Anv Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Jeg har fått tak i 2x200GB OCZ Vertex Limited Edition. Jeg skal koble dette på ASUS P6T WS Professional for litt testing i RAID-0. Jeg bruker mange SATA porter allerede. Er det samme hvilke ledige porter jeg bruker? Det er vel ikke noe poeng å bruke SAS portene? Takker for svar :-) Du bør definitivt bruke ICH portene, forskjellen mellom ICH og "bonus" kontrollere er enorm. Lenke til kommentar
Kimm0n0 Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 (endret) Du bør definitivt bruke ICH portene, forskjellen mellom ICH og "bonus" kontrollere er enorm. Ja, jeg lurte bare på om alle var like "gode" på ytelse. Satte opp RAID-0 nå med 4kb stripe size (Intel Matrix). Jeg ville sjekke hvor mye jeg kan oppnå med 4kb random read og writes. Lavt på 4kb read? Kim Endret 22. september 2010 av kservik Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 23. september 2010 Forfatter Del Skrevet 23. september 2010 Bruk CDM 3.0, ikke 2.2 2.2 tar ikke hensyn til intern parallellitet og kjører kun èn samtidig forespørsel på 4K 3.0 har både 4KB random med èn utestående forespørsel og 32. Dette viser hvor godt SSDen(e) skalerer med parallell last. Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Noe som skurrer litt her? Er en Intel x25-m 80gb gen 2 som sitter i en Dell XPS studio 16 med følgende specs: Intel Core 2 duo p8600 @ 2,4ghz 4 gb ram Ati Radeon mobility hd 4670 Intel ICH9M/M-E Family 4 port SATA AHCI Controller Mulig mye av dette er ubetydelig info, men jeg aner ikke hva som kan gjøre utslag. Har kjørt Intel sin SSD-toolbox og sjekket at biosen er satt til AHCI. Har forøvrig ikke oppdatert FW på disken da jeg ikke er sikker på hvilken FW den kjører nå, hvor finner jeg ut dette? Er en helt fersk install av Win7 med disken satt som systemdisk. Lenke til kommentar
branick Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Pfft, det kunne jo sett verre ut også.. Som min f.eks Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 (endret) Noe som skurrer litt her? Er en Intel x25-m 80gb gen 2 som sitter i en Dell XPS studio 16 med følgende specs: Intel Core 2 duo p8600 @ 2,4ghz 4 gb ram Ati Radeon mobility hd 4670 Intel ICH9M/M-E Family 4 port SATA AHCI Controller Mulig mye av dette er ubetydelig info, men jeg aner ikke hva som kan gjøre utslag. Har kjørt Intel sin SSD-toolbox og sjekket at biosen er satt til AHCI. Har forøvrig ikke oppdatert FW på disken da jeg ikke er sikker på hvilken FW den kjører nå, hvor finner jeg ut dette? Er en helt fersk install av Win7 med disken satt som systemdisk. Du må slå av all strømsparing når du bencher, ellers vil du få litt snodige resultater. Når du får QD#1 4kb les opp på normal hastighet, så ser det slettes ikke så værst ut sammen med alle de andre resultatene.. FW vil du se både i Everest og AS SSD.. Pfft, det kunne jo sett verre ut også.. Som min f.eks Ditt problem er jo at du bruker IDE mode, før du har fått byttet til AHCI/Raid er det vanskelig å lese noe ut av resultatene dine.. Endret 24. september 2010 av Ourasi Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Tusen takk, Ourasi! Tenkte ikke over at en formatering og ny installering av win7 ville føre til at alle strømstyringsalternativer ble resatt Kjørte en ny en og er langt mer fornøyd med resultatene: Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Kan jeg kjøre raid 0 på sata 6gbps portene på et Asus Rampage III Extreme hovedkort? Har 2 porter ledig, og vurderer å kjøpe meg enda en c300 64gb disk til raid 0. Lenke til kommentar
branick Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 @ Ourasi: Det valget har jeg desverre ikke på laptopen min Er fullstendig klar over at ytelsen ville blitt litt bedre om den fikk boltre seg utenfor IDE mode, men har ennå ikke funnet en ny BIOS til min HP envy 14-1085 som lar meg stille inn slike ting Lenke til kommentar
Supradog Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 @ Ekinorak: Nei, dessverre ikke. Ser ut som det er samme deal som Asus P7P55D-E Pro hovedkortet jeg har, marvelkontrollern har ikke raid, kun ide og ahci mode. Dobbeltsjekk med å se hvilke modus du kan sette den som i Bios, ser du kun ide og ahci så er det enten singeldisk i sata6 eller raid på ich portene som er beste løsning. Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 @ Ekinorak: Nei, dessverre ikke. Ser ut som det er samme deal som Asus P7P55D-E Pro hovedkortet jeg har, marvelkontrollern har ikke raid, kun ide og ahci mode. Dobbeltsjekk med å se hvilke modus du kan sette den som i Bios, ser du kun ide og ahci så er det enten singeldisk i sata6 eller raid på ich portene som er beste løsning. Vil det fungere med et slik kort? HighPoint RocketRAID 620 2P SATA III Det kan plasseres i en Pci-e 16x slot sant? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Jeg er på jakt etter en mini PCI express SSD a la dette. Men det er ikke lett å orientere seg på hva som yter bra (IOPS). Har dere noen tips til hvilke som er best i klassen? Her er mitt resultat for Super Talent SATA Mini 2 PCIe 64 GB på Asus Eee 901 (Intel 945GME, ICH7-M). SATA-kontrolleren kjører i "IDE Legacy"-modus siden jeg ikke finner noen plasser å forandre det til AHCI i Eee-BIOSen. Det er derfor ikke noe NCQ i resultatet (hvis det har noen innvirkning). Til Eee 901 fungerer den helt greit. Henger mye mindre enn de(n) originale SSDen(e) og enkelte harddiskbaserte Eee'er jeg har prøvd, til tross for at Random write (i mitt tilfelle) ikke er noe å skrive hjem om. Hvilken kontroller ville dere tippet den er basert på? Jeg får forøvrig ikke kjørt AS SSD. Bruker Windows XP Pro SP3. Får følgende feilmelding. Edit: Jeg åpnet den nå og der står det JMF 602 på kontrolleren. Altså JMicron JMF 602. Resultatet er vel rimelig typisk for denne kontrolleren har jeg forstått. Dette var forøvrig den (på papiret) kjappeste SSDen jeg klarte å finne blant denne typen SSDer i midten av juli. Takk for god info. Jeg ville ha en tilsvarende SSD til bruk i en tilsvarende maskin. (Acer Aspire One D250 med XP SP3). Men resultatet du viser er ikke spesielt oppløftende. Merker du noe særlig forskjell fra harddisk? Kanskje jeg bare burde beholde harddisken i maskina (evt. kjøpe en raskere harddisk)? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Takk for god info. Jeg ville ha en tilsvarende SSD til bruk i en tilsvarende maskin. (Acer Aspire One D250 med XP SP3). Men resultatet du viser er ikke spesielt oppløftende. Merker du noe særlig forskjell fra harddisk? Kanskje jeg bare burde beholde harddisken i maskina (evt. kjøpe en raskere harddisk)? Jeg har aldri hatt noen harddisk i maskinen. Eee 901 ble levert med 2 stk. SSD hvorav den ene (4 GB) hadde OK ytelse (til å være såpass billig), mens den andre 16 GB hadde katastrofal ytelse. SuperTalent er langt bedre enn disse to, og jeg opplever veldig sjeldent at maskinen henger pga IO. Det er selvfølgelig ikke alltid lett å vite om heng kommer pga. ræva Atom-ytelse eller IO, men jeg ser i hvert fall sjeldent harddisklyset. Enkelte ting er faktisk mer responsivt enn C2D E8400, 7200-disk og Windows 7, blant annet enkelte Windows-menyer. Jeg understreker atter en gang at jeg kjører SSDen i IDE-modus siden Eee-BIOSen ikke har mulighet for å stille ICH-kontrolleren til AHCI. Dette medfører at jeg blant annet ikke har NCQ, og jeg har ingen anelse om hvordan ytelsen hadde vært om dette hadde vært aktivert. 1,6 MB/s random 4k skriv er vel uansett 10 ganger mer enn en vanlig harddisk, eller? Lenke til kommentar
Flux1 Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 (endret) Litt kjapt spørsmål her, jeg har nå 2 stk SSD. Den ene er en Kingston SSD/Now V series 128GB. Mens den andre er en ukjent Corsair SSD, har lett endel, men finner ikke ut av det. Windows kaller disken for Corsair CMFSSD-128GBG2D Lurer litt på hvem av de to som er den raskeste, hvem av dem jeg bør ha OS på og hvem av dem som jeg bør ha spill på. Endret 24. september 2010 av Flux1 Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 24. september 2010 Forfatter Del Skrevet 24. september 2010 Flux1, kjør en runde med AS SSD eller CDM 3.0 på dem og post resultatene her så skal vi svare deg Lenke til kommentar
Magronmhr Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Er det noe jeg må gjøre før jeg installerer min Intel X-25M? Eller er det bare "plug-and-play"? Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 (endret) Er det noe jeg må gjøre før jeg installerer min Intel X-25M? Eller er det bare "plug-and-play"? Gå i bios å skru den over fra IDE til AHCI. Så gjør du bare en vanlig installasjon. Endret 24. september 2010 av Mr. A Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 26. september 2010 Forfatter Del Skrevet 26. september 2010 Beklager totalt OT her, men jeg har fått i oppgave å finne et touch-program på norsk for lillesøsteren min, og har lett i snart en time på nettet uten å finne et gratis alternativ som faktisk fungerer. Om det kun finnes betal-versjoner for norsk som virker på Windows 7 er det greit nokk. Vet noen av dere om et norsk touch-program som funker på W7? (enten gratis eller betal) Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 (endret) Noe mer nytt rundt G3? Endret 26. september 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå