Nizzen Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Noen som gidder å forklare kort hvordan man oppdaterer firmware ? Finner du firmwaren, så finner du også info om hvordan man oppdaterer firmware I dag er jeg vanskelig altså Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 (endret) Finner du firmwaren, så finner du også info om hvordan man oppdaterer firmware I dag er jeg vanskelig altså Da får jeg stille et oppfølger spørsmål. Hvor viktig er firmware oppdatering ? Endret 16. oktober 2010 av Mr. A Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Noen som gidder å forklare kort hvordan man oppdaterer firmware ? Rutinen for det står på samme stedet som du laster den ned. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 17. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2010 Hei folkens, beklager jeg har vært veldig lurker i det siste, men det har vært såpass mye som har foregått at jeg ikke har hatt tid til særlig mer enn å bare følge med her og komme med et innskudd en gang i blandt. Jeg har alikevell fulgt med, og i dag har jeg noen timer, så jeg tenkte jeg skulle dele litt av det jeg har kommet over. Her er noen interresante artikler for de som er interresert i litt tungt lesestoff en søndags ettermiddag (eller senere ). Micron artikkel på EZ NAND og skalering av fremtidig NAND. (23. sep) Whitepaper på ioDrive til å akselerere deler av Xbox live Anandtech tester SSDer som L2ARC og Log for ZFS med benchmarks Diverse fra storagesearch.com: (bruker spoilere for enklere lesning) Violin ships 40TB 3U "value" SSDs Editor:- September 20, 2010 - Violin Memory today announced availability of the Violin 3140 - a 3U MLC SSD with 40TB capacity priced at under $16 per GB and $3 per IOPS. Editor's comments:- Violin says its non blocking write architecture "guarantees spike-free latency under load by making sure there aren't any reads blocked by erases which can be 10ms or more in MLC Flash." This architecture 1st appeared in the SLC SSD it launched in November 2008. From my understanding of how this works (and it was explained to me at the time) it can deliver data for a read operation immediately following a write to the same addressable block of flash. But you may still hit a bottleneck depending how many successive write / reads are done. The latency will be much less than for most flash SSDs - but still considerably more than for RAM SSDs. Violin calls its new product a "capacity flash array" - although this is not the same market as the "bulk storage SSDs" described earlier by StorageSearch.com. The best way to think about Violin's latest offering is "value SSDs". That is - products which don't have the fastest performance - or ultimate data integrity - but which nevertheless provide better performance than HDD arrays at a cost well below faster SSDs. The company's proprietary architecture ensures that less flash chips are needed to build any given capacity than if you built an SSD using a RAID array of 2.5" SSDs (for example). But whether this is reflected in the price you'll have to decide for yourself. See also:- Market Trends in the Rackmount SSD Market. STEC samples 3.5" RAM SSD Editor:- September 20, 2010 - STEC today announced it is sampling a new 3.5" dual port SAS compatible RAM SSD - the ZeusRAM SSD - with 8GB capacity and under 23 microseconds average latency and internal flash backup. Editor's comments:- RAM SSDs don't have the "play it again Sam... as time goes by" syndrome inherent in flash SSDs - because they have genuinely low repeat write latency and can be 10x to 20x faster. In some applications that's a difference worth paying for. The 1st 3.5" RAM SSD featured on these pages - was the MegaRam-35 (in June 2002) which was a parallel SCSI SSD from Imperial Technology. A year later in 2003 - Curtis marketed a 3.5" fibre-channel RAM SSD - the HyperXCLR - which for many years held the speed records in that form factor. The Curtis unit is still available as too is a similar product from Density Dynamics. Texas Memory Systems's founder writes about 20 years of DoD SSDs Editor:- September 20, 2010 - Holly Frost founder of Texas Memory Systems has written a paper (pdf) which describes how variants of the company's newer SSDs like the RamSan-630 have been used recently by the US DoD and Intelligence Community. In another article he describes some features of their 1st DoD SSD in 1988. The company launched its 1st commercial enterprise SSDs in 2001 - but has continued evolving its defense based array processing capabilities. _______________________________ enterprise SSD market accelerated in Q2 Editor:- September 23, 2010 - Forward Insights today reported the market for enterprise SSDs along with PC SSDs experienced rapid growth in the 2nd quarter of 2010. In contrast, they say netbook SSDs fell and the growth of SSDs in the channel slowed compared to Q1/10.See also:- SSDs - market analysts _______________________________ Foremay joins SATA 3 SSD club Editor:- September 27, 2010 -Foremay announced it is shipping SATA 3 versions of its EC188 M-series flash SSDs with R/W speeds upto 450MB/s and 350MB/s respectively. This includes SSDs with the following form factors:- 2.5" and 3.5". Editor's comments:- Micron was the 1st SSD maker to sample SATA 3.0 SSDs in December 2009. ______________________________ Samsung supplies 3.5" SATA SSDs to EMC Editor:- October 7, 2010 - Samsung said today it's shipping 200GB 3.5" SATA SLC SSDs to EMC. Sequential R/W speeds are 260MB/s and 245MB/s respectively. R/W IOPS are 47,000 and 29,000. The new Samsung SSDs have an 'end-to-end data integrity' function and encryption. Gartner predicts worldwide SSD units and revenues for enterprise application will grow to 6.3 million units and $3.6 billion in 2014. Editor's comments:- in a classic article (2004) - SATA Raids the Datacenter - Steve Gardner (who was Director, Product Marketing at Engenio) laid to rest user fears that SATA hard drives weren't good enough to use in enterprise apps. Today as we know all too well there's a much bigger spread of characteristics (good and bad) in SATA SSDs. Pick the right product and you're delighted. Pick the wrong one and say goodbye to that raise or your new SSD driven startup. Datacenter users are offered plenty of clues about the type of SSD animal locked in those removable modules but whether they have the knowledge to interpret them correctly is another matter. Although EMC is a follower - rather than a leader of SSD technologies - the company's reputation for paying strict attention to reliability issues means this is a good endorsement for Samsung's enterprise SSDs. Only time will tell if this confidence was well placed. the top 20 SSD companies in Q3 2010 Editor:- October 7, 2010 -StorageSearch.com published the 14th quarterly edition of the Top SSD OEMs. The popular list ranks the top 20 SSD companies by search volume in the quarter ending September 30, 2010 - and is an indicator of future business success based on the world's best SSD market focus group. ...read the article __________________________ Hyperstone will use Toshiba tech in new SSD controllers Editor:- October 12, 2010 - Hyperstone today announced that Toshiba (Europe) has agreed to provide the company with a variety of ASIC design and manufacturing services. New SSD controllers based on Toshiba semiconductor process technology will sample in Q1, 2011. Editor's comments:- Some of Hyperstone's products appear in consumer SSDs - and this is a market which is noted for its lack of effective backups (unlike the enterprise SSD market) - so I asked the company if they had any views about the emerging SSD data recovery market. Axel Mehnert, VP Marketing at Hyperstone told me - "Regarding data recovery, we do not really have any particular statement or policy. It depends on the firmware. Customers (SSD oems) use different implementations. Depending on the deletion process or errors' root causes data recovery might be possible or, in other cases, not even desired. Our customers specify their requirements and we adopt our firmware accordingly. Quite possibly, you will find different types of implementations when looking at the same controller ID." Mer kommer muligens senere i dag når jeg får lest litt mer av det jeg har på leselista mi Lenke til kommentar
Teodor1979 Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 (endret) Har Intel sine chipset-drivere innvirkning på ssd-ytelsen min? Jeg bruker ICHR10-kontrolleren på mitt Asus P6X58D-E hovedkort. Pleier alltid å installere intel chipset-driver etter formatering og win7-install, men så var det en som sa til meg at det var bare tull, da win7 finner alt dette selv. Jeg bruker for tiden en ocz vertex 2 60gb. En ting til. Jeg har lest at ocz skulle komme med en "toolbox" til sine ssd-disker. noen som vet om denne finnes til nedlasting? Endret 18. oktober 2010 av TXD1979 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 (endret) Hvis du har koblet disken til chipsettet vil jeg tro chipsett driverne har innvirkning, sånn rent logisk sett. De bør oppdateres, men noen ganger går installeren bare raskt igjennom uten at man ser at noe legges til og da må man ta hver enkelt enhet manuelt via device manager. Og denne karen du spurte, da glemte du nok å fortelle at du kobler en SSD til chipsettet, da ville han forhåpentligvis vært oppegående nok til å fortelle deg at i det minste bør oppdatere chipsett driverne og muligens også på noen maskiner bios (spesielt maskiner som er mer enn 1 år gamle). Men det kan være han vurderte det dithen at det ville by på mer support om det ble nevnt. Hvis du har installert SSD som bootdisk er det i tillegg viktig at du installerer med Intel sin siste driver under 'F6' valgene i starten av installasjon, fremfor å la Microsoft legge inn den generiske msachi driveren. Eller ennå værre pciide driveren om du har glemt å sette Bios til SATA+ACHI før installasjon. Men du MÅ ikke gjøre noen av disse tingene, det er helt avhengig av om du ønsker best mulig ytelse eller ei. For de aller fleste som stapper en SSD i maskinen vil den største forskjellen merkes bare i skifte fra HDD til SSD og de trenger ikke tenke på drivere, bios, alignement, firmware, tilkoblingsinnstillinger , trim osv. Endret 18. oktober 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Noen som gidder å forklare kort hvordan man oppdaterer firmware ? Rutinen for det står på samme stedet som du laster den ned. Fatter ikke hvorfor det skal være så vanskelig for folk å poste en link til nedlastingssiden e.l. fremfor å bare "just f***g google it". Eneste jeg finner i farta er http://downloadcente...Y&DwnldID=18363 og den er fra 2009. Jeg, og tydeligvis er jeg ikke alene, saumfarer ikke nettet daglig i jakten på en ny detalj som får benchen opp to poeng, men bruker SSD uten å tenke større over det. Derfor hadde det vært litt hyggelig at brukere i Norges største infotråd om SSD tok seg bryet med å være litt mer imøtekommende. F.eks om der er noe å hente funksjonsmessig eller opplagte ytelsesforbedringer med denne nye firmwaren som flere her lurer på hvor vi faktisk finner.. Nå har vi i stedet to sider i tråden hvor man bare er vanskelige. Og jeg vet mange spørsmål kommer igjen og igjen, jeg var aktiv i denne tråden for et års tid siden. Jeg kjører to i RAID0 så jeg aner ikke om raidet ryker ved oppgradering, antar diskene må kjøres en om gangen. Reinstallasjon av windows er uaktuelt. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Fatter ikke hvorfor det skal være så vanskelig for folk å poste en link til nedlastingssiden e.l. fremfor å bare "just f***g google it". Eneste jeg finner i farta er http://downloadcente...Y&DwnldID=18363 og den er fra 2009. *snip* Takker så mye. Lenke til kommentar
Teodor1979 Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Hvis du har koblet disken til chipsettet vil jeg tro chipsett driverne har innvirkning, sånn rent logisk sett. De bør oppdateres, men noen ganger går installeren bare raskt igjennom uten at man ser at noe legges til og da må man ta hver enkelt enhet manuelt via device manager. Og denne karen du spurte, da glemte du nok å fortelle at du kobler en SSD til chipsettet, da ville han forhåpentligvis vært oppegående nok til å fortelle deg at du bør i det minste oppdatere chipsett driverne og muligens også på noen maskiner bios (spesielt maskiner som er mer enn 1 år gamle). Hvis du har installert SSD som bootdisk er det i tillegg viktig at du installerer med Intel sin siste driver under 'F6' valgene i starten av installasjon, fremfor å la Microsoft legge inn den generiske msachi driveren. Eller ennå værre pciide driveren om du har glemt å sette Bios til SATA/ACHI før installasjon. Men du MÅ ikke gjøre noen av disse tingene, det er helt avhengig av om du ønsker best mulig ytelse eller ei. For de aller fleste som stapper en SSD i maskinen vil den største forskjellen merkes bare i skifte fra HDD til SSD og de trenger ikke tenke på drivere, bios, innstillinger osv. Takk skal du ha Satt SATA til ACHI i BIOS før installasjonen ja. Dette med F6 har jeg aldri gjort, så det må jeg se nærmere på. Å enda en ting. Jeg ser det blir litt lite med 60GB da jeg bruker Steam og en del spill. Vil det gi samme ytelse, og vil TRIM fungere, hvis jeg kjøper en ekstra Vertex 2 120GB og bruker som lagringsdisk? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 (endret) Noen som gidder å forklare kort hvordan man oppdaterer firmware ? Rutinen for det står på samme stedet som du laster den ned. Fatter ikke hvorfor det skal være så vanskelig for folk å poste en link til nedlastingssiden e.l. fremfor å bare "just f***g google it". Jeg, og tydeligvis er jeg ikke alene, saumfarer ikke nettet daglig i jakten på en ny detalj som får benchen opp to poeng, men bruker SSD uten å tenke større over det. Derfor hadde det vært litt hyggelig at brukere i Norges største infotråd om SSD tok seg bryet med å være litt mer imøtekommende. F.eks om der er noe å hente funksjonsmessig eller opplagte ytelsesforbedringer med denne nye firmwaren som flere her lurer på hvor vi faktisk finner.. Nå har vi i stedet to sider i tråden hvor man bare er vanskelige. Og jeg vet mange spørsmål kommer igjen og igjen, jeg var aktiv i denne tråden for et års tid siden. Jeg kjører to i RAID0 så jeg aner ikke om raidet ryker ved oppgradering, antar diskene må kjøres en om gangen. Reinstallasjon av windows er uaktuelt Its just what we/he f***** did. Og enkelte fatter ikke at noen blir lei av å gjenta det samme i en evighet når det fungerer å leste teksten på siden man allerede har blitt henvist til . Jeg blir regelrett oppgitt over slike uttalelser hvor man mener at folk i denne tråden eller lignende tråder ikke er imøtekommende og det virker mer som det sies i forsøk på å sette seg selv i et bedre lys når man en sjelden gang hjelper noen. Spar oss/meg for den slags *selvsensurert*. Jeg kan ikke akkurat se at du har vært den mest hjelpsomme her i SSD leieren. (kaffen var sen i dag, men den fortjente du jaggu) Endret 18. oktober 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 (endret) TXD: Vertex 2 er en meget god SSD og det vil fungere helt glimrende å bruke den til eks. spill Jeg kjører noe av det samme oppsettet med dedikert OS disk og egen til Spill etc. Du kan kjøre en "AS SSD" test før du oppdaterer drivere, og en etter. Kjør gjerne en før og post bildet av den her. Så kan det være vi kan hjelpe deg med flere aspekter. Den støtter også TRIM ja. Endret 18. oktober 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Bootbare PCIe baserte SSDer med god størrelse og fin pris er vel det neste jeg venter på nå samtidig som gode store SSDer skal synke i pris. Det hadde vært voldsomt artig med en bootbar PCIe basert 1TB SSD med 2000MB/s og IOPS som får dagens SSD til å virke gammeldags. Men jeg kjøper ikke noe slikt før det havner under 5000,-. Man er jo nesten der, 75K IOPS, 540MB/s Review: OCZ RevoDrive 50Gb SSD PCI-Express Card Fra 1600,- for 50gb PCIe og ca 4000,- for 240GB.. Ikke 2000MB/s enda men alikevell et rimelig alternativ fremfor noen andre SSD oppsett.. Har selv bestilt den billigste utgaven, og gleder meg som en unge til å få testet det ut. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Du må dele erfaringene med oss, det høres ut som et artig produkt Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 (endret) Jeg kan ikke akkurat se at du har vært den mest hjelpsomme her i SSD leieren. (kaffen var sen i dag, men den fortjente du jaggu) Merk at jeg fjernet navnet ditt fra quote i mitt forrige innlegg, da jeg ikke var ute etter person.. Ofte kan det uansett være bedre å ikke svare enn å fylle opp sidene med "let selv"-poster. Da blir det enda vanskeligere å finne noe nyttig siden denne tråden vokser med flere sider per dag.. Når det gjelder mine bidrag tidligere i denne tråden, så har jeg vel stort sett forholdt meg relativt passiv da kunnskapsnivået har vært vesentlig høyere hos andre aktive brukere. Jeg er uansett ikke ute etter å hverken krangle eller å ta enkeltpersoner, så for min del må gjerne denne ballen ligge død. Endret 18. oktober 2010 av Mozze Lenke til kommentar
Teodor1979 Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 TXD: Vertex 2 er en meget god SSD og det vil fungere helt glimrende å bruke den til eks. spill Jeg kjører noe av det samme oppsettet med dedikert OS disk og egen til Spill etc. Du kan kjøre en "AS SSD" test før du oppdaterer drivere, og en etter. Kjør gjerne en før og post bildet av den her. Så kan det være vi kan hjelpe deg med flere aspekter. Den støtter også TRIM ja. Takker igjen skal prøve å få kjørt den testen å lagt ut et bilde ja. Lenke til kommentar
Gazer75 Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Er det slik at C300 ikkje er den beste uten TRIM(WinXP)? Brukar framleis XP og kjem neppe til å byte då eldre spel ikkje alltid virkar i Win7. Er vel berre eit alternativ for TRIM med XP? Intel? Nokon som har funne ut om Intel G3 vil ha TRIM via tools slik som G2? Ein del spørsmål her. Håpar nokon kan svare Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2010 Om du kjører XP er TRIM det minste av problemene dine. Feil allignment og 512B sektorer ødelegger ytelsen på nyere SSDer, spesielt random write. Allignment kan du fikse, og du kan sette partisjonen til å ha 4KB sektorer ved formatering, men XP vil fortsatt bruke native 512B blokker da det er låst til det, og gi dårligere ytelse. XP er 9 år gammelt nå, og IMO er det seriøst på tide å oppgradere om du har maskinvare som takler W7 (jeg vil si >= 2Ghz dualcore, og 2GB RAM) Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 (endret) Jeg kan ikke akkurat se at du har vært den mest hjelpsomme her i SSD leieren. (kaffen var sen i dag, men den fortjente du jaggu) Merk at jeg fjernet navnet ditt fra quote i mitt forrige innlegg, da jeg ikke var ute etter person.. Ofte kan det uansett være bedre å ikke svare enn å fylle opp sidene med "let selv"-poster. Da blir det enda vanskeligere å finne noe nyttig siden denne tråden vokser med flere sider per dag.. Når det gjelder mine bidrag tidligere i denne tråden, så har jeg vel stort sett forholdt meg relativt passiv da kunnskapsnivået har vært vesentlig høyere hos andre aktive brukere. Jeg er uansett ikke ute etter å hverken krangle eller å ta enkeltpersoner, så for min del må gjerne denne ballen ligge død. Jeg synes uansett det var utidig å komme hele den regla der i denne tråden hvor de fleste som deltar bruker mye fritid på å hjelpe andre, gratis. Men vi lar den ligge. Han fikk også informasjon om at hvis kan klarte å kjøre "intel ssd firmware" i google, så ville også oppskriften på prosedyren ligge der. Jeg tenker at det opprinnelige initiativet var "hjelp til selvhjelp", det er ikke verre enn å forsøke litt på egenhånd i et såpass konkret tilfelle som dette var. Endret 18. oktober 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
Teodor1979 Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 (endret) Noen som har en formening om denne kombinasjonen? Crucial RealSSD C300 2,5" 128GB http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=590488 HighPoint Rocket 620 2P SATA III http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=584087 Bi-tech skriver dette i konklusjonen sin, etter test av OCZ RevoDrive: http://www.bit-tech.net/hardware/storage/2010/09/03/ocz-revodrive-review-120gb/8 "The real killer for the Revo (and most SSDs at the moment) is the Crucial C300 range and a SATA 6Gbps card such as the HighPoint Rocket 620. This combination delivers staggering speeds for reasonable prices, and has the benefits of TRIM support. Best yet, a 128GB C300 and that HighPoint card will cost £15 less than the Revo 120GB. While the Revo is an interesting addition to the world of SSDs, it’s unconvincing, over priced and ultimately disappointing; we won’t be ditching our SATA cables just yet." Jeg bryr meg ikke nevneverdig om prisen, men lurer på om noen har erfaring med slike kontrollerkort vs Intel sin ICHR10 kontroller. Marvell sin 9128 s-ata 6 Gb/s kontroller får jo ikke noe bra i test så vidt jeg har fått med meg. Endret 19. oktober 2010 av TXD1979 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 (endret) Interesant om det er noe å hente vs ICH9/10R annet enn på SEQ. Jeg er også litt tvilende til å bruke en hel slot til kun 2 SATA porter. Men her er det de reelle behovene som må styre. Prisen på kontrolleren var absolutt levelig men jeg håper det kommer 4 og 6 port utganger også. Endret 19. oktober 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå