Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må jo legge ut Vertextes igjen, siden så mange venter på den/dem :D

http://benchmarkreviews.com/index.php?opti...9&Itemid=60

Temperature Readings at 19.0°CDevice Name

Ambient ---------- Drive Temp

OCZ Apex Series SSD 19.0°C 31°C

Mtron Pro 7500 SSD 19.0°C 31°C

Mtron Pro 7000 SSD 19.0°C 29°C

Mtron Pro 3500 SSD 19.0°C 29°C

OCZ Core Series SSD 19.0°C 28°C

OCZ Vertex Series SSD 19.0°C 27°C

Hitachi Travelstar 7K100 HDD 19.0°C 27°C

Samsung MCCOE64G5MPP-0VA SSD 19.0°C 27°C

Silicon Power SP064GBSSD25SV10 SSD 19.0°C 27°C

Super Talent FTM60GK25H SSD 19.0°C 27°C

Mtron MOBI 3000 SSD 19.0°C 27°C

Silicon Power SP032GBSSD750S25 SSD 19.0°C 26°C

G.Skill FM-25S2S-64GB SSD 19.0°C 26°C

Crucial CT32GBFAB0 SSD 19.0°C 25°C

Patriot Warp SSD 19.0°C 25°C

Hitachi Travelstar 5K160 HDD 19.0°C 23°C

OCZ OCZSSD2 SSD 19.0°C 21°C

Litt gøy å se temperaturforskjellene på ssd diskene :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Jeg har lest den testen fra toms hardware før, men jeg vet ikke om den har vært linket til i denne tråden. Desverre har den bare med eldre enheter, og ikke nyeste generasjonen MLC.

Den mest delen av testen som er mest relevant for oss her er egentlig workstation I/O benchmarken. Og på den siden er denne grafen den som er viktigst for oss:

image010.png

Den viser hva slags ytelse vi kan forvente av enhetene i en 1-brukers arbeidsstasjon, som de fleste av oss sitter på. Alle enheter som er under 100 på denne vil yte dårligere enn en 3,5" harddisk i snitt. De enhetene som ligger lavest på denne listen er også av den typen som er ansvarlige for at mange har returnert PCer med SSD fordi de ikke yter bedre trass i et par ekstra tusenlapper i pris. Det vil forhåpentlig bli færre av disse ut året etter hvert som teknologien modnes i low-end også.

Lenke til kommentar

ah. kjekt med temp-oversikten. Synd ikke intel x-25m sto der. Nå ser jeg at apex ligger høyt på lista... det bygger vel under på teorien rundt kontrollere i raid = varmt? Vedder sjøla på at titanen topper den. Om ikke annet ligger på linje med den.

Jeg fikk plutselig en luksuside om å bruke titanen som nedlastingsdumpdisk! Den jeg har nå er GAMMEL, og yter ikke på lik linje med en moderne disk engang. Spesielt med tanke på at det hele tiden skrives til den, og at jeg gjerne flytter data fra den til mange andre disker/pc'er samtidig... dette er noe jeg gjør forholdsvis ofte, og blir fort tidkrevende hvis man ikke skal ta en og en fil.

Men titanen blir litt for dyr til akurat dèt... så jeg venter heller til at prisene dropper til jeg kjøper SSD til noe sånt :p

Jeg ser så jævlig fram til at jeg kan bytte ut alle snurrediskene mine med ssd uten å blø for mye. Jeg har en disk uti bua som gir ifra seg click of death en gang i ny og ne, men har ikke fått feilmelding på noen av serverene enda. Det er en disk som oppfører seg rart (veldig treg innimellom), men får INGEN feil på den uansett testmetoder, så er ikke sikker på om det er den. Denne disken er èn av 15? 17? ... har mistet tellinga... fordelt på 2 servere, så å finne ut hvordan en det er; virker som en umulig oppgave til den regelrett dauer.

