ostenxx Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 (endret) Crucial C300 64GB, enkelt og greit. Du får den for rundt 1100 spenn, frakt inkludert. Ikke for lav skrivehastighet på den? Utelukker ikke at noen spill vil bli lagt inn og avinstallert over tid. Endret 20. oktober 2010 av kaffegruff Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 75-80 MB/s sekvensielt, men du kjøper vel ikke SSD for å installere og avinnstallere spillene oftere enn du spiller de? Sekvensiell lesehastighet er mye viktigere og den er knallbra. IOPS er ennå mye viktigere enn sekvensiell lesehastighet og den er også knallbra. Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 Skrivehastigheten er ingenting å grine over. Som systemdisk, ønsker du bra les, lav accesstid og høy iops. C300 er ganske enkelt best av forbrukerSSDene, på tross av den lave prisen per GB. Lenke til kommentar
Okeblol Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Må man ha et kontroller kort for å kunne bruke SSD ? Jeg har alltid trodd at de hadde vanlig sata interface, at det kun var innmaten som var forskjellig. Har bestemt meg for at jeg skal ha meg en SSD disk nå og har lest div. ssd tråder på forskjellige forum, og alle har en liste med kontrollere og/eller sier hvilke som er best, men ingen nevner hva de faktisk er til ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Man trenger ikke kontrollerkort for SSD. Alle hovedkort etter ca 2004 har SATA-porter og det er bare å plugge den rett i en vanlig SATA-port som om det var en vanlig harddisk. Trådene du har lest domineres nok av SSD-entusiaster med spesielle og dyre oppsett for ennå høyere ytelser. De fleste hovedkort som selges i dag støtter Raid0 til å starte OS fra, men de begrenser seg litt når det kommer til ekstreme ytelser med f.eks 4 eller flere SSDer. Det blir litt som å frekventere BMW-forum og ta bokstavelig kommentarer som at alt under 8 sylindrede, 5-liters motorer suger. Lenke til kommentar
Okeblol Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 (endret) Æsj, og jeg som kjøpte ny bil i dag, med 1 liters motor () Hva med: Det er derfor ganske viktig å bruke AHCI eller RAID modus med SSDer. ? Vil dette påvirke ikke-ssd harddiskene mine om jeg skrur det på, eller er det en per harddisk innstilling ? Endret 23. oktober 2010 av Okeblol Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Det kommer ann på hovedkort og bios. Dersom ingen av de andre diskene bootes fra, er det uansett ikke farlig for de om du endrer til ahci. (I windows må du endre en nøkkel i registeret for å vellykket endre fra IDE til AHCI) Lenke til kommentar
Anv Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Til normalt/"lettere ekstremt" bruk klarer de aller fleste seg utmerket med onboard kontrolleren. (en god onboard kontroller klarer å dra opptil 3-4 SSDer like bra og ofte bedre enn dedikerte kontrollere) Det er ikke mange kontrollere som slår ICH eller SB850 (onboard løsningene til Intel og AMD), de få som gjør det koster deretter. Selvsagt får man bedre ytelse i real-life med en god/kostbar kontroller men for de aller fleste er det rett og slett overkill og vil ikke være verdt prisen. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 23. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2010 (endret) Det er derfor ganske viktig å bruke AHCI eller RAID modus med SSDer. Vil dette påvirke ikke-ssd harddiskene mine om jeg skrur det på, eller er det en per harddisk innstilling ? Det er en pr kontroller instilling. Hovedkort kan ha 1 eller 2 disk kontrollere, den du vil bruke er ICHxR eller SBxxx. AHCI vil KUN ha positiv effekt på snurrediskene dine, da de får mulighet til å optimalisere rekkefølgen de besvarer forespørsler i. Dette gir enda større utslag når diskene har vært brukt siden man får noe mindre degradering av ytelse med fragmenterte filer. RAID modus har ingen negative effekter på harddisker, men krever en fersk installasjon av windows, og gir ikke støtte for TRIM selv om du har Windows7 og SSDen støtter det. Om du ikke planlegger å bruke RAID er det generelt bedre å gå for AHCI. Endret 23. oktober 2010 av GullLars Lenke til kommentar
-deleted- Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Tenkte jeg for morro skulle teste boot tiden på denne meget velbrukte installasjonen av Win7 x64, og skulle du sett Er jeg førstemann på 6 tallet tro... Hva faen, hva slags oppsett har du a? jeg kommer jo ikke i nærheten av det! Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Bruk rette utility, BootTimer, så vil det se litt bedre ut, din tid er en restart sak.. http://www.planetsoft.org/utils/BootTimer.exe Lenke til kommentar
-deleted- Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 ahh, skjønner.. Ble litt bedre ja men alikevel så må jo du ha et sjukt oppsett :O Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 ahh, skjønner.. Ble litt bedre ja men alikevel så må jo du ha et sjukt oppsett :O Det som gjelder er å fjerne de prosessene som tar lang tid å starte opp. Normalt med prosesser med clean install er vel ca 40. Fjern 10 av dem som du sikkert ikkje har brukt for, og du tjener mange sekunder. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 (endret) @cratrooper: Les tweak guiden i SSD-benchetråden i post#2, så får du nok skikk på boottiden, min tid er satt på maskinen du ser i speccs nederst i min post @Nizzen: Clean install er faktisk veldig fin å teste bootider på, legg inn nødvendige drivere under install og GPU etter, så får man meget gode tider. Etter dette så ligger services på rett over 30.. De beste tidene får man som regel da, men man kan jo gjøre litt for å beholde dette... Endret 24. oktober 2010 av Ourasi Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 (endret) Bør jeg være fornøyd med dette resultatet? Intel 80GB Gen2 Endret 24. oktober 2010 av Xander^ Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 (endret) Bildet under er en X25-M 80gb Gen. 1, og er max ytelse man kunne skvise ut av denne. Du ligger ganske langt unna maxytelsen på et par tester som du ser.. Sørg for å ha siste RST og ingen lav/blandet powerstate når du tester den.. Bruk CDM3.0+ heretter, så blir det enklere å sammenligne med andres resultater.. Endret 24. oktober 2010 av Ourasi Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Om du har Intels ICH9/10R kontroller/SB, så legger du inn Rapid Storage Technology, eller RST... Den største er hele "pakka", mens den minste med F6 i navnet er kun driver man legger inn via OS setup eller via Device Manager.. intel_rst_10.0.0.1046whql.rar intel_rst_10.0.0.1046-whqF6.rar Lenke til kommentar
johome Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Jeg har fra før Intel Matrix 8.8 og kjører RAID BIOS. 2 vanlige disker står i R1. OS er på Intel G1. Rådes det til å legge inn hele "pakka" ? Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 (endret) Jau, hele pakka, så kan du slå på "WriteBack cache" på raidet ditt.. Om du hadde kun kjørt AHCI/Raid med singel SSD/HDD, ville det holdt med kun driveren.. Endret 24. oktober 2010 av Ourasi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå