Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Yter altså likt med Blue, selv om det er MLC vs SLC?

Samme kontroller på dem. Anvil sier det på en veldig bra måte forskjellen på MLC vs SLC litt tidligere i tråden.

WD er sparsommelig med info rundt kontroller men slik jeg tolker det har de den samme JMicron kontrolleren men med en litt annen firmware.

N1x, SLC utgaven er designet for 24/7 bruk og har ekstra funksjonalitet i form av "Speed Assurance" som skal forhindre degradering av ytelse ved kontinuerlig bruk.

Om det (SLC) er verdt det er det bare du selv som kan svare på :)

Ytelsen er som sagt god og levetiden er i teorien >10x det en MLC har.

Det rette ordet for disse er vel rett og slett "arbeidshest".

Lenke til kommentar

Sekvensiell skriv skal være en del høyere for SLC enn MLC ved samme kapasitet. Om det ikke er det er det en kunstig begrensning på plass.

x25-E 32GB f.eks. klarer 200MB/s skriv, mens x25-V 40GB klarer 40MB/s. Barefoot 32GB (MLC) klarer ~100MB/s skriv, så det kan også variere mellom kontrollere.

Lenke til kommentar

Har bare tatt en kjapp test av SSDen min (Intel X25-V 40 GB), og lurer litt på hva dere synes om tallene? Ser at jeg ikke har fått endret til AHCI i BIOS, men har ikke helt funnet innstillingen der enda. Skal prøve å finne det nå etterpå. Vil jeg få bedre ytelse da tror dere?

post-40045-0-67681700-1290349590_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg finner faktisk ikke noen innstilling for AHCI i BIOS. Er det noe som har kommet de siste årene, og at mitt hovedkort kanskje er for gammelt?

I enkelte BIOS-menyer er det litegrann gjemt unna. Det er vanskelig å hjelpe deg på vei uten å vite hva slags hovedkort det er snakk om, dog. ;)

Lenke til kommentar

Er det noen enkel måte å finne ut hva slags hovedkort jeg har? Det er en HP Compaq 6715b.

EDIT: Jeg ser at det har kommet en BIOS-oppdatering. Er det noen vits i å prøve å oppdatere? Evt, hvordan går jeg fram?

EDIT2: Beklager hvis dette blir veldig off topic, men det har jo med SSD å gjøre også da.

Endret av MagnusW
Lenke til kommentar

I enkelte BIOS-menyer er det litegrann gjemt unna. Det er vanskelig å hjelpe deg på vei uten å vite hva slags hovedkort det er snakk om, dog. ;)

Takk til War. Jeg vet nå hovedkort-info.

Manufacturer: HP

Model: 30C2

Version: KBC Version 71.28

North Bridge: ATI RS690/RS690M Revision 00

South Bridge: ATI SB600 Revision 00

Kan du hjelpe meg noe mer nå?

Lenke til kommentar

madsc90: Jeg lurer på om jeg så noe om Vista, så skal sjekke det ut.

Rayline TWB: Har sett det bildet faktisk, og så etter noen IDE-innstillinger, men det er ikke noe som går på IDE eller SATA. I tillegg legger jeg merke til at de fleste alternativene går på disable/enable, og veldig få har noen andre muligheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...