MEN! Jeg har tatt det første skrittet og kjøpt et stetoskop!! Så en eller annen hælj med tom kalender eller mangel på interessante facebookinvites så blir det å kjøpe en kasse øl, så har man kvelden foran seg! :!: (hehe! Jeg vedder nok en gang sjøla på at jeg er den ENESTE I HELE VERDEN som kommer til å gjøre noe sånt en lørdagskveld!! ... noen som vil være med?)

Så derfor: FÅ SSD TIL FOLKET, så prisene faller! ... da slipper jeg å bruke en lørdagskveld på å lytte på disker; og sitte der som en annen David Attenborough og vente på at den rette disken piper til rett tidspunkt.

Edit: WOW ... det var skikkelig off topic.

Anyhow ... g.skillen er jo såpass fornuftig priset at den bør havne i "low end" markedet raskt? Og ytelsen er jo helt ok! Jeg _TROR_ jeg har opplevd stuttering EN gang etter jeg gikk fra vista til win7 på den....

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Jeg _TROR_ jeg har opplevd stuttering EN gang etter jeg gikk fra vista til win7 på den....

Hvis jeg ikke husker feil så sa du at du hadde brukt et image til å montere vista på Titan'en, og jeg har hørt om folk som har hatt dårlige resultater med det. Har du vurdert å gjøre en fersk vista installasjon direkte på Titan? Det er mulig du vil få andre resultater da. Jeg vet jo at du har bestemt deg for å bytte til x25-m, men det kunne vært et interresant eksperiment før du sender den inn igjen.

Lenke til kommentar

Jeg fant et par interresante ting jeg tenkte jeg skulle dele her, beklager at det ble så mye :p

Hitachi GST Buys Desktop SSD Company

SAN JOSE, Calif. - February 23, 2009 - Hitachi GST today announced that it has agreed to acquire Fabrik, Inc. whose leading storage brands include G-Technology and SimpleTech.

Financial details of the transaction, expected to complete in Q2, were not disclosed. Fabrik’s business will remain intact and form the core of Hitachi GST’s newly-formed external storage business.

The combined company will also leverage operational, technical and product development resources, distribution channels and global reach to accelerate delivery of a full portfolio of traditional hard drives, solid state drives and branded storage products. ...Hitachi GST profile ...G-Technology profile

Alså hvis dette oppkjøpet går gjennom kan vi kanskje forvente oss SSD produkter fra Hitachi mot slutten av året.

OG:

New Improved SSD Formula!

understanding what it says / omits on the label

Editor:- February 23, 2009 - knowing more about what goes on inside SSDs - is as important today as knowing what you can do with them - according to a new article published today on the home page of StorageSearch.com.

"Just as some foods are healthier than others - so too some SSDs are better suited for particular applications" says editor Zsolt Kerekes. "Better user education about SSDs is a critical factor for the industry to sustain its growth. Design tradeoffs in products go far deeper than the choice of memory and interface. Being aware that there are other parameters which SSD vendors have implemented well, badly (or not at all) can be the difference between a satisfactory or disillusionary experience." ...read the article

her er noen utdrag fra artikkelen:
New Improved SSD Formula!

understanding the list of ingredients in the solid state drive

Editor:- February 23, 2009 - What are the factors holding back faster adoption in the SSD market?

That's been a constantly recurring topic in my discussions with SSD designers and oems in the past 10 years.

Now, if you're a manufacturer of hard disk drives you may think that the SSD market is racing along fast enough already - and doesn't need any more help from me.

But User Education has always come up as the most important SSD market accelerant.

Back in 1998 when we published the 1st constantly updated directory of SSD oems - the most important part of the education mix seemed to be - What were the benefits of application speedup - if you could afford SSDs?

In the decade which followed - we told users

* they couldn't use flash SSDs in any server apps (RAM SSDs were uniquely reliable), and then we said

* they could use some flash SSDs in server apps (if they were SLC and had high endurance and good wear-leveling), and then we said

* they should be extremely cautious when choosing server apps for MLC SSDs

Confusing, isn't it?

Along the way users have had to learn the differences between RAM SSDs, MLC and SLC flash SSDs - and also hybrids.

In some ways this resembles consumer education about what foods to eat (or not to eat) to maintain a healthy lifestyle. But in the case of SSDs - the foods have been evolving fast and are now forming a bigger part of everyone's diet.

So you need to know more about the ingredients listed on the carton.

Even if you already know all you need to know about endurance, MLC, SLC and wear-leveling - here are 3 new concepts I think you'd benefit from following up in your future reading ...

* SSD - Write Amplification and Attenuation

* SSD - Garbage Collection

* SSD - Over-Provisioning

I never thought users would need to know so much stuff about SSDs. But you do.

You can't rely on your SSD vendors to tell you. Just as you wouldn't base a healthy diet on things chosen randomly from a supermarket shelf - or buy a car just because it's got the right number of wheels. You have to choose your own risk / reward comfort zones in the SSD market too.

Instead of filling up even more space here - you can find the 3 terms above simply explained in Megabyte's Storage Dictionary

Can You Trust Your Flash SSD's Specs & Benchmarks?

No - sadly you can't! There are many intrinsic technical reasons why you can't believe most published benchmarks for flash SSDs (whether done by magazines or vendors) and why even the tests you carefully do yourself don't give reliable results which correlate with how the SSD will perform in real-life applications.

We warned you of it this problem here on StorageSearch.com last year - and now other publications and vendors are starting to take it seriously too. ...read the article

After SSDs... What Next?......................

Editor:- February 16, 2009 - I'm often asked - "What do you think is going to be the next big issue in the storage market?"

Something that's similar in market impact to SSDs - but which might only start to take off after this recession?

I did a 7 year storage market forecast 4 years ago so I thought I'd dust the cobwebs off the scrolls and see how that prognostication is holding up today.

When I enthusiastically start to expound on "Storage Reliability" with normal people - I get the same reaction as I did when I was talking about SSDs in 1998, or RISC processors back in 1988 or microprocessors back in 1977. Their eyes glaze over - and they say politely - "I can't understand why anyone would be interested in this."

Especially - reliability!

"Yes, yes" they say (trying to shut me up) "I agree it's a good thing. Much much better than unreliability. Now can we change the subject... What more is there to say?"

I wouldn't be surprised if most of you too - thought the same way.

After all - there are 3 more years to go till 2012. And the recession and SSDs are going to dominate the storage news pages during most of that time. So there's no need to start worrying about reliability - just yet. Maybe.

There are many things I could say about Storage Reliability - and I have collected together a lot of articles and news stories for those who are interested.

And for the majority of you (who have better things to be worrying about right now) I'm sure that when the time is right for you - you'll come back to this subject.

Jeg brukte ca 20 minutter på å sette sammen dette her, så jeg håper ikke alle bare hopper over det. Det er en grunn til at jeg valgte å poste det her i stedet for å kun legge ved en link. En grunn til at det tok så lang tid var at jeg la inn alle linkene så dere kan følge de direkte herfra. Jeg droppet den siste delen om "storage reliability" i det siste sitatet her, siden det tar opp sparte kostnader i vedlikehold og utbytting av lagringsenheter, og hvordan dette har et kraftig både økonomisk og "grønt" utslag når det regnes over noen år.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Ja, men det vil være enda lurere å fjerne swap totalt hvis du har 4GB RAM eller mer.

Dette blir litt OT, men er relativt relevant.

I XP (aner ikke hvordan dette er i Vista/W7) så øker anbefalt SWAP-størrelse mer eller mindre proposjonalt med mengden RAM. Hvilket er stikk i strid med at man skal fjerne swap'en hvis man har mye. Hva brukes egentlig denne fila til og hvorfor setter ikke windows denne til null, evt ikke skriver til den hvis det er nok fysisk minne?

Har fjernet swapfila både hjemme og på jobben, men i 'oppgavebehandling' så står den ikke i null, men likt som den til enhver tid gjeldene dekningen av fysisk minne. Hva skyldes det? Opprettes det en swapfil uansett, eller er det en "målefeil" i oppgavebehandleren?

GullLars; Legg den lange posten din i førsteposten som spoiler, synd om den skal forsvinne på side 45.. ;)

Endret av Mozze
Lenke til kommentar
Jeg _TROR_ jeg har opplevd stuttering EN gang etter jeg gikk fra vista til win7 på den....

Hvis jeg ikke husker feil så sa du at du hadde brukt et image til å montere vista på Titan'en, og jeg har hørt om folk som har hatt dårlige resultater med det. Har du vurdert å gjøre en fersk vista installasjon direkte på Titan? Det er mulig du vil få andre resultater da. Jeg vet jo at du har bestemt deg for å bytte til x25-m, men det kunne vært et interresant eksperiment før du sender den inn igjen.

Det hadde selvfølgelig vært interessant. Men jeg pakker den ned i dag, så jeg tror ikke jeg gidder desverre. Jeg skal ta et image av w7 installasjonen også. Etter det jeg har skjønt, så skjer optimaliseringen av partisjonen ... akurat... ved partisjoneringen av w7. Og siden tilbakeføring av image på en tom disk fører til partisjonering og formatering i det imaget pushes tilbake, skal jeg prøve å legge image på inteldriven når den kommer også.

Jeg skal i alle fall ikke ha vista på laptopen mer :p

Edit: Intel'n bestilt.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Ja, men det vil være enda lurere å fjerne swap totalt hvis du har 4GB RAM eller mer.

Dette blir litt OT, men er relativt relevant.

I XP (aner ikke hvordan dette er i Vista/W7) så øker anbefalt SWAP-størrelse mer eller mindre proposjonalt med mengden RAM. Hvilket er stikk i strid med at man skal fjerne swap'en hvis man har mye. Hva brukes egentlig denne fila til og hvorfor setter ikke windows denne til null, evt ikke skriver til den hvis det er nok fysisk minne?

På har fjernet swapfila både hjemme og på jobben, men i 'oppgavebehandling' så står den ikke i null, men likt som den til enhver tid gjeldene dekningen av fysisk minne. Hva skyldes det? Opprettes det en swapfil uansett, eller er det en "målefeil" i oppgavebehandleren?

GullLars; Legg den lange posten din i førsteposten som spoiler, synd om den skal forsvinne på side 45.. ;)

Diskusjon om swapfile er ikke direkte OT her, siden det er høyst relevant når det kommer til ytelsen, og er et viktig punkt i optimalisering av systemet mot SSD.

Swapfile (aka Pagefile, "sidevekslingsfil") er et reservert område på harddisken i form av en fil av forhåndsbestemt størrelse som brukes som "virtuell ram". Dette er teknologi fra den tiden hvor RAM var dyrt, eller man trengte mer ram en det som var praktisk å ha på en vanlig PC. Det er ingen grunn til å bruke swapfile dersom man har nokk ram, siden swapfiles rolle er å tilby mer ram hvis systemet går tomt for ledig ram. HVIS du deaktiverer swapfile på et system med lite RAM kan du oppleve at maskinen får blåskjerm når du går tom for RAM, men etter det jeg har sett vil vista gi deg beskjed litt før du går tom og gi deg mulighet til å avslutte programmer. Jeg har selv aldri opplevd å gå tom for ledig ram, så jeg har ingen praktisk erfaring med problemene ved å gå tom :p

Hvis man har aktivert pagefile vil windows faktisk automatisk legge en del informasjon til den, spesielt da "utdatert" eller "eldre" data fra RAM. Fordi harddisker (og også SSD) er flere størrelseordner 10^n tregere enn RAM er derfor også ytelsen fra swapfile tilsvarende tregere. De raskeste SLC flash SSDene er 100 ganger raskere enn de raskeste harddiskene (for aksesstid, og nærmere 1000 hvis man regner les IOPS), så de vil gi mye bedre resultater for swapfile, men er alikevell tilsvarende like mye tregere enn RAM. Alså: har man nokk ram vil bruk av swapfile kun gi degradert ytelse, og lengre responstid. Metafor: Bruk av swapfile vil føre til at maskinen din vil føles som en trailer i stedet for en sportsbil. Det er faktisk godt merkbart allerede fra omstart (man må restarte når man deaktiverer swapfile).

Angående posten over vil jeg legge den som en lenke på førsteposten når jeg reviderer den. Jeg må bare få satt av litt tid til det, det er en stor jobb :p Jeg vil også lese gjennom hele tråden og lenke til alle benchmarks og bruker-erfaringer av SSD som har blitt postet, og med nærmere 900 innlegg på en A4 side hver vil det ta litt tid ;)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Jeg hadde bestilt en 2GB brikke til laptopen sammen med titanen, men fikk feillevert en 1GB brikke istedet. Når jeg får 2GB brikken, skal jeg drepe swap på laptopen, til tross for bare 3GB minne for å teste.

Tror det blir drygent med bare 2GB :p

Edit: har 2x 1GB brikker fra før...

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

JKJK : Jeg kjører Apex på laptopen og ja den blir veldig varm, men (nesten)til å leve med. Speedfan sier 50 grader% idle, men det er uten deksel...Vil tippe den ligger på 70-80 grader.

Hvordan skal jeg gå frem for å få tatt image av nåværende installasjon og få kjørt den over på den nye intel x25-m? Hvilket program bruker du? Legger du image på en ekstern hddd som du booter opp med på den nye ssden??

Endret av eksponensiell_vekst
Lenke til kommentar

bruker backupfunksjonen i win7/vista.

Veldig enkelt og kjapt (forutsetter vista/w7 og en eksterndisk eller lignende (tror ikke du kan restore fra nettverkslokasjon).

Tutorial

50 grader er jo sykt... det kan jo ikke stemme!? i en LAPTOP? Til å leve med? Sikker på du ikke har svidd av det du har av nerver i låret allerede?

Hvorfor skal du bytte til intel? For varm?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Jo, det er jo brennhett. Kan ikke ta på den. Kjøpte apexen pga størrelse...128 GB...kjører 2 virtulle pcer på 30 GB totalt m.m...kjøpte inteln for å teste hvor mye bedre den er. Må finne ut hva jeg skal anbefale andre i selskapet mitt å gå over til, ssd-frelst som jeg har blitt!! Er på teknisk forum nå med 10 av våre konsulenter, og de kan nesten ikke tro hva min slitne laptop presterer.....

Endret av eksponensiell_vekst
Lenke til kommentar

RAM SSD og løsninger som RamSAN har vært tilgjengelig i mange år. CCP på Island som driver EVE Online implementerte RamSAN for omtrentlig 4 år siden for å tilfredstille sine brukere. De kjører også en av verdens største/tyngste MS SQL implementasjoner.

Personlig skulle jeg ønske det ble utviklet iRam system for DDR2, det kom kun for DDR og med dårlig kapasitet. Det hadde vært et enormt potensiale her med DDR2 prisene vi har hatt siste halvannet året. Selv har jeg 16GB DDR2 som ikke er i bruk om dagen og som koster lite penger, det hadde vært en ypperlig OS disk.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hehe.... ja. Enhver pc får en ny vår med ssd! :)

Jeg også kjøpte titanen pga. størrelse og pris. Jeg ville ikke anbefalt en så varm ssd til laptop til noen! Da mister man fort ansikt :p

Gleder meg til intel'en kommer.... heldigvis hadde multicom mange på lager, og jeg valgte bedriftspakke express for utolmodighetens skyld.

Lenke til kommentar
Jo, det er jo brennhett. Kan ikke ta på den. Kjøpte apexen pga størrelse...128 GB...kjører 2 virtulle pcer på 30 GB totalt m.m...kjøpte inteln for å teste hvor mye bedre den er. Må finne ut hva jeg skal anbefale andre i selskapet mitt å gå over til, ssd-frelst som jeg har blitt!! Er på teknisk forum nå med 10 av våre konsulenter, og de kan nesten ikke tro hva min slitne laptop presterer.....

