Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Jeg ville faktisk vært meget betenkt mot å implementere en Apex eller Titan i eks. en HTPC, da den ant. vil bidra med vesentlig varme i det ellers trange og varmefylte kabinettet.

Men som sagt virker det som produsentene kjører inn eldgamle og heite raidkontrollere i disse 3-kontrollers løsningene, derfor kan det hende at dette vil bedre seg om de velger bedre komponenter i fremtiden.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

160 GB intel x-25 blir en genial disk for bærbare når den kommer ned i 4k til sommern.

Får klare meg med 80 GB enn så lenge, og så skal jeg ha apexen i bakhånd ev stuepc/server.

Kan jeg bruke den som en ekstern ssd når usb 3.0 kommer??

Eller kanske jeg kan levere den tilbake til digital impuls hvor jeg kjøpte den??

JKJK, min intel ssd ble sendt fra multicom på onsdag og jeg fikk den i går på tirsdag(trondheim) Men det var vanlig oppkrav og en helg i mellom. Forhåpentligvis får du din idag :)

Endret av eksponensiell_vekst
Lenke til kommentar

Apex'en hadde jeg stappet inn i en stasjonær PC. Det gir vesentlig forbedring på mange områder der også. Men har du kun laptops og barebones el. ville jeg vurdert å forsøke å levere den tilbake eller å få betale mellomlegg mot et bedre produkt. Det er jo en klar reklamasjonsårsak det at den ikke fungerer godt i en laptop.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
eksepsjonell_vekst:

Jeg bestilte i dag ... så den kommer nok ikke før på tidligst fredag, mye trolig lørdag. Bygda her ligger knapt 5km unna E6, og pga. det tar det 1DAG ekstra å svippe pakkene til sandvollan istedet for steinkjer.

Forstå det den som vil.

Det er billigere for posten når langtransporten slipper å kjøre melkerute eller ha flere stopp underveis. Pluss et noenlunde ulogisk påfunn at alt må gjennom større omdelingssentraler før det sendes videre, selv om det strengt tatt ikke er nødvendig av logistiske hensyn (papirflytterne bestemmer at alt skal registreres en plass, og da skal det det :p). Og selvfølgelig til slutt, 2. pakker blir ikke flyttet på i helgene.

(jobber som postbud på omdeling og distribusjon som sommerjobb, alså sorterer min egen post og kjører landpost :D)

Lenke til kommentar

lol Gullars ... du kjører ikke rute mellom trondheim og steinkjer da?

Synes uansett det er jævla irritabelt at det er VELDIG bingo når man bestiller express om det faktisk kommer fram før vanlig post eller ikke. Noen ganger hjelper det, noen ganger ikke :/

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
lol Gullars ... du kjører ikke rute mellom trondheim og steinkjer da?

Jo, men iflg Postens reglement kan ikke ekstrahjelper eller vikarer bringe SSD. Kjip regel, men sånn er det.

@Legofred: Intel x25-M, OCZ Apex og Vertex, eller G.Skill Titan vil være greie i ditt tilfelle. Er det snakk om èn kontinuerlig strøm av lyd, streaming av flere lydfiler samtidig, eller forespørsler på deler av lydfiler? Et raid-0 av 3-4 av disse SSDene vil kunne gi 600MB+ lesehastighet (ved sekvensiell) og veldig god responstid for små snutter. Den største forskjellen mellom diskene er ved forespørsler av mange forskjellige filer samtidig, eller hvis det er veldig masse databiter på under 30-60kb.

GullLars: Det er snakk om streaming av- og forespørsler på flere lydfiler samtidig, kanskje opp mot 100, mer eller mindre samtidig. Filstørrelsene er trolig typisk 0,3-2MB men også opp mot 5MB, men nå leses jo ikke hele filen av i ett jafs. Kanskje 30-40MB av gangen pr sek i verste fall? Blir litt gjetting, og vanskelig å måle presist.

Lenke til kommentar

Lol... Facebookgruppe: "Vi som vil ha Gullars til å levere SSD'ene våre på døra til sommern"! :!:

Jeg tror SSD vil funke veldig bra til lydproduksjon. Lydpcn jeg satte opp til jul hadde velociraptor for å laste Eastwest/quantumleap orchestra lydbibliotek fra, og det fungerte bra, men det fungerte best når bibliotekene ble lastet opp i RAM, noe som ble et problem siden vst'ene var 32bit og man fikk problemer med minneallokering og måtte bruke hacks som FX Teleport for å få det brukbart. Det ble i noen tilfeller litt for treigt å streame de direkte fra velociraptoren, og da tror jeg en ssd eller fler virkelig ville gitt ytelsesøkning!

Her var det snakk om Cubase 4 og diverse Eastwest bibliotek (disse er HEAVY).

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Lydpcn jeg satte opp til jul hadde velociraptor for å laste Eastwest/quantumleap orchestra lydbibliotek fra, og det fungerte bra, men det fungerte best når bibliotekene ble lastet opp i RAM, noe som ble et problem siden vst'ene var 32bit og man fikk problemer med minneallokering og måtte bruke hacks som FX Teleport for å få det brukbart.

Hvorfor ble det et problem at VST'ene var 32bit? Pga at OS'et og Cubase 4 var 64bit?

Er faktisk hovedsakelig EastWest det er snakk om i mitt tilfelle også :)

Kjører fremdeles XP 32bit. Problemet mitt er at produsentene er så ekstermt treige med å oppdatere drivere og software til 64bit. (Her har imidlertid EWQL gjort jobben)

SSD vil jo ikke kunne konkurrere med RAM på fart, men det vil sikkert hjelpe mye ift tradisjonelle harddisker.

Lenke til kommentar

legofred: man kan ikke allokere mer enn "4GB" ram til en 32bits applikasjon. Derfor blir det begrenset hvor mye en VST kan laste opp av bibliotek i ram. XP64bit og 64bit Cubase. Forøvrig kommer cubase 5 ut snart, og alle som har kjøpt cubase 4 nå nylig får gratis oppgradering til cubase 5 :). Så vidt jeg husker skulle 64bit støtten i cubase 5 være vesentlig forbedret.

Oppfordrer alle til å melde seg inn i facebookgruppa "Vi som vil ha Gullars til å levere SSD'ene våre på døra til sommern" :!:

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
legofred: man kan ikke allokere mer enn "4GB" ram til en 32bits applikasjon. Derfor blir det begrenset hvor mye en VST kan laste opp av bibliotek i ram. XP64bit og 64bit Cubase.

Jepp, det er jeg med på. Men trodde det reelle tallet var 2GB pr applikasjon, i alle fall dersom OS er 32bit?

Er ikke registrert på Facebook ennå, men veldig fristende nå! Aner vi konturene av en ny speditør i markedet her? Men spørs om ikke leveransene fort blir dyrere enn selve SSD'ene dersom han skal holde på på den måten.

Lenke til kommentar
legofred: man kan ikke allokere mer enn "4GB" ram til en 32bits applikasjon. Derfor blir det begrenset hvor mye en VST kan laste opp av bibliotek i ram. XP64bit og 64bit Cubase.

Jepp, det er jeg med på. Men trodde det reelle tallet var 2GB pr applikasjon, i alle fall dersom OS er 32bit?

32 bits Windows XP kan aksessere 3GB pr. applikasjon, men krever endring i boot.ini + endring av .exe fil.. Det er heller ikke sikkert det vil fungere dersom mye minne blir brukt av windows-kjernen / drivere..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...