Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tja ... hvis jeg ikke får byttet den inn, så kan jeg vurdere det. Men ikke til hvemsomhelst! ;)

 

Gullars kunne kanskje lånt den til en roundup?

Det kunne jo vært morsomt. Jeg har allerede Mtron Pro, og jeg skal gjøre benchmarks når jeg får Vertex. Da skal jeg også ha med Velociraptor og WD GP 1TB tenkte jeg. Hvis jeg hadde fått teste G.skill Titan også hadde det vært morsomt. Jeg trenger ikke nødvendigvis å teste alt samtidig da.

 

@Nizzen: jeg er ikke sikker på om jeg får testet MFT i denne omgangen, det støtter ikke vista som du sier, og det koster litt for lisens.

Lenke til kommentar

Gullars ... da får du nok låne g.skillen hvis jeg ikke får levert den inn. :)

 

Men håper jeg får det da ... er snakk om 700kr mellomlegg mot 3400,- laks....

 

Tror jeg skal utstyre meg med poser med kjølegèl som leder varme godt som underlag i morgen og teste win7 på g.skillen. De endringene som er gjort i vista ser såpass interessante ut (selv om det kanskje kan virke som mye ull og lite bæ) at det må prøves :)

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Et annet alternativ er å bruke kjøleelementer. Jeg brukte det når jeg spilte age of conan på den bærbare min, både prosessor og skjermkortet gikk over akseptabel varme og skrudde av maskinen som sikkerhetstiltak :p Et par kjøleelementer riktig plassert lot meg spille helt fint i ca 2 timer. Hvis du skulle hatt laptoppen med Titan i lengre tid kunne også en chillpad vært en idè, de funker veldig bra.

Lenke til kommentar
Et annet alternativ er å bruke kjøleelementer. Jeg brukte det når jeg spilte age of conan på den bærbare min, både prosessor og skjermkortet gikk over akseptabel varme og skrudde av maskinen som sikkerhetstiltak :p Et par kjøleelementer riktig plassert lot meg spille helt fint i ca 2 timer. Hvis du skulle hatt laptoppen med Titan i lengre tid kunne også en chillpad vært en idè, de funker veldig bra.

 

Det er egentlig veldig drøyt at en laptop er designet slik at den overoppheter seg og klokker ned eller skrur seg av under normale bruk, når du skulle spille age of conan, regner jeg ikke med at du satt deg i senga og pakka dyna godt rundt laptopen, da hadde den jo blitt varm. Men jeg opplever også dette ofte, en venn har en PC som blir glovarm og klokker brutalt ned etter bare få minutters spilling, da klokker den ned såpass at allt begynner å lagge.

Temmelig OT (unnskyld)

Lenke til kommentar

Hey! Dette virker for godt til å være sant!

Sitter nå på en virgin win7 installasjon, og pc'en; INKLUDERT SSD'en er _VESENTLIG_ kjøligere! Har ditcha telefonkatalogsize boka jeg måtte ha i mellom også! Dette lover jævli bra!

 

Det er foreløbig en HELT annen temp vi snakker om her!

 

Edit: Dette er som natt og dag! Den er fortsatt drygent "lysji" som vi sier på kav inntrøndersk; en god del varmere enn den gamle snurredisken, men på LANGT nær så jævlig som det var pre-win7! Dette kan jeg til nød leve med hvis jeg ikke får levert den tilbake.

 

Jeg invisterer ikke 3laks i enda en SSD for dette nei. Stutteringproblemet ser FORELØBIG ut til å mer eller mindre forsvunnet også! Har installert office 2007 samtidig som jeg haddde 2 instancer av tilbakekopiering av backup gående paralellt, og har enda ikke merket noe galt.

 

Win7 = EPIC WIN

 

Løpende oppdateringer følger....

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Hey! Dette virker for godt til å være sant!

Sitter nå på en virgin win7 installasjon, og pc'en; INKLUDERT SSD'en er _VESENTLIG_ kjøligere! Har ditcha telefonkatalogsize boka jeg måtte ha i mellom også! Dette lover jævli bra!.

Kanskje det var noe i det jeg hørte tidligere da, at det ikke alltid er lurt å legge image av et gammelt OS fra harddisk over på SSD...

Får håpe du får gode resultater nå, og at tempen roer seg ytteligere når du er ferdig med all installeringen og kopiering nå i starten.

Lenke til kommentar

Jeg vurderte å vente på rc1 selv, men sitter du på vista nå, så sier jeg bare GO FOR IT.

 

Jeg testet aldri beta'en noe videre, så hvor mye bedre den er, vet jeg ikke. Men det er visstnok en del bugs som er fikset i 7022 i forhold til betaen. Det søte var at betakey'en fungerte med 7022 også.

 

Jeg har testet å la maskinen stå idle en stund, og tempen er som sagt vesentlig lavere, men tempen synker ikke til det som er _ønskelig_ ... men det er ikke værre enn at jeg tror jeg kan leve med det. Vi har uansett gått fra en temp ved hard belastning som er på nivå med idle tidligere.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Bra at Titan'en funket bedre med W7, (ingen bombe) men det høres ut som det var unormalt stor forskjell. Det må ha vært flere faktorer inne i bildet for at det skulle bli så ille.

 

Ja, dette er som natt og dag. Men tempen er fortsatt drygen. Fortsatt ubehagelig varmt litt for ofte. Men det er vesentlig bedre enn hva det var med vista. Jeg vil absolutt ikke anbefale denne i en laptop. Er litt usikker på om jeg skal beholde den med tanke på varmen enda... må se det litt an.

 

Edit: Nix ... disken er for varm. Jeg kjøper intel uansett.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Har ett lite luksusdilemma her. Både en Intel X25-E 32GB SLC og en Intel X25-M 80GB MLC på vei i posten. Kommer nok til å bruke angreretten på en av de. Synes 32GB er lite plass (knapt nok plass til Win7 og noe programvare), men ytelse og SLC trekker jo opp igjen da.

 

Hva ville dere valgt? :p

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for SLC, hvis du klarer å leve med plassen. Selv gikk jeg for 2x 32GB når jeg kjøpte i host fordi jeg viste 32GB ville bli litt for lite for meg, men 64GB holder fint. W7 skal jo ta mindre plass enn Vista (som jeg bruker), og hvis du ikke har for mye/store programmer er det mulig det holder. Hvorfor ikke beholde begge og bruke MLC til spill og de største programmene som eventuelt ikke får plass på SLC'en? (for lite penger?)

Jeg ville prøvd det oppsettet, og heller brukt angreretten etter 4-5 dager hvis du er misfornøyd med ytelsen eller plassen på en av de.

Lenke til kommentar
Det får holde med en kjempedyr harddisk om gangen ;)

 

32GB kan holde, kanskje jeg kan trimme bort noe fra installasjonen av win7. Vil det være lurt å legge swap på en annen partisjon?

Ja, men det vil være enda lurere å fjerne swap totalt hvis du har 4GB RAM eller mer. Dette står jo i første posten i denne tråden. Hvis du ikke har lest den ennå så foreslår jeg at du leser den første posten i sin helhet. Jeg skal oppdatere den snart så den blir mer oversiktlig og lettere å lese. Det som står der er en liten smule utdatert, OCZ Apex og Vertex, og G.skill Titan er også brukbare som systemdisker. Bortsett fra det er det aller meste helt riktig og oppdatert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...