Bortsett fra tempen på SSDen er den vell et monster sammenliknet med alt annet dere har på kontoret ja. Med mindre workload er veldig spesifik mot CPU (eller GPU ;)) så vil SSD øke ytelsen på en bærbar til et nivå en 2-3 ganger dyrere bærbar presterer. Prognosene for 2009 er at de SSD frelste som hopper i det og kjøper en god SSD vil ha noe å vise frem som vil danne en ny relgion :p

De fleste ytelses-orienterte som bygger/oppgraderer PCer vil velge SSD som systemdisk (i 2. halvår?), og muligens en del firmaer som oppgraderer den bærbare (og stasjonære?) stallen sin til SSD for å øke produktivitet. Her vil det avhenge kraftig om noen (ansatte med initiativ, innkjøps-folka, eller selgere) viser en "prototype" som demonstrerer tilstrekkelig ytelsesøkning til en akseptabel pris for formålet.

Lenke til kommentar
JKJK : Jeg kjører Apex på laptopen og ja den blir veldig varm, men (nesten)til å leve med. Speedfan sier 50 grader% idle, men det er uten deksel...Vil tippe den ligger på 70-80 grader.

Hvordan skal jeg gå frem for å få tatt image av nåværende installasjon og få kjørt den over på den nye intel x25-m? Hvilket program bruker du? Legger du image på en ekstern hddd som du booter opp med på den nye ssden??

Der ble alle mistanker om intern Raid0 bekreftet. Kjedelig dette men da er vi i det minste klar over det.

EDIT:

En reinstallasjon av OS og så restore fra NT backup virker som en smartere løsning enn Image(sektorbasert) for SSD.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Der ble alle mistanker om intern Raid0 bekreftet. Kjedelig dette men da er vi i det minste klar over det.

At Apex har internt raid-0 med 2 JMicron 602B kontrollere ligger som åpen informasjon, og jeg er ganske sikker på at det har vært skrevet om det og linket til artikler om det i denne tråden... Håpet var jo at den ikke skulle bli like varm som Titan, men det ble den alså. De vil alikevell være fine som systemdisker i stasjonære med tilstrekkelig ventilasjon. Selve SSDene tåler fint 60-70 grader. Jeg tror de fleste er oppgitt -10 til 70 grader driftstemperatur. Jeg har sett SSD med -30 til 90 grader også...

Lenke til kommentar

At Apex har internt raid-0 med 2 JMicron 602B kontrollere ligger som åpen informasjon, og jeg er ganske sikker på at det har vært skrevet om det og linket til artikler om det i denne tråden

Har jeg sagt at jeg ikke visste det? Jeg linket bla. til den informasjonen tidligere i tråden og den har 3 kontrollere hvor jeg uthevet at raidkontrolleren er en gammel kontroller som kjører meget varmt. Derfor gjettet jeg tidlig at også Titan disken ville oppleves som meget varm i en laptop, selv om det var Apex jeg visste hadde informasjon om at den kunne bli meget varm pga. 3-kontrollers designen.

Håpet var jo at den ikke skulle bli like varm som Titan, men det ble den alså. De vil alikevell være fine som systemdisker i stasjonære med tilstrekkelig ventilasjon. Selve SSDene tåler fint 60-70 grader. Jeg tror de fleste er oppgitt -10 til 70 grader driftstemperatur. Jeg har sett SSD med -30 til 90 grader også...
Helt kurrant til godt ventilerte miditowers, men spesielt Apex er markedsført mot laptops som blir en skivebom i dette tilfellet.

Derfor turte jeg heller ikke si "go go go" til Eksp og hans 100 konsulenter tidligere i tråden, men sa test først og gudskjelov gjorde han det. Skal man bruke SSD i laptops i et konsulentselskap ville jeg lagt penger i det og ikke gått for det billigste.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...