oppgradere firmware når jeg bare koplet til de rette SSDene, må vist få meg et merkesystem.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

@Penetal, 2x C300 128GB fra ICH10R vil gi god ytelse. Du vil miste litt peak bandwidth for sequential read, men alikevell få 500MB/s sekvensiell les. IOPS vil være i samme område som med 6Gbps kontrollere. Det vil gå fint å bare plugge de i, sette SATA til RAID i BIOS, og definere RAIDet.

 

Tusen takk, fint å høre :)

Lenke til kommentar

Den er non-destructive men ta gjerne en backup hvis du har noe du ikke kan miste.

 

Jeg har hittil oppdatert 2 stk uten noen problem. (hadde ikke noe viktig på dem, bare OS og litt bencheprogrammer)

 

De neste kjører jeg backup på, kanksse jeg til og med renser dem samtidig.

De yter som nye så det er egentlig bare tull å rense dem.

Lenke til kommentar

Hei jeg så på komplett at Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB som har

SATA2, 285MB/275MB/s read/write, incl 2,5" to 3,5" bracket

Koster 1 850kr.

 

Lurer da på hva som gjør den mindere tiltalende enn Crucial RealSSD C300 2,5" 128GB som har

SATA 6 Gb/s, opp til 355MB/140MB sec lese/skrive

Som koster 2 095kr.

 

Jeg ser at lese hastigheten er høyere på Crucial enn på Corsair sin, vil man ha større utnytte av lesehastighet enn skrivehastighet i generel bruk? Jeg ser at boot og lingnende ting som oppstart av programmer og spill vil gå fortere.

 

Jeg vet bare ikke så mye om hvor mye skriving som faktisk blir gjort. Og om da man vil merke det godt ved høyere skrive hastigheter.

 

Også har jeg set at SSD enheter som benytter PCIe porten har les/skriv i område av 1GB/s og lurte på om det var noen som kan hjelpe meg å finne en med denne ytelsen på 80GB++.

 

Mange takk! :)

Lenke til kommentar

Tallene som brukes på SF baserte SSDer som f.eks Vertex 2/Corsair Force er "best case" for å si det litt pent.

(grunnen er at de komprimerer data internt, derav variable resultater)

 

De yter utvilsomt meget bra men glem de tallene for maks les og skriv.

 

Begge alternativene er helt utmerket, jeg har egentlig ingen preferanse og du velger uansett fra øverste hylle.

 

Du vil bli fornøyd uansett hva du velger.

 

PS!

 

Netshop har Vertex 2 120GB til 1695,- Link

 

edit:

 

PCIe basert SSD i området 1GB/s er rimelig kostbart.

Hvis du kan nøye deg med litt mindre finnes RevoDrive x2 (ikke tilgjengelig enda her i landet)

Link til review

 

Du bør undersøke om den fungerer på hovedkortet ditt før du bestiller, det er mange hovedkort de ikke virker på.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

I følge asus sine side har du plass til 2 harddisker i den datamaskinen: http://www.asus.no/product.aspx?P_ID=bLLaz7ERm7PBfHys

Siden du kan ha begge harddiskene i samtidig, er det som oftest ikke problematisk å klone disken.

Men om det følger med cd hadde jeg sikkert bare startet installasjonen på den nye disken, og formatert den disken som står i pcen.

Takk for svar Ekinorak (og Gullars). At det er plass til å beholde den HDD som er der, er jo fint for lagringsmulighetene. Men kloning, betyr nye problemer/spørsmål da.

Kommer det med DVD-plate, prøver jeg å sette den nye direkte inn ja, og formaterer den gamle. Får se når sakene dukker opp (m-shop og komplett. Sistnevnte hadde c300 64GB til 995 i dag).

Lenke til kommentar

Som det er nevnt flere ganger tidligere i tråden stopper SATA 3Gbps i praksis rundt 250MB/s. Det høyeste som er målt er ca 275MB/s med SandForce i ATTO. Om man overklokker på ICH10R kan man muligens nå noen få MB/s høyere, men det er spesielt ved RAID.

Edit: om dere sjekker SSD benche-tråden passerte jeg 1000MB/s les målt med AS SSD på et 4x RAID-0 av C300 64GB på SB850. I ATTO passerte RAIDet 1200MB/s les, og litt over 300MB/s skriv.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Den er tilgjengelig fra OCZ så det burde ikke være lenge til.

Man finner enkelt RevoDrive (versjon 1) på flere nettbutikker til OK pris (ukens tilbud på Netshop).

 

x2 er den man bør satse på.

 

Ytelsen er imidlertid ikke noe problem å gjenskape eller overgå med noen SSD'er i raid-0, prisen blir da noe høyere men fleksibiliteten med enkeltstående SSD'er er noe man må ta med i betraktningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...