Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

EDIT: Jeg har funnet en BIOS-oppdatering på HP sine sider, hvis det er det dere tror er problemet. Problemet mitt er at jeg hadde problemer med å få det på en USB-stick som jeg kan boote fra. Fikk bare "unable to boot this usb disk".

 

Ja, og der står følgende:

post-40045-0-83123500-1290385216_thumb.jpg

Endret av MagnusW
Lenke til kommentar

Gullars:

 

Kan du uttdype hvorfor disse (SLC?) er veldig godt egnet for laptops uten ACHI? Du får jo allikevel ikke utnyttet dem fullt ut?

Det er ikke pga SLC de er godt egnet, men fordi laptops uten AHCI ikke klarer å benytte seg av den ekstra skaleringen raskere SSDer får når QD økes. Grunnen til at SSDer yter bedre med AHCI er pga. NCQ, som tillater at flash-kanalene brukes i parallell for små blokk IOPS.

WD SSDer bruker ikke NCQ, og får derfor ikke IOPS skalering med QD, men på maskiner uten støtte for AHCI får heller ikke raskere SSDer skalering med QD. Derfor blir ytelsesforskjellen mellom WD SSDer og f.eks. Intel, Crusial, eller SandForce mye mindre når man ikke har AHCI.

SLC versjonen av WD's SSDer har også fordelen med kraftig GC, som gir redusert degradering over tid om de brukes hardt.

Lenke til kommentar

Da har Crucial sluppet ny firmware for C300

 

 

Release Date: 11/16/2010

Change Log:

 

•Improved power management

•Improved power-up behavior after uncontrolled power-down

•Improved full drive and corner-case performance

•Improved TRIM behavior

Note: This is firmware from Revision 0002 to Revision 0006. It will not work for updating between any other versions. If your drive has Revision 0001 firmware, then you MUST first perform the intermediate step of updating to Revision 0002.

 

Link

Lenke til kommentar

Hei, jeg tenkte å kjøpe 2 stk av Crucial RealSSD C300 2,5" 128GB og tenkte å spørre her inne først for å se om jeg kan få et klart svar på om jeg heller burde kjøpe andre disker for bedere ytelse for pengene, og om HK mitt er ordentlig kompitabel med dette satt opp i RAID 0. Jeg bruker gjerne SSD som benytter PCI port.

 

Jeg har et Rampage II Extreme som bare har SATA 3GB/s, ikke 6 GB/s som SSDen støtter. Jeg mener å ha lest at diskene er bakover kompitable, men lurer på om de vil gå over det SATA 3GB/s vil klare å prestere.

 

Intel ICH10R controller

 

6 xSATA 3 Gb/s porter

 

Intel Matrix Storage Technology Støtter RAID 0,1,5,10

JMicron® JMB363 PATA and SATA controller

SATA 3.0 Gb/s port

1 x 1 xUltraDMA 133/100/66/33 for up to 2 PATA devices

1 xExternal SATA 3.0 Gb/s port (SATA On-the-Go)

 

Jeg har også

 

3 x PCIe 2.0 x16 support at x16, x8, x8, or dual x16 speed

2 x PCIe 2.0 x 1 ( the PCIEx1_1 (black) is compatible with audio slot)

2 1 x PCI 2.2

 

Av disse portene har jeg brukt:

1 stk "PCIe x1" og den andre ligger under kjølingen på skjermkortet.

1 stk "PCIe x16" til skjermkortet.

1 stk "PCI 2.2" som kan frigjøres da kortet som sitter her ikke blir brukt.

 

Mange takk for all hjelp.

Lenke til kommentar

Hei,

jeg har akkurat bestilt en ny laptop (Asus N73JG http://www.mshop.no/more_info.php?table=Produkter&level1=138516&level2=&selger=hw&offset=&limit=&selger=&visSplash=true)

samt ett stk Crucial C300 64GB som jeg har tenkt å sette inn i stedet for den HDD'n som følger med.

 

Laptop'n skal ha w7 som OS.

 

Spørsmålet er hvordan gangen i byttingen av OS-disk bør være.?

Bør jeg bytte hardware før første oppstart og deretter starte opp PC'n?

 

Tviler vel på at det kommer med en egen w7-dvd.

Når w7 er forhåndsinnstallert på slike maskiner, vil man da miste operativsystemet dersom jeg går fram slik som skissert over?

I såfall bør man kanskje starte opp innstalleringen først og "melde overgang" deretter..?

 

Takknemlig for råd. :thumbup:

Lenke til kommentar

@Penetal, 2x C300 128GB fra ICH10R vil gi god ytelse. Du vil miste litt peak bandwidth for sequential read, men alikevell få 500MB/s sekvensiell les. IOPS vil være i samme område som med 6Gbps kontrollere. Det vil gå fint å bare plugge de i, sette SATA til RAID i BIOS, og definere RAIDet.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

noen som har erfaringer med asus striker extreme og OCZ RevoDrive?

Asus striker som 680i nVidia chipset?  :sick: 

 

 

 

 

 

Asus STREIKER som det kalles...

 

 

 

 

Det fungerte dårlig med noen raidkontrollere jeg hadde (nesten eneste hovedkortet som ikkje støttet de kontrollerene jeg hadde) Så var det andre problemer  :yucky:

 

 

 

 

Men neim ikkje noe test av OCZ RevoDrive med det. Heldigvis har jeg kasta det i søppla for lengst  :w00t:

